Sök:

Erfarenhet leder till medvetenhet

Identifiering av företagsledare med erfarenhet av opportunistiskt beteende


Opportunism och opportunistiska beteenden framställs som negativa beteenden som är svåra att identifiera. Det leder till risk och osäkerhet i relationer samt transaktioner. Osäkra förutsättningar skapar misstro och tar sig uttryck i transaktionskostnader för att styra opportunism. Personliga relationer och förtroenden uppfattas som alternativa metoder för att styra opportunism och opportunistiska beteenden. För att styra personliga relationer med avsikt att hantera opportunism är medvetenhet och erfarenhet centrala begrepp. Syftet med denna studie är att teoretiskt utveckla och empiriskt testa en modell. Modellen avser undersöka om företagsledare med erfarenhet av opportunistiskt beteende hanterar relationen till arbetstagare på ett annat sätt än företagsledare som saknar erfarenhet av opportunism. För att fullfölja studiens syfte genomfördes en webbaserad enkätundersökning. Respondenterna i undersökningen utgjorde studiens empiriska underlag vid analyser. Studiens resultat bekräftar tidigare forskning om samband mellan medvetenhet och erfarenhet. Resultaten visar även samband mellan anpassat förtroende och erfarenhet av opportunistiskt beteende. Likt tidigare forskning påvisar studiens resultat även att styrning av företag påverkas av företagsledares erfarenhet av opportunistiskt beteende. Sammanfattningsvis framkommer att företagsledare med erfarenhet av opportunistiskt beteende, anpassar företagets styrning och värderar personligt förtroende på ett tydligt sätt.

Författare

Marcus Lilja Jim Moritz

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..