Sök:

Hur kan spararna påverka fondbolagens transaktionskostnader?

En kvalitativ studie utifrån Hirschmans transaktionskostnadsteori

Under de senaste åren har marknaden för svenskarnas olika sparandeformer förändrats. För bara några år sedan hade storbankerna oligopol på marknaden, med många trofasta kunder som varken ifrågasatte bankens avgifter eller rådgivning styrde de marknaden efter sina egna villkor. Nya aktörer har funnit en lucka in på marknaden som därmed har gått mot en allt friare konkurrens. Stark kritik har riktats mot bankernas höga avgifter och deras begränsade utbud. De nya aktörerna som bland annat består av Internetmäklare och fristående rådgivare erbjuder kunderna ett större utbud till en lägre avgift. När konkurrensen hårdnar blir det viktigare för alla parter att beakta kundernas beteende och agerande i olika situationer. För att se hur detta beteende ter sig och påverkar transaktionskostnader så har kvalitativa intervjuer hos Internetmäklare, banker och rådgivare genomförts. Det empiriska underlaget har analyserats utifrån Hirschmans transaktionskostnadsteori. Teorin handlar om kunders utövande av exit, lämnar förvaltaren, voice gör sin röst hörd för att kunna påverka sin missnöjesreaktion och loyalty, ses som en passivitet ur kundens synvinkel. Hur de olika förfaranden och aspekter påverkar transaktionskostnaderna hos de intervjuade företagen genomsyrar uppsatsen. Slutsatsens övergripande resultat visar på att exit alltmer blivit ett beteende som anammats för att uppnå lägre transaktionskostnader, samtidigt som lojaliteten mot fondbolagen minskar. Efter att ha läst denna uppsats kommer läsaren förhoppningsvis att besitta en djupare förståelse för hur fondbolagen påverkas utifrån Hirschmans transaktionskostnadsteori.

Författare

Sofia Rosander Sophia Pettersson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..