Sök:

Matematikundervisning för elever med matematiksvårigheter


Detta examensarbete undersöker närmare lärares åsikter om matematikundervisningen. Hur lärare undervisar och anpassar undervisningen till elever med matematiksvårigheter, och i vilken utsträckning lärare anser att samtal om matematiska begrepp har för betydelse för elever med matematiksvårigheter att utvecklas i ämnet. Syftet har besvarats genom aktuell litteratur och kvalitativa intervjuer med tre lärare. Enligt den studerade litteraturen bör elever med matematiksvårigheter arbeta laborativt eftersom eleverna behöver få använda flera sinnen för att kunna ta till sig undervisningen. Det laborativa materialet ska fungera som ett stöd för elevernas tankar. Två av lärarna framhöll också vikten av laborativt material, de ser det laborativa materialet som ett bra hjälpmedel för eleverna. Litteraturen säger att språket hjälper till att utveckla de matematiska begrepp som eleverna behöver kunna, begreppen behöver bli synliggjorda för elever som har svårt att upptäcka begreppen och dess betydelse. De tre lärarna tyckte att det var viktigt att diskutera och samtala om matematiska begrepp för att eleverna ska få en bättre förståelse för vad begreppen betyder.

Författare

Stina Lidberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..