Sök:

Sökresultat:

5231 Uppsatser om Ansvar lärande - Sida 64 av 349

Förskolans formella ledarskap utifrÄn allmÀnna ledarskapsteorier

InledningFör snart tvÄ Är sedan trÀdde den nya skollagen i kraft, sommaren 2011, med detta kom införandet av förskolechef för alla förskoleverksamheter. Med tjÀnsten introduceras specifika riktlinjer om förskolechefens pedagogiska ansvar samt ansvar för kvalitén inom verksamheten. SyfteSyftet med undersökningen Àr att belysa kunskapslÀget om det formella ledarskapet i förskolan i relation till allmÀnna ledarskapsteorier. Detta görs utifrÄn en svensk kontext med forskningen som Àr bedriven i Sverige frÄn förskolans etablering tills idag. ? Hur beskriver den dokumenterade litteraturen det formella ledarskapet i förskolan?? Hur förhÄller sig ovanstÄende skrivningar till det som betecknas som allmÀnna ledarskapsteorier? TeoriDen teori som stÄr för analysramen i studien Àr fyra perspektiv inom den allmÀnna ledarskapsteorin; ledarens egenskaper, ledarskapsfÀrdigheter, ledarskapsstilar samt det situationsbaserade ledarskapet.

Sju personliga assistenters erfarenheter av att arbeta i hemmet dÀr en person Àr beroende av ventilator

Idag kan sjukvÄrden rÀdda livet pÄ allt fler mÀnniskor. Dessa personer kommer till slut hem och kan mÄnga gÄnger ha avancerade vÄrdbehov. Om personen har behov av ventilatorbehandling i hemmet Àr det personliga assistenter som arbetar hemma hos vÄrdtagaren/personen. Det finns fÄ svenska studier som fokuserar pÄ arbetssituationen för de personliga assistenterna. Dessa har ett mycket stort ansvar i kombination med att de samtidigt har lÀgst utbildning.

Öppenhet, Resultat & Ansvar : En studie av officerares upplevelser utav effekterna av Försvarsmaktens vĂ€rdegrundsarbete

Liksom andra myndigheter i statlig regi har Försvarsmakten sedan 2004 arbetat med sin vĂ€rdegrund. AvsevĂ€rda resurser har investeras i att arbeta fram vĂ€rdegrundsorden Öppenhet, Resultat och Ansvar, pĂ„ vars grund allt arbete inom organisationen ska vila. Syftet med denna uppsats har varit att studera de upplevda effekterna som Försvarsmaktens vĂ€rdegrundsarbete haft pĂ„ officerares arbete med trupputbildning. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats dĂ€r det empiriska materialet framtagits med hjĂ€lp av semistrukturerade intervjuer med sex officerare pĂ„ tre olika förband i Stockholmsregionen. UtifrĂ„n tidigare teori och forskning om organisationskultur och vĂ€rdegrund identifierades tre grundlĂ€ggande teman som sĂ€rskilt intressanta vad gĂ€ller vĂ€rdegrundens effekter, huruvida officerarna finner att arbetet med vĂ€rdegrunden skapat en större ?vi-kĂ€nsla? inom organisationen, om arbetet ökat förtroendet för Försvarsmakten som myndighet och arbetsgivare samt om upplevelserna skiljer sig mellan yngre och Ă€ldre officerare.

Skolsköterskans betydelse - ett rektorsperspektiv

Inledning: Skolsköterskan Àr delaktig i elevhÀlsoteamet som bestÄr av en bred samlad kompetens dÀr mÄlet Àr att frÀmja barns hÀlsa och utveckling. Skolsköterskan Àr ofta ensamarbetande i sin profession vilket kan upplevas som utmanande. Tidigare forskning visade att skolsköterskans arbetsuppgifter inte alltid stÀmde överens med de förvÀnt-ningar andra medarbetare inom verksamheten hade. Rektorn, som den nÀrmaste chefen har ansvar för bland annat resursfördelning och organisering av arbetslagen. Eftersom rektorn Àr betydelsefull för hur skolsköterskans arbete utformas Àr det av vikt att göra en studie om skolsköterskans betydelse utifrÄn ett rektorperspektiv.

Sjuksk?terskors upplevelser av patients?kerhet vid tolkanv?ndning inom v?rden En litteratur?versikt

Bakgrund: Sjuksk?terskors har en nyckelroll i v?rden och vikten av effektiv kommunikation f?r att s?kerst?lla h?gkvalitativ omv?rdnad. Spr?kbarri?rer identifieras som hinder f?r kommunikation och patients?kerhet, d?r anv?ndningen av tolkar kan vara en l?sning men ocks? medf?ra utmaningar. Det ?r av avg?rande betydelse att s?kerst?lla korrekt information och kommunikation f?r att minska risken f?r v?rdsskador och fr?mja patients?kerheten.

Produktionseffektivisering inom HMLV-miljöer

Flertal smÄ företag med stor produktflora i smÄ volymer har uttryckt en vilja för att implementera Lean-verktyg i deras företag och ofta har det inte genererat de goda resultat de förvÀntat sig. För att dessa företag ska bli framgÄngsrika i sitt implementerande av Lean gÀller det att de utvÀrderar vilka verktyg som gynnar företaget och vilka som inte medför förbÀttring.Problematiken som uppstÄr i detta Àr kulturella förÀndringar dÀr det Àr vanligt att arbetare inte visar motivation eller intresse för att förÀndra sin tidigare arbetsrutin och hÀr har ledningen stort ansvar att motivera arbetarna till att vara delaktiga och vÀlkomna förbÀttringar. För att kunna undersöka detta utförligt har en fallstudie och litteraturstudie utförts för att studera: 1) Hur HMLV-företag bör gÄ tillvÀga för att arbeta med Lean, 2) vilka Lean-principer som gÄr att implementera i HMLV-miljön och slutligen 3) hur man övertygar medarbetarna att Àndra sitt befintliga arbetssÀtt till en mer standardiserad arbetsform.Resultat frÄn litteraturstudien visar hur viktigt det Àr att studera vilka verktyg som passar in i ett specifikt företag och att man ska samla information om hur man ska gÄ tillvÀga innan man beslutar sig för nÄgot. Litteraturstudien visar Àven att ledningen har en stor roll i att övertyga medarbetarna till att engagera sig i förÀndringsarbetet. Resultat frÄn fallstudien styrker litteraturstudiens pÄstÄenden om hur viktigt det Àr att studera vilka verktyg som passar in i ett specifikt företag och hur dessa företag bör gÄ tillvÀga.

HÄllbar IT- baserad verksamhetsutveckling - Principer som frÀmjar realisering av en hÄllbar mÄlmedveten IT- baserad verksamhetsutveckling

HÄllbar utveckling kan urskiljas som en strÀvan att arbeta för en helhet i det ömsesidiga beroendet inom de omrÄden vi lever och verkar inom. Stor del av IT- politiken i Sverige grundas pÄ att IT skall frÀmja hÄllbar tillvÀxt och bidra till ett hÄllbart samhÀlle. En hÄllbar framtid kan Àven beaktas som ett resultat av en hÄllbar IT- baserad verksamhetsutveckling. Denna studie syftar till att utreda och klargöra de principer som frÀmjar en hÄllbar IT- baserad verksamhetsutveckling. En sÄdan utveckling drivs av bÄde ekonomiska, sociala, etiska, ekologiska och kulturmÀssiga mÄlbilder.

Barnets inflytande och demokratiska rÀttigheter i förskolan : en intervjustudie gjord pÄ tvÄ olika förskolor utifrÄn nÄgra av förskollÀrarnas och barnens upplevelser gÀllande demokrati och barnets inflytande i verksamheten

LÀroplan för förskolan Lpfö 98 (2010) sÀger att förskolan ska ge barnet förkunskap och förstÄelse för vad demokrati innebÀr. FörskollÀrarens roll Àr dÀrför vÀrdefull och förskollÀraren bÀr ett stort ansvar för att frÀmja barnets egna Äsikter, att pÄverka sin situation, fÀrdighet att ta eget ansvar samt förmÄgan att samarbeta (Skolverket, 2010). Dagens pedagogik har sina likheter med nÄgra av historiens stora teoretiker, sÄ som Montessori, Vygotskij och Piaget. Trots tidens gÄng lever vissa delar av deras pedagogik kvar i dagens förskola. Redan 1946 sÄgs barnet som kompetent och mottagligt (Montessori, 1946).

SkiljemÀns (o)partiskhet : SÀrskilt om relationen mellan skiljeman och partsombud

En av de mest framsta?ende fo?rdelarna med skiljefo?rfarande som tvistlo?sningsmetod a?r att parterna har mo?jlighet att utse skiljema?n som de ka?nner fo?rtroende fo?r och som har sa?r- skild kompetens fo?r tvistens avgo?rande. Enligt 8 § lagen (1999:116) om skiljefo?rfarande (LSF) ska en skiljeman vara opartisk, och om det finns omsta?ndigheter som rubbar fo?rtro- endet fo?r skiljemannens opartiskhet ska denne skiljas fra?n sitt uppdrag. Om en skiljeman a?r partisk kan a?ven skiljedomen klandras och uppha?vas.Denna uppsats syftar till att utreda skiljema?ns (o)partiskhet enligt 8 § LSF samt att fo?rso?ka faststa?lla ga?llande ra?tt fo?r partiskhet i relationen mellan skiljeman och partsombud.Relationen mellan skiljeman och partsombud a?r inte reglerad i LSF men i ra?ttspraxis finns va?gledning fo?r vilka omsta?ndigheter som kan vara av fo?rtroenderubbande karakta?r.

Hindrande faktorer för önskad viktnedgÄng : Varför Àr det sÄ svÄrt att bli lÀtt?

Bakgrund. Övervikt och dess negativa följder har blivit alltmer uppmĂ€rksammade de senaste hundra Ă„ren dĂ„ prevalensen framförallt i vĂ€stvĂ€rlden har ökat kraftigt till följd av den automa- tiserade vardagen och tillgĂ„ngen pĂ„ mat med högt nĂ€ringsinnehĂ„ll. Problemformulering. DĂ„ snart hĂ€lften av alla mĂ€nniskor i Sverige Ă€r drabbade av övervikt, vilken innebĂ€r stora hĂ€lso- risker och psykosocialt lidande, Ă€r viktminskning en önskan hos mĂ„nga. Trots kunskap om överviktens nackdelar och en önskan om att förlora sin övervikt Ă€r det svĂ„rt för mĂ„nga att lyckas med sin viktminskning.

Vem studerar vid komvux Kronborg?

För tjugo Är sedan lades fartygstillverkningen ned vid Kockums varv i Malmö. Det blev inledningen för en strukturomvandling pÄ Malmös arbetsmarknad som Àn idag inte ÄterhÀmtat sig. Under dessa 20 Är har Malmö förÀndrats i mÄnga avseende, och den hÀr studien Àr inriktad pÄ de senaste 13 Ären. För ungefÀr 13 Är sedan upplöstes Àven det som i samhÀllsekonomiska kretsar kallas den svenska modellen och som bland annat gick ut pÄ att staten skulle ta ett ansvar för att arbetskraftens kompetens motsvarar arbetsmarknadens efterfrÄgan. I inledningen av 2007 bantade Komvux Kronborg kraftigt sin verksamhet som en följd av bland annat minskat stadsbidrag. Syftet med undersökningen Àr att se vem som lÀser pÄ komvux Kronborg ur ett individperspektiv och varför de gör de ur ett samhÀllsperspektiv.

Naturvetenskap i förskolans lÀroplan : En studie om förskollÀrares uppfattningar om naturvetenskap i den reviderade lÀroplanen för förskolan.

Förskolans lÀroplan reviderades 2010. I uppdateringen och utvecklingen av lÀroplanen Àr det bland annat naturvetenskapen som fÄtt nya och kompletterade strÀvansmÄl. Det har kommit fram att intresse och kunskaper saknas hos majoriteten av eleverna senare i skolgÄngen och allt fÀrre söker till naturvetenskapliga program efter grundskolan. Förskolans personal har ett ansvar för att fÄ in detta i arbetet och ledningen ett ansvar för att personalen har den kunskap och det stöd de behöver för att det ska vara möjligt. Denna studie syftar till att undersöka hur revideringen av lÀroplanen pÄverkat arbetet med naturvetenskap i förskolan.

Resan som distinktion : En kritisk diskursanalys av realityserien Den stora resan

Att resa a?r idag en va?sentlig del av va?r kultur. I en globaliserad va?rld definierar vi alltmer oss sja?lva utifra?n var vi har varit och vad vi har sett. Resande a?r med andra ord starkt statusba?rande.

MÄngfald pÄ djupt vatten

Att leda för en mÄngfaldig verksamhet Àr en utmaning för ledare oavsett organisation. Att vÀrna om alla mÀnniskors lika rÀtt och inte diskriminera Àr ett krav i ett demokratiskt samhÀlle, som i Sverige regleras ytterligare av diskrimineringslagen. Speciellt stora Àr kraven pÄ den offentliga sektorns verksamhet. Kommunal verksamhet ska som en del i arbetet för förbÀttrad folkhÀlsa tillgÀngliggöra motionsmöjligheter. Denna studie handlar om hur dessa krav fungerar i praktiken.

Att konstruera en utforskandemiljö : -för matematik och teknik

Det ha?r a?r en rapport da?r konstruktionen av en Utforskandemiljo? fo?r matematik och teknik beskrivs. Vi har utformat en Utforskandemiljo? med varierande material fo?r ett kollaborativt utforskande inom a?mnesomra?dena matematik och teknik, samt ett kompletterande multimodalt arbetsmaterial i form av korta filmer som ska ha en introducerande och inspirerande verkan. Va?rt sa?tt att ta?nka om kunskap och la?rande utga?r fra?n ett konstruktionistiskt perspektiv och barnen som i fo?rsta hand ska fa? ta del av utforskandemiljo?n a?r i a?ldern ett till tre a?r.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->