Sök:

Sökresultat:

5470 Uppsatser om Barns utemiljö - Sida 37 av 365

Barns rÀdslor och bemÀstringsstrategier pÄ sjukhus

Barn har olika rÀdslor och bemÀstringsstrategier beroende pÄ vilken Älder och utvecklingsfas de befinner sig i. De kan uppleva sjukhus som nÄgot hotfullt och skrÀmmande. Tidigare forskning pÄ barns rÀdslor har ofta besvarats av andra Àn de sjÀlva vilket har visats sig ge en felaktig bild av deras sjukhusupplevelse. Syftet med denna studie var att beskriva vad barn hade för rÀdslor i samband med vÄrd pÄ sjukhus och hur de försökte bemÀstra dem. En litteraturstudie har gjorts baserat pÄ tio kvalitativa studier dÀr barn mellan 3-18 Är har intervjuats.

"Men sÄ hÀr ser ut! Fast det pÄgÄr nÄnting alldeles fantastiskt" - FörskollÀrares uppfattningar kring den fysiska inomhusmiljöns betydelse för samspel

Den fysiska inomhusmiljöns betydelse för det samspel som pÄgÄr i förskolan Àr ett aktuellt omrÄde. Miljön som en tredje pedagog diskuteras, det vill sÀga hur den fysiska inomhusmiljön kan stödja barns samspel och dÀrmed barns utveckling och lÀrande. Under vÄr verksamhetsförlagda utbildning har vi funderat kring hur olika rum uppmuntrar till samspel, dÀrav vÄrt intresse för förskollÀrares uppfattningar kring den fysiska inomhusmiljöns betydelse för samspel.SyfteSyftet med vÄr studie Àr att undersöka förskollÀrares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljöns betydelse för samspel i den fria leken.MetodVi har valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod med kvalitativa intervjuer som redskap i vÄr studie. Vi har intervjuat fem förskollÀrare som Àr verksamma pÄ tre olika förskolor i tvÄ mindre kommuner i sydvÀstra Sverige.ResultatFörskollÀrarna i studien anser att det Àr av stor vikt med en fysisk inomhusmiljö som Àr tillÄtande och tilltalande. De pekar ocksÄ pÄ att det Àr viktigt att utgÄ frÄn barns intressen och att förÀndra miljön efter det.

Kan barn lÀra sig nÄgot av Fiaspel? : En undersökning om hur tÀrningsspel kan anvÀndas för att stÀrka barns taluppfattning

De flesta barn tycker om att spela spel av olika slag, dessutom finns det mycket matematikoch mÄnga lÀrtillfÀllen i spelen. Vi vill genom detta examensarbete belysa hur tÀrningsspelkan anvÀndas för att stÀrka barns taluppfattning med hjÀlp av tÀrningens talbilder.TÀrningen bestÄr av olika talbilder dÀr prickarna ligger i ett visst mönster. Att barn kan semönster Àr viktigt för att de ska kunna utveckla sina kunskaper om tal.Syftet med undersökningen Àr att fÄ mer kunskap om vilka möjligheter till lÀrande somtÀrningsspel kan ha för barns förstÄelse av tÀrningens talbild samt vilken matematikförskolebarn anvÀnder dÄ de spelar spel. Undersökningen bygger pÄ observationer av tolvbarn i Äldrarna fyra till sex Är och utfördes pÄ en förskola och i en förskoleklass. Barnen harobserverats utifrÄn ett i förhand utarbetat observationsschema.

InstÀllning och kompetens : En studie om gruppstorlek och personaltÀthet i förskolan

Enligt skolverkets statistik har gruppstorleken i förskolan ökat samtidigt som personaltÀtheten minskat.  Syftet med denna studie Àr att undersöka förskollÀrares syn pÄ hur gruppstorlek och personaltÀthet pÄverkar barns lÀrande och utveckling. I undersökningen intervjuades fyra förskollÀrare med olika lÄng erfarenhet av yrket. I Lpfö 98 stÄr det att personalens uppdrag Àr att tillgodose alla barns behov och lÀgga grunden för ett livslÄngt lÀrande, dÀr samspel, samtal och lek ska uppmuntras. Enligt den sociokulturella lÀrandeteorin lÀr barn i samspel, kommunikation och lek med varandra.

Har barn inflytande över sin inomhusmiljö pÄ förskolan?

Denna studie undersöker hur stort inflytande barn har över sin inomhusmiljö i förskolan och om pedagogerna utgÄr frÄn barns intresse och önskemÄl nÀr miljön inomhus utformas. Undersökningen belyser Àven hur ofta pedagogerna förÀndrar miljön samt om barnen Àr fysiskt aktiva vid ommöblering pÄ avdelningarna. Studien visar Àven om förÀldrar Àr delaktiga i beslut angÄende inomhusmiljön i förskolan. Undersökningen Àr baserad pÄ bÄde intervjuer och enkÀter och sammanfattningsvis betonar alla pedagoger att barn har en stor delaktighet över sin egen miljö. Det visade sig i undersökningen att alla pedagogerna tar barns perspektiv och lyssnar till deras intresse och önskemÄl.

?- Det Àr roligt att skriva? - en studie om fyra ? femÄringars tankar om det skrivna sprÄket

Arbetet handlar om fyra - femÄriga barns tankar om skriftsprÄket. Vi lyfter fram vikten av att förstÄ och stödja barnens intresse för skriftsprÄket. Forskning visar pÄ att barn i denna Älder har ett intresse av att skriva och ofta kan lÀra sig att skriva. I teoridelen tar vi upp olika teorier om hur man lÀr sig sprÄket. BÄde det kognitiva perspektivet och det sociokulturella perspektivet.

Bilder av samhÀllet

Denna studie handlar om hur barn i förskolans dockrumslek praktiserar och anvÀnder sig av de erfarenheter som de har frÄn dagens samhÀlle. Studien syftar till att beskriva och nÀrmare förstÄ hur de samhÀlleliga erfarenheterna speglar sig i förskolans dockrumslek. FrÄgestÀllningarna som studien vilar pÄ Àr: PÄ vilket sÀtt speglar sig barns samhÀlleliga erfarenheter i förskolans dockrum? PÄ vilket sÀtt ser lÀrarna att barns erfarenheter av genus Äterspeglar sig i dockrumsleken? Vilka lekar förekommer i förskolans dockrum? För att besvara dessa frÄgestÀllningar har vi gjort observationer av barns lek i förskolans dockrum samt samtalsintervjuer med verksamma lÀrare pÄ tvÄ olika förskolor i samma kommun. Studiens teoretiska grund har sin utgÄng i tidigare forskning av barns lek i förskolan, Lillemyr och HÀgglunds tankar inom funktionsteorin samt forskning kring könsrollsuppfattning och förskolans dockrum.

Flanosagor : Se möjligheterna med ett konkret material

Syftet med studien Àr att fÄ en djupare förstÄelse för hur flanosagan som berÀttarform kan utveckla barns lÀrprocesser. Syftet Àr vidare att försöka förstÄ om flanosagans unika egenskaper kan pÄverka barns kommunikation och lÀrande. FrÄgestÀllningarna som ligger till grund för det hÀr arbetet Àr:*Hur ser förskollÀrare pÄ vilka kvalitéer flanosagan har som berÀttarform?*Hur ser förskollÀrare pÄ barns lÀrande i arbetet med flanosagan?* Hur ser förskollÀrare pÄ barns lÀrande i arbetet med flanosagan?FrÄgestÀllningarna gjorde att metoden blev intervjuer med öppna frÄgor för att ta reda pÄ förskollÀrarens syn pÄ vad flanosagor ger för lÀrande. Intervjuer gjordes pÄ tre förskolor pÄ landet med Ätta olika lÀrare.

Sexuella övergrepp mot barn: en litteraturstudie om barns reaktioner pÄ sexuella övergrepp och dess konsekvenser

Syftet med denna litteraturstudie Àr att belysa och analysera hur barn reagerar pÄ sexuella övergrepp med fördjupning i om det förekommer könsspecifika reaktioner. Fokus ligger pÄ barns reaktioner under barndomen utan nÄgon redogörelse för lÄngtidseffekter i vuxen Älder. Barns reaktioner förklaras utifrÄn psykodynamisk teori, objektrelationsteori, anknytningsteori samt könsrollsutvecklingen hos pojkar och flickor. FrÄgestÀllningarna var: Vilka symtom och beteendestörningar uppvisar sexuellt utsatta barn? Förekommer könsspecifika skillnader? En slutsats som kan dras Àr att det inte finns nÄgra karakteristiska symtom eller beteendestörningar som Àr specifika vid den sexuella övergreppsproblematiken.

Spindelmannen i förskolan? En studie av sex pedagogers förhÄllningssÀtt till populÀrkulturella leksaker.

MÄnga av de leksaker förskolebarn leker med pÄ sin fritid Àr kopplade till populÀrkulturen. Samtidigt ser man inte populÀrkulturella leksaker i förskolan. Syftet med studien var att genom kvalitativa intervjuer undersöka sex förskollÀrares förhÄllningssÀtt till barns populÀrkulturella leksaker. Vi ville undersöka om barns populÀrkulturella leksaker ses som redskap i den pedagogiska verksamheten och om pedagogerna anser att de ska finnas i förskolans leksaksutbud. I vÄrt arbete antar vi ett sociokulturellt perspektiv.

Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan

Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan Elisabeth Bergstrand Annika Lenander Bergstrand, E. & Lenander, A. Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan. [The educationalists thoughts about children?s participation in preschool] Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Enligt lÀroplanen för förskolan, Lpfö 98, skall förskolan i sin verksamhet medverka till att barnen tillÀgnar sig de demokratiska principer som vÄrt samhÀlle vilar pÄ.

Utomhuspedagogik ? ett sÀtt att utvecklas och lÀra

Sammanfattning Studiens syfte Àr att fÄ en förstÄelse för hur pedagoger i förskolan anvÀnder sig av och resonerar kring utomhuspedagogik. VÄr problemstÀllning Àr hur pedagoger anvÀnder utomhuspedagogiken i den dagliga verksamheten och om de tar tillvara pÄ barnens intresse i utomhusmiljön samt vad utemiljön och utomhuspedagogiken har för möjligheter och/eller hinder för barns utveckling och lÀrande. Utomhuspedagogik Àr ett viktigt komplement till barns lÀrande i förskolan. Att som pedagog arbeta i en utomhusmiljö och bli en medupptÀckare tillsammans med barnen bidrar till deras utveckling och lÀrande. John Dewey och Jean Piaget ansÄg att barnen framförallt utvecklas och lÀr genom att göra.

-Lite kul och lite trÄkigt: en studie om barns upplevelser
av dokumentation

Syftet för vÄr studie var att förstÄ barns upplevelser av fotografisk bild som dokumentationsmetod i förskola och förskoleklass. För att fÄ tillgÄng till barns tankar och upplevelser valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. Elva barn medverkade i studien varav fem barn gick i förskola och sex barn i förskoleklass. Resultatet visar att det fanns olika upplevelser och kÀnslor hos barnen i samband med dokumentation. Barnen upplevde sig bli fotograferade dÄ de skapade, byggde eller konstruerade nÄgot, men ocksÄ dÄ de klÀdde ut sig, dansade eller nÀr det kom gÀster.

Personlighetsutveckling genom drama: en studie av barns
upplevda sjÀlvkÀnsla

Syftet med utvecklingsarbetet var att utveckla barns sjÀlvkÀnsla genom drama. Den empiriska studien genomfördes under sju veckor vÄrterminen 2003 i LuleÄ och Kalix kommun. Barnen som deltog i studien var 7-9 Är gamla. Vi arbetade med dramaövningar i barngrupperna. I studien anvÀndes enkÀt och gruppintervju.

Betydelsen av att lÀsa högt för barns sprÄkutveckling/The importance of reading loudly to children for their languageŽs development

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka om det har nÄgon betydelse för barns sprÄkutveckling att lÀsa högt. I bakgrunden gör vi en kort tillbakablick pÄ barnlitteraturens historia. Vidare beskrivs sprÄkutvecklingen hos barn med hjÀlp av olika teorier. HÀr beskrivs hur man genom att lÀsa högt kan utveckla sprÄket, skapa inspiration till att lÀra sig lÀsa och skriva och skapa sprÄklig medvetenhet. Det beskrivs om vikten att ta hÀnsyn till barns olika erfarenheter samt samtalets betydelse för sprÄkets utveckling.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->