
Sökresultat:
12838 Uppsatser om Behov - Sida 26 av 856
Vad ligger till grund för resurstilldelning i förskolan?
Syftet med denna studie har varit att beskriva och kritiskt granska kriterierna för förskolans möjlighet att få extra resurstilldelning för barn i Behov av särskilt stöd. Frågeställningarna har handlat om vilka kriterier som gäller för att förskolan ska kunna få extra resurstilldelning för barn i Behov av särskilt stöd, hur budgeten för förskolans möjlighet till resurstilldelning ser ut samt vad begreppet ?barn i Behov av särskilt stöd? innebär för våra informanter. Vi har gjort litteraturstudier där vi bland annat studerat specialpedagogiken ur ett historiskt perspektiv, begreppen specialpedagogik, normalitet, integrering, ?en skola för alla? samt utfört intervjuer i en kommun i Norrbotten.
Utredningsprocessen av elever i behov av särskilt stöd inom grundskolan
Arbetet handlar om utredningsprocessen av elever i Behov av särskilt stöd. Med utgångspunkt från en enkätundersökning där handläggare och skolläkare från Östergötlands 13 kommuner har besvarat frågor om utredningsprocessen, har jag beskrivit hur en utredning av elever i Behov av särskilt stöd kan gå till. De olika styrdokument som finns och som behandlar elevers rätt till stöd lyfts fram. I litteraturgenomgången beskrivs hur normalitet och avvikelse kan förstås. I litteraturgenomgången tas också frågan om individ kontra miljö upp.
Kundfokuserad produktutveckling: en studie i
telekommunikationsbranschen
Ett växande område inom telekommunikationsbranschen är Behovet av trådlös datakommunikation. Detta är en följd av att arbetskraften blir alltmer mobil. För de företag som vill vara med och konkurrera med sina produkter på marknaden, är det viktigt att utveckla kundanpassande produkter. Detta för att uppnå en ökad kundtillfredsställelse. Ökad kundtillfredsställelse kan företag förmå genom att undersöka potentiella kunders Behov av produkten.
I behov av särskilt stöd : Lärares arbete och tankar kring integrering
Denna studie syftar till att belysa lärares syn och tankar kring arbetet med integrering av barn i Behov av särskilt stöd. Resultatet är framarbetat utifrån intervjuer med fem lärare i förskolan, grundskolans tidigare år och fritidshem. Alla lärarna ställde sig positiva till integrering vad gällde barn i Behov av särskilt stöd i de reguljära verksamheterna. Däremot ansåg många av lärarna att arbetet med integrering var svårt eftersom tids och resursbrist ofta förekom.Det fanns många olika arbetssätt att arbeta med barnen i Behov av särskilt stöd och dessa arbetssätt lyfts fram under olika rubriker i resultatet. Vissa arbetssätt var för att underlätta integrering och skapa social gemenskap barnen emellan medan vissa var för att hjälpa barnen i Behov av särskilt stöd med själva undervisningen.Ett kapitel i resultatet behandlar även de svårigheter och möjligheter som lärarna upplever med de arbetssätt de använder sig av.
Prostatacancer - Mäns behov av stöd under året efter diagnosen - En litteraturstudie
Prostatacancer är numera den vanligaste cancerformen hos män. Män med
prostatacancer har tidigare ofta varit glömda, men eftersom nya diagnoser och
behandlingsmetoder har blivit bättre, vilket innebär att sjukdomen kan
upptäckas tidigare och behandlas mer effektivt, därmed lever män längre med sin
sjukdom. Män har svårt att prata om känslor och eftersom prostatacancer drabbar
könsorganen, känner de flesta män skam över sin sjukdom och dess konsekvenser
Därför är det viktigt för sjuksköterska att få bättre förståelse för männens
situation för att kunna ge det stödet som männen själva anser är viktigaste.
Syftet med studien var att belysa mäns Behov av stöd året efter diagnosen
prostatacancer. Metoden som användes var en litteratur studie med kvalitativ
analysmetod.
Ensamkommande - en kvalitativ studie om arbetet med asylsökande barn i Östersunds kommun.
Avsikten med uppsatsen var att undersöka arbetet med ensamkommande asylsökande barn i Östersunds kommun med inriktning på hur de verksamhetsaktiva uppfattar insatserna. Hur, menar de verksamhetsaktiva, har barnen mottagits, vilka är deras Behov och hur har dessa Behov tillgodosetts? Undersökningen genomfördes med hjälp av halvstrukturerade intervjuer. Studiens informantgrupp bestod av en områdesansvarig, en pedagog, en vägledare, en särskild förordnad vårdnadshavare och en fritidspedagog som alla var verksamma i arbetet med de ensamkommande asylsökande barnen. Ett viktigt resultat handlar om att de verksamhetsaktiva omdefinierat målgruppen och att de inte längre betraktar de ensamkommande flyktingbarnen som en extremt utsatt grupp.
Att vara förälder till ett cancersjukt barn : - en litteraturstudie om föräldrars upplevelser och behov
Varje år drabbas 300 barn i Sverige av cancer. Många familjer upplever i samband med denna situation att tillvaron förändras drastiskt, och att den säkra vardagen ersätts med osäkerhet och rädsla. Syftet var att beskriva föräldrars upplevelser och Behov i samband med att deras barn drabbas av cancersjukdom. För att få fram föräldrarnas upplevelser och Behov gjordes en litteraturstudie med vetenskapliga artiklar med både kvalitativ och kvantitativ ansats. I resultatet framkom att många föräldrar som har ett cancersjukt barn upplevde kaos.
Intensivvård ur ett närståendeperspektiv
AbstraktPatienter läggs in på intensivvårdsavdelning (IVA) i samband med plötslig sjukdom eller trauma. Det är för närstående en chockerande och skrämmande upplevelse kantad av oro och rädsla för patientens liv. IVA-sjuksköterskorna har till uppgift att bistå och stödja närstående. Syftet var att genom litteraturöversikt belysa Behov och upplevelser hos närstående till patient som vårdas på intensivvårdsavdelning. Metoden var en litteraturöversikt av vetenskapliga artiklar publicerade år 2000-2010.
Vägen till motivation går via uppfyllda behov
Vad är det som gör människor motiverade? Enligt psykologerna Maslow och Glasser så
är det vår strävan för att uppfylla de Behov som vi alla har. Dessa beskriver Maslow
med hjälp av sin Behovshierarki, där de mest grundläggande Behoven som föda och
trygghet kommer först och Behoven som tex självförverkligande kommer högst upp
hierarkin. För att nå de höga nivåerna i hierarkin måste de tidigare nivåerna av Behoven
vara tillfredställda. Glasser har på ett praktiskt sätt tillämpat Behovsteorierna i skolan
med framgångsrikt resultat.
Jag har grundat mitt arbete på att elever måste ha de grundläggande Behoven
tillfredställda och nått högt upp i hierarkin för att vara motiverade till att ta till sig
undervisningen i skolan.
Frågeställningarna som jag besvarat är dessa:
Är lärare medvetna om elevers Behov utifrån Maslows och Glassers perspektiv?
Hur tillgodoser lärare elevers mänskliga Behov enligt dem själva?
Jag har intervjuat fem gymnasielärare för att ta reda på hur de ser på Behoven och om de
aktivt tillgodoser Behoven i sin undervisning och i så fall på vilket sätt.
Det som genomsyrade svaren som lärarna gav var en stor osäkerhet; de visste inte om
de tillgodosåg Behoven och var inte heller riktig säkra vad de skulle göra för att
tillgodose dem.
Elevers psykiska hälsa
Förändringar på arbetsmarknaden har lett till ökad flexibilitet i arbetslivet. Flexibelt arbete kan innebära olika former av arbete som påverkas av arbetsgivarnas kravdrivna Behov men även av arbetstagarnas efterfrågedrivna Behov där arbetsgivarens Behov beskrivs som huvudsakligen styrande. Syftet med studien var tvådelat och handlade dels om att i en litteraturgenomgång reda ut vad flexibelt arbete innebär och vilka konsekvenser det ger för arbetstagare och dels om att undersöka hur arbetstagare inom en offentlig IT-verksamhet ser på flexibiliteten i sitt arbete i förhållande till sin arbetsgivare. Tio medarbetare och chefer deltog i den empiriska studien. Genom semistrukturerade intervjuer som analyserades med en hermeneutisk ansats undersöktes upplevelser av för- och nackdelar med flexibiliteten i arbetet, vems Behov som var styrande och om det fanns motsättningar mellan dem.
Ett lyckat arbete enligt BBIC? : Socialsekreterares syn på dokumentationssystemet BBIC ? Barns behov i centrum
Ett lyckat arbete enligt BBIC? ? Socialsekreterares syn på dokumentationssystemet BBIC ? Barns Behov i centrumMaria Schyllander och Julia OlssonDen kvalitativt förankrade studiens syfte var att erhålla fördjupad kunskap kring socialsekreterares uppfattningar gällande dokumentations- och handläggningssystemet BBIC, Barns Behov I Centrum. Studiens frågeställningar fokuserade på att se hur organisation och handlingsutrymme är förenade med arbetet enligt BBIC. Kvalitativa intervjuer med socialsekreterare som arbetar med barnavårdsutredningar genomfördes och data analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys, organisationsteori och handlingsutrymme. Huvudresultatet visade att socialsekreterarna var positivt inställda till att använda ett dokumentationssystem i utredningsarbetet men att BBIC var omfattande och tidskrävande.
?Spelar du in samtalet?? - En studie om privatpersoners inställning till och behov av inspelning av mobiltelefonsamtal.
Den här studien handlar om inspelning av mobiltelefonsamtal. Studiens syfte var att undersöka privatpersoners inställning samt Behov av inspelning av mobiltelefonsamtal och identifiera hur de anses kunna dra nytta av denna funktionalitet. För att få reda på huruvida privatpersoner förhåller sig till detta intervjuades 15 respondenter utifrån en kvalitativ ansats. I studiens insamlade material framkom det att respondenterna hade blandade åsikter kring inspelning av mobiltelefonsamtal. Den viktigaste aspekten som framkom under studien var hanteringen av känslig information och hur den personliga integriteten skall skyddas från kränkning.
Försummade barn : ett åsidosatt problem En studie om hur verksamma pedagoger i förskolan förhåller sig vid misstanke om att ett barn försummas
Syftet med studien är att belysa hur sju verksamma pedagoger i förskolan förhåller sig vid misstanke om att ett barn försummas. Litteraturgenomgången behandlar ett barns grundläggande Behov och ett barns Behov av anknytning utifrån Bowlby´s teori. Vidare behandlas förskolans roll, där vikten av tidig upptäckt tas upp samt förskolans anmälningsplikt. Kvalitativa intervjuer med sju verksamma pedagoger inom förskolan utgör data i studien. Resultatet visar att försummelse, omsorgssvikt och vanvård av ett barn kan vara: otillräckligt med kläder, bristande hygien och negligering av ett barns Behov.
Pedagogisk anpassning i två skolformer ? ur sju pedagogers perspektiv
Detta examensarbete är en studie som baseras på det empiriska materialet från kvalitativa intervjuer angående pedagogisk anpassning, med det menar vi hur pedagogerna anpassar sin undervisning till enskilda elever i Behov av särskilt stöd sett ur sju pedagogers perspektiv.
Syftet med denna studie har varit att belysa och få kunskap om hur den pedagogiska anpassningen fungerar i två olika skolformer: grundskola och grundsärskola utifrån sju pedagogers perspektiv. Och hur den pedagogiska anpassningen, för så väl elever i Behov av särskilt stöd samt övriga elever, kan se ut i deras undervisning. Svar söktes på frågor som: vad det är som avgör vilka elever som ska finnas i de respektive skolformerna, hur undervisningen anpassas efter elever i Behov av särskilt stöd samt hur pedagogernas möjligheter att tillämpa alternativa undervisningsmetoder ser ut.
Resultatet visade att tema som anpassning, ekonomi, integrering, tydlighet, undervisningsmetoder och utbildning var genomgående i intervjuerna. Slutsatsen av denna studie var att oavsett vilken skolform eleverna tillhör anpassas undervisningen efter elevernas olika färdigheter och Behov. Om än i olika utsträckning.
Specialpedagogiska insatser - för elever i läs- och skrivsvårigheter
Arbetet omfattar en undersökning om specialpedagogik för elever som befinner sig i läs ? och skrivsvårigheter. Syftet är att ge fördjupad kunskap om vilka, personella och ekono-miska, insatser som görs för elever som befinner sig i läs ? och skrivsvårigheter och som därmed är i Behov av ett specialpedagogiskt stöd samt hur detta uppnås i förhållande till styrdokumentens krav. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod, där forskaren strävar efter att synliggöra egenskaper och uppfattningar hos respondenterna genom intervjuer.