Sök:

Bilder som stöd till muntlig och skriftlig information/instruktion inom vården

en litteraturstudie


Alla människor kan inte förstå muntlig eller skriven informa- tion/instruktion. Just nu finns det inga vedertagna metoder till att hjäl- pa dessa personer när de besöker vården. Att inte ha tillgång till in- formation kan leda till isolering och oro på grund av bristande kontroll och förståelse. Syftet med denna studie var att genom en systematisk evidensbaserad litteraturöversikt finna evidens för att använda bilder som ett visuellt stöd till muntlig och skriftlig information/instruktion. Följande frågeställningar formulerades om bilder tillsammans med muntlig eller skriven information/instruktion ökar förmågan att med-verka, att komma ihåg och genomföra önskad handling. De bilder som inkluderades i studien var piktogrambilder, fotografier och tecknade bilder. Tretton kvantitativa vetenskapliga artiklar har systematiskt granskats. Vi har funnit starkt vetenskapligt underlag i alla tre fråge-ställningar. Resultatet visar att bilden skall vara enkel, praktisk och re-latera till vad patienten vet och förstår, bilder är en bra metod att för-stärka det talade eller skrivna ordet. Att införa fotograferade informa- tion/instruktionsbilder inom vården skapar ytterligare en metod att stärka patientens förståelse samt egen medverkan i undersökningen.

Författare

Barbro Bjälmsjö Hökfors Carina Olsson

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..