
Sökresultat:
855 Uppsatser om Bank lending - Sida 16 av 57
Hur tillgänglig ska bankerna vara? : - En studie av små- och medelstora företag i Västerås
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka när och på vilket sätt små- och medelstora företag i Västerås vill sköta sina bankärenden samt att undersöka vilken betydelse bankens tillgänglighet har för dessa.Problemfrågor: Vilken betydelse har tillgängligheten för bankens företagskunder? När och på vilket sätt vill företagskunderna sköta sina bankärenden?Tillvägagångssätt: Utifrån en djupdykning bland sekundärdata kring relationer till banken utformades en enkät utifrån den teori som ansågs relevant för utredningen. För att kunna uppfylla syftet och besvara problemfrågorna har vi med hjälp av enkäten genomfört strukturerade telefonintervjuer för att samla in primärdata.Resultat: Företag anser att kontakten med deras kontaktperson i banken samt hur och när de kan kontakta banken är av stor betydelse. Majoriteten vill kunna kontakta och besöka sin bank mellan kl.10.00-15.00, medan en liten del vill kunna göra detta mellan kl.08.00-17.00, något utökat från de ordinarie banktiderna. Mest betydelsefullt för bankens tillgänglighet är utbudet av tjänster och betydelsen av Internet och Internetbanken framhävs av ett stort antal respondenter som det vanligaste sättet som företagarna själva vill sköta sina bankärenden på.
Basel III, banker och kreditgivning : En studie av Basel III:s påverkan på bankers kreditgivning till nystartade företag
I Sverige klassificeras cirka 99,4 % av alla företag som mindre företag och under 2014 registrerades cirka 70 000 nya företag. Gemensamt är att nystartade och mindre företag som växer och utvecklas bidrar till nationell tillväxt i länderna de är verksamma inom. För att företagen ska kunna växa krävs finansiering och banker har traditionellt tillgodosett detta behov. Regelverket Basel III är därför väldiskuterat eftersom flera studier visar att det kan påverka bankers kreditgivning. Forskning visar bland annat att Basel III leder till minskad utlåning och ökade utlåningsräntor.
Gymnasieungdomars självkänsla och fysiska självbild på Facebook : En kvantitativ studie sett ur ett könsperspektiv
AbstractThe banking industry has during later years gone through several technological changes (Svenska Bankföreningen 2014). These big changes have led to several advantages seen both from a customer ? and corporate point of view. Advantages in easier usage, increased availability and more competition have made the banks more cost effective at the same time as the customer is being offered better prices. Even though the advantages seem to weigh over the disadvantages there are still those who thinks that things where ?better in the past?.
K2, K3 och bankerna : hur stor roll spelar utformningen på redovisningen i kreditbeslutet?
Relationen mellan bank och fo?retag a?r av sto?rsta vikt fo?r den svenska samha?llsekonomins tillva?xt. Sedan a?rsskiftet 2013/2014 ma?ste alla svenska sma? och medelstora fo?retag ha valt vilket redovisningsregelverk de ska tilla?mpa; huvudalternativet K3 eller det fo?renklade K2. Av denna anledning har studien fokuserat pa? vilken effekt detta val har pa? relationen mellan bank och fo?retag, specifikt ur ett kvalitets- och informationsasymmetri-perspektiv i koppling till kreditbeslutet.
Idé och kvalité i bank- och försäkringsbranschen
Idag konkurrerar i stort sett alla företag med tjänster vilket gör att vi som
konsumenter har ett stort utbud att välja mellan. Väl medvetna om alla de
alternativ som finns tillgängliga på marknaden, blir vi också mer kritiska till
kvaliteten på varor och tjänster. Vårt intresse väcktes därför för att
undersöka utifrån vilka strategier som företag inom bank- och
försäkringsbranschen arbetar för att uppnå god kvalitet på sina tjänster, samt
vilka kvalitetsfaktorer som företagen anser är viktiga vid förmedlingen av en
tjänst.
Eftersom tekniken medför ständiga förändringar i vår vardag och däribland
våra konsumtionsmönster, frågar vi oss hur stor inverkan det får på kundens
kvalitetsupplevelse. Vi finner det därmed intressant att även undersöka i
vilken grad som företagen anser att tjänster via telefon och Internet kan
ersätta det personliga mötet.
För att kunna besvara våra frågor har vi i vår empiriska undersökning valt att
genomföra ett fåtal kvalitativa djupintervjuer med bank- och
försäkringsbolag. I vår analysprocess har vi med hjälp av teorin och empirin
kunnat urskilja att företagen skiljer sig åt i sitt sätt att se på kunden.
Vilken bank väljer du? : - en nyckeltalsanalys av de fyra storbankerna i Sverige
Titel: Vilken bank väljer du? ? En nyckeltalsanalys av de fyra storbankerna i Sverige Bakgrund och problem: Under 2008 drabbades världen av en ekonomisk kris. Krisen har påverkat de svenska storbankerna, framförallt genom ökade kreditförluster. De ökade kreditförlusterna uppkom på grund av olika faktorer men framförallt till följd av bankernas exponeringar i Baltikum. I denna studie ska det undersökas om någon bank klarat sig bättre än de övriga men även om man kan avläsa några försämringar på grund av den ekonomiska krisen.
Gemensam bank - en lösning för hela kedjan? : Inledande undersökning av bankrelationer inom franchiseförhållandet.
Christina Thulin-AnderssonHur mår undersköterskor i förhållande till de arbetsuppgifter och arbetsvillkor som de ställs inför inom äldreomsorgen? Hur påverkas deras self-efficacy?VT 2007 Antal sidor: 27___________________________________________________________________________Studiens syfte är att bidra med kunskap till och förståelse för vilka faktorer och fenomen som kan vara avgörande för utvecklingen av självbemästring för undersköterskor inom äldreomsorgen. Uppsatsens forskningsfråga formuleras på följande sätt: Hur kan självbemästring påverkas av de arbetsvillkor och arbetsuppgifter undersköterskor ställs inför inom äldreomsorgen? Studiens frågeställning besvaras med hjälp av intervjustudie. De intervjuade var sex undersköterskor med varierande ålder och de har arbetat olika lång tid inom äldreomsorgen Resultaten visade att förmågan att förmedla och att ta emot kunskap inför olika arbetsuppgifter och arbetsvillkor, har en påverkan för utveckling av självbemästring.
En ny kanal för att nå en ny generation vuxna? : En studie om att skapa relationer mellan banker och segmentet unga vuxna med Internet som kommunikationskanal
Internet har under de senaste åren blivit en starkare kanal för kommunikation som ökat explosionsartat och även öppnat upp nya kommunikationsvägar för bankerna. Kunder som tidigare varit svåra att bygga upp en relation med kan idag bli nåbara på ett enklare sätt medhjälp av den nya kanalen. Segmentering används idag av banker i allt större utsträckning för att kunna identifiera olika typer av konsumenter för att mer effektivt kunna kommunicera med sina kunder och skapa relationer med dem.Syftet med uppsatsen är att undersöka om svenska storbanker använder sig av relationsmarknadsföring via Internet på ett framgångsrikt sätt mot segmentet unga vuxna i åldern 18-26 år. Studien har utifrån intervjuer med segmentet unga vuxna, intervjuer med en av de svenska storbankerna samt kompletterande undersökningar om ungdomars Internetvanor uppnått följande slutsatser.De flesta ungdomar i segmentet gör inget aktivt val av bank utan låter faktorer som bekvämlighet och enkelhet styra, vilket förklarar varför de flesta har valt samma bank som sina föräldrar. De flesta har heller inte haft några problem med sin bank, då de av naturligaskäl inte heller haft så stor kontakt med banken eller haft specifika behov.
Pensionsstiftelsers tryggande av pensionsåtaganden : Matchning eller satsning?
Småbolag är ofta beroende av att få externfinansiering för att överleva. Den enskilt viktigaste typen av finansiering är lån från bank. Innan en bank lånar ut pengar till bolagen sker en kreditbedömningen där bankerna tar hänsyn till flera olika informationstyper. Informationstyperna som kreditbedömare undersöker kan delas in i tre övergripande sorter. Redovisningsinformation, Information för marknadsbedömning och Information för personbedömning.
Upprättandet av kundrelationer med minskad fysisk närvaro : En kvalitativ studie om Danske Bank
Vi har gjort en kvalitativ undersökning av hur en bank på den svenska marknadenupprätthåller kundrelationer via en Internetbaserad distributionskanal. Vi har utfört en intervjumed Danske Banks Head of Channels Daniel Wahlström för att insamla primärdata för attundersöka och analysera vilka faktorer som är essentiella för att upprätthålla kundrelationervid en fysisk distansering från kund.Analys av primärdata har skett utifrån utvalda relevanta teorier och perspektiv som behandlarkundrelationer, tjänstekvalitet, kundlojalitet, kundupplevt värde, e-lojalitet samt CustomerRelationship Management.Resultatet av studien visar att banken har ett väl fungerande arbete med kundrelationer ochsitt CRM-system utifrån de teorier som studien har baserat sig på. Alltjämt försöker bankenanpassa sig efter distanseringen från det fysiska bankkontoret till en Internetbaserad kanal därtjänsten också har utvecklats jämsmed kund. Dock kvarstår en del emotionella utmaningar iarbetet med en personlig relation med kund i denna kanal..
Finansiering av småföretags internationalisering
AbstractAccording to several researchers finance is scarce, scarcer for small businesses than for big enterprises. Small and medium-sized enterprises, SMEs, that want to start exporting and sales or manufacturing abroad need capital to get ready. Which capital structure and financial costs do they have, and which forms of finance do they actually use for that purpose. New american research by Mansi, Reeb (2002) has suggested, that there is a positive connection between leverage and a negative one between financial costs and internationalization, and that a non-linear model better describes this connection.This study has gathered data in two ways: Through a questionnaire from 37 SMEs and balance sheet figures from totally 166 manufacturing SMEs. In order to examine, whether the company was active on the international market, 200 SMEs in south Sweden were asked, if they exported to, produced or sold on any other market than their home market.
Fyrtiotalisters förhållande till bankers tjänster. En fallstudie av fyrtiotalister och de fyra bankerna SEB, Nordea, Handelsbanken och Färs&Frosta Sparbank.
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Baselreglerna : En finansiell kris största fiende?
Banker är mer sårbara än vanliga företag då banker är nära sammankopplade med varandra. Att skapa finansiell stabilitet finns i statens, bankernas och allmänhetens intresse. Det finansiella systemet är komplext vilket innebär att många aktörer interagerar med varandra på många olika sätt. Problem i en bank kan lätt spridas till andra banker och en förtroendekris kan leda till att finansiärer tar tillbaka sina insättningar. Att finansieringen hos en bank stryps är ett av de största hoten mot ett fungerande betalningsväsende.Baselreglerna är ett internationellt regelverk för tillsyn av banker med det främsta syftet att uppnå finansiell stablitet.
Värdet av "utan extra kostnad" - En empirisk studie av gymnasisters utvärdering av bankerbjudanden och deras finansiella förmåga
There are over 100 banks in Sweden. Yet, most people tend to choose one of the top four banks and stay with them. Times are changing, however, and the growth of online-based self service solutions has increased the importance of attracting and retaining customers at an early age. SEB and Swedbank have addressed this issue by introducing bank bundles. Since most banks offer similar services, the packaging and framing of the bundles have become increasingly important.
Säkerhetsstyrning inom den Finansiella Sektorn : En Studie på Best Practice hos Tre Svenska Banker
For organizations that handle sensitive information, IT governance and information security are necessities in order to maintain credibility and to conduct its business efficiently. There are several known processes to increase security governance ? which is a fusion of information security and IT governance.This master thesis examines if organizations use recognized processes and if it in that case would lead to higher security. The study is qualitative and conducted in the financial sector and based on Best Practice frameworks of the security governance in Swedish banks. Data collection was done through interviews and surveys that were triangulated to get a gathered picture of the quality of the security governance activities.