Sök:

Sökresultat:

800 Uppsatser om Bank - Sida 15 av 54

Vad bör en bankrådgivare förmedla? : en kvalitativ studie om hur bankrådgivare använder sig utav faktorer för att uppnå en god kundrelation

I dagsläget har alla människor en sorts relation till sin Bank. Relationen kan vara alltifrån sparande, lån, aktier och med mera. Produkter och tjänster mellan de olika Bankerna har blivit likartade efter avregleringen år 1986. Detta har medfört att det har blivit alltmer viktigare för Banker att vara konkurrenskraftiga i sina produkter och tjänster till sina kunder. I detta fall har fler Banker investerat mycket på sina resurser för att få lojala kunder.

Med tiden som insats. En studie av TidsNätverket i Bergsjön

Syfte och frågeställningar : TidsNätverket i Bergsjön, upprättat i augusti år 2007 i Göteborg, är en verksamhet grundad på time Bank-modell. Syftet med undersökningen är ?att studera vilka positiva och negativa erfarenheter av TidsNätverket i Bergsjön som dess deltagare ger uttryck för samt vilka konsekvenser verksamheten har fått för dem med avseende på empowerment och socialt kapital?. Mina frågeställningar är: 1) Vilka positiva och negativa erfarenheter av TidsNätverket i Bergsjön ger dess deltagare uttryck för? 2) Vilka konsekvenser har TidsNätverket i Bergsjön haft för uppkomsten av empowerment och socialt kapital hos deltagarna?Metod och material : Studien använder sig av semi-strukturerade intervjuer med deltagare, ostrukturerade intervjuer med den verksamhetsansvarige, liksom studier av intern dokumentation.

Linderödsgrisen : en inventering av populationsstruktur och produktionsnivå

In 1993, Sweden signed the Convention on Biological Diversity and thus agreed to conserve our indigenous biological diversity. As a part of the convention, Sweden is obliged to conserve a number of domestic animal breeds and among them the Linderöd pig. In 1952, the zoo, Skånes Djurpark, took care of a pregnant sow that was regarded to be related to the old "forest pig". The old forest pig was thought to have been extinguished by the early 20th century as a result of the ban on boars not approved by state inspectors. However, according to later accounts, several farmers still kept some of these non-approved pigs.

BOHICA (Bend Over Here It Comes Again) : kan ledningen undvika BOHICA syndromet vid en omorganisation?: en fallstudie i en sydsvensk sparbank.

This essay is about how the company management should prepare to avoid BOHICA syndrome to develop from a reorganisation. BOHICA syndrome is a cynical attitude, acquired by recurrent disappointments from, for example reorganisations. If the company management is attentive and identifies and addresses such disappointments, BOHICA syndrome can prohibit the possibilities in future to work efficiently and profitably in the company. BOHICA syndrome are thus by extension a threat to the company?s survival.

?Ärligt talat så har det [tradingen] blivit en skitaffär? : En fallstudie av HQ Bank

The global financial crisis hit hard on Banking operations worldwide and the sector fell under considerable scrutiny, with particular criticism directed against the Banks' own trading practices. A Bank owned by the Swedish financial corporation HQ seemed to go without serious financial damage duringthe crisis.In 2008 Finansinspektionen began a review of HQ's activities and a number of shortcomings were identified. Among other things, HQ's risk management was questioned by Finansinspektionen and further how this potentially affected the valuation of complex financial products.In our paper we have chosen to highlight both national and international laws and guidelines that HQ used for their operations and study if HQ followed those laws and guidelines. We also want topresent the theoretical model used by HQ for the valuation of its European options and how HQ calculated their capital requirements ratio. Our purpose is to show how the valuation affected the capitalrequirement ratio and whether HQ followed the necessary laws and guidelines for the valuation of complex financial products.We have chosen to carry out a case study from a deductive approach.

Avskaffandet av revisionsplikten : En studie om kreditgivningens förändring i fristående sparbanker och utländska bankers Sverigefilialer

I mars 2008 stod en statlig offentlig utredning klar med förslaget att avskaffa revisionsplikten för alla små och medelstora aktiebolag, detta för att främja det svenska företagandet. Revisionen innebär sedan länge en kvalitetsstämpel vid arbetet med krediter och ett avskaffande skulle kunna innebära ändrade förutsättningar vid kreditgivningen. Den svenska Bankmarknaden består till stor del av de fyra storBankerna; SwedBank, HandelsBanken, Nordea och SEB. Dessa Bankers inställning till förslaget har studerats i ett flertal uppsatser och rapporter. I denna uppsats genomförs därför tre personliga intervjuer med Sverigefilialer till utländska Banker; Fortis Bank, DnB NOR Bank och UpplandsBanken (provinsBank inom Danske Bank) och två personliga intervjuer med fristående sparBanker; Sala SparBank och SparBanken i Enköping. Revisionens betydelse idag och hur kreditgivningsprocessen därmed skulle påverkas vid ett avskaffande i de undersökta Bankerna, visade sig skifta och tycktes bero på storleken på de företag som utgör Bankernas kundkrets.

Att implementera abstrakta värden - En flerfallstudie om bankernas CSR-arbete vid utlåning av kapital

The recent development in society?s structure has given rise to a more complex reality for the SwedishBanks. There is an increased pressure from external stakeholders for the Banks to take a greater socialresponsibility in society; the Bank must therefore focus on both direct as well as indirect effects of itsactions. The term corporate social responsibility implies that the company does not only focus on itsfinancial status but also on values such as ethics and environment. These commitments are crystalized,more or less clearly, in the Banks? lending policy?s, whom are entirely defined by the Banksthemselves.The nature of the abstract CSR expression gives rise to uncertainty, both in regards to the Banks ownefforts towards social responsibility but also for the external stakeholders, for which it can be quitedifficult to understand what commitments are actually made.This study aims to investigate how the Swedish Banks public statements, with regards to their lendingpolicy, correlates with the actual actions carried out by the Banks.

Konsten att skapa lojalitet när man säljer luft. : ? En kvalitativ undersökning om kundlojalitet hos lantbrukare inom bank och försäkringsbranschen.

: Syftet med denna uppsats är att beskriva och undersöka kundlojaliteten inom Länsförsäkringar Bergslagen samt ge förslag på taktiska åtgärder som företaget kan använda sig av vid utformandet av sin marknadskommunikation för att vidare utveckla och bibehålla lojaliteten hos sina lantbrukskunder..

Intranät : en kunskapskälla i arbetet?

The ambition with this study is to look into and create an understanding for how an intranet can work as a support system in work processes in capacity as a source of knowledge. We want to enhance the understanding for which kind of knowledge that can be coded in and transmitted by an intranet, and which that is lost in this process. We also want to clarify what it takes to get this knowledge, in collaboration with the intranet, to support the work in an organization. It is a qualitative case study at a Swedish Bank. It consisted of semi standardized, half structured interviews with five people in one of the Bank?s local offices.

Ekonomi eller intresse? : - En studie av de viktigaste faktorerna vid studenters val av bank

Avregleringar och utvecklingen inom IT har inneburit en ökad möjlighet för utländska Banker och internetBanker att slå sig in på den svenska Bankmarknaden. Den ökade konkurrensen mellan Banker och utvecklingen inom IT har gjort det lättare för Bankkunder att byta mellan olika Banker och att vara kund hos flera samtidigt. Många företag lever med en uppfattning att så länge kunderna är nöjda, så är de lojala.Studenter är ett kundsegment som Bankerna försöker attrahera med speciella erbjudanden och antalet studenter vid landets högskolor ochuniversitet uppgick hösten 2006 till 338 000. Till följd av ökad konkurrens och därmed tilltagande kundillojalitet har det blivit allt viktigare för Banker att finna och tillgodose de faktorer som påverkar kunderna vid valet av Bank. Studenter har uppvisat tendenser till att ständigt söka efter det bästa alternativet och mångagånger visat sig var illojala.

Framtidens banker : En studie varumärkesutvidgningar mot bankmarknaden

Att varumärken utvidgar sig är inget nytt fenomen, däremot börjar det bli allt vanligare med varumärkesutvidgningar mot Banktjänster. Varumärken som ICA, Skandia och IKEA har redan utvidgat sina varumärken till att även erbjuda Banktjänster. Trots den omfattandeforskningen om varumärken och varumärkesutvidgningar mot nya varor och tjänster finns det knappt någon alls forskning om varumärkesutvidgningar mot just Bankmarknaden. I detta arbete försöker författarna att förklara vad som påverkar utvärderingen av en varumärkesutvidgning mot Bankmarknaden.Syftet med denna uppsats är att utveckla en modell för vad som är viktigt i en utvärdering av en varumärkesutvidgning mot Bankmarknaden. Detta genom att utgå från Aaker och Kellers modell från 1990 för sedan utveckla den med variablerna varumärkeskapital, varumärkesförtroende och uppfattad risk.För att kunna se vilka komponenter som är viktiga vid en utvärdering av en varumärkesutvidgning mot Banktjänster, har författarna utefter vissa förbestämda kriterier valt tre varumärken.

Manuell kontanthantering i begränsad omfattning : Strategi och styrning på funktionsnivå inom bankbranschen

In today?s ever-evolving society the use of cash is replaced by digital services in the Banking sector. Some local Banks restrict manual cash handling while others remove it completely. This essay examines how management accounting is affected by restricted cash handling. The theory clarifies that management accounting strategies create guidelines and provides specific framework for employees and managers in the organization.

Vilka deltar i budgetprocessen : En studie av hälso-och sjukvården i Landstinget i Värmland

I en Bank möts oftast kunder av kölappsapparat och får därefter sätta sig i väntan på sin tur att bli betjänad av en Bankrådgivare. Ett alternativ till detta är att använda en kundvärd för att ytterligare påverka kundens känslor och tillfredsställelse. Söderlund och Rosengrens (2008) studie visade att en anställds leende kan påverka en kunds nivå av tillfredsställelse efter besöket men också känslorna av glädje och upprymdhet (Mehrabian & Russel, 1978). Studiens syfte är att beskriva hur en kundvärds emotionella (leende kundvärd) respektive professionella (icke-leende kundvärd) bemötande påverkar kunders nivå av kundtillfredsställelse på en Bank. SwedBank i Karlstad har idag en kundvärd och dennes påverkan skall beskrivas med användning av en kvantitativ enkätstudie.Kundernas nivå av tillfredställelse visade sig påverkas positivt av ett emotionellt bemötande.

Kritik mot budget och budgetanpassning : En jämförelsestudie mellan sex olika företag i tre olika branscher

I en Bank möts oftast kunder av kölappsapparat och får därefter sätta sig i väntan på sin tur att bli betjänad av en Bankrådgivare. Ett alternativ till detta är att använda en kundvärd för att ytterligare påverka kundens känslor och tillfredsställelse. Söderlund och Rosengrens (2008) studie visade att en anställds leende kan påverka en kunds nivå av tillfredsställelse efter besöket men också känslorna av glädje och upprymdhet (Mehrabian & Russel, 1978). Studiens syfte är att beskriva hur en kundvärds emotionella (leende kundvärd) respektive professionella (icke-leende kundvärd) bemötande påverkar kunders nivå av kundtillfredsställelse på en Bank. SwedBank i Karlstad har idag en kundvärd och dennes påverkan skall beskrivas med användning av en kvantitativ enkätstudie.Kundernas nivå av tillfredställelse visade sig påverkas positivt av ett emotionellt bemötande.

Carnegie - En fallstudie om ett bolag i kris

Redan under hösten 2007 började den finansiella oron sprida sig på finansmarknaden. Detta medförde att den finansiella sektorn fick svårare att finansiera sin verksamhet. Under krisperioden fick staten gå in med likviditetsstöd för att rädda bolaget Carnegie & Co. Carnegie & CO:s situation komplicerades av Finansinspektionens tillbakadragande av tillståndet att bedriva Bank. Denna krisperiod i Carnegie & CO gav oss frågan om vi genom årsredovisningen kunde se att dem skulle hamna i kris.Vi har genomfört en fallstudie där vi har haft ett hermeneutiskt förhållningssätt.

<- Föregående sida 15 Nästa sida ->