Sök:

Kunskapsöverföring i den svenska revisionsbranschen - hur uppstår den?

En studie för kartläggning av hur tilläggstjänster kan leda till en effektivare revision


Inom revisionsbranschen upptar tilläggstjänster en betydande del av tjänsteutbudet. Utöver revision erbjuder revisionsbyråerna även tjänster inom redovisning, skatt och rådgivning. Forskning visar att när tilläggstjänster och revision säljs till samma kund så uppstår en synergieffekt som inom forskningsvärlden benämns kunskapsöverföring. Denna synergieffekt har enligt forskarna en positiv inverkan på revisionen vilket i sin tur kan leda till en effektivare revision. Mot denna bakgrund har denna studie som mål att ta reda på vad som konkret bidrar till att kunskapsöverföring kan uppstå inom en revisionsbyrå.Ett delsyfte är att studien ska fungera som en kartläggning av vad kunskapsöverföring kan innebära för revisorers dagliga arbetsuppgifter i praktiken. Eftersom effekten kunskapsöverföring uppstår mellan olika tjänsteområden och avdelningar har studien även som delsyfte att undersöka vilken betydelse kommunikation har för effektens uppkomst.På grund av studiens explorativa karaktär och vår frågeställning valde vi att genomföra dubbla metoder vilket innebar både intervjuer och enkäter. För att utöka vår förståelse och skapa underlag för enkäten genomförde vi sex intervjuer med fem auktoriserade/godkända revisorer och en konsult. Dessa respondenter representerar fem olika revisionsbyråer, varav fyra var big-4 byråer. Efter intervjuerna genomfördes även en enkätundersökning baserad på intervjuernas resultat som vände sig till alla auktoriserade/godkända revisorer i Sverige.Den teoretiska referensramen utgår från den tidigare arkivforskning som gett indikationer på kunskapsöverföringens existens inom revisionsbranschen. Utöver detta behandlas även forskning kring revisorns oberoende samt revisionskvalitet. För att anknyta till studiens delsyfte kring kommunikation presenteras även teorier kring överföring av kunskap.Resultaten från intervjuerna och enkäten presenteras i empirin tillsammans inom gemensamma teman utifrån vilka bidragande effekter vi har hittat. Dessa teman är förberedande arbete och förvarningar, användande av andras arbete, kommunikation, informationsvärdering samt påverkan på revisionsprocess. Empirikapitlet avslutas med två egna förklaringsmodeller för fenomenet kunskapsöverföring.Studien visar att revisorerna i stor utsträckning anser att kunskapsöverföring existerar. Revisorer kan effektivisera revisionsprocessen genom användande av det arbete som andra konsulter gjort under året samt få förvarningar som bättre förbereder dem inför revisionen. Kommunikation är nödvändig för att dessa faktorer ska kunna uppstå och revisorerna värderar information från konsulter individuellt sett. De förklaringsmodeller vi konstruerade kan till 38 % respektive 55 % förklara vad som bidrar till att kunskapsöverföring uppstår mellan tilläggstjänster och revision.

Författare

Filip Henriksson Rickard Tageson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Företagsekonomi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..