Sök:

Varför bryr sig ingen om PPM? ? en studie av en lågengagerande produkt som kräver engagemang


En studie av konsumenters engagemang i premiepensionsplaceringar har genomförts främstmed hjälp av semistrukturerade intervjuer med både konsumenter och försäkringsmäklare. Kundens beslutsfattande står i denna situation under påverkan av ett flertal aktörer påmarknaden, där den centrala aktören är Premiepensionsmyndigheten och dessintressenter/nätverkspartners. Detta märks framför allt i det interorganisatoriska nätverket, därbland annat banker och media är en del, att denna påverkan kan existera i både positiv ochnegativ bemärkelse. Dessa intressenter kan i förlängningen alltså utgöra både hot och möjligheterför produkten (m.a.o. premiepensionsplaceringen) och dess förmåga att engagera kunden.Flera olika anledningar har framkommit till att intresset för premiepensionsplaceringen inte ärsärskilt högt. Bland annat så menar vi på att marknadsaktörerna misslyckats med att fullt ut göraslutkunden medveten om den potentiella risk som det medför att inte sköta om sinpremiepensionsplacering. Andra anledningar har identifierats som svårigheten för kunden attutvärdera produktens funktionalitet, i kombination med en allmänt spridd misstro mot det nyapensionssystemet. Många respondenter vittnar även om att det inte uppfattas som värt tiden ochbesväret att söka efter information och engagera sig i placerandet, vilket innebär att produktenkan kategoriseras som lågengagerande. Det har även identifierats flera olika möjligheter för attsöka strategiskt omplacera premiepensionsplaceringen i kundens ögon med hjälp av olika typer avanpassad marknadsföring.

Författare

Estelle Lönnberg Annika Lundberg Caroline Berg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..