Sök:

Sökresultat:

24396 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 2 av 1627

Studiemotivation hos elever pÄ omvÄrdnadsprogrammet : En intervjustudie med elever om viktiga faktorer för studiemotivation

SammanfattningSyftet med denna studie var att undersöka viktiga faktorer för att elever pĂ„ omvĂ„rdnadsprogrammet ska kĂ€nna studiemotivation. Genom att göra tvĂ„ fokusgruppsintervjuer med elever pĂ„ omvĂ„rdnadsprogrammet pĂ„ tvĂ„ gymnasieskolor, har vi fĂ„tt en inblick i de faktorer som eleverna anser vara viktiga för studiemotivationen.Resultatet av vĂ„r studie visar att kommunikation och samspel mellan lĂ€rare och elever Ă€r central. Viktiga faktorer för att skapa studiemotivation hos eleverna Ă€r att lĂ€rarna Ă€r engagerade i elevernas skolutveckling. Undervisningen bör vara varierad och engagerande och ligga pĂ„ en nivĂ„ som innebĂ€r utmaningar i nivĂ„ med den kunskap som eleverna besitter. Öppenhet, engagemang och förmĂ„ga att vara lyhörd inför elevernas signaler Ă€r viktiga egenskaper hos lĂ€rare som vill arbeta med sina elevers motivation.Eleverna upplever att lĂ€rarna har en central roll dĂ„ det gĂ€ller skapandet av en trygg social miljö i skolan.

LÀslust för lÀrande

Syftet med arbetet har varit att undersöka hur lÀrare skapar lÀslust hos sina elever. En god lÀsförmÄga Àr viktig för att kunna tillÀgna sig ytterligare kunskap och samhÀllet stÀller höga krav pÄ lÀskunnighet idag och dÀrför Àr det viktigt med en god lÀsförmÄga. Men en god lÀsförmÄga uppnÄs endast genom lÀsning och dÀrför Àr det viktigt med kunskap om hur pedagogen kan hjÀlpa eleven att finna lÀslust. Metoden som anvÀnts har varit kvalitativ och bestod av enskilda intervjuer med tre lÀrare och nio elever pÄ tre olika stadier, högstadiet, gymnasiet samt komvux. Resultaten av undersökningen visar att det rÄder samstÀmmighet, hos bÄde lÀrare och elever, vad gÀller lÀsningens betydelse för den sprÄkliga förmÄgan.

FörstÄr de? En uppsats kring begreppen fotosyntes och förbrÀnning

Syftet med vÄr undersökning har varit att ta reda pÄ vad eleverna pÄ vÄra respektive skolor kan om begreppen fotosyntes och förbrÀnning. Vi har Àven undersökt om arbetssÀttet har nÄgon betydelse för att nÄ förstÄelse för dessa begrepp. Vi har anvÀnt oss av ett skriftligt prov och vi har gjort intervjuer med niondeklass elever dÄ vi fördjupat oss i frÄgestÀllningarna. Intervjuerna har varit kvalitativa och utfördes individuellt. Vid provet fann vi skillnader mellan de bÄda skolorna vilket vi inte fann dÄ vi sammanstÀllde intervjuerna.

Ungdomars kost- och motionsvanor: en jÀmförelse mellan
fysiskt aktiva och fysiskt inaktiva elever i Ă„r 9

De senaste Ă„ren har media skrivit och debatterat allt mer om barn och ungdomars hĂ€lsa. Enligt skolans styrdokument skall eleven i Ă„r 9 ha kunskap om sambandet mellan kost och motion samt dess betydelse för hĂ€lsan. I detta examensarbete hade vi dĂ€rför som syfte att undersöka elever i Ă„r 9:s kost- och motionsvanor och vi begrĂ€nsade oss enligt följande: • Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ kunskaperna om kost- och motionsvanornas betydelse för hĂ€lsan mellan fysiskt aktiva och fysiskt inaktiva elever? • Finns det skillnader mellan fysiskt aktiva och fysiskt inaktiva elevers kostvanor? • Vad kan fysisk inaktivitet och dĂ„liga kostvanor innebĂ€ra pĂ„ lĂ„ng sikt? Undersökningen gjordes pĂ„ tvĂ„ skolor i Norrbottens lĂ€n och det totala antalet elever som ingick var 185 elever. Anledningen till valet att göra undersökningen pĂ„ dessa skolor var att vi gjorde vĂ„r verksamhetsförlagda utbildning dĂ€r.

"Det som görs med kroppen fastnar i knoppen": rörelsens
betydelse för lÀrandet

Syftet med examensarbetet var att ta del av hur elever och pedagoger upplever lÀrandet vid korta avbrott för rörelseaktiviteter under matematiklektioner samt vilken inverkan det fick i klassrummet. Examensarbetet har utgÄtt frÄn vÄra egna erfarenheter som vi erhÄllit under den verksamhetsförlagda utbildningen (vfu) samt litteraturstudier, förelÀsningar och lektioner. Under vÄra respektive vfu-perioder observerade vi att barn som har rörelseaktiviteter i undervisningen Àr mer koncentrerade. Forskning visade hur viktig rörelsen Àr för lÀrandet, och dÀrmed kÀnde vi ett stort intresse av att ta del av denna forskning och ta den med oss i vÄr kommande yrkesroll. Undersökningen genomfördes vid tvÄ skolor, i tvÄ klasser, Äldrarna 7 - 11 Är i LuleÄ kommun.

"Fyra ben har ju kossor och hundar och sÄnt..." : Hur tÀnker elever nÀr de arbetar med division

Studiens syfte Àr att undersöka hur elever tÀnker nÀr de löser matematiska problem inom omrÄdet division. Eleverna gÄr i Ärskurs tvÄ och de ska lösa tvÄ olika divisionsuppgifter med hjÀlp av laborativt material. I vÄr undersökning har vi inspirerats av forskningsmetoden fenomenografi och sammanlagt har vi genomfört 16 kvalitativa intervjuer. Av analysen framgÄr det att elever har mÄnga olika tankar kring division och vi har totalt kunnat urskilja sju olika tillvÀgagÄngssÀtt i de bÄda divisionsuppgifterna. Det framkom Àven att det laborativa materialet har en stor betydelse för eleverna nÀr de löser uppgifterna.?.

Pedagogers erfarenhet kring hur skolsituationen kan se ut för elever med diagnosen ADHD

Gustavsson, Johanna & Hanselius, Marie (2011). Pedagogers erfarenhet kring hur skolsituationen kan se ut för elever med diagnosen ADHD? En studie om sex pedagogers erfarenheter av elever med diagnosen ADHD. (PedagogueŽs experience how the school situation appear for students that are diagnosed with ADHD? This is a study about six pedagogue?s experience for the children with ADHD.) Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Studiens syfte har varit att undersöka sex pedagogers erfarenheter kring skolsituationen för elever med diagnosen ADHD.

Sociala nÀtverkets betydelse för elever med svÄrigheter i matematik

Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en bild av det sociala nÀtverket och dess betydelse för elever med svÄrigheter att klara matematikÀmnet pÄ grundskolan. I det sociala nÀtverket inbegrips konsekvenser av förÀldrarnas utbildningsnivÄ och effekter av konflikter mellan normsystem runt eleven. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer och har intervjuat tvÄ manliga matematiklÀrare pÄ grundskolans högstadium. De har lÀmnat uppgifter om kön, etnisk bakgrund och förÀldrarnas utbildningsnivÄ samt socialgrupps- tillhörighet för nio stycken elever som i skolÄr Ätta inte uppnÄdde betyget godkÀnd i matematik. Resultaten visar sammanfattningsvis att den sociala bakgrunden spelar en stor roll för elevernas arbetsro och kunskapsutveckling. Sociala problem i hemmet har orsakat eller förvÀrrat elevernas förmÄga att tillgodogöra sig matematikundervisningen..

Matematikundervisning för elever med matematiksvÄrigheter

Detta examensarbete undersöker nÀrmare lÀrares Äsikter om matematikundervisningen. Hur lÀrare undervisar och anpassar undervisningen till elever med matematiksvÄrigheter, och i vilken utstrÀckning lÀrare anser att samtal om matematiska begrepp har för betydelse för elever med matematiksvÄrigheter att utvecklas i Àmnet. Syftet har besvarats genom aktuell litteratur och kvalitativa intervjuer med tre lÀrare. Enligt den studerade litteraturen bör elever med matematiksvÄrigheter arbeta laborativt eftersom eleverna behöver fÄ anvÀnda flera sinnen för att kunna ta till sig undervisningen. Det laborativa materialet ska fungera som ett stöd för elevernas tankar.

Elevers uppfattning om samtalet i matematiken

VÄrt syfte med utvecklingsarbetet var att undersöka hur eleverna uppfattade samtalets betydelse för förstÄelsen i matematik. Undersökningen genomfördes pÄ tvÄ olika högstadium i Är 7 och 9. Vi startade vÄr undersökning med förintervjuer med eleverna. De fick sedan under nÄgra lektionstillfÀllen jobba med problemslösning i smÄgrupper. Under dessa tillfÀllen sÄ observerade vi utvalda elever och sedan avslutade vi undersökningen med enskilda djupintervjuer med berörda elever.

Att hjÀlpa eller stjÀlpa eleven : En studie om det pedagogiska mötets betydelse för elevers lÀrande och utveckling

Detta Àr en kvalitativ studie med syfte att studera och analysera specialpedagogers och speciallÀrares uppfattningar om det pedagogiska mötets betydelse för lÀrande och utveckling, i relation till de elever som de möter i behov av stöd.Undersökningen bygger pÄ 6 intervjuer, med 4 specialpedagoger och 2 speciallÀrare som arbetar med specialundervisning i tvÄ kommuner i mellersta Sverige. Resultatet visar en ganska lika uppfattning om vad informanterna i studien upplever och innefattar i ett pedagogiskt möte. De beskriver ett pedagogiskt möte som situationer och möten med elever i sin verksamhet som genererar lÀrande. I mötet med eleven har kommunikationen och samspelet en stor, och mÄnga gÄnger avgörande betydelse för hur en elevs lÀrande och utveckling blir, menar pedagogerna. Vidare visar resultatet att en god relation mellan pedagog och elev Àr grunden för att ett gott lÀrande ska utvecklas.

Bildens och dramats betydelse för barn/elever i behov av sÀrskilt stöd i förskola, skola,sÀrskola

Bildens och dramats betydelse för barn/elever i behov av sÀrskilt stöd i förskola/skola/sÀrskola..

LÀs- och skrivsvaga elever : Samarbete mellan lÀrare för att hjÀlpa eleverna i och utanför klassrummet

Syftet med uppsatsen var att fÄ reda pÄ hur lÀrare och speciallÀrare samarbetar för att hjÀlpa elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter i Ärskurs 4, i och utanför klassrummet. I klassrummet med lÀraren och utanför klassrummet med speciallÀraren. Vilka hjÀlpmedel som fanns tillgÀngliga och vilka metoder de anvÀnde. Detta Àr en kvalitativ studie med intervjuer av tvÄ lÀrare, en speciallÀrare samt tre elever och observationer i klassrummet. Flera lÀs- och skrivinlÀrningsmodeller presenteras samt sprÄkets betydelse lyfts fram.

Kostens betydelse: ett försök att motivera elever till att Àta nÀringsriktig kost

Syftet med utvecklingsarbetet var att studera eventuell förÀndring av elevernas motivation i lÀrandet om kostens betydelse för deras eget vÀlmÄende. Undersökningen genomfördes i en grundskola i Norge. Undersökningsgruppen bestod av sex elever i Är fyra. För att kunna studera detta anvÀnde vi oss av observationer dÀr samtliga elever i Är fyra observerades under varje lektionstillfÀlle. Under vÄra lektioner har vi haft olika moment dÀr kosten varit det centrala.

Rörelsens betydelse - vilken uppfattning har elever i skolÄr fyra till sex om rörelse i skolan?

Detta arbete handlar om vilken betydelse rörelse har för barns utveckling och hur barn i skolÄr fyra till sex uppfattar rörelse i skolan. Litteraturen visar hur daglig rörelse bidrar till motorisk utveckling, vÀlmÄende och hur den frÀmjar inlÀrning och koncentration. Genom litteraturen belyses Àven hur viktig skolans instÀllning Àr, och vilka faktorer i skolan som pÄverkar elevernas motoriska utveckling.I arbetet har en enkÀtundersökning gjorts som om fatta 173 elever i skolÄr fyra till sex. Syftet var att undersöka elevernas instÀllning till rörelse i skolan, utöver idrottslektionerna. Resultatet visade att en klar majoritet elever ansÄg att det var roligt att röra pÄ sig och insÄg att rörelse bidrar till att de mÄr bÀttre..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->