Bankbranschen ? Den nya konkurrenssituationen utifrån bransch- och kundperspektiv
KundlojalitetBankbranschenNischbankerOmställningskostnaderTrögrörlighetUppstickarbankerManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Syftet är att, utifrån ett branschperspektiv och ett kundperspektiv, finna orsaker till varför de traditionella bankerna lyckas behålla sin dominerande ställning trots konkurrensen från uppstickarbankerna. Vi ämnar även visa vilka kundtyper som tjänar mest på ett aktivt val av bank. Slutsatser: Under arbetets gång har vi identifierat ett antal faktorer vilka förklarar varför uppstickarbankerna inte tagit större marknadsandelar från de traditionella bankerna. Det beror dels på branschspecifika och dels på kundspecifika faktorer som bankerna använder. Branschfaktorerna är stordriftsfördelar, kontorsnät, långvariga relationer, varumärken och att banken tjänster är lågintresseprodukter. Kundfaktorerna är om individen i fråga lever i en storstad, är engagerad i sin privatekonomi, har datorvana samt hur välinformerade de är.