Sök:

Kan barn lära sig något av Fiaspel?

En undersökning om hur tärningsspel kan användas för att stärka barns taluppfattning


De flesta barn tycker om att spela spel av olika slag, dessutom finns det mycket matematikoch många lärtillfällen i spelen. Vi vill genom detta examensarbete belysa hur tärningsspelkan användas för att stärka barns taluppfattning med hjälp av tärningens talbilder.Tärningen består av olika talbilder där prickarna ligger i ett visst mönster. Att barn kan semönster är viktigt för att de ska kunna utveckla sina kunskaper om tal.Syftet med undersökningen är att få mer kunskap om vilka möjligheter till lärande somtärningsspel kan ha för barns förståelse av tärningens talbild samt vilken matematikförskolebarn använder då de spelar spel. Undersökningen bygger på observationer av tolvbarn i åldrarna fyra till sex år och utfördes på en förskola och i en förskoleklass. Barnen harobserverats utifrån ett i förhand utarbetat observationsschema. Resultatet avundersökningen visar att det finns många lärtillfällen i Fiaspel. Ytterliggare ett resultat somundersökningen visar är vikten av att lärare i förskolan är aktiva i barns spelande. Den härstudien kan eventuellt vara intressant för dem som läser till lärare och för dem som arbetar iförskolan.

Författare

Susanne Månsson Susanne Torstensson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Matematiska och systemtekniska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..