Sök:

Sökresultat:

11944 Uppsatser om Barn till omsorgssviktande föräldrar - Sida 35 av 797

Barn som far illa : Children who suffer of negligence- from teachers point of view

SAMMANFATTNINGVÀxjö universitetInstitutionen för pedagogikPedagogik med inriktning mot ungdoms-och missbrukarvÄrd, C- uppsats 10pTitel: Barn som far illa ur ett lÀrarperspektiv.Engelsk titel: Children who suffer of negligence -from teacherspoint of view.Författare: Camilla Israelsson och Anne Olofsson.Handledare: Ylva Benderix.Datum: Mars 2007.Antal sidor: 30Nyckelord: Barn som far illa, lÀrarrollen, pedagogik, psykologi,anknytning.SAMMANFATTNING:Studiens syfte Àr att belysa lÀrares erfarenheter av barn som far illa, hur lÀrare uppmÀrksammar barnet och vilka insatser som görs i skolan nÀr ett barn far illa. Vi har anvÀnt hermeneutisk vetenskapstradition, kvalitativ metod med halvstrukturerade intervjufrÄgor. Bowlby och von Wright har anvÀnts som teoretiska utgÄngspunkter. Deltagare i studien var sju lÄg- och mellanstadielÀrare, med olika lÄng yrkeserfarenhet inom skolan. Resultaten visar vidden av barn som far illa ur ett lÀrarperspektiv, samt att omsorgssvikt och förÀldrarnas brister oftast var den största orsaken.

Barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolans miljö : En intervjustudie med förskollÀrare

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka hur förskollÀrare beskriver lÀrandemiljön för barn i behov av sÀrskilt stöd ur ett sociokulturellt perspektiv. För att ta reda pÄ det undersöktes hur förskollÀrare definierar barn i behov av sÀrskilt stöd, vad förskollÀrare uppmÀrksammar i situationen dÄ det uppstÄr svÄrigheter kring barn, vilket pedagogiskt stöd förskollÀrarna ger till barn i svÄrigheter samt vilken form av stöd förskollÀrarna fÄr dÄ det uppstÄr svÄrigheter kring barn. En intervjustudie har genomförts med Ätta förskollÀrare, verksamma i förskola, i en större stad i Mellansverige. Sammanfattningsvis ÄskÄdliggör svaren att förskollÀrarna visar pÄ svÄrigheter i att definiera barn i behov av sÀrskilt stöd. Barnen beskrivs frÀmst utifrÄn de olika svÄrigheter de kan ha men Àven med utgÄngspunkt i att det Àr barn som har utökade behov i förhÄllande till ett tÀnkt utvecklingsförlopp och i relation till andra barn.

NÄR HOPPET SVIKTAR : FörĂ€ldrars upplevelser i samband med att deras barn drabbats av leukemi och vĂ„rdas pĂ„ sjukhus.

Bakgrund: NÀr ett barn drabbas av en allvarlig sjukdom som leukemi sÄ förÀndras livet för förÀldrarna och omgivningen. En hel familj pÄverkas och deras vardagsliv blir förÀndrat. Tidigare forskning har visat att förÀldrar kan kÀnna sig osÀkra pÄ sjukhuset och inte veta hur de kan hjÀlpa sitt barn. Syfte: Att beskriva förÀldrars upplevelser i samband med att deras barn drabbats av leukemi och vÄrdas pÄ sjukhus. Metod: Kvalitativ ansats och Graneheim och Lundmans manifesta innehÄllsanalys av tre stycken sjÀlvbiografiska böcker.

Sexuella övergrepp mot barn: en litteraturstudie om barns reaktioner pÄ sexuella övergrepp och dess konsekvenser

Syftet med denna litteraturstudie Àr att belysa och analysera hur barn reagerar pÄ sexuella övergrepp med fördjupning i om det förekommer könsspecifika reaktioner. Fokus ligger pÄ barns reaktioner under barndomen utan nÄgon redogörelse för lÄngtidseffekter i vuxen Älder. Barns reaktioner förklaras utifrÄn psykodynamisk teori, objektrelationsteori, anknytningsteori samt könsrollsutvecklingen hos pojkar och flickor. FrÄgestÀllningarna var: Vilka symtom och beteendestörningar uppvisar sexuellt utsatta barn? Förekommer könsspecifika skillnader? En slutsats som kan dras Àr att det inte finns nÄgra karakteristiska symtom eller beteendestörningar som Àr specifika vid den sexuella övergreppsproblematiken.

Skolsköterskans roll i arbetet att upptÀcka och bemöta barn som har en förÀlder med alkohol missbruk : en intervjustudie

Enligt Statens FolkhÀlsoinstitut sÄ lever ungefÀr 350 000 svenska barn i hem dÀr nÄgon vuxen har ett alkoholmissbruk. Endast en procent av dessa barn fÄngas upp i stödgrupper eller liknande, resterande gÄr oupptÀckta genom hela skolgÄngen. Syftet med studien var att undersöka hur skolsköterskan arbetar för att upptÀcka barn vars förÀldrar har ett alkoholmissbruk och hur de stödjer dessa. Vilket stöd skolsköterskan sjÀlv önskar fÄ i sitt arbete med dessa barn och hur de hÄller sig uppdaterad om problematiken kring barn vars förÀldrar har ett alkoholmissbruk. Underlaget för studien Àr baserat pÄ ett antal semi-strukturerade frÄgor.

Är lekarbete en effektiv metod för barn med koncentrationssvĂ„righeter och/eller svĂ„righeter med sociala relationer? - Is playpedagogy an effective method for children with difficulties in concentration ability and social relations?

Syftet med undersökningen var att se om lekarbetsmetoden Àr en effektiv metod för barn med koncentrationssvÄrigheter och/eller svÄrigheter med sociala relationer. Jag ville ocksÄ fÄ svar pÄ om koncentrationsförmÄgan och förmÄgan till att etablera fungerande sociala relationer förbÀttras positivt hos barn/elever genom lekarbete. Jag undersökte pedagogers uppfattningar om och resultaten av lekarbete pÄ nÄgra av dessa barn via intervjuer med lekpedagoger och andra pedagoger kring barnet och tog del av utvÀrderingar och lekschema som lekpedagoger förmedlade. Sammanfattningsvis pekade resultaten av min undersökning pÄ att lekarbete Àr en effektiv metod för barn med koncentrationssvÄrigheter och sociala relationssvÄrigheter och att koncentrationsförmÄgan och sociala relationer i hög grad förbÀttrats positivt hos barnet/eleven genom lekarbete..

Tandhygienistens pedagogiska funktion för barn och ungdomar med kognitiva funktionshinder

Barn och ungdomar med kognitiva funktionshinder löper större risk att drabbas av sÀmre tandhÀlsa Àn övriga (Gabre, Martinsson och Gahnberg 2001). Det Àr ett problem som tandhygienister mÄste vara medvetna om nÀr de i sitt dagliga verk arbetar med patientundervisning. Syftet med denna studie var att beskriva tandhygienistenserfarenheter av patientundervisning för barn och ungdomar med kognitivt funktionshinder. Metoden har bestÄtt av kvalitativa intervjuer med fyra tandhygienister om deras erfarenheter kring patientundervisning, vilka sedan analyserats genom innehÄllsanalys. Resultatet visar att det krÀvs förmÄga att utstrÄla trygghet och att vara adaptiv för att patientundervisningen skall ge önskat resultat.

Barns tankar om den egna kroppen! : Vad vet fyraÄringar och sexÄringar om sin kropp!

Mitt syfte med detta arbete var att ta reda pÄ vad barn har för uppfattning om mÀnniskokroppen nÀr de Àr fyra och sex Är gamla. Sex barn har blivit intervjuade genom kvalitativa intervjuer. Barnens uppfattning om kroppen Àr olika beroende pÄ deras Älder. SexÄringen har större kunskap om kroppen Àn vad fyra Äringar har. Barnens spontana uppfattning om vad som finns i vÄr kropp var att vi har; hjÀrta, hjÀrna, blod, hjÀrnceller, muskler och skelett..

De krÀver lite mer men ger sÄ mycket mer tillbaka : En kvalitativ studie av fyra pedagoger i förskolan och deras erfarenheter av att arbeta med barn som har Downs syndrom

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur fyra pedagoger i förskolan erfar möten med barn som har Downs syndrom, utifrÄn frÄgestÀllningar som; Vilka erfarenheter och uppfattningar om möten med barn som har Downs syndrom finns hos de fyra intervjuade pedagogerna? Vilka utmaningar finns enligt de fyra pedagogerna i arbetet med barn som har Downs syndrom? Vad finns det för positivt respektive negativt i de fyra pedagogernas beskrivningar av möten i förskolan med barn som har Downs syndrom? Hur erfar de intervjuade pedagogerna möten med barn som har Downs syndrom?UtifrÄn den kvalitativa metoden intervjuade vi fyra pedagoger i förskolan som arbetar med barn som har Downs syndrom. Först ger vi en bakgrund till Downs syndrom dÀr vi bland annat beskriver syndromet ur ett medicinskt perspektiv och ger en bild av vilka lagar och styrdokument som berör barn med Downs syndrom. Den tidigare forskningen vi har med i vÄr uppsats beskriver hur barn med Downs syndrom bör bemötas och vad man som pedagog behöver tÀnka pÄ i mötet med dessa barn.Studien visar att kommunikationen Àr mycket central i pedagogernas berÀttelser om möten med barnen med Downs syndrom. Samtliga pedagoger uttrycker en kÀnsla av otillrÀcklighet nÀr de inte förstÄr vad barnet vill.

Matematik i barns lek

 Undersökningens syfte var att ta reda pÄ vad sorts matematik som barn anvÀnder vid sociala interaktioner i leken. Studien Àr alltsÄ gjord för att skapa en ökad förstÄelse för hur barn, utan pÄverkan av pedagoger, ger uttryck för matematik i den sociala leken med  andra barn. Jag genomförde en kvalitativ observationsstudie som bestod av sammanlagt 30 olika observationstillfÀllen. Observationerna genomfördes pÄ bÄde ett strukturerat sÀtt, med hjÀlp av ett observationsschema samt ett ostrukturerat sÀtt, dÀr jag anvÀnde mig av endast fÀltanteckningar. Alla observationer genomfördes i samma rum under de olika observationstillfÀllena.

Palliativ vÄrd av barn med cancer : En litteraturstudie om barn och förÀldrars psykosociala behov under sjukhusvistelsen

Bakgrund: Enligt Socialstyrelsen (2009) insjuknar cirka 300 barn i cancer varje Är i Sverige, och 20 procent av alla dödsfall hos barn orsakas av cancer. Barn som blir sjuka i cancer kan komma att krÀva palliativa omvÄrdnadsÄtgÀrder, dÄ kurativ behandling inte kan ges. MÄlet med den pediatriska palliativa vÄrden Àr att uppnÄ mesta möjliga livskvalitet hos barn sÄvÀl som hos deras förÀldrar. Syftet var att belysa psykosociala behov hos barn med cancer och hos deras förÀldrar under den palliativa fasen pÄ sjukhuset. Metod: En kvalitativ litteraturstudie gjordes utifrÄn Ätta vetenskapliga artiklar som granskades med hjÀlp av tvÄ bedömningsprotokoll och analyserades enligt ett kvalitativt förfarande.

FörÀldrars upplevelser och copingstrategier i samband med att deras barn har drabbats av cancer

Bakgrund: Varje Är insjuknar ca 300 barn i cancer och cancern ger upphov till tjugo procent av alla dödsfall bland barn. Orsaken till cancer hos barn och ungdomar Àr okÀnd. För förÀldrarna blir det ett hot om att mista sitt barn nÀr de blir varse informationen. FörÀldrarna upplever en genomgripande förÀndring i sina liv, med förlust av kontroll och allt blir kaos. Syfte: Att belysa förÀldrars upplevelser och copingstrategier i samband med att deras barn har drabbats av cancer.

SÄ kan pedagoger göra det lÀttare för barn att vara barn : Pedagogers samsyn med barn som utgÄngspunkt

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ pedagogers perspektiv och förstÄelse för hur barn blir bemötta enligt riktlinjer om normer och vÀrden i den reviderade lÀroplanen för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket 2010). ForskningsfrÄgor i studie Àr: Hur tolkar pedagoger lÀroplanens riktlinjer om normer och vÀrden? Vilket förhÄllningssÀtt utifrÄn normer och vÀrden anvÀnder pedagoger sig av i förhÄllande till barn i verksamheten? Hur kan pedagogers perspektiv av normer och vÀrden uttrycka sig i praktiken?Undersökningen i studie grundar sig pÄ en kvalitativ forskningsstrategi. Skriftlig intervju och observationer med nio respondenter och sju ostrukturerade observationer pÄ flera förskolor. Av resultatet frÄn de skriftliga intervjuerna ser vi att diskussion om normer och vÀrden pÄ förskolorna Àr viktiga för att fÄ en förstÄelse för riktlinjer i lÀroplanen, Lpfö 98 (2010).

Barn och förÀldrars val av bilderbok med fokus pÄ illustrationer : En intervju- och observationsundersökning

Syftet med denna studie var att dels jÀmföra barn, 3?6 Är, och förÀldrars preferenser av barnboksillustrationer, dels att undersöka hur förÀldrar resonerar kring val av bilderbok och illustrationens roll i samband med detta.Genom enskilda semistrukturerade intervjuer och tillhörande observationer med 22 barn (3?6 Är) och 10 förÀldrar undersöktes vilken av fem typer av bokillustrationer som föredrogs. FörÀldrarna fick dÀrefter Àven vÀlja vilken av fem bilderböcker, frÄn vilka illustrationerna var hÀmtade, som de skulle vilja lÀsa för sina barn och motivera sitt val.Resultatet frÄn undersökningen tyder pÄ att illustrationerna Àr en aspekt för bÄde barn och förÀldrar vid val av bilderbok samt att det finns faktorer som föredras i illustrationerna.Barnen i undersökningen verkade föredra naivistiska illustrationer med stort antal fokuspunkter. FörÀldrar föredrog realistiska illustrationer med inslag de kan koppla till verkliga livet.FörÀldrarna ansÄg att illustrationer, handling, moral och lÀrdom var viktiga aspekter vid valet av bilderbok till deras barn. Flertalet förÀldrar ville ha möjlighet att berÀtta egna historier kring illustrationerna i bilderboken..

"Det kan hÀnda i din klass!" : En studie i hur nÄgra vuxna tÀnker kring bemötandet av barn i sorg

I vÄrt examensarbete har det övergripande syftet varit att öka kunskaperna kring hur man som lÀrare kan bemöta elever i sorg. Vi vill med examensarbetet fÄ en förstÄelse för hur nÄgra vuxna tÀnker kring hur barn, i förskola och skola, reagerar i och hanterar sorg samt hur man som lÀrare kan bemöta dessa elever i klassrummet. Genom att ha studerat litteraturen inom detta omrÄde samt intervjuat tvÄ BRIS-ombud och hÄllit ett fokusgruppsamtal med tre lÀrare har vi samlat in vÄrt material. I arbetet har vi ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande samt ett psykologiskt perspektiv, anknytningsteori, pÄ reaktioner och hanterande av sorg. I resultatet fick vi fram lÀrarnas syn pÄ hur de tÀnker om sin kompetens kring bemötandet av barn i sorg samt BRIS-ombudens tankar kring bemötandet av barn i sorg.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->