
Sökresultat:
800 Uppsatser om Bank - Sida 25 av 54
Bankbranschen ? Den nya konkurrenssituationen utifrån bransch- och kundperspektiv
Syfte: Syftet är att, utifrån ett branschperspektiv och ett kundperspektiv, finna orsaker till varför de traditionella Bankerna lyckas behålla sin dominerande ställning trots konkurrensen från uppstickarBankerna. Vi ämnar även visa vilka kundtyper som tjänar mest på ett aktivt val av Bank. Slutsatser: Under arbetets gång har vi identifierat ett antal faktorer vilka förklarar varför uppstickarBankerna inte tagit större marknadsandelar från de traditionella Bankerna. Det beror dels på branschspecifika och dels på kundspecifika faktorer som Bankerna använder. Branschfaktorerna är stordriftsfördelar, kontorsnät, långvariga relationer, varumärken och att Banken tjänster är lågintresseprodukter.
Företags publika ansvarskommunikation: En fallstudie om ansvarskommunikation i den svenska amorteringsdebatten och dess konsekvenser på operativ nivå
Bakgrund och problem: Fo?retagskommunikation a?r en del av det som pa?verkar intressenterna na?r de skapar sig en bild av ett fo?retags identitet, image och rykte. Fo?retag vill genom ansvarskommunikation pa?verka ma?nniskors uppfattningar om dem och pa? sa? sa?tt skapa sig legitimitet. Da? Bankbranschen oftast direkt kopplas till den finansiella infrastrukturen kommer andra fra?gor som etik, miljo? och socialt ansvar la?tt i skymundan.
JAK Medlemsbank : En studie om ett räntefritt alternativ
Syftet med uppsatsen har varit att få djupare förståelse för hur en räntefri Bank arbetar och finansieras. Men även för att se vad skillnaden i kostnad blir med ett lån från den räntefria systemet JAK MedlemsBank i jämförelse med ett vanligt Banklån. Studien utgick från en kvalitativ ansats. Vi använde oss av intervjuer som informationshämtande metod för att få djupare förståelse och kunskap om både JAK MedlemsBank och dess medlemmar. Den kvalitativa ansatsen gav oss också möjligheten att ta del av medlemmarnas uppfattning av ett räntefritt system och syn på räntan.
Rekrytering inom bankvärlden - har branschen anpassat sig till dagens förutsättningar?
Syftet med studien är att få kunskap om hur Bankernas rekryteringsprocess ser ut och om den är anpassad efter de förhållanden som råder i dag.Inför studien har vi antagit en hermeneutisk verklighetssyn. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med en abduktiv forskningsansats. Empirin har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Vi har fokuserat på teorier rörande behov, gruppdynamik, traditionella bedömningsmetoder samt olika tester.Intervjuer med sju respondenter har genomförts, varav fyra arbetar inom HR-funktioner, två är avdelningschefer och en facklig representant.En viss anpassning efter rådande förhållanden finns hos Bankerna i form av ökade krav på individerna som söker. Annars ser Bankernas rekryteringsprocesser ut som de i princip alltid gjort, vilket betyder att de använder sig av traditionella bedömningsmetoder samt kompletterande tester..
Kommersiella fastighetsinvesteringsbeslut : Påverkande faktorer ur ett investerarperspektiv
AbstractA master thesis in business administration 30 hp, Jönköping International Business School, Spring semester 2012.Authors: Sarah Henningsson & Jim BörefeltSupervisor: Urban ÖsterlundTitle: Commercial real estate investment ? Factors from an investor perspectiveBackground and problem: In this study, we focused on the real estate investor and the factors and issues that may arise and affect real estate investment decisions. It has been put in relation to the other parties in the process of assessing and affecting real estate investment decision. The parties that we studied are real estate investors, Banks, brokers and appraisers.Purpose: This study aims to describe and explain the factors that affect commercial real estate investments for investors, credit assessment conducted by the Bank and valuation made by the broker and appraiser.Delimitations: We have chosen to limit the study to commercial real estates including residential, retail and office properties, industrial properties and combinations thereof. Agriculture buildings and forestry plots are not examined.
Investeringsprocessen : en fallstudie av Driconeq AB
Investeringsprocessen i Driconeq AB är en dynamisk och i många avseenden spännande process som vi har undersökt med stort intresse. Vi valde att med en kvalitativ metod och induktiv ansats utföra en fallstudie av Driconeq AB. Detta då vi ville göra en explorativ undersökning på djupet snarare än att undersöka generella fenomen. Driconeq AB är enligt sig själva - ett företag med goda ekonomiska och marknadsmässiga förutsättningar.Ägarstrukturen i företaget där sex av sju lika stora ägare arbetar inom företaget leder till förenklade beslutsprocesser och närhet till produktionen, vilket verkar vara en fördel. Vid intervju med Ekonomichef Per Eriksson framgick att just närheten till produktionen var en stor bidragande orsak till användandet av pay-off kalkyler eftersom ledningen är mer insatta i hur produktionen ?på golvet? ser ut.
Bank och Lean är ni ett team?
Konkurrensen bland företag i dagens samhälle har ökat på grund av den ständigt växande marknaden och dess globala räckvidd. Företaget Toyota är känt för att ha utvecklat konceptet lean inom produktionssektorn. Under det senaste decenniet har även tjänstesektorn börjat tillämpa lean. Lean är ett diffust begrepp som kan tolkas olika eftersom konceptet kan uppfattas som ett arbetssätt, en metod eller också som en filosofi och kultur. Grundtanken bakom lean är att minska slöseri och öka kundnöjdheten.
Fenomenet MedlyssningEn kvalitativ ansats i utvärderingen av medlyssning som verktyg ur ett lärande perspektiv
Lagen om finansiell rådgivning har i Bank- och försäkringsbranschen ställt krav på dokumentation och säkerställd teoretisk kompetens.Medlyssning är ett verktyg för att internt följa upp att kundmötet uppfyller kraven, samtidigt som det förväntas bidra till en utveckling av både rådgivaren och kundmötet.Syftet med den här studien är att utvärdera fenomenet medlyssning samt identifiera faktorer som kan bidra till att utveckla verktyget.En kvalitativ metod valdes och datainsamlingen genomfördes genom en fokusgruppintervju. Materialet bearbetades och resulterade i fyra kategorier: Lärandeprocessen, Bedömningen, Medlyssnaren och Framtiden.Studiens viktigaste slutsats är att resultatet av medlyssningen är avhängt vem som genomför den. Det är viktigt med åtgärder avseende närmsta chefs medlyssning, där målkonflikten behöver undanröjas och attityden behöver förändras. Rådgivaren lyfter fram att intresset för att utveckla kundmötet är den viktigaste faktorn för att det ska upplevas som meningsfullt.
Storbankernas överlevnad
Denna studie handlar om storBankernas interna värdeskapande processer med de anställda för att kunna skapa lojala kunder. Fokus ligger på just den interna marknadsföringen då denna måste vara effektiv för att den externa marknadsföringen ska bli framgångsrik. Ambitionen med undersökningen är att analysera vilka marknadsföringsstrategier de traditionella storBankerna bör använda sig av för att skapa lojala kunder. Detta krävs då den svenska Bankmarknaden idag karaktäriseras av en mättad marknad. Konkurrensen är hård på grund av att både mindre svenska nischBanker och nya utländska aktörer försöker ta storBankernas marknadsandelar.För att storBankerna ska kunna skapa lojala kunder måste de få dem hög involverade.
Hur varumärkeslojaliteten påverkas av att konsumenten får utföra självservice : En kvantitativ studie applicerad på användandet av internetbank
Syfte: Syftet är att förklara hur tillfredställelse, förtroende och engagemang inverkar på varumärkeslojalitet i en kontext av självservice.Hypoteser: Följande hypoteser är uppsatta av författarna:H1: Tillfredställelse har en inverkan på konsumentens varumärkeslojalitet i en självservicekontext.H2: Förtroende har en inverkan på konsumentens varumärkeslojalitet i en självservicekontext.H3: Engagemang har en inverkan på konsumentens varumärkeslojalitet i en självservicekontext.Teori: Varumärkeslojalitet; tillfredställelse, förtroende och engagemang.Metod: EnkätundersökningSlutsats: Hypotes1 kan utifrån den här studien accepteras. Hypotes 2 kan utifrån den här studien accepteras. Hypotes 3 kan utifrån den här studien accepteras..
Besittning av och rådighet över medel innestående på konto
The possession over bills and coins has, on the whole, been replaced with a credit balance on an account. Almost all payments today are processed by transmitting digital data and not by using cash. The credit balance on an account is a demand that the holder ofthe account have towards his Bank. Law regarding three part relationships: By using Göranson?s theory you can say that the credit balance on an account may be object of possession.
Effekter på kreditgivning till småföretag av den nya förmånsrättslagen
2004 förändrades förmånsrättslagen, vilket medförde betydande förändringar för Bankernas säkerheter vid kreditgivning till företag. Syfte med förändringarna var bland annat att förmå Banker att ge krediter utifrån en lönsamhetsbedömning av projekten med fokus på företagets återbetalningsförmåga. En av de största förändringarna är att företagsinteckning, som är förenad med allmän förmånsrätt och omfattar 55 % av all egendom, har ersatt företagshypotek som gav Bankerna särskild förmånsrätt i 100 % av företagets rörelseegendom.
Uppsatsens syfte är att studera och analysera effekterna av den nya förmånsrättslagen på Bankernas kreditgivning till småföretag. För att kunna göra detta har jag genomfört intervjuer med anställda på en Bank och ett finansbolag.
Utifrån den empiriska analysen har jag kommit fram till att Bankernas benägenhet att ge krediter till småföretag inte har förändrats i någon större omfattning. Däremot har småföretagens finansieringsmöjligheter försämrats på grund av den nya förmånsrättslagen.
.
Faktorer som inverkar på prisbildningen inom factoring
Banks have been some of the biggest operators on the market of business customers financing. When the Swedish Förmånsrättslagen was changed 2004 the Banks became more restrictive to allow traditional Bank loans. The change made it more difficult for customers to get their loans granted. For that reason customers had to find other forms of financing. Factoring is an alternative that means companies can mortage/sell their claim on customers to finance companies.
Kontanter eller bankkort - en studie av privatpersoners betalningsvanor
Transaktionskostnader återfinns i årsredovisningar där en del utav dessa utgörs av Bankkort respektive kontanter. I Tyskland har Deutsche Bank lyckats minska transaktionskostnaderna för elektroniska Bankkortsbetalningar till andra europeiska länder med 80 %. En ökad kortanvändning skulle minska kontanthanteringens kostnader. Syftet med uppsatsen är att undersöka varför privatpersoner fortfarande betalar med kontanter trots att det finns ett modernare betalningsalternativ som Bankkort. Vidare skall ses vilka möjligheter det finns för att kunna öka kortanvändningen, så att transaktionskostnader kan minska ytterliggare.Grunden för den empiriska studien utgår från en intervju med en anställd på Kristianstads SparBank som är insatt i Bankkortsanvändandet.
Redovisning, risk och relationer -En studie om hur bedömningsutrymmen i redovisning, med fokus på IFRS 3, påverkar riskuppfattningen vid en kreditanalys
Bakgrund och problem: Finansiella rapporter är en viktig informationskälla vidkreditanalyser. I samband med världsomspännande finansiella kriser har frågor kring säkerhetoch kreditrisk uppmärksammats. Relationen mellan Bank och företagskund färgas avasymmetrisk information och ur ett principal-agent perspektiv kan det förekomma incitamenttill att vinkla redovisningen för att uppnå egen vinning. Det faktum att IFRS 3 som regelverklämnar utrymmen för bedömningar i redovisningen har skapat en offentlig debatt rörandeanvändbarheten för intressenter. Att information anses som relevant vid kreditanalyser är avstor vikt för korrekt beslutsfattande.Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur de bedömningsutrymmen som lämnas iredovisning enligt IFRS påverkar riskuppfattningen vid en kreditanalys.