Sök:

Flanosagor

Se möjligheterna med ett konkret material


Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur flanosagan som berättarform kan utveckla barns lärprocesser. Syftet är vidare att försöka förstå om flanosagans unika egenskaper kan påverka barns kommunikation och lärande. Frågeställningarna som ligger till grund för det här arbetet är:*Hur ser förskollärare på vilka kvalitéer flanosagan har som berättarform?*Hur ser förskollärare på barns lärande i arbetet med flanosagan?* Hur ser förskollärare på barns lärande i arbetet med flanosagan?Frågeställningarna gjorde att metoden blev intervjuer med öppna frågor för att ta reda på förskollärarens syn på vad flanosagor ger för lärande. Intervjuer gjordes på tre förskolor på landet med åtta olika lärare. Det fanns inte mycket information och forskning om den här unika formen av berättande.Resultatet visade att lärarna på förskolan använder sig av flanosagor samt att de såg möjligheter i lärandet med hjälp av dem. Respondenterna upplevde att berättandeformen innebär ett konkret material som fångar barnen och är flexibelt så det går att använda till nästan allt lärande. Materialet användes mer i arbetet med de yngre barnen, men samtidigt sågs möjligheten att med hjälp av datorn kunna göra egna sagor med de lite äldre barnen. Nackdelen ansågs vara att det tar tid att bygga upp ett förråd av sagor. 

Författare

Ann Jakobsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..