Sök:

Sökresultat:

669 Uppsatser om Banker och mervärde - Sida 31 av 45

Vem behöver revisionsberÀttelsen? : En studie om intressenters uppfattningar om revisionsberÀttelsen i Sverige

Syftet med denna studie Àr att undersöka betydelsen av revisionsberÀttelsen och revisionen i allmÀnhet samt att utreda vilka konsekvenser avskaffandet av revisionsplikten har haft pÄ smÄ aktiebolag, smÄ och stora revisionsbyrÄer, banker, Skatteverket, Företagarna och Svenskt NÀringsliv. Studien har skrivits utifrÄn en kvalitativ forskningsmetod dÀr datainsamlingen belyser olika perspektiv av det undersökta fenomenet och bidrar till djupare helhetsförstÄelse inom omrÄdet efter avskaffandet av revisionsplikten. Studiens resultat visar att revisionsberÀttelsen bidrar med ett mervÀrde för företagen och dess intressenter men samtidigt att den, som den Àr utformad nu, inte passar för smÄ aktiebolag eftersom den frÀmst Àr skriven för större och noterade företag. RevisionsbyrÄerna Àr en av de intressenterna som har pÄverkats mest av reformen. Först och frÀmst har införandet av reformen bidragit med att samtliga revisionsbyrÄer i studien har förlorat ett antal kunder.

Kan trovÀrdighet köpas för pengar? ?En studie i vilka vÀrden en revisor skapar för ett företag

Bakgrund och problemdiskussion: Under 2000-talet pÄgick en diskussion betrÀffande att vi i Sverige, i likhet med andra lÀnder i Europa, skulle avskaffa revisionsplikten. Ordet revision har sitt ursprung i det latinska ordet reviŽsio som betyder Äterseende. Detta kan förklara innebörden av vad en revision Àr, det vill sÀga en granskning i efterhand av ett företags redovisning och förvaltning. Utredningen resulterade slutligen i en ny lag som trÀdde i kraft Är 2010. Resultatet blev en kompromiss dÀr revisionsplikten avskaffades för cirka 70 procent av de svenska aktiebolagen.

FONDRÅDGIVNING : En studie av mötet mellan berĂ€kningar och verklighet

Fondsparandet i Sverige har ökat frÄn 300 miljoner kronor till 1600 miljarder kronor pÄ drygt 30 Är. Denna ökning har skapat ett behov av kompetent rÄdgivning för att fatta investeringsbeslut inom detta finansiella omrÄde. FondrÄdgivning till konsumenter ges för att underlÀtta finansiella beslut och bör dÀrför ha strategier för att ge ett lÀmpligt beslutsunderlag. Denna studie syftade till att ge en djupare förstÄelse för rÄdgivningsstrategiernas uppbyggnad och hur dessa kan optimeras. Vidare förklarades den bakomliggande processen till dessa strategier samt vilka skillnader som fanns mellan olika aktörer pÄ marknaden.

Varför bryr sig ingen om PPM? ? en studie av en lÄgengagerande produkt som krÀver engagemang

En studie av konsumenters engagemang i premiepensionsplaceringar har genomförts frÀmstmed hjÀlp av semistrukturerade intervjuer med bÄde konsumenter och försÀkringsmÀklare. Kundens beslutsfattande stÄr i denna situation under pÄverkan av ett flertal aktörer pÄmarknaden, dÀr den centrala aktören Àr Premiepensionsmyndigheten och dessintressenter/nÀtverkspartners. Detta mÀrks framför allt i det interorganisatoriska nÀtverket, dÀrbland annat banker och media Àr en del, att denna pÄverkan kan existera i bÄde positiv ochnegativ bemÀrkelse. Dessa intressenter kan i förlÀngningen alltsÄ utgöra bÄde hot och möjligheterför produkten (m.a.o. premiepensionsplaceringen) och dess förmÄga att engagera kunden.Flera olika anledningar har framkommit till att intresset för premiepensionsplaceringen inte ÀrsÀrskilt högt.

Internrevision - ett effektivt verktyg för styrelsen? : en jÀmförelse mellan Handelsbanken och Nordea

En vÀl fungerande internrevision Àr ett mÄste för stora organisationer. En viktig del i internrevisionens arbete, kanske den viktigaste, Àr att granska riskhanteringen inom organisationen. Vi har valt att granska Handelsbankens och Nordeas riskorganisationer. Riskhantering inom banker Àr ytterst viktig för deras verksamhet och Àn mer intressant i samband med den rÄdande finanskrisen. Internrevisionens syfte Àr att vara ett oberoende och effektivt verktyg för styrelsen med uppgift att granska den egna verksamheten och vid behov föreslÄ förÀndringar som kan förbÀttra organisationen.

Social trygghet att starta företag tillsammans

Den hÀr uppsatsen Àr en sociologisk studie dÀr syftet Àr att öka förstÄelsen om varför mÀn och kvinnor startar företag tillsammans med andra. Vi har belyst hur stor pÄverkan omgivning, kön och Älder har pÄ beslutet att starta företag tillsammans. Vi har gjort en kvalitativ studie som bestÄr av intervjuer med nyckelpersoner och företagsÀgare i Norrbotten. Studien Àr gjord i uppdrag av företaget Coompanion som ger rÄdgivning Ät mÀn och kvinnor som har eller vill starta ekonomiska föreningar. I Sveriges inland och framförallt i Norrbotten lÀggs arbeten ner och invÄnare flyttar dÀrifrÄn för att fÄ jobb.

Hur kan spararna pÄverka fondbolagens transaktionskostnader? : En kvalitativ studie utifrÄn Hirschmans transaktionskostnadsteori

Under de senaste Ären har marknaden för svenskarnas olika sparandeformer förÀndrats. För bara nÄgra Är sedan hade storbankerna oligopol pÄ marknaden, med mÄnga trofasta kunder som varken ifrÄgasatte bankens avgifter eller rÄdgivning styrde de marknaden efter sina egna villkor. Nya aktörer har funnit en lucka in pÄ marknaden som dÀrmed har gÄtt mot en allt friare konkurrens. Stark kritik har riktats mot bankernas höga avgifter och deras begrÀnsade utbud. De nya aktörerna som bland annat bestÄr av InternetmÀklare och fristÄende rÄdgivare erbjuder kunderna ett större utbud till en lÀgre avgift.

Ett nytt verkligt vÀrde : En undersökning om en ny standard för verkligt vÀrde i IFRS

Reglerna kring verkligt vÀrde i IFRS i dag finns i mÄnga olika standarder och Àr ofta inte konsekventa. Definitionerna pÄ verkligt vÀrde varierar beroende pÄ vad som ska vÀrderas och det finns inte heller nÄgon enhetlig beskrivning för hur vÀrderingarna ska genomföras. I den amerikanska motsvarigheten till IFRS finns en standard som behandlar alla typer av vÀrderingar till verkligt vÀrde, SFAS 157. DÀr gÀller definitionen för alla typer av tillgÄngar och skulder och en hierarki har skapats för att lÀtt kunna avgöra hur vÀrderingarna ska ske.I november 2006 publicerade IASB ett förslag som innebÀr en stor förÀndring av hur verkligt vÀrde ska redovisas enligt IFRS. IASB vill nÀmligen införa en enda standard för verkigt vÀrde som ska baseras pÄ SFAS 157.

En utvÀrdering av IT-investeringar pÄ banker med fokus pÄ IT-styrningsmetoder

This report discusses the IT archetypes "governance strategy" and how it could be linked to the IT benefits at the company. The study is based on IT investments that have taken place in ten banks operating in Sweden today, where the reality was modeled on the basis of a questionnaire survey and an additional interview. The aim was to examine whether it is possible to find any correlation between the governance in the banks and obtained benefits for an IT investments.While the competition is intensifying in most companies there is a greater demand for efficiency in IT. The need for IT solutions is greater than ever and the number of IT investments is increasing significantly in most workplaces today, especially on banks. But even if the investments are increasing in numbers it does not necessarily mean that all types of investments are effective and beneficial to the company.

Corporate Social Responsibility : Inom bankverksamhet

Begreppet CSR, Corporate Social Responsibility, har pÄ senare Ärtionden blivit ett allt viktigare koncept för företag. För att företag ska kunna vara konkurrenskraftiga krÀvs det idag att man bÄde tar sitt ansvar utifrÄn det ekonomiska perspektivet och det sociala perspektivet. I och med att begreppet har vuxit har fler och fler företag börjat anvÀnda sig utav CSR och börjat integrera det sin verksamhet.Bankerna ser sig sjÀlva idag som stora aktörer i samhÀllets pÄverkan att strÀva framÄt. DÀrför tar man sig an det samhÀllsansvar som man förvÀntas att ta av samhÀllets medborgare för att bankerna ska anses som goda bankaktörer. Detta Àr det som kÀnnetecknar CSR, Corporate Social Responsibility, d.v.s.

Obligationsmarknaden och Baselfördragen

Det första Baselfördraget har kritiserats kraftigt för sin okÀnslighet för lÄntagares riskattribut. Empiriska undersökningar sÄ som Arak, Corcoran 1996 visar hur lÄga risker hos kreditvÀrdiga aktörer passerar ouppmÀrksammade av banker. Hos obligationsmarknaden premieras dock de lÄga riskerna vilket speglas i lÀgre kreditkostnader för de kreditvÀrdiga aktörer som sökt sig dit. Uppsatsen utreder de förmodade framstegen inom Baselfördragen i deras förmÄga att kvantifiera samt prisjustera för kreditrisk. I detta syfte definieras och testas tre kreditprissÀttningsmodeller.

En kartlÀggning av bankens utlÄning till smÄföretag i GÀvle.

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att göra en kartlÀggning av kreditutgivningsprocessen mellan banker och smÄföretag i GÀvle.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod i form av fyra intervjuer med representanter för fyra av bankerna som finns representerade i GÀvle. Intervjuerna hade en lÄg grad av standardisering dÄ respondenterna fick svara fritt pÄ vÄra frÄgor. Vi har Àven valt en lÄg grad av struktur. Vi utgick ifrÄn ett antal förutbestÀmda frÄgor men fyllde Àven i med följdfrÄgor nÀr det behövdes. Tanken med detta var att skapa avslappnade intervjuer dÀr vi inte riskerade att gÄ miste om anvÀndbar information.Resultat & slutsats: Det resultat vi kommit fram till Àr att nÀr det gÀller att bedöma kreditpropÄer för smÄföretag Àr det viktigt att företagaren som person inger förtroende eftersom stor vikt lÀggs vid personen.

OBEROENDE REVISOR TillÄtna och otillÄtna verksamhetsomrÄden för revisorer

Slutsatser: Revisorn ska inför varje nytt uppdrag göra en prövning av om det föreligger hot mot hans eller hennes oberoende, enligt analysmodellen. Föreligger hot skall motĂ„tgĂ€rder vidtas. Är detta inte möjligt eller inte kan anses tillrĂ€ckligt, sĂ„ ska uppdraget avböjas. De verksamheter som revisorn fĂ„r Ă€gna sig Ă„t Ă€r revisionsverksamhet, verksamhet med naturligt samband och i vissa fall Ă€ven sidoverksamhet. Verksamhet med naturligt samband Ă€r sĂ„dan verksamhet som ryms inom revisorns kĂ€rnkompetens.Trots att inga förbud lĂ€ngre finns i lagen, sĂ„ Ă€r vissa verksamheter inte tillĂ„tna.

Masskundanpassade produkter : En kvantitativ pilotstudie om konsumenters attityder till masskundanpassning i olika produktkategorier

SyfteSyftet med detta arbete Àr att fÄ en inblick i hur banktjÀnstemÀnnen skapar och bibehÄller förtroende i sina kundrelationer nÀr de förmedlar bankens tjÀnster och produkter. MetodVi har anvÀnt oss utav en kvalitativ och deduktiv metod. Vi har intervjuat fyra rÄdgivare pÄ tvÄ banker, Handelsbanken och Swedbank. I intervjuerna har vi anvÀnt oss av ett ostrukturerat tillvÀgagÄngssÀtt dÀr vi haft förutbestÀmda frÄgor utifrÄn vÄra teman. Vi anser att denna metod ger oss en bÀttre bild av verkligheten Àn vad enkÀter gör. EnkÀter skulle ha svÄrt att kunna skildra interaktionen mellan mÀnniskor.  AnalysVi har anpassat den modell arbetet utgÄr ifrÄn till att passa in i vÄra respondenters vardag.

Kreditgarantiföreningen : Behövs de i finansieringslösningen?

Syfte: Uppsatsens huvudsyfte Àr att utreda vilken roll Sveriges kreditgarantiföreninghar vid finansiering av smÄföretag. Detta uppnÄs genom följande delsyften:1) Undersöka och analysera vad förÀndringarna i förmÄnsrÀttslagen ochBaselreglerna inneburit för Sveriges fyra största banker och ALMI vidkreditgivning till smÄföretag samt vilken roll KGF Sverige har försmÄföretagen i Sverige.2) Diskutera och dra slutsatser om vad lagförÀndringen och införandet av de nya reglerna inneburit samt vilken roll KGF Sverige kan ha förSveriges smÄföretags utveckling.Metod: Det vetenskapliga förhÄllningssÀttet i denna uppsats Àr abduktion eftersom det sker en alternering mellan referensram och empirin som omtolkas i skenet av varandra. Anledningen till valet av abduktion som utgÄngspunkt i uppsatsen Àr att det finns knapphÀndig teori om kreditgarantiföreningar. Informationen i referensramen om KGF har utformats genom den empiriska undersökningen, dÀremot har frÄgorna till undersökningen av kreditinstituten och företagenbyggts upp utifrÄn referensramen.Slutsats: Uppsatsens undersökning visar att det finns ett behov av en extern part vid kreditgivning till smÄföretag som kan stÀlla sÀkerheter mot kreditgivaren. KGF VÀrmland, ledstjÀrnan bland Sveriges kreditgarantiföreningar, har visat att KGF kan bli en viktig part i finansieringslösningen för smÄföretagare över helalandet.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->