Sök:

Vad ligger till grund för resurstilldelning i förskolan?


Syftet med denna studie har varit att beskriva och kritiskt granska kriterierna för förskolans möjlighet att få extra resurstilldelning för barn i behov av särskilt stöd. Frågeställningarna har handlat om vilka kriterier som gäller för att förskolan ska kunna få extra resurstilldelning för barn i behov av särskilt stöd, hur budgeten för förskolans möjlighet till resurstilldelning ser ut samt vad begreppet ?barn i behov av särskilt stöd? innebär för våra informanter. Vi har gjort litteraturstudier där vi bland annat studerat specialpedagogiken ur ett historiskt perspektiv, begreppen specialpedagogik, normalitet, integrering, ?en skola för alla? samt utfört intervjuer i en kommun i Norrbotten. De intervjuade är tre rektorer och kommunens skolchef. Det vi kom fram till i vår empiriska studie var att det inte finns några kriterier för att barn i behov av särskilt stöd ska få extra resurstilldelning. Bedömningen av detta görs av pedagoger, rektor och föräldrar tillsammans. Studien visar också att möjligheten till extra resurstilldelning ser olika ut beroende på hur väl rektorn kan lägga fram sitt "fall".

Författare

Ann-Christin Brännmark Liza Vihlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..