Sök:

Sökresultat:

5231 Uppsatser om Ansvar lärande - Sida 54 av 349

Arbetsmotivation ur ett chefs- och medarbetarperspektiv : En studie av Handelsbanken

Syfte med denna studie var att undersöka arbetsmotivation ur ett chefs- och medarbetarperspektiv i en av Sveriges storbanker. Till följd av den tekniska utvecklingen och ökade konkurrensen frÄn omvÀrlden har arbetsförhÄllandena för de anstÀllda pÄ Sveriges arbetsmarknad förÀndrats. FÀrre medarbetare kÀnner sig motiverade i sitt arbete pÄ grund av det allt hÄrdare arbetsklimatet. En kvalitativ studie genomfördes pÄ Svenska Handelsbanken. Totalt genomfördes 12 kvalitativa intervjuer med chefer och medarbetare pÄ tvÄ kundkontor i StockholmsomrÄdet och pÄ Handelsbankens huvudkontor.

En bransch med bristande förtroende : - PR-konsulter om sitt eget ansvar och hur de sjÀlva kan bidra till ökat branschförtroende

AbstractTitle: An industry with a lacking trust ? PR-consultants about their own responsibility and how they can contribute to an increased trust for their profession (En bransch med bristande förtroende ? PR-konsulter om sitt eget ansvar och hur de sjÀlva kan bidra till ökat branschförtroende)Number of pages: 68 (79 including enclosures)Author: Ebba GöranzonTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies DPeriod: Spring 2008University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityAim: The aim of this essay is to study the Swedish PR-industry and the distrust that is directed towards it. The starting point is different PR-consultants opinion about their profession and industry. What do they think needs to be done to increase the trust for the industry and what kind of responsibility do they think they have?Method/Material: Together with literature studies, a qualitative method has been used and five in-depth interviews with PR-consultants have been conducted.

Underpresterande elever med hög potential : SÀrbegÄvning och sÀrskilda förmÄgor i matematik

LÀrare har ett ansvar att stötta sÀrbegÄvade elever och elever med sÀrskilda förmÄgor i matematik, ofta förvÀntas de klara sig sjÀlva. Skollagen fastslÄr dock att "den [utbildningen] ska frÀmja alla barns och elevers utveckling och lÀrande" (SFS 2010:800, kap 1, 4 §), alltsÄ att alla har rÀtt att utvecklas efter sin förmÄga. Syftet med denna litteraturstudie Àr att undersöka vad forskning sÀger om dessa elevers egenskaper, behov och vad som pÄverkar deras prestation. Studien visar att sÀrbegÄvade elever och elever med sÀrskilda förmÄgor behöver utmaning för att motiveras och prestera efter sin potential. MÄnga faktorer verkar ocksÄ pÄverka motivation och prestation, bland annat sjÀlvförtroende, kÀnsla av ansvar, verklighetsbaserade uppgifter, lÀraren, vÄrdnadshavare och Àven den fysiska klassrumsmiljön.

FörÀldrars och assistenters syn pÄ möjlighet till tvÄsprÄkighet för förskolebarn med cochleaimplantat (CI)

Denna studies syfte har varit att utifrÄn förÀldrars och assistenters erfarenheter, undersöka hur förskoleverksamhet för barn med cochleaimplantat (CI) upplevts och vilka önskemÄl som funnits nÀr det gÀller verksamhetens innehÄll och organisation. Mot bakgrund av erfarenheter, vilka önskemÄl har förÀldrar och assistenter om förskoleverksamhetens innehÄll och organisation för barn med CI? Vilka uppfattningar som finns hos förÀldrar och assistenter angÄende assistentens roll och ansvar kring tal och sprÄkutveckling hos barn med CI samt vilken pÄverkan en integrerad avdelning kan ha för dessa barn i deras tal och sprÄkutveckling?Den metod som har anvÀnts för att kunna undersöka dessa frÄgor Àr en kvalitativ intervjumetod med förÀldrar och assistenter i en mindre kommun. De ljudinspelade intervjuerna har analyserats utifrÄn vÄrt transkriberade material. Det resultat som framkom frÄn intervjuerna var att förÀldrar och assistenter hade en uppfattning om att förskoleverksamheten kan ha en pÄverkan pÄ tal och sprÄkutveckling för barnet med CI.

?Junk- djungel?, ?folkrörelser? och ?ogenerat mumsande? : en diskursanalys över dags och kvÀllspressens gestaltning av övervikt och fetma

Studiens syfte Àr att via en diskursanalys urskilja existerande och framtrÀdande diskurser om övervikt och fetma utifrÄn dags- och kvÀllspressen. Tonvikten ligger pÄ begreppen orsak, ansvar och ÄtgÀrd. Vidare Àr syftet att undersöka om övervikt och fetma konstruerats som ett samhÀllsproblem i tidningarna och i sÄ fall hur. Studiens vetenskapsfilosofiska utgÄngslÀge Àr socialkonstruktivismen och de teorier som anvÀnts i analysarbetet har varit diskursanalys, Faircloughs tredimensionella modell samt Losekes teori om konstruktionen av samhÀllsproblem. Resultatet indikerar att de tre olika begreppen genererat varierande svar men att vissa diskurser kunnat urskiljas som mest framtrÀdande.

CSR-orientering i en facklig miljö : Socialt ansvar som strategi

Sveriges fackfo?rbund har sedan 2000-talet fo?rlorat medlemmar och allma?nhetens syn pa? fackfo?rbund a?r att de har fo?rlegade arbetssa?tt. Problematiken fo?r fackfo?rbunden a?r att de tvingas fo?ra?ndra sitt arbetssa?tt fo?r att vinna tillbaka medlemmar. Fo?ra?ndringsprocessen har inneburit att nya strategier kunnat anva?ndas fo?r att sta?rka fo?rbundens roll mot na?ringslivet och arbetsmarknaden.

Musikalisk utveckling genom improvisation och komposition : skriftlig reflektion inom sjÀlvstÀndigt, konstnÀrligt arbete

Mitt masterprojekt i utbildningen Musikalisk Design var att komponera musik till fem stycken dokumenta?rfilmer gjorda av avga?ngseleverna pa? StDH (Stockholms Dramatiska Ho?gskola). Filmerna var alltsa? a?ven deras examensprojekt. Tva? av filmerna komponerade jag musik till sja?lv och till de resterande tre filmerna komponerade jag musiken tillsammans med min klasskompis Eirik RĂžland.

Företagsrekonstruktörens ansvar : en jÀmförande studie av företagsrekonstruktörens och konkursförvaltarens ansvar

Företagsrekonstruktion Àr ett speciellt insolvensrÀttsligt förfarande som ger en nÀringsidkare med betalningssvÄrigheter möjlighet att genom ett sÀrskilt förfarande rekonstruera sin verksamhet. Lagen om företagsrekonstruktion (1996:764), LFR, började tillÀmpas i september 1996 och har sÄledes varit i kraft i över tio Är.Vid en företagsrekonstruktion ska en utsedd rekonstruktör hjÀlpa företagets ledning att fÄ företaget pÄ ?fötter igen?. Rekonstruktören tar sÄledes inte över ledningen av företaget som en konkursförvaltare tar över och leder ett konkursbo.Konkurslagstiftningen bygger pÄ principen att alla tillgÄngar en skuldsatt gÀldenÀr har tas om hand i ett konkursbo och anvÀnds för att betala av skulder som gÀldenÀren har. Konkursinstitutets funktion Àr sÄledes att fördela gÀldenÀrens tillgÄngar bland borgenÀrerna sÄ att borgenÀrerna delar den uppkomna förlusten lika och proportionellt med hÀnsyn till fordringarnas storlek.GÀldenÀren förlorar genom konkursbeslutet rÄdigheten över sin egendom och sin rÀttsliga förmÄga att förfoga över egendomen genom att ingÄ förbindelser som kan göras gÀllande i konkursen.

Organdonation en utmaning för intensivvÄrdsjuksköterskan

Mellan behovet av organ för svÄrt sjuka patienter och tillgÀngligheten pÄ organ frÄn avlidna donatorer finns det i dag ett stort gap. Behovet av organ för transplantation har vÀrlden över blivit en vÀxande angelÀgenhet dels för individen som Àr i behov av ett nytt organ men Àven för samhÀllet i stort. PÄ intensivvÄrdsavdelningar avlider mÀnniskor av obotliga hjÀrnskador dÀr döden konstateras genom sÄ kallade direkta dödskriterier och om dessa samtidigt vÄrdas i respirator kan de bli organdonatorer.Att som intensivvÄrdssjuksköterska stÀllas inför att vÄrda en organdonator Àr en utmanande och mÄngfasetterad uppgift speciellt dÄ det ocksÄ sker relativt sÀllan Àr det viktigt att genom denna studie föra fram vad detta innebÀr för intensivvÄrdsjuksköterskan i rollen som vÄrdare. Syftet med denna studie Àr att beskriva intensivvÄrdssjuksköterskans erfarenheter och upplevelser av vÄrdandet i samband med organdonationMetoden som anvÀnds Àr litteraturstudie enligt Axelsson (2012) med bÄde kvalitativa och kvantitativa artiklar samt en avhandling. Studiens resultat presenteras som tvÄ teman, vÄrdande ansvar samt professionell utmaning och ambivalens.

Klass 9 A. En ansvarsfrÄga för lÀrare

Titel: Klass 9A - En ansvarsfrÄga för lÀrareFörfattare: Shaista Khan & Sofia KhanKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500,Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgsuniversitet.Termin: Höstterminen 2008Handledare: Monica Löfgren NilssonSidantal: 45 sidorSyfte: Syftet med studien Àr att undersöka vart en lÀrares ansvar slutar i den bild av lÀrare som framstÀlls i programserien Klass 9A.Metod: En kvalitativ innehÄllsanalys med hjÀlp av ECA-metoden.Huvudresultat: Programserien Klass 9A Àr en dokumentÀrserie enligt programbeskrivningen. Med detta blir det underförstÄtt för ÄskÄdarnaatt programserien skildrar verkligheten som den Àr, men givetvis Àr Àven denna dokumentÀr redigerad och ihop klippt. Det intressanta isammanhanget Àr den slutgiltiga sammanstÀllningen av programmet, det vill sÀga det som ÄskÄdarna och i förlÀngningen samhÀllet fÄr ta del utav. Det Àr denna bild som framstÀlls i programserien pÄverkar dÀrigenom samhÀllets diskurser kring lÀraryrket, lÀrarens roll och lÀrarens ansvar.I programserien ser man lÀrarna ibland göra saker som det inte alltid finns stöd för i pedagogik litteraturen vid Göteborgs Universitet. I den bemÀrkelsen blir det problematiskt att dessa lÀrare ses som ett ideal att strÀva efter i det offentliga rummet.

Varannan damernas? : En analys av tre lÀroböcker utifrÄn genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv

Studiens syfte var att undersöka rektorers uppfattningar om skriftliga omdömen samt hur de tar ansvar för arbetet med dessa. Syftet var ocksÄ att studera hur de omdömen som lÀrare skriver ser ut i praktiken avseende innehÄll, för att se hur omdömena överensstÀmmer med rektorernas uppfattningar.I detta arbete har vÄr utgÄngspunkt varit de skrivningar i lÀroplanen (Lpo 94) och de allmÀnna rÄden (Skolverket, 2008) som uttrycker nÄgot om rektors ansvar samt elevers lÀrande- och kunskapsutveckling. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi intervjuat tio rektorer som tillsammans representerar grundskolans alla stadier samt studerat innehÄllet i 1245 skriftliga omdömen. Studien genomfördes i en mellanstor svensk kommun.Resultatet visar att rektorerna i huvudsak Àr positiva till skriftliga omdömen men att de Àr kritiska till det stöd de fÄtt för implementering. Ett skÀl till att rektorerna Àr positiva Àr de pedagogiska diskussioner som reformen medfört.

VÀgledning för ensamkommande ungdomar -en studie om etableringsprocessen

I detta arbete underso?ks niondeklassares attityder gentemot bilda?mnet, graffiti samt den illegala aspekten av graffiti. Graffiti a?r ett visuellt uttryck vars vara eller icke vara i skolans bilda?mne a?r omdebatterat. I fo?rha?llande till Jan Thavenius (2003) resonemang om skolans ra?dsla fo?r att info?rliva en radikal estetik i undervisningen framsta?r graffiti som a?mnesstoff som en va?lkommen didaktisk utmaning.

Sjuksköterskan som patientens företrÀdare - ett etiskt och moraliskt ansvar

Sjuksköterskans arbete skall bygga pÄ vetenskapligt förankrad kunskap, men ocksÄ prÀglas av ett etiskt förhÄllningssÀtt. Detta förhÄllningssÀtt innebÀr att sjuksköterskan skall, dÄ patienten inte har möjlighet till sjÀlvbestÀmmande, företrÀda densamma och förhindra att ett vÄrdlidande eller en livsförstörande situation uppstÄr. Syftet i arbetet Àr att belysa vad det innebÀr för sjuksköterskan att företrÀda patienten, vilka faktorer som pÄverkar företrÀdandet samt vilka konsekvenser det kan fÄ. En litteraturstudie med innehÄllsanalys, baserad pÄ Ätta vetenskapliga artiklar, genomfördes. Resultatet visar att, "patient advocacy" (företrÀdande av patienten) Àr ett svÄrdefinierbart begrepp fullt av dilemman.

Sjuksköterskan som patientens företrÀdare : ett etiskt och moraliskt ansvar

Sjuksköterskans arbete skall bygga pÄ vetenskapligt förankrad kunskap, men ocksÄ prÀglas av ett etiskt förhÄllningssÀtt. Detta förhÄllningssÀtt innebÀr att sjuksköterskan skall, dÄ patienten inte har möjlighet till sjÀlvbestÀmmande, företrÀda densamma och förhindra att ett vÄrdlidande eller en livsförstörande situation uppstÄr. Syftet i arbetet Àr att belysa vad det innebÀr för sjuksköterskan att företrÀda patienten, vilka faktorer som pÄverkar företrÀdandet samt vilka konsekvenser det kan fÄ. En litteraturstudie med innehÄllsanalys, baserad pÄ Ätta vetenskapliga artiklar, genomfördes. Resultatet visar att, "patient advocacy" (företrÀdande av patienten) Àr ett svÄrdefinierbart begrepp fullt av dilemman.

Vem granskar vem?

Senast som revisionsplikten var föremÄl för aktiebolagskommitténs arbete var 1995. SkÀlet som angavs dÄ för inskrÀnkning av revisionsplikten var att revisionen innebar en kostnad för företagen. Vid det tillfÀllet skedde inga Àndringar dÄ revisionsplikten ansÄgs förhindra ekonomisk brottslighet i framförallt de mindre bolagen med ett litet aktiekapital. Vid ett möte i mars 2007 betonade det Europeiska rÄdet kraftiga gemensamma insatser för att minska de administrativa bördorna för företag. Det betonades att smÄ och medelstora företags kostnader för revision och redovisning Àr sÀrskilt betungande.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->