Sökresultat:
4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 1 av 285
ATT ST?RKA PERSONER SOM INTE ORKAR Arbetsterapeuters resonemang om meningsfulla aktiviteter vid mental fatigue
Bakgrund Det m?nniskan g?r utvecklar vem hon ?r och det ?r naturligt att skapa mening i
vardagliga aktiviteter. N?r aktiviteter som ?r meningsfulla att g?ra inte utf?rs p?verkar
det h?lsan negativt. Att drabbas av mental fatigue leder till en nedsatt f?rm?ga att
hantera och utf?ra vardagliga aktiviteter.
YrkeslÀrares uppfattningar av begreppet "erfarenhet" inom gymnasieskolans omvÄrdnadsprogram
I kursplanerna för gymnasieskolans omvÄrdnadsprogram förekommer begreppet ?erfarenhet? pÄ ett flertal stÀlle. Detta begrepp Àr inte definierat i styrdokumenten av skolverket vilket gjorde det intressant att studera nÀrmare. Syftet med denna studie Àr dÀrför  att beskriva yrkeslÀrares uppfattningar av kursplanernas begrepp ?erfarenhet? som ingÄr i gymnasieskolans omvÄrdnadsprogram. OmvÄrdnadsprogrammet förÀndrades under 1990-talet och praktiken ersattes av APU = Arbetsplatsförlagd utbildning.
Erfarenhet leder till medvetenhet: Identifiering av företagsledare med erfarenhet av opportunistiskt beteende
Opportunism och opportunistiska beteenden framstÀlls som negativa beteenden som Àr svÄra att identifiera. Det leder till risk och osÀkerhet i relationer samt transaktioner. OsÀkra förutsÀttningar skapar misstro och tar sig uttryck i transaktionskostnader för att styra opportunism. Personliga relationer och förtroenden uppfattas som alternativa metoder för att styra opportunism och opportunistiska beteenden. För att styra personliga relationer med avsikt att hantera opportunism Àr medvetenhet och erfarenhet centrala begrepp.
PVK-rutin eller kunskap och erfarenhet
Syftet med denna studie var att undersöka vilka rutiner och kunskaper
sjuksköterskor hade i samband med skötseln av perifera venkatetrar. Dessutom
avsÄg studien att undersöka om deras rutin och kunskap pÄverkades av erfarenhet.
En kvalitativ intervjumetod anvÀndes och tolv sjuksköterskor pÄ tre olika
avdelningar intervjuades. Tre huvudkategorier framkom efter analys av materialet.
Dessa var, rutin, kunskap och sjuksköterskans reflektioner. I vissa avseenden
pÄverkade sjuksköterskans erfarenhet, skötseln och kunskapen, i samband med
perifera venkatetrar. Trots kunskap om gÀllande riktlinjer för skötseln av perifera
venkatetrar visade resultatet att sjuksköterskornas rutiner i samband med skötsel
av perifera venkatetrar ofta var samma som de rutiner pÄ avdelningarna dÀr de
arbetade..
ETIK OCH GAMEPLAY : Inverkan av spelarens erfarenhet pÄ moraliskaval i spel
Vad var viktigast? Moralen eller spelet? Enligt Miguel Sicart sÄ beror det pÄ din erfarenhet. Den hÀr undersökningens huvudsyfte var att ta reda pÄ: Hur pÄverkas en spelare vid moraliska val av sin tidigare spelerfarenhet? För att testa detta byggdes ett spel med moraliska val som testpersoner sedan fick spela och svara pÄ frÄgor om varför de gjorde de valen. Enligt den hÀr undersökningen Àr spelet viktigast för dom som spelar mycket, medan moralen Àr viktigast för dom som spelar mindre.
Rektorers uppfattningar av vad en skola pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet innebÀr
Den hÀr studien utforskar genom fenomenografins arbetssÀtt, vad det innebÀr för rektorer att undervisningen vilar pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt hur rektorerna arbetar för detta pÄ sin skola. Skollagen frÄn 2010 har i första paragrafen inskrivet att utbildningen ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Genom intervjuer har rektorer i gymnasieskolan svarat pÄ vad skollagens nya skrivning innebÀr för dem. Rektorerna har svarat pÄ vad det innebÀr för dem att undervisningen pÄ deras skola ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och hur de arbetar för att detta ska komma till stÄnd. En differentierad bild ges av gymnasieskolornas olika förutsÀttningar att anta denna utmaning. Rektorerna visar pÄ svÄrigheter med att ge alla elever samma förutsÀttningar, dÄ bland annat Àmne och programtillhörighet ger olika möjligheter.
Tre diskurser i lÀrares och rektorers sprÄkbruk om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare och rektorer talar om forskning och beprövad erfarenhet utifrÄn frÄgestÀllningarna: Hur talar lÀrare om forskning och beprövad erfarenhet i svenskundervisningen och Hur talar rektorer om forskning och beprövad erfarenhet i deras roll som skolledare? Det empiriska materialet samlades in utifrÄn den kvalitativa metoden pÄ tvÄ skolor i form av intervjuer med verksamma lÀrare i Äk 1 och Äk 3 och rektorer pÄ vardera skolan. Intervjuerna spelades in och transkriberades vilket utgjorde en text pÄ 48 sidor för diskursanalys. Bakgrundsteorin grundas pÄ relevant litteratur och studier inom Àmnet.
Resultatet visar pÄ ett gemensamt sprÄkbruk om forskning och beprövad erfarenhet hos tvÄ lÀrare, tvÄ rektorer och en bitrÀdande rektor i form av tre identifierade diskurser: Tid, Forskning och Behov som utgör en bild av skolan i dagens samhÀlle.
Att kunna ljuga trovÀrdigt : En studie om misstÀnktas strategier vid lögn i ett fiktivt polisförhör
Tidigare forskning indikerar att en god lögnare hÄller sig sÄ nÀrasanningen som möjligt. I denna studie undersöktes om personer somljuger under ett simulerat förhör hÄller sig olika nÀra sanningen kringett scenario beroende pÄ erfarenhet av lögn i förhörssituationer samtpÄ misstankegrad. I studien besvarade 90 deltagare mellan 19 och 64Är öppna och riktade frÄgor i ett simulerat polisförhör. Deltagare utanerfarenhet av förhör kom signifikant nÀrmare sanningen Àn de mederfarenhet. I resultaten Äterfanns dock ingen skillnad som enkonsekvens av misstankegrad.
Hur unga vuxna med erfarenhet av psykossjukdom upplever delaktighet i vÄrden : En intervjustudie
Syfte: Undersökningen syftade till att utforska hur unga vuxna med erfarenhet av psykossjukdom upplever delaktighet i vÄrden. Syftet var Àven att undersöka hur unga vuxna med erfarenhet av psykossjukdom upplever rehabilitering och sitt inflytande avseende lÀkemedelsbehandlingen.Metod: Studien Àr kvalitativt deskriptiv och semistrukturerade intervjuer anvÀndes för att besvara frÄgestÀllningarna. Fem unga vuxna med erfarenhet av psykossjukdom i Äldrarna 18-25 blev intervjuade.Resultat: Huvudparten av respondenterna upplevde att de var mycket delaktiga i vÄrden. Vid sjukskrivning frÄn studier och arbete Àr rehabilitering i form av gruppverksamheter vÀrdefull. NÄgra respondenter uppfattade att gruppverksamheten medför höga kostnader.
Koloskopi utan sedering
Koloskopi Àr en undersökning av tjocktarmen som förvÀntas öka i antal eftersom studiervisar att screening minskar dödligheten i kolorektalcancer. Patienten kan i vissa falluppleva undersökningen som smÀrtsam och obehaglig. Sjuksköterskan har enbetydelsefull roll i omvÄrdnaden. Syftet med studien var att belysa faktorer sompÄverkar upplevelsen av smÀrta och obehag vid en koloskopiundersökning utansedering. Metoden var en litteraturstudie baserad pÄ 19 vetenskapliga artiklar som harkvalitetsbedömts enligt protokoll.
ALLA LIKA OLIKA : Erfarenhet av att arbeta med ungdomar som har Aspergers syndrom
Syftet med vÄr undersökning Àr att belysa den erfarenhet och kunskap behandlingspersonal har i sitt arbete som rör ungdomar med diagnosen Aspergers syndrom. Vilken erfarenhet finns det och vilken kunskap anser behandlingspersonal att man behöver ha i möten med ungdomar som har Aspergers syndrom, var frÄgorna vi stÀllde. VÄr teoretiska utgÄngspunkt har utgjorts av Antonovsky, KASAM. Metoden var en kvalitativ intervjuundersökning, baserad pÄ en intervjuguide samt samspel med intervjudeltagarna. Intervjuerna skedde med behandlingspersonal pÄ behandlingsavdelningar dÀr det fanns erfarenheter inom omrÄdet.
Strategiskt beslutsfattande: en kombination av formella analyser, erfarenhet och intuition
Att företag fattar framgÄngsrika strategiska beslut Àr avgörande för deras framtida överlevnad. I mindre företag har företagsledaren en central roll i beslutsfattandet. Ett strategiskt beslut som företagsledare i mindre företag kan stÄ inför Àr pÄ vilket sÀtt företaget ska utvecklas. Dessa beslut kan baseras pÄ information och formella analyser eller pÄ erfarenhet och intuition. Syftet med denna uppsats var att kartlÀgga hur företagsledare i mindre företag kan kombinera information frÄn formella analyser med erfarenhet och intuition vid strategiska beslut gÀllande företagets utveckling.
Bakgrund eller brÀnsle? LÀrares uppfattningar om att anknyta till elevers erfarenhet
Syftet med denna studie Ă€r att undersöka hur lĂ€rare i grundskolans tidigare Ă„r uppfattar den pedagogiska principen att anknyta till elevers erfarenhet, samt hur de uppfattar att ett mĂ„ngkulturellt klassrum pĂ„verkar möjligheten att anknyta till elevers erÂfarÂenhet. Det emÂpiÂriska materialet bestĂ„r av en gruppintervju och fem enskilda interÂvjuer med lĂ€rare i grundskolans tidigare Ă„r, samt fyra observationer av arbetspass. Den teoretiska utgĂ„ngsÂpunkten tas i John Deweys syn pĂ„ kunskap och erfarenhet som en process, kompletterat med element frĂ„n interkulturell pedagogik. Resultaten visar att den pedagogiska prinÂcipÂen om att anknyta till elevers erfarenhet Ă€r vĂ€l förankrad hos lĂ€rarna, och att de synligÂgör och visar intresse för elevernas erfarenheter i klassrummet. Samtidigt skulle ett ytÂterÂligare fokus pĂ„ erfarenÂhetens dynamiska aspekt bĂ€ttre överensÂstĂ€mma med Deweys kunskapssyn samt möjliggöra ett djupare och mer meningsfullt lĂ€rande för eleverna.
Tro det eller ej : En undersökning av argumentet utifrÄn religiös erfarenhet
Argumentet utifrÄn religiös erfarenhet förs fram som ett möjligt argument för Guds existens. I denna uppsats undersöks huruvida argumentet kan anses vara ett starkt argument för Guds existens, eller om den kritik som riktats mot det fÀller argumentet. Analysarbetet i denna uppsats bygger pÄ Richard Swinburnes formulering av argumentet, och lÄter det möta Michaels Martins kritik av det. Slutsatserna Àr att Martins kritik av argumentet belyser sÄ mÄnga stora problem med argumentet att det fÄr anses vara ett svagt argument för Guds existens..
Hur förÀndras nyutexaminerade lÀrares anvÀndning av lÀroboken med ökad erfarenhet?
Syftet med arbetet Àr att ge en bild av hur nÄgra nyutexaminerade lÀrare inom matematik och naturvetenskap anvÀnder lÀroboken i sin planering och undervisning samt om deras arbetssÀtt förÀndrats med ökad erfarenhet. Studien genomfördes i form av djupintervjuer med tio lÀrare verksamma pÄ gymnasiet och grundskolans senare Är. Resultaten visar att mÄnga lÀrare vill arbeta utan att vara styrda av lÀroboken, men att ett sÄdant arbetssÀtt kan vara svÄrt att genomföra som nyutexaminerad lÀrare. Stress och ovana vid den nya arbetssituationen Àr exempel pÄ faktorer som leder till att lÀrarna stödjer sig pÄ lÀroboken i en högre omfattning Àn de tÀnkt sig. Med ökad erfarenhet Àndras lÀrarnas fokus frÄn lÀroboken till kursplaner och ett mÄlrelaterat arbetssÀtt..