Sök:

Att bygga järnvägsspårnära ? möjligt eller omöjligt?


Målet med denna uppsats är att undersöka huruvida det är möjligt eller om det är omöjligt att bygga järnvägsspårnära med tanke på de skydds- och säkerhetsavstånd som råder. Den viktigaste aktören gällande säkerhetsavstånd är Trafikverket då det är de som planerar och projekterar hela Sveriges järnvägsnät. Förutom säkerhetsavstånden kommer buller, vibrationer och elektromagnetiska fält tas upp. Vidare fortsätter uppsatsen med ett avsnitt som förklarar hur planeringsprocessen går till, vilket stärks genom två intervjuer. Detta föregås med en diskussion som bland annat avser hantera på vilket sätt det kan vara viktigt att bygga järnvägsnära samt hur trafikplanering genom tiderna har möjliggjort att bilåkandet har ökat i städer och orter. Genom att undersöka detta stärks förståelsen för vikten av att samplanera bland annat trafikplanering och stadsplanering. Detta används som sagt som bakgrundsinformation till säkerhetsavstånden som råder, vilka också kommer att kartläggas samt att försöka kartlägga vilka aktörer det är som rekommenderar vilka avstånd. Uppsatsen menar i diskussionen att det är fler faktorer än säkerhetsavstånd som avgör svaret på frågan huruvida det är möjligt eller omöjligt att bygga järnvägsspårnära. Det är en fråga vars svar beror på många inblandade parter, på många olika faktorer samt på huruvida vinsterna med en tät bebyggelse kan övervinna riskerna det innebär att fler personer befinner sig i järnvägsnära lägen.

Författare

Kajsa Üebel

Lärosäte och institution

SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..