Sökresultat:
5875 Uppsatser om Bilförares uppfattning - Sida 5 av 392
Sarbanes-Oxley Act 404 ? En studie av berörda företags och revisionsbyrÄers uppfattning om lagens konsekvenser
Uppsatsens övergripande syfte Àr att utröna förvÀntade effekter av Sarbanes Oxley Act sektion 404 för berörda svenska företag. Vidare skall en jÀmförelse mellan de berörda företagen och revisionsbyrÄernas uppfattning om eventuella för och nackdelar ske. Studien visar pÄ att revisorerna anser att Sarbanes Oxley Act sektion 404 uppfyller lagens övergripande syfte, det vill sÀga att öka förtroendet för den amerikanska aktiemarknaden. Vidare visar studien pÄ att företagen inte delar denna uppfattning. SÄledes skiljer sig de tvÄ kategoriernas Ät..
Ungdomars vÀrldsbild och vÀrdekartor
Uppsatsen Ungdomars vÀrldsbild och vÀrdekartor Àr en C-uppsats som utförts för att fÄ en uppfattning om ungdomars vÀrldsbild och vÀrdekartor i dagens pluralistiska och sekulariserade samhÀlle. Syftet var att fÄ en uppfattning om vad ungdomar anser vara vÀrdefullt i sina liv, dÄ vÄr uppfattning var att religionen tappat betydelse för ungdomar idag. Vi utgick frÄn ungdomarnas förhÄllande till sig sjÀlva, ut mot förhÄllandet till signifikanta andra, för att sedan gÄ vidare och utforska deras förhÄllande till kultur, natur och religion. Vi ville med detta undersöka vad som var mest vÀrdefullt för ungdomarna inom dessa kategorier, för att se om vi med hjÀlp av dessa svar kan bilda oss en uppfattning avungdomars vÀrldsbild och hur de orienterar sig i vÀrlden. Vi samlade in materialet genom en enkÀtundersökning, 97 enkÀter delades ut till ungdomar som gÄr sista Äret pÄgymnasiet.
?Jag brukar spara mitt prat till pÄ rasten? : En kvalitativ studie om barns uppfattning om talutrymme i klassrummet
I denna studie analyseras barns uppfattning om talutrymme i klassrummet ur ett barnperspektiv. De frÄgor som behandlas Àr hur barnet beskriver sitt eget talutrymme, vilken uppfattning barnet har om klasskamraternas talutrymme och slutligen barnets uppfattning om lÀrarens talutrymme. De teoretiska utgÄngspunkterna i studien Àr barnperspektiv och genusperspektiv. Genom enskilda intervjuer med tretton barn i Är tre har vi samlat in material som behandlas i analysen. I analysen belyses barnets talutrymme sett ur det egna perspektivet.
Jag brukar spara mitt prat till pÄ rasten : En kvalitativ studie om barns uppfattning om talutrymme i klassrummet
I denna studie analyseras barns uppfattning om talutrymme i klassrummet ur ett barnperspektiv. De frÄgor som behandlas Àr hur barnet beskriver sitt eget talutrymme, vilken uppfattning barnet har om klasskamraternas talutrymme och slutligen barnets uppfattning om lÀrarens talutrymme. De teoretiska utgÄngspunkterna i studien Àr barnperspektiv och genusperspektiv. Genom enskilda intervjuer med tretton barn i Är tre har vi samlat in material som behandlas i analysen. I analysen belyses barnets talutrymme sett ur det egna perspektivet.
Vem stÄr vid spisen? : En diakronisk analys av hur förÀldrar framstÀlls i barnböcker
Uppsatsen Ungdomars vÀrldsbild och vÀrdekartor Àr en C-uppsats som utförts för att fÄ en uppfattning om ungdomars vÀrldsbild och vÀrdekartor i dagens pluralistiska och sekulariserade samhÀlle. Syftet var att fÄ en uppfattning om vad ungdomar anser vara vÀrdefullt i sina liv, dÄ vÄr uppfattning var att religionen tappat betydelse för ungdomar idag. Vi utgick frÄn ungdomarnas förhÄllande till sig sjÀlva, ut mot förhÄllandet till signifikanta andra, för att sedan gÄ vidare och utforska deras förhÄllande till kultur, natur och religion. Vi ville med detta undersöka vad som var mest vÀrdefullt för ungdomarna inom dessa kategorier, för att se om vi med hjÀlp av dessa svar kan bilda oss en uppfattning avungdomars vÀrldsbild och hur de orienterar sig i vÀrlden. Vi samlade in materialet genom en enkÀtundersökning, 97 enkÀter delades ut till ungdomar som gÄr sista Äret pÄgymnasiet.
Utomhuspedagogik : Vad Àr pedagogernas tolkning?
Syftet med denna studie Àr att studera verksamma pedagogers uppfattning om utomhuspedagogik samt om de mÀrker nÄgon skillnad pÄ barngrupper om de anvÀnder sig av utomhuspedagogik i sin verksamhet. Studien har genomförts med hjÀlp av elektronisk enkÀtundersökning. Verktyget som anvÀndes var google drive.Undersökningen visar att pedagogerna anvÀnder sig av utomhuspedagogik i sin verksamhet och pedagogernas uppfattning stÀmmer ganska bra överens med utomhuspedagogikens teori..
KaraktÀrsdrag och genus : En studie i könets betydelse för uppfattning och bedömning av karaktÀrsdrag hos digitalt animerade karaktÀrer
I denna studie behandlas effort shapes kopplat till digital animation med syfte att undersöka om det finns en könsbaserad skillnad i uppfattning och bedömning av karaktÀrsdrag. De animationer som har producerats Àr grundade pÄ effort shapes som hÀrstammar frÄn Laban Movement Analysis. Metoden som har tillÀmpats för att samla in data Àr en kvalitativ enkÀt med öppna frÄgor som har besvarats av tio mÀn samt tio kvinnor. Resultatet visade att det finns en skillnad mellan könen i bedömningen av karaktÀrerna men inte i uppfattningen av karaktÀrsdragen..
Bilförares uppfattning om Àldre bilförare
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka uppfattningen hos bilförare om Àldre bilförare som en risk i trafiken. Arbetets frÄgestÀllningar var: hur ser uppfattningen om Àldre bilförare som en risk i trafiken ut, stÀmmer denna med vad forskning och statistik visar och finns hÀr en skillnad i kvinnors och mÀns uppfattning? Den första hypotesen var att Àldre bilförare uppfattas som merolÀmpliga bilförare Àn vad som faktiskt har kunnat belÀggas. Den andra var att syn och reaktionstid Àr orsaker som till stor del bidrar till att Àldre bilförare kan uppfattas som olÀmpliga bilförare. Respondenterna var universitetsstudenter som hade valts ut programvis inom olika ÀmnesomrÄden.
En diamant eller oslipad sten? - Employer branding: om företagsimage och attraktionskraft
Ett av syftena med studien var att undersöka skillnader i Ingenjörsstuderande respektive AnstÀlldas uppfattning om LantmÀteriets image som arbetsgivare. Det andra syftet med studien var att se om det förelÄg skillnader i uppfattning av en Ideal arbetsgivares image och LantmÀteriets image som arbetsgivare. Studien genomfördes med stöd av en enkÀtundersökning med Ingenjörsstuderande och AnstÀllda vid LantmÀteriakademin som deltagare. Totalt deltog 102 personer i studien; 55 Ingenjörsstuderande och 47 AnstÀllda. MÀtinstrumentet var Employer Attractiveness Scale (EmpAt).
Ensemble som gruppsituation
Syftet med detta examensarbete a?r att underso?ka och fa? en djupare fo?rsta?else fo?r de olika grupprocesser, roller och den kommunikation som uppsta?r i en rock- och popensemblesituation och hur verksamma la?rare tar detta i beaktning i sin undervisning. Fo?r att ta oss na?rmare syftet utfo?rde vi intervjuer med fyra verksamma ensemblela?rare pa? estetiska programmet pa? gymnasiet. Vi hade a?ven fo?r avsikt att observera en grupp elever vid tre olika lektionstillfa?llen fo?r att koppla samman la?rarnas tankar och a?sikter med vad som ha?nder i praktiken.
Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori
Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.
Ett digitalt hjÀlpmedel? : En studie i geografiska informationssystems roll i undervisningen
Syftet med denna uppsats har varit att underso?ka hur geografiska informationssystem (GIS) uppfattas av elever och la?rare och hur dessa implementerats i geografiundervisningen pa? gymnasieskolor i Uppsala. Tva? separata studier har genomfo?rts, en med tydligare fokus pa? la?rares undervisning med GIS samt en elevstudie da?r deras erfarenheter, kunskaper och uppfattningar kring geografiska informationssystem belysts.Resultaten har samlats in fra?n semistrukturerade intervjuer da?r elever och la?rare pa? fyra gymnasieskolor deltagit i studien. Intervjuerna har gett exempel pa? hur la?rare och elever arbetar med GIS och vilka kunskaper och uppfattningar detta har genererat.
Identitetens och imagens betydelse för varumÀrket : En studie av IKEA Uppsala
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur vÀl IKEA Uppsalas identitet stÀmmer överens med företagets image i tre led:Skillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan ledningen ochanstÀlldaSkillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan anstÀllda ochkunderSkillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan ledning och kunderEtt varumÀrke skapas genom interaktionen mellan dessa tre grupper. Hur starkt varumÀrke företaget lyckas skapa beror pÄ om grupperna har samma uppfattning av varumÀrket och hur vÀl relationerna mellan dem fungerar.För att uppfylla syftet har dels en intervju genomförts för att ta reda pÄ ledningens uppfattning av varumÀrket och dels tvÄ enkÀtundersökningar, för att ta reda pÄ kunders respektive de anstÀlldas uppfattning av varumÀrket. Resultatet av den empiriska undersökningen visade att alla tre grupperna har en liknande uppfattning om vad varumÀrket IKEA stÄr för, vilket tyder pÄ att IKEA har ett starkt varumÀrke. FörbÀttringar kan dock göras i varumÀrkeskommunikationen för att öka medvetenheten av varumÀrkets vÀrderingar och förbÀttra relationerna mellan de tre grupperna..
Bröstcancersjuka kvinnors uppfattning av vÄrdpersonalen i mötet vid cytostatiskabehandling
Bröstcancer Àr ett av de största hÀlsoproblem för kvinnor i Sverige. Syftet med
studien var att belysa bröstcancersjuka kvinnors uppfattning av ömsesidig
förstÄelse i det vÄrdande mötet med vÄrdgivaren vid cytostatikabehandlingen.
Studien baserades pÄ tre sjÀlvbiografiska skönlitterÀra böcker och materialet
bearbetades genom en innehÄllsanalys. Resultaten visade en majoritet av
uppfattningar som bekrÀftade den ömsesidiga förstÄelsen i mötet. Denna
bekrÀftelse framtonas av en situation som skapar trygghet.
Fördelar och nackdelar med ett styrt respektive mindre styrt grupparbetssÀtt: med avseende pÄ elevers uppfattning om delaktighet och lÀrande
Efter vÄr första verksamhetsförlagda utbildning tog vi fasta pÄ uttrycket att eleverna ska tillsammans med andra (Lpf 94) ska utveckla sin förmÄga att ta initiativ, ansvar och kunna lösa problem. Syftet med vÄr studie var att undersöka vilka fördelar och nackdelar som ett styrt respektive mindre styrt grupparbetssÀtt har med avseende pÄ elevers uppfattning om delaktighet och lÀrande. Efter varje grupparbetssÀtt sÄ genomfördes en intervju med en grupprepresentant för varje grupp. Intervjusvaren visade att elevernas uppfattning Àr att de lÀrt sig mest i det mindre styrda gerupparbetssÀttet. DÀr kÀnde eleverna att de ocksÄ varit mest delaktiga..