Vägen till motivation går via uppfyllda behov
Vad är det som gör människor motiverade? Enligt psykologerna Maslow och Glasser så
är det vår strävan för att uppfylla de behov som vi alla har. Dessa beskriver Maslow
med hjälp av sin behovshierarki, där de mest grundläggande behoven som föda och
trygghet kommer först och behoven som tex självförverkligande kommer högst upp
hierarkin. För att nå de höga nivåerna i hierarkin måste de tidigare nivåerna av behoven
vara tillfredställda. Glasser har på ett praktiskt sätt tillämpat behovsteorierna i skolan
med framgångsrikt resultat.
Jag har grundat mitt arbete på att elever måste ha de grundläggande behoven
tillfredställda och nått högt upp i hierarkin för att vara motiverade till att ta till sig
undervisningen i skolan.
Frågeställningarna som jag besvarat är dessa:
Är lärare medvetna om elevers behov utifrån Maslows och Glassers perspektiv?
Hur tillgodoser lärare elevers mänskliga behov enligt dem själva?
Jag har intervjuat fem gymnasielärare för att ta reda på hur de ser på behoven och om de
aktivt tillgodoser behoven i sin undervisning och i så fall på vilket sätt.
Det som genomsyrade svaren som lärarna gav var en stor osäkerhet; de visste inte om
de tillgodosåg behoven och var inte heller riktig säkra vad de skulle göra för att
tillgodose dem. Men samtidigt var medvetenheten om vad behoven innebär på en hög
nivå (i jämförelse med Maslows definition), åtminstone om man såg till den samlade
bilden av lärarnas uppfattningar.