Sökresultat:
731 Uppsatser om Audit firms - Sida 48 av 49
Fastighetsmäklarbranschens rykte
Title: Real Estate Brokerage Industry's reputation - a study from a relationship marketing perspectiveLevel: Bachelor thesis in business administrationAuthors: Sanna Soininen & Sofia PulkkinenSupervisor: Jonas KågströmDate: 2013 ? AugustBackground: The background to this investigation was primarily another survey, conducted by Fastighetsbyrån, a Swedish real estate agency. According to the survey, only 5% of the Swedish population claims to have high confidence for realtors. The problem discussion revolves around statistics about how few real estate agents who are notified and receive sanctions each year. We believe that those numbers doesn't make sense when compared to how few people trust realtors, which is where our aim with the study comes from.Purpose: The aim of this study is to investigate the real estate brokerage industry's reputation by previous research in relationship marketing.Method: The study was conducted with a deductive and for the most part with a positivistic approach.
Ägarlägenheter : - framtidens investering?
AbstractBachelors thesis, Bygg och fastighetsekonomprogrammet vid Högskolan i Halmstad Vårterminen 2009Authors: Emma Stenberg och Emma SvenssonTutor: Sven-Ola CarlssonTitle: Ägarlägenheter - en framtida investering Background and problemThe concept of owner?s apartment has been discussed in Sweden since the 19th century. It was not until the first of may 2009 that it got legislated to be allowed in Sweden. The concept that people should be allowed to own their apartments instead of owning a part of the tenant-owner?s association is a new phenomenon in Sweden.
Hur revisorers val av förhandlingsstrategi påverkas av klient- respektive professionsidentifikation samt erfarenhet av revision
Independence Standards Board har identifierat revisorernas nära relation med klienten som ett av fem hot mot revisorns oberoende. Dock är en ingående kännedom om klienten nödvändig för att revisorn ska förstå klienten tillräckligt bra och för att kunna planera och genomföra en effektiv revision. Oavsett hur relationen mellan klienten och revisorn ser ut, uppstår situationer då parternas rapporteringsmål är väsentligt olika vilket kan försätta parterna i en situation där de tvingas förhandla med varandra. Dessa förhandlingar är en ständigt pågående process och har en stor genomslagskraft i revisionen. Vid förhandlingar blir relationen mellanrevisorn och klienten ett bekymmer eftersom revisorn riskerar att identifiera sig med sin klient och därmed bli mer benägen att kompromissa om klienternas redovisnings- och rapporteringsval.
Möjligheternas skolgård : om att skapa förutsättningar för en välanvänd utemiljö. Exempel från Luleå.
Children's need of a good environment of playing
outdoor at schoolyards is, both from a perspective
of commonly public's health and from the children
themselves, indisputable. Children who have a
good and varying playground develop physically,
psychologically and socially. As an instrument of
pedagogic a playground also is valuable for example
in teaching the round, periodical successions
and understanding of democratic processes. The
conception playground means here in my work the
environment outdoor for children at schools up to
about twelve years old.
What is a good playground then? How is it
possible for a landscape architect to contribute
improvements? The purpose of my work has
been to enlarge my knowledge about playgrounds,
understand more of the profession as a landscape
architect and apply a perspective of children in the
planning.
To sum up, the shaping of playgrounds has great
importance for the activities of the children and if
the teachers make use of it, the teaching.
A good playground gives the delight, the excitement
and the curiosity free spaces and stimulates new
challenges.
Hur de viktigaste faktorerna påverkar värdeskapande för marknadsintelligensprocesser åt företag i Kina
China is a unique market that differs from the Western market in many ways. Companies are not required to publicize financial reports, and furthermore a heavy focus on business relationship building can make it hard for companies to have high quality streams of data to get insights about their markets. For a consultant company to successfully enter the Chinese market and helping producing and technological global firms improving their insights on the Chinese market, the consultant company needs to understand which the important factors are and how those factors can help in creating value for their potential customers. To help the analyzing and consultant firm called Kairos Future, a qualitative case study was conducted on 16 different global companies with focus on industrial production. The case study was mainly conducted through face to face interviews with decision makers who had a broad understanding of their respective companies.
Exponering av trägolv och lister i butik och på mässor : en jämförande studie mellan sport- och bygghandeln
The business cycle of the wood flooring branch is currently high however that situation may not be sustainable. In a possible future weaker business climate, the importance of marketing becomes accentuated for firms that aim to maintain their sales levels. We can see trends that competition among the Swedish and foreign manufactures is already stepping up.
The intent of this study is to establish marketing guidelines for floor- and molding manufacturers, so they can establish a clearer brand image in DIY retail outlets. By comparing the approach of sports- and DIY stores to brand and product placement, this study aims to bring new knowledge to the DIY branch for improved consumer and product handling.
Rådgivares Rådgivning
Problem Discussion: Today the banks manage three central products: mutual funds, mortgages and bank accounts. Banks have authority and credibility, the services and the products they offer and sell can sometimes be difficult to understand. Customers are offered a large number of investment options with varying risk profiles. These developments have created an increasing need for knowledge and information among customers. The financial advice that the financial firms provides, remains a very important activity from a customer view.
Kan etisk kultur och etisk medvetenhet förbättra revisorsobjektivitet? : En studie om etisk kultur, etisk medvetenhet och dess påverkan på revisorers objektivitet
Titel: Kan etisk kultur och etisk medvetenhet förbättra revisorsobjektivitet?Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Jonas Glad och Madalina ErssonHandledare: Jan SvanbergDatum: 2015 ? januariSyfte: Uppsatsen syftar till att klarlägga möjliga samband mellan etisk kultur, etisk medvetenhet samt objektivitet och har sin bakgrund i tidigare forskning inom respektive ämne. Vi undersöker om ´Etisk kultur´ påverkar ´Objektivitet´, om ´Etisk Kultur´ påverkar ´Etisk Medvetenhet´ samt om ´Etisk Medvetenhet´ påverkar ´Objektiviteten´.Metod: Arbetet bygger på en deduktiv kvantitativ metod där vi använt oss av en tvärsnittsdesign i form av en surveyundersökning med en onlineenkät som insamlingsmetod för primärdata i studien. Primärdata har analyserats med statistiska metoder i statistikprogrammet SPSS och resultatet redovisas i huvudsak i tabellform vilket sedan diskuteras mot tidigare forskning.Resultat och slutsats: Inget signifikant samband har erhållits för hypotesen att ´Objektivitet´ skulle bero på ´Etisk kultur´ eller ´Etisk medvetenhet´. Ett signifikant samband för hypotesen att ´Etisk medvetenhet´ påverkas av ´Etisk kultur´ visade sig i resultatet av vår studie.
Extern ekonomisk kompetens : Familjeföretag och anlitandet av extern ekonomisk kompetens
Forskningen om familjeföretag är relativt omfattande. Men det finns fortfarande många frågor som är obesvarade. En viktig fråga som berör familjeföretags utveckling är viljan att ta in extern kompetens inom ekonomiområdet. Det kan röra sig om tjänster såsom ekonomichef, controller eller redovisningekonom. I detta arbete har vi försökt besvara frågan om varför ledningen i familjeföretag väljer att ta in extern kompetens inom ekonomi.
Revisionsberättelsens betydelse : Påverkas aktiekursen av en oren revisionsberättelse?
En akties pris påverkas av många olika faktorer. Såväl företagets verksamhet som externafaktorer har betydelse för akties utveckling. Denna studie undersöker specifikt huruvida enoren revisionsberättelse påverkar priset på aktien. Vår problemformulering lyder:Påverkas aktiekursen av informationen i ett noterat aktiebolagsorena revisionsberättelse?Syftet med vår studie är att redogöra för hur aktiekursen påverkas då ett noterat aktiebolagsrevisor skriver en oren revisionsberättelse.
Kunskapsöverföring i den svenska revisionsbranschen - hur uppstår den? : En studie för kartläggning av hur tilläggstjänster kan leda till en effektivare revision
Inom revisionsbranschen upptar tilläggstjänster en betydande del av tjänsteutbudet. Utöver revision erbjuder revisionsbyråerna även tjänster inom redovisning, skatt och rådgivning. Forskning visar att när tilläggstjänster och revision säljs till samma kund så uppstår en synergieffekt som inom forskningsvärlden benämns kunskapsöverföring. Denna synergieffekt har enligt forskarna en positiv inverkan på revisionen vilket i sin tur kan leda till en effektivare revision. Mot denna bakgrund har denna studie som mål att ta reda på vad som konkret bidrar till att kunskapsöverföring kan uppstå inom en revisionsbyrå.Ett delsyfte är att studien ska fungera som en kartläggning av vad kunskapsöverföring kan innebära för revisorers dagliga arbetsuppgifter i praktiken.
Brand equity and corporate responsibility : a review of brand valuation methods
During the last decades, brand equity has been a priority topic for both practitioners and academics. In accordance with the structural changes in the economic settings caused by the so-called "new economy", corporations being confronted with a shift on perceived business value structure from tangible assets to intangibles. On the other hand firms increasingly are adopting more responsible behaviour towards their societies. In this context, one critical question is to understand how corporate conduct may affect brand equity. The purpose of this study was to find how brand equity (BE) measurement methods embrace corporate responsibility (CR), based on a literature review.
Varumärkets utveckling till strategisk resurs : varumärkesarbete i svenska statliga bolag
Today, Sweden has about forty companies owned by the government. These are active on markets with variable competition. Some have been given special areas of responsibility that in a practical notion make them monopolists. The period when most public companies where formed (and with that the following subjection to competition) during the nineties and early 2000's, forced the formerly protected businesses to act on the terms of the open market. Parallel to this development the brand has for the last twenty years evolved into something great strategic importance for the business, including the business-to-businesses (B2B).
Leverantörsutvärdering i Kina från ett CSR-perspektiv: En fallstudie på LKAB Trading
Corporate Social Responsibility (CSR) är ett område som fått alltmer uppmärksamhet i dagens affärsmiljö, speciellt hos aktörer som är verksamma på den internationella marknaden. Företags sociala, miljömässiga och etiska ansvarstagande är betydande delar i ett hållbart globalt samhälle, varför CSR är ett viktigt ämne att öka uppmärksamheten kring och förståelsen för. Syftet med denna studie var att utveckla ett svenskt industriföretags leverantörsutvärdering med fokus på CSR-aspekter vid inköp på den kinesiska marknaden. Studien undersökte även vilka kulturella aspekter som bör tas hänsyn till vid utvärdering av en leverantör i Kina. Studien syftade därigenom till att öka insikten kring vilka CSR-områden som bör prioriteras på den kinesiska marknaden och ge en möjlighet till företag att praktiskt implementera CSR vid leverantörsutvärdering.
Kunders uppfattade värde av svenska sågverksföretags arbete med CSR
Skogsbruket är en viktig del i den Svenska miljön och för kulturlandskapet samt att såg och pappersindustrin är viktiga sociala inslag för glesbygden. Storbritannien är den största marknaden för många av Sveriges sågverksföretag. Idag är den brittiska marknaden med byggande av trähus växande och många av de ledande företagen har sin hemvist i skottland men expanderar i hela Storbritannien. Corporate Social Responsibility (CSR) är ett aktuellt ämne som är omdiskuterat och kommer att bli allt mer aktuellt framöver då formella rapporteringssystem ökar i användande. I detta examensarbete undersöks hur kunder till svenska sågverksföretag i Storbritannien uppfattar leverantörernas arbete med CSR.