
Sökresultat:
100 Uppsatser om Banverket - Sida 5 av 7
Bergmekanisk analys av bergtunnel genom Kiirunavaara
LKAB:s gruva i Kiruna breder ut sig, hittills är det enbart LKAB:s egna områden som drabbats, men inom loppet av några år kommer också infrastruktur och bostäder i Kiruna att beröras. Banverket har bedömt att den nuvarande järnvägen måste ersättas 2012. Den nya järnvägen kommer att gå i en sträckning väster om Kiirunavaara, genom LKAB:s industriområde. Passagen förbi LKAB:s industriområde innebär att en kompromiss mellan järnvägens och LKAB:s intressen måste göras. Av den anledningen utreds nu tre alternativ för järnvägens passage mellan Kiirunavaara och sedimentdammarna, varav det ena är tunnelalternativet Kv125.
Analys av stationsplattformsutformning ur ett säkerhetsperspektiv
Train travel has increased in Sweden, and future increase of train transports putdemands on the already vastly exploited railroad net. The increased need of capacitycan be seen in the ongoing and planned expansions of the railway track. One part ofthe railroad infrastructure which is affected by an increase of travellers is the design ofthe station platform. Since the platform is the place where the traveller meets thetrain, dangerous situations can occur in this environment. A number of studies focuson single safety risks, albeit there is no research to show the full picture of safety inthe platform environment.This study aims to treat and put together a compilation of risks for the traveller in theplatform environment in the form of a checklist, which can be used as support inplanning and design of a safer platform environment for existing or planned platforms.The thesis has, through case studies of five ongoing projects within the NationalRailroad Administration (Banverket), interviews with train company personnel andinternational railroad administrators, identified and treated safety (and security) risksin the platform environment.The conclusion of the study is that the relations between the traveller, the physicalplatform environment and the project organisation are important to explore andexploit when designing effective safety measures.
Kan Nätverks-DGPS bidra till att effektivisera naturreservatsmätning? : en utvärdering av mätnoggrannhet och användaraspekter
Syftet med examensarbetet har varit att ta fram beräkningsschabloner eller beräkningsprinciper för trafik som alstras av Banverkets fastigheter. Detta har gjorts genom en inventering av över 200 järnvägsförrättningar hos Banverket Väst. Ur detta material har hämtats cirka 100 anläggningsförrättningar där mer än sextio förrättningar innehåller uppgifter om tonnage i enlighet med den vedertagna tonkilometermetoden. Cirka femtio fastigheter innehåller uppgifter om andelstal. Materialet har analyserats statistiskt och en empirisk beräkningsschablon har tagits fram.
Modell för inventering av förorenade fastigheter: exempel från Malmbanan
Examensarbetet har utförts på uppdrag av Banverket Norra banregionen. Syftet med examensarbetet var att ta fram en modell för inventeringen av förorenade områden inom Banverkets fastigheter i Norra banregionen. Som grund för studien har en inventering av förorenade områden längs Malmbanan utförts. Inventering och riskklassning har utförts enligt MIFO (Metodik för inventering av förorenade fastigheter), vilken är framtagen av Naturvårdsverket. Förutom inventering och riskklassning enligt MIFO har även bangårdarna har indelats i grupper, vilket kan vara en hjälp inför den fortsatta inventeringen.
Framkomlighet för cyklister : en jämförelse mellan policy och verklighet på två platser i centrala Uppsala
Mitt syfte med detta arbete var att undersöka cyklisters undermåliga framkomlighet i anslutningen till Uppsala centrum och att studera vilka problem som uppstår då cykeltrafikens förutsättningar förändras. Frågeställningen preciserade syftet genom att avgränsa undersökningen till vilka faktorer i den fysiska miljön som motverkar framkomligheten till Uppsala centrum för cyklister.
För att svara på min frågeställning valde jag att undersöka två välanvända platser där cykelvägar ansluter till Uppsala centrum. Jag sammanställde ett protokoll utifrån TRAST (Banverket, Boverket, Sveriges kommuner och landsting & Vägverket 2007) med kriterier för att undersöka platsernas fysiska miljö med avseende på kontinuitet, kapacitet, tillförlitlighet, orienterbarhet, bekvämhet och överblickbarhet. För att kunna dra slutsatser av denna inventering utförde jag även en observation på var plats där jag registrerade konflikter som uppstod och mellan vilka typer av trafikanter. Inventeringen och observationen utgjorde tillsammans underlag för min analys av platserna, vilken är den del av arbetet som i högst grad svarar på min frågeställning.
Resultatet visar att det uppstår konflikter på de två undersökta platserna och att dessa kan härledas till den fysiska miljöns utformning.
Att bygga järnvägsspårnära ? möjligt eller omöjligt?
Målet med denna uppsats är att undersöka huruvida det är möjligt eller om det är omöjligt att bygga järnvägsspårnära med tanke på de skydds- och säkerhetsavstånd som råder. Den viktigaste aktören gällande säkerhetsavstånd är Trafikverket då det är de som planerar och projekterar hela Sveriges järnvägsnät. Förutom säkerhetsavstånden kommer buller, vibrationer och elektromagnetiska fält tas upp. Vidare fortsätter uppsatsen med ett avsnitt som förklarar hur planeringsprocessen går till, vilket stärks genom två intervjuer. Detta föregås med en diskussion som bland annat avser hantera på vilket sätt det kan vara viktigt att bygga järnvägsnära samt hur trafikplanering genom tiderna har möjliggjort att bilåkandet har ökat i städer och orter.
Grundläggning på lera : Inför exploatering av Södra Lödöse
Rapporten är en sammanställning av de vanligaste grundläggningsmetoderna samt pålning och hur de kan användas vid grundläggning på lera i Sverige.Examensarbetet är utfört som en del i ett forskningsprojekt . Handledare har varit Yvonne Andersson Sköld på SGI samt Kaj Granath på Tekniska Högskolan i Jönköping.Fallstudieområdet är i Lödöse som ligger i Lilla Edets kommun. Samhället har idag 1 300 invånare och är beläget 10 km söder om Lilla Edet samt 30 km norr om Göteborg, längs med Göta Älv. Vid den nya sträckningen av Norge- Vänerbanan samt utbyggnaden av E45 kommer det att bli en knutpunkt ca 1 km söder om Lödöse samhälle. Kommunen planerar att placera ca 500 nya bostäder mellan samhället och den nya pendeltågsstationen.Intervjuer har gjorts av tre tjänstemän på Lilla Edets kommuns avdelningar Samhällsplanering, Plan- och Bygg samt Miljö.
Beslut om betydande miljöpåverkan för järnvägsprojekt : beslutsmotiveringar, åtgärder och regionala skillnader
This thesis examines the reasons to why railway projects conducted by Banverket (Swedish National Rail Administration) could be expected to cause significant effects on the environment, on which grounds the County Administrative Board and Swedish National Rail Administration base their decisions/assumptions and highlight regional differences between the different Swedish national rail administrations regions. Total 24 railway projects, conducted or being conducted, during the time period 2001 - January 2010 have been analyzed and studied. These projects represent eight different measures/activities which are dispersed throughout all five of the Swedish National Rail Administration´s different regions. Swedish legislations demands that the planner of a new railway project shall first conduct a pre-study and then conduct a public consultation which provides the participants an opportunity to provide input. The County Administrative Board shall then decide if the project could cause significant effects on the environment.
Benchmarking spårbytesmetoder
På den skandinaviska marknaden finns ett brett utbud av entreprenörer som åtar sig spårbyte som helhet. Spårbytesmetoder är ett vitt område och i rapporten beskrivs tre olika spårbytesmetoder nämligen, traktormetoden, kranmodellen samt spårbytesmaskinmodellen. Målet med examensarbete är att genomföra en jämförelse mellan de valda spårbytesmetoderna, och genom detta komma fram till en eller flera metoder som passar för spårbytet på Malmbanan, bandelen Kiruna - Riksgränsen. Metoden för examensarbetet har varit studier av referensobjekt, en enkät samt intervjuer med nyckelpersoner hos beställare och entreprenörer. Utifrån de fyra olika produktionstiderna i enkäten (Se bilaga 1) har fyra olika typer av veckoscenarier tagits fram.
Miljöledning i enlighet med FU 2000
Avsikten med denna rapport är att den ska underlätta underleverantörernas måluppfyllelse utifrån Banverkets miljökrav. Rapporten är uppbyggd som ett exempel på en miljöplan upprättad i enlighet med FU 2000. Banverkets FU 2000 anger minimikrav för miljö, kvalitet, arbetsmiljö och säkerhet som Banverkets leverantörer måste uppfylla vid en upphandling. Författaren har skapat ett fiktivt företag vars miljöplan uppfyller miljökraven i FU 2000. Den samlade informationen kommer från förfrågningsunderlag, intervjumaterial samt en litteraturstudie.
Beslutspunkter inom Banverket Projekterings processmodell "Projektera järnvägslösning"
BV Projektering har tillsammans med ett konsultföretag tagit fram en
processmodell för projektering av järnvägslösningar. När processmodellen,
som bland annat består av delprocesser och mellanliggande beslutspunkter,
etableras i BV Projekterings verksamhet erhåller de ett gemensamt och
kommunicerbart arbetssätt för järnvägsprojekteringar över hela Sverige.
Det huvudsakliga målet med examensarbetet var att ta fram och sammanställa
den information som behövs i beslutspunkterna. Bearbetning av
beslutspunkterna ska leda till beslut vilka främjar att framtagna produkter
levereras enligt överenskommelser, till så bra ekonomi som möjligt samt att
kundtillfredsställelsen hålls hög och jämn under hela
uppdragsgenomförandena.
Allteftersom arbetet pågick förtydligades behovet kring beslutspunktslägena
vilket resulterade i att några delar utöver beslutspunkterna också togs
fram. Det utarbetade materialet som har överlämnats åt BV Projektering
finns samlat i ett Excel dokument vilket underlättar den tänkta
användningen. Dokumentet innehåller tre tillhörande kalkylblad där
information av mer grundläggande karaktär fylls i, fem
beslutspunktskalkylblad samt ett avslutskalkylblad där den totala bilden av
uppdragets tid och ekonomi ska visas.
Beslutspunkter inom Banverket Projekterings processmodell
"Projektera järnvägslösning"
BV Projektering har tillsammans med ett konsultföretag tagit fram en processmodell för projektering av järnvägslösningar. När processmodellen, som bland annat består av delprocesser och mellanliggande beslutspunkter, etableras i BV Projekterings verksamhet erhåller de ett gemensamt och kommunicerbart arbetssätt för järnvägsprojekteringar över hela Sverige. Det huvudsakliga målet med examensarbetet var att ta fram och sammanställa den information som behövs i beslutspunkterna. Bearbetning av beslutspunkterna ska leda till beslut vilka främjar att framtagna produkter levereras enligt överenskommelser, till så bra ekonomi som möjligt samt att kundtillfredsställelsen hålls hög och jämn under hela uppdragsgenomförandena. Allteftersom arbetet pågick förtydligades behovet kring beslutspunktslägena vilket resulterade i att några delar utöver beslutspunkterna också togs fram.
Utvärdering av metoder för framställning och kontroll av digitala terrängmodeller
Today there are many applications of digital terrain models (DTM) and the requirements of low uncertainty increases. Most of the DTM are produced with Global Navigation Satellite System (GNSS), terrestrial laser scanning (TLS), airborne laser scanning (ALS) and total stations. Guidelines for the preparation and verification of DTM are found in Swedish Standards Institute ? Technical Specifications (SIS-TS) 21144:2007 and SIS-TS 21145:2007. These were defined in collaboration between Swedish National Rail Administration, Banverket, and Swedish Road Administration, Vägverket, to satisfy the needs of requirement formulations in the production of DTM planning, design and construction. The purpose of this paper is to produce and control DTM over Åkermans kulle, located west of the University of Gävle, according to SIS TS 21144:2007 using GNSS with network-RTK, TLS and ALS.
Skredriskanalyser med GIS-teknik
Målet med detta examensarbete var att inventera olika förekommande skredriskmodeller som man kan utföra med hjälp av GIS-teknik, detta för att sedan föreslå och implementera en modell för Vägverket Region Mitt för att kunna lokalisera riskbenägna vägsträckor med avseende på skred. Inom projektets ramar ingick att utifrån de befintliga databaser som finns inom Vägverket Region Mitt utföra riskanalyser i GIS-programvaran ArcView 3.2 och tilläggen Spatial Analyst och Geoprocessing. I detta arbetssteg gjordes också en analys av de befintliga databaserna med avseende på dess ursprung och kvalitet för att vara medveten om på vilken nivå analysresultatet kan användas. Slutligen analyserades GIS-resultatet av geoteknikern Nenad Jelisic som har många års erfarenhet av ras och skred inom Vägverket Region Mitt. Detta för att kunna utröna om resultatet kan användas för att påvisa områden där stabilitetsförhållanden bör uppmärksammas och om metoden kan vara ett stöd för Vägverket Region Mitt i översiktliga planeringsprocesser såsom i vägutredningar och förstudier.
En jämförelse av två linjekapacitetsmodeller för järnvägstrafik
Det finns många olika faktorer som påverkar kapaciteten på våra järnvägar. Infrastrukturen är en viktig del men även tidtabeller och blandningen av trafik påverkar kapaciteten. Hur trafiken fungerar på stationerna är givetvis en mycket viktig del av järnvägssystemet. I denna rapport studeras linjekapacitetsmodeller vars syfte är att bedöma kapaciteten på linjespåren mellan stationerna. De modeller som studeras i denna rapport är UIC-modellen och Banverkets modell för linjekapacitet.