Sök:

Sökresultat:

5231 Uppsatser om Ansvar lärande - Sida 55 av 349

Produktplacering i barnfilmer : en explorativ studie

Marknadsföring till barn Àr ett mycket fascinerande Àmne och som det skrivs i motionen 2011/12: C385 (Sveriges riksdag, 2011), Àr det samhÀllets ansvar att öka medvetenheten inom dessa frÄgor. I Sverige Àr det olagligt med marknadsföring som riktar sig till barn under tolv Är. Trots detta förekommer det dolda reklambudskap i barnfilmer pÄ den svenska marknaden.MÄlet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse och förklara begreppet produktplacering. Vi vill försöka ge en sÄ bred och komplett bild som möjligt över detta fenomen. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ om barn kan uppmÀrksamma de dolda budskapen.

Varum?rken i f?rbifarten. En kvalitativ studie om unga vuxnas uppfattningar av produktplaceringar i TV-serien Snabba Cash

Studiens syfte ?r att unders?ka vilka tolkningar och beskrivningar tittaren g?r av de produktplaceringar presenteras i TV-serien Snabba Cash. Mer specifikt studeras vad som kr?vs f?r att f?nga tittarens uppm?rksamhet vid produktplaceringar och hur exponeringarna f?r publiken att resonera och motivera sina upplevelser av det varum?rket som marknadsf?rs. Med fr?gest?llningen hur uppfattar unga vuxna produktplaceringar av specifika varum?rken som marknadsf?rs i TV-serien Snabba Cash och p? vilka s?tt p?verkar uppfattningarna attityden mot varum?rket? Studien har en deskriptiv och explorativ kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer av djup karakt?r. Det teoretiska ramverket best?r av Persuasion Knowledge Model (PKM) och Elaboration Knowledge Model (ELM).

CSR utan grÀnser : En studie av oljebranschens reaktion pÄ oljeutslÀppet i Mexikanska golfen

Företag publicerar allt mer information om deras sociala miljömÀssiga och ekonomiska ansvar.Denna information presenterar de i sina Ärsredovisningar under avsnittet Corporate Social Responsibility. Idenna studie undersökt har vi undersökt hur rapporteringen i en bransch pÄverkas efter en incident och omdet finns spridningseffekter och imitationsbeteende nÀr det gÀller CSR-rapporteringen. Som utgÄngspunkthar vi valt incidenten i Mexikanska golfen den 20 april 2010. DÄ skedde ett stort oljeutslÀpp i sambandmed att oljeföretaget British Petroleum's plattform Deepwater Horizon exploderade. OljeutslÀppet varomfattande och hade stor effekt pÄ BP's rykte hos allmÀnheten.

Graviditeten Àr en kÀnslomÀssig berg- och dalbana : en analys av förstagÄngspappors bloggar

Den blivande pappan genomgÄr en transition nÀr den gravida kvinnan vÀntar barn. Det sker en rollförÀndring frÄn att vara partner till att Àven bli pappa. En annan syn pÄ faderskapet har vÀxt fram och mÄnga förestÀllningar förekommer om hur en bra pappa ska vara idag. Syftet med studien var att belysa graviditeten och vÀgen mot förÀldraskapet ur blivande förstagÄngspappors perspektiv genom att analysera deras bloggar. Som forskningsmetod har kvalitativ ansats med innehÄllsanalys anvÀnts.

Chefsansvar i en matrisorganisation : - En fallstudie av företaget Jetpak

Denna studie beskriver med en fallstudie av matrisorganisationen Jetpak hur chefer fördelar och gemensamt tar ansvar. För att nÄ syftet anvÀnds chefskapsmodell av Koontz och Weihrich som skildrar fem ansvarsomrÄden; planering, organisering, personal, ledarskap samt kontroll. Jetpak som företag Àr ett intressant fallstudieobjekt eftersom de sedan införandet av matrisstrukturen visat en positiv tillvÀxt. Detta trots att matrisen som organisationsform fÄtt utsÄ mycket negativ kritik för att vara alltför invecklad och svÄrförstÄdd. UtmÀrkande för matrisorganisationer Àr förekomsten av dubbelt chefskap det vill sÀga att anstÀllda har tvÄ likstÀllda chefer och ovan nÀmnda ansvarsomrÄdena mÄste dÀrför delas upp.

Den smygande ohÀlsan ? en kvalitativ studie om utmattningssyndrom hos kvinnor

SamhÀllets pÄgÄende förÀndring och arbetsplatsens stÀndiga omorganisation pÄverkar mÀnniskan pÄ olika plan. De höga samhÀllskostnaderna för utmattningssyndrom har uppmÀrksammats flitigt under senare Är och kvinnor stÄr för majoriteten av lÄngtidssjukskrivningarna i Sverige.Uppsatsens övergripande syfte har varit att fÄ en ökad kunskap och djupare förstÄelse för utmattningssyndrom hos kvinnor. De centrala forskningsfrÄgorna har varit: Hur beskriver kvinnorna i studien den sjÀlvupplevda process som leder fram till utmattningssyndrom? Vad framkommer av kvinnornas berÀttelser som kan förklara orsakerna till att de har diagnostiserats för utmattningssyndrom? Hur ser relationen ut mellan kvinnornas sjÀlvkÀnsla och utmattningssyndrom? Uppsatsen har haft en kvalitativ forskningsansats och har utgÄtt frÄn sex halvstrukturerade temainriktade forskningsintervjuer som berört den sjÀlvupplevda processen, stress, diagnos och sjÀlvkÀnsla. Resultatet har presenterats utifrÄn centrala begrepp som: utmattningssyndrom, ansvar, bemötande, trauma och prestationsbaserad sjÀlvkÀnsla.Huvudresultatet i studien pekar pÄ att kvinnorna haft en hög arbetsbelastning under en lÄng tid innan de blev diagnostiserade för utmattningssyndrom.

Matematik genom estetiska lÀrprocesser : En fallstudie om hur pedagoger arbetar med matematik pÄ en Reggio Emilia förskola

AbstraktDet hÀr arbetet grundar sig pÄ en fallstudie utförd pÄ en Reggio Emilia inspirerad förskola. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur pedagoger arbetar med matematik genom estetiska lÀrprocesser inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Som bas för studien har vi anvÀnt lÀroplan för förskolan, Lpfö98 (skolverket, 2010) och teorier som berör matematik, estetiska lÀrprocesser samt didaktik. De metoder vi har anvÀnt i syfte att besvara vÄra problemformuleringar Àr kvalitativa intervjuer och observationer. Intervjuerna har genomförts med fyra pedagoger varav en Àven har ett utökat ansvar som ateljerista. Denna roll har en betydelsefull inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi.

Patienternas rÀtt till information, delaktighet ochrespekt för den egna integriteten under gÄrond, ursjuksköterskors perspektiv.

Syfte: Studiens syfte var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av gĂ„ronden med fokus pĂ„information, patientens integritet och delaktighet.Metod: Deskriptiv design med kvalitativ ansats. Åtta omvĂ„rdnadsansvariga sjuksköterskor pĂ„tvĂ„ kirurgavdelningar intervjuades. Datainsamlingen gjordes med semistrukturerade intervjuersom bearbetades med kvalitativ innehĂ„llsanalys.Resultat: Information var en stor del av gĂ„ronden och kunde bĂ„de lyfta och sĂ€nka gĂ„ronden.Patienternas delaktighet och möjlighet till ett eget val beskrevs. Sjuksköterskorna beskrev hurpatienternas integritet kan bĂ„de bevaras och krĂ€nkas under gĂ„roden samt vilka fel somuppkommer.Diskussion: Sjuksköterskorna upplevde att information till patienterna som de förstod var enviktig del av gĂ„ronden. Att bevara patienternas integritet under gĂ„ronden ansĂ„gs varavĂ„rdpersonalens uppgift och i mĂ„nga fall enbart sjuksköterskornas.

AnstÀlldas upplevelser av empowerment : En forskningsöversikt

Empowerment har blivit ett allt vanligare begrepp för att beskriva olika typer av försök att ge anstÀllda i organisationer ökat inflytande, ökat ansvar och/eller mer sjÀlvbestÀmmande. En vital förutsÀttning för ett lyckat utfall av en empowermentsatsning Àr upplevelserna hos de anstÀllda.Detta Àr en forskningsöversikt med syfte att analysera hur empowerment upplevs av "the empowered" samt vilka faktorer i organisationen det Àr som pÄverkar dessa upplevelser. Detta sker genom en komparativ analys gjord utifrÄn fem fallstudier utförda i organisationer och branscher dÀr empowermentsatsningar genomförts.En tydlig aspekt som framkommit Àr att empowermentsatsningar inte automatiskt fÄr ett positivt utfall. Olika sÀtt att genomföra empowerment fÄr olika konsekvenser och upplevs pÄ olika sÀtt av de anstÀllda i organisationen. En lyckad insats kan exempelvis göra att de anstÀllda kÀnner sig mer involverade i organisationen, att nya ansvar och arbetsuppgifter upplevs som en utmaning, att de kÀnner att deras insatser Àr betydelsefulla och att de kan vara stolta över vad de bidrar med.

Samordning inom Àldreomsorgen ur ett enhetschefsperspektiv

Denna uppsats handlar om arbetssituationen för enhetschefer inom kommunal Àldreomsorg, i en delad organisation. Delad organisation innebÀr att utredningar och prövningar av de Àldres behov och beslut om bistÄnd sÀrskiljs frÄn ansvar för det faktiska utförandet av hjÀlpinsatserna. Ansvar för utredning och beslut har en bistÄndsbedömare och ansvaret för utförandet av insatserna har en enhetschef. Syftet Àr att undersöka hur samordningen mellan enhetschefen och bistÄndsbedömare i den delade organisationen gynnar och/eller motverkar utförandet av besluten och hur man organiserar denna samordning. Jag har valt att studera detta ur ett enhetschefsperspektiv.

HÄllbar utveckling, Marknadsföring och Konsumtion? : En studie om sambandet mellan hÄllbar marknadsföring och hÄllbar konsumtion

Idag blomstrar debatten om mĂ€nniskans och det moderna samhĂ€llets framtid under parollen HĂ„llbar utveckling. I media talas det dagligen om politiker som försöker lösa klimatfrĂ„gan, pĂ„ arbetsplatser talas det om CSR-arbete, pĂ„ handelshögskolor talas det om hĂ„llbarhetsredovisning och i jobbannonser söker företag hĂ„llbarhetschefer. Övergripande gĂ„r det att se att hĂ„llbar utveckling har blivit ett erkĂ€nt begrepp och fĂ„tt sig en stor roll i dagens moderna samhĂ€llsekonomi - och framförallt inom företagandet. Vi ser att företag har fĂ„tt ett stort ansvar (om inte ansvaret) att frĂ€mja för en hĂ„llbar utveckling genom att agera hĂ„llbart utifrĂ„n ett socialt, miljömĂ€ssigt och ekonomiskt perspektiv.Vidare ser vi att en stor del av detta ansvar kommer genom pĂ„tryckningar frĂ„n ett modernt samhĂ€lle med medvetna konsumenter som i allt större utstrĂ€ckning konsumerar hĂ„llbart och stĂ€ller vissa krav pĂ„ företagen de handlar frĂ„n. Detta har lett till att vi idag ser marknadsföringsstrategier och reklam som inriktar sig pĂ„ att framhĂ€va företags hĂ„llbara handlingar, exempelvis genom att pĂ„visa att produktionen inte sker av barnarbetare eller att en vara Ă€r ekologiskt framstĂ€lld.

PÄ tal om heder... : En diskursanalys av dagspressens sÀtt att framstÀlla hedersmord

Detta Àr en kvalitativ studie dÀr vi anvÀnder diskursanalys som metod för att undersöka hur media framstÀller hedersmord och om detta har förÀndrats över tid. De mest uppmÀrksammade hedersmorden i Sverige Àr morden pÄ Maisam Abed Ali (Sara), Pela Atroshi, Fadime Sahindal och Maria Barin Aydin och Àr föremÄl för vÄr granskning. Genom att undersöka de tidningsartiklar som skrevs i samband med morden pÄ Sara, Pela och Fadime, 1996-2002, och jÀmföra dessa med de artiklar som skrevs efter mordet pÄ Maria, 2012-2013, vill vi identifiera diskursiva skillnader. VÄr teoretiska ram bestÄr av radikalfeministiskt-, kulturellt- och intersektionellt perspektiv som vi anvÀnder för att analysera vÄrt resultat. Det vi kan konstatera Àr att det skedde en gradvis skiftning av diskursen under den första perioden, dÀr majoriteten av artiklarna till en början förde en debatt om huruvida hedersmord Àr kulturellt betingat eller en del av det universella patriarkala vÄldet.

SMS-lÄn och konsumentskyddet

Den viktigaste slutsatsen kring ocker Àr att SMS-lÄneverksamheten sannolikt inte Àr attlikstÀlla med ocker, som tillÀmpningen av ockerparagraferna ser ut idag. Den primÀraanledningen till det Àr den korta kredittiden, vilket gör att den totala kreditkostnaden inte blirför hög. Endast den effektiva rÀntan talar för ocker. Den ger emellertid en missvisande bildsom inte motsvaras av den helhetsbedömning av kreditvillkoren som mÄste göras.Den allmÀnna diskussionen som förs bl.a. i massmedia kring att SMS-lÄn ska likstÀllas medocker Àr missriktad.

Om revisorns externa skadestÄndsansvar gentemot tredje man

Culpabedömningen- Revisorns skadestÄndsansvar gentemot tredje man enligt ABL. För att skadestÄndsskyldighet skall intrÀda krÀvs det att skadan tillfogas uppsÄtligen eller av oaktsamhet genom övertrÀdelse av ABL, tillÀmplig lag om Ärsredovisning eller bolagsordning. NÀr det Àr frÄgan om det externa skadestÄndsskyldigheten mÄste man visa att revisorn har varit culpös genom att ha övertrÀtt nÄgon bestÀmmelse som har till syfte att skydda aktieÀgare eller annan. NÀr domstolen gör culpabedömning gÀllande revisorer Àr speciellt tvÄ rekvisit viktiga, 10 kap. 3 § ABL, gÀllande god revisionssed samt 10 kap. 30 § ABL som behandlar revisionsberÀttelser.

Att möta en virvelvind - Sjuksköterskors attityder och upplevelser av att vÄrda patienter som lider av Borderline Personlighetsstörning

Borderline Personlighetstörning Àr en psykiatrisk diagnos som definieras genom symtom som bristande impulskontroll, relationsproblem och sjÀlvskadeproblem.Flera av dessa symtom Àr av den karaktÀren att de förorsakar beteenden som gör att möjligheten till att ge en god omvÄrdnad försvÄras. Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskors attityder och upplevelser av att vÄrda patienter som lider av diagnosen BPS.Resultatet analyserades utifrÄn Evans (2003) modell. Studien har visat vilka utmaningar sjuksköterskan upplever i mötet med patienter med BPS nÀr det gÀller relation och omvÄrdnad.Sjuksköterskorna beskriver negativa attityder och upplevelser i arbetet med patienter med BPS. Vidare har det framkommit att sjuksköterskorna har förestÀllningar om egenskaper av farlighet och manipulation nÀr det gÀller patienter med BPS.

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->