
Sökresultat:
800 Uppsatser om Bank - Sida 14 av 54
Upprättandet av kundrelationer med minskad fysisk närvaro : En kvalitativ studie om Danske Bank
Vi har gjort en kvalitativ undersökning av hur en Bank på den svenska marknadenupprätthåller kundrelationer via en Internetbaserad distributionskanal. Vi har utfört en intervjumed Danske Banks Head of Channels Daniel Wahlström för att insamla primärdata för attundersöka och analysera vilka faktorer som är essentiella för att upprätthålla kundrelationervid en fysisk distansering från kund.Analys av primärdata har skett utifrån utvalda relevanta teorier och perspektiv som behandlarkundrelationer, tjänstekvalitet, kundlojalitet, kundupplevt värde, e-lojalitet samt CustomerRelationship Management.Resultatet av studien visar att Banken har ett väl fungerande arbete med kundrelationer ochsitt CRM-system utifrån de teorier som studien har baserat sig på. Alltjämt försöker Bankenanpassa sig efter distanseringen från det fysiska Bankkontoret till en Internetbaserad kanal därtjänsten också har utvecklats jämsmed kund. Dock kvarstår en del emotionella utmaningar iarbetet med en personlig relation med kund i denna kanal..
Finansiering av småföretags internationalisering
AbstractAccording to several researchers finance is scarce, scarcer for small businesses than for big enterprises. Small and medium-sized enterprises, SMEs, that want to start exporting and sales or manufacturing abroad need capital to get ready. Which capital structure and financial costs do they have, and which forms of finance do they actually use for that purpose. New american research by Mansi, Reeb (2002) has suggested, that there is a positive connection between leverage and a negative one between financial costs and internationalization, and that a non-linear model better describes this connection.This study has gathered data in two ways: Through a questionnaire from 37 SMEs and balance sheet figures from totally 166 manufacturing SMEs. In order to examine, whether the company was active on the international market, 200 SMEs in south Sweden were asked, if they exported to, produced or sold on any other market than their home market.
Fyrtiotalisters förhållande till bankers tjänster. En fallstudie av fyrtiotalister och de fyra bankerna SEB, Nordea, Handelsbanken och Färs&Frosta Sparbank.
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Baselreglerna : En finansiell kris största fiende?
Banker är mer sårbara än vanliga företag då Banker är nära sammankopplade med varandra. Att skapa finansiell stabilitet finns i statens, Bankernas och allmänhetens intresse. Det finansiella systemet är komplext vilket innebär att många aktörer interagerar med varandra på många olika sätt. Problem i en Bank kan lätt spridas till andra Banker och en förtroendekris kan leda till att finansiärer tar tillbaka sina insättningar. Att finansieringen hos en Bank stryps är ett av de största hoten mot ett fungerande betalningsväsende.Baselreglerna är ett internationellt regelverk för tillsyn av Banker med det främsta syftet att uppnå finansiell stablitet.
Värdet av "utan extra kostnad" - En empirisk studie av gymnasisters utvärdering av bankerbjudanden och deras finansiella förmåga
There are over 100 Banks in Sweden. Yet, most people tend to choose one of the top four Banks and stay with them. Times are changing, however, and the growth of online-based self service solutions has increased the importance of attracting and retaining customers at an early age. SEB and SwedBank have addressed this issue by introducing Bank bundles. Since most Banks offer similar services, the packaging and framing of the bundles have become increasingly important.
Säkerhetsstyrning inom den Finansiella Sektorn : En Studie på Best Practice hos Tre Svenska Banker
For organizations that handle sensitive information, IT governance and information security are necessities in order to maintain credibility and to conduct its business efficiently. There are several known processes to increase security governance ? which is a fusion of information security and IT governance.This master thesis examines if organizations use recognized processes and if it in that case would lead to higher security. The study is qualitative and conducted in the financial sector and based on Best Practice frameworks of the security governance in Swedish Banks. Data collection was done through interviews and surveys that were triangulated to get a gathered picture of the quality of the security governance activities.
Banksäljarnas attityd till personlig försäljning: en
enkätundersökning av ett bankkontor i Luleå
Efter avregleringen av den svenska kreditmarknaden och Bankkrisen ökade antalet Banker i Sverige avsevärt med en ökad konkurrens som följd. Den hårdare konkurrensen resulterade i minskade marginaler på traditionella Bankprodukter som lönekonto och lån. Flertalet Banker har som ett resultat av de minskade marginalerna flyttat fokus från de traditionella produkterna till försäljning av nya och mer lönsamma produkter samt tjänster. Detta nya försäljningsfokus har mött stort motstånd i facktidningen Finansvärlden på grund av den stressfaktor som det medfört. Syftet med denna uppsats är att fastställa Banktjänstemäns attityder till personlig försäljning, samt se samband mellan attityderna och bakgrundsfaktorerna kön, ålder, antal studieår utöver gymnasial utbildning, antal år i nuvarande Bank och antal år i Bankbranschen.
Kundsynpunkter : En naturlig del av företaget
Tjänstesektorn är den dominerande sektorn på arbetsmarknaden i Sverige. På Ikano Bank som är vårt fallstudieföretag råder problem vid tillvaratagandet av kundsynpunkter. Detta är problematiskt eftersom kunder är bland det viktigaste för ett tjänsteföretag. Därmed lyder vår problemformulering;Hur kan ett tjänsteföretag agera vid insamlande av kundsynpunkter?Syftet med denna uppsats är att beskriva hur en process kan gå till vid insamlandet av kundsynpunkter samt vid tillvaratagandet av dessa.I denna studie har vi presenterat materialet i fyra olika kategorier för att det ska bli tydligt och lätt att följa.
HÅLLBARHETSREDOVISNING FRÅN BANKER : Vilket intresse har företagskunder och påverkar redovisningen kundernas förtroende till banken?
Sustainability is today a current topic and companies are more or less forced to work with it even though it contradicts the historical role of companies, which is to generate a profit for shareholders. In recent years there has been a rising interest from Banks to work with sustainability but research has shown a growing dissatisfaction among customers even though Banks are spending a lot of money and time working with sustainability. This shows that there is an asymmetry between how the Banks act and what their customers demand. The purpose of this paper is to create an understanding of how business customers perceive Banks´ CSR-reports by investigating customers? interest in these reports.
Kreditberedning ? två bankers syn på den reviderade årsredovisningen
Europaparlamentet och rådets direktiv 2006/43/EG syftar bland annat till en långtgående, men inte fullständig, harmonisering av de minimiregler som styr den lagstadgade revisionen inom EU. Det fjärde bolagsrättsliga direktivet 78/660/EG artikel 51 framhåller att medlemsstaterna har rätt att befria små och medelstora bolag från revision. Delbetänkande SOU 2008:32 angående revisionspliktens avskaffande offentliggjordas den 3 mars 2008. Sammanfattningsvis innehåller delbetänkandet SOU 2008:32 en rad förändringar och genom dessa förändringar kommer problematiken med Bankers syn på den reviderade årsredovisningen att ställas på sin spets. Detta då utredningen föreslår att knappt fyra procent av Sveriges 280 000 aktiebolag skall fortsättningsvis omfattas av den lagstadgade revisionsplikten.
Integration på två arbetsplatser
Begreppet mångfald diskuteras allt oftare i samhällsdebatten och valet av uppsatsämne kändes därför naturligt. Syftet med vår undersökning var att beskriva etnisk mångfald och integration på två arbetsplatser inom Bankvärlden.Undersökningen genomfördes på två Banker som aktivt valt att anställa invandrare. Vi använde oss av en kvalitativ metod och halvstrukturerade intervjuer och genomförde totalt tio stycken. Resultaten visade att Bankerna befinner sig i ett startskede där det än så länge främst är i rekryteringsprocessen samt inom ramen för kundanpassning som tankar om tillvaratagande av etnisk mångfald återfinns. Det finns även en skillnad vad gäller hur de anställda med utländsk bakgrund integrerats i Bankerna.
Ökad digitalisering inom bankvärlden : En studie om kundlojalitet
AbstractThe Banking industry has during later years gone through several technological changes (Svenska Bankföreningen 2014). These big changes have led to several advantages seen both from a customer ? and corporate point of view. Advantages in easier usage, increased availability and more competition have made the Banks more cost effective at the same time as the customer is being offered better prices. Even though the advantages seem to weigh over the disadvantages there are still those who thinks that things where ?better in the past?.
Bankernas offentligrättsliga karaktär : En jämförelse mellan bankernas begränsade möjligheter att tillämpa condictio indebiti och förvaltningsmyndigheternas begränsade möjligheter att återkalla gynnande förvaltningsbeslut.
Condictio indebiti innebär att felaktiga betalningar skall gå åter. Banker har emellertid svårt att förlita sig på denna huvudregel. Bankernas centrala ställning i samhället kombinerat med deras uppgift att korrekt förmedla transaktioner, försätter dem i en förtroendeställning. Mottagaren skall kunna lita på att en utbetalning från en Bank är korrekt. Bankernas utbetalningar har blivit ett genomgående undantag till principen om condictio indebiti.
Kreditbedömning av småbolag : Vilken information används och hur beslutsstilar påverkar kreditbedömningsprocessen
Småbolag är ofta beroende av att få externfinansiering för att överleva. Den enskilt viktigaste typen av finansiering är lån från Bank. Innan en Bank lånar ut pengar till bolagen sker en kreditbedömningen där Bankerna tar hänsyn till flera olika informationstyper. Informationstyperna som kreditbedömare undersöker kan delas in i tre övergripande sorter. Redovisningsinformation, Information för marknadsbedömning och Information för personbedömning.
EUROPEISKA INVESTERINGSBANKEN (EIB) OCH ?TRANSPARENS SOM F?RTROENDETS VALUTA? En studie av policy och praktik inom EIB
This thesis explores how the concept of ?legal corruption? manifests itself within the
European Investment Bank with a modern approach to the theoretical understanding of anticorruption
efforts. This approach conceptualises the idea of complementing theories based on
contextual applicability rather than focusing on their competing qualities. The European
Investment Bank (EIB), as the world?s largest multilateral lender, is an underexplored yet
vital organ of the European Union, which has recently faced criticism for its alleged lack of
transparency and dubious application of policy.