Sök:

Företags publika ansvarskommunikation

En fallstudie om ansvarskommunikation i den svenska amorteringsdebatten och dess konsekvenser på operativ nivå


Bakgrund och problem: Fo?retagskommunikation a?r en del av det som pa?verkar intressenterna na?r de skapar sig en bild av ett fo?retags identitet, image och rykte. Fo?retag vill genom ansvarskommunikation pa?verka ma?nniskors uppfattningar om dem och pa? sa? sa?tt skapa sig legitimitet. Da? bankbranschen oftast direkt kopplas till den finansiella infrastrukturen kommer andra fra?gor som etik, miljo? och socialt ansvar la?tt i skymundan. Amorteringar pa? husha?llens bola?n har varit en mycket omdiskuterad ansvarsfra?ga i samha?llet och flera akto?rer fra?n olika ha?ll har gjort offentliga uttalanden. En av de privata akto?rer som profilerat sig starkast i fra?gan a?r enligt va?r bedo?mning Swedbank som bland annat ga?tt ut offentligt och va?djat om att bli reglerade i lagtext, vilket a?r va?ldigt ovanligt. Vi tolkar Swedbanks uttalanden som ett exempel pa? ansvarskommunikation.Syfte: Studiens syfte a?r att beskriva hur Swedbanks externa kommunikation i amorteringsfra?gan upplevs pa? operativ niva? hos Swedbank och o?vriga svenska storbanker fo?r att o?ka fo?rsta?elsen fo?r vilka effekter ett sto?rre fo?retags externa ansvarskommunikation har pa? operativ niva?.Metod: Vi valde att go?ra en kvalitativ studie da?r vi samlade in information genom intervjuer av medarbetare pa? de fyra storbankerna i Sverige. Genom det empiriska materialet har vi sedan valt ut teorier som ska ge sto?d till analysen av det empiriska materialet. Genom analysen testas sedan och vidare utvecklas de valda teorierna, vilket go?r att studien fa?r en induktiv karakta?r.Slutsats: Genom underso?kningen kom vi fram till att publik ansvarskommunikation i ho?g grad kan pa?verka va?rdegrunden hos medarbetare inom den egna organisationen. Ansvarskommunikationen fick effekt pa? medarbetarnas va?rderingar och gav dem ett sto?d i den dagliga verksamheten. Vidare kan ansvarskommunikation ocksa? motivera de ansta?llda i fo?retaget att agera pa? ett o?nskat sa?tt eftersom de ka?nner sig trygga i fo?retagets va?rderingar i fra?gan. Studiens resultat pekar pa? att ansvarskommunikation fra?n en organisation har va?ldigt begra?nsade effekter bland dess konkurrenters medarbetare. Alla banker ansa?g att statens bank SBAB varit normgivande fo?r en o?kad skuldsa?ttning och en fo?rslappad amorteringskultur i Sverige. Na?r risktagandet skruvats upp sa? menar storbankerna pa? att det a?r sva?rt fo?r en enskild akto?r att agera ansvarsfullt utan att fo?rlora ekonomiskt pa? det. Storbankerna var o?verens om att ingripanden fra?n normgivande intresseorganisationer sa? som Bank Fo?reningen vore nyttigt fo?r att fa? ned skuldsa?ttningsgraden i Sverige.

Författare

Oscar Lundberg Daniel Mohlin

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen fo?r ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..