Sök:

Sökresultat:

98 Uppsatser om Allmänna transportmedel - Sida 2 av 7

Polisbilens Ergonomi & SÀkerhet : GÀllande bilbÀlte & bilstol

Polisen anvÀnder i stor utstrÀckning fordon som en del av sitt arbete. Fordonet Àr inte bara ett transportmedel, det Àr ett arbetsverktyg och inte minst en arbetsplats. Under övningar med utryckningsfordon upplevde vi det svÄrt att sitta bekvÀmt och ergonomiskt riktigt i de bilstolar som fordonen Àr utrustade med. BilbÀltet stod Àven för ett problemomrÄde i sig. Vi stötte pÄ en potentiell sÀkerhetsrisk under vÄra empiriska försök vid Polisutbildningen i UmeÄ.

CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING : en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv

Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln fÄr som transportsÀtt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det övergripande syftet i uppsatsen har alltsÄ varit att studera cykelns roll inom svensk samhÀllsplanering, hur cykeln som transportsÀtt behandlas inom lokal, regional och nationell samhÀllsnivÄ och om det finns ett samband mellan nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har sÄledes varit att fÄ en förstÄelse för nivÄernas prioritet av transportsÀtt för persontransporter och att fÄ en överblick av om och i sÄ fall hur stadsstrukturers pÄverkan av cykelanvÀndningen hanteras. Följande frÄgor har stÀllts för att undersöka hur kommuner, regioner och den statliga nivÄn bedömer cykel som transportsÀtt i Sverige och vilken betydelse stadsstrukturer har. 1.1 Hur behandlas cykel som transportsÀtt pÄ en nationell, regional och lokal nivÄ? 1.2 GÄr det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas pÄ nationell nivÄ i den planering för cykel som sker pÄ lokal och regional nivÄ? 1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive tÀta stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering? Den empiriska delen bestÄr av tvÄ individuellt genomförda analyser av empiriskt material som representerade de olika nivÄerna nationell, regional och lokal för att pÄ sÄ vis fÄ en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivÄ.

CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING - en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv

Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln fÄr som transportsÀtt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det övergripande syftet i uppsatsen har alltsÄ varit att studera cykelns roll inom svensk samhÀllsplanering, hur cykeln som transportsÀtt behandlas inom lokal, regional och nationell samhÀllsnivÄ och om det finns ett samband mellan nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har sÄledes varit att fÄ en förstÄelse för nivÄernas prioritet av transportsÀtt för persontransporter och att fÄ en överblick av om och i sÄ fall hur stadsstrukturers pÄverkan av cykelanvÀndningen hanteras. Följande frÄgor har stÀllts för att undersöka hur kommuner, regioner och den statliga nivÄn bedömer cykel som transportsÀtt i Sverige och vilken betydelse stadsstrukturer har. 1.1 Hur behandlas cykel som transportsÀtt pÄ en nationell, regional och lokal nivÄ? 1.2 GÄr det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas pÄ nationell nivÄ i den planering för cykel som sker pÄ lokal och regional nivÄ? 1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive tÀta stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering? Den empiriska delen bestÄr av tvÄ individuellt genomförda analyser av empiriskt material som representerade de olika nivÄerna nationell, regional och lokal för att pÄ sÄ vis fÄ en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivÄ.

L?rares befogenheter vid fysiska ingripanden: En r?ttsvetenskaplig studie av l?rares befogenheter att ingripa fysiskt mot elever i grundskolan enligt 5 kap. 6 ? skollagen ur ett arbetsmilj?r?ttsligt perspektiv

I uppsatsen analyseras grundskoll?rares befogenheter att ingripa fysiskt mot elever som p?verkar skolmilj?n negativt genom ordningsst?rande beteende. Utg?ngspunkten ?r den befogenhetsgivande best?mmelsen i 5 kap. 6 ? skollagen (2010:800).

Bring postcykel

Postcykeln har inte Àndrats mycket under sin livstid. Material, geometri och designen Àr nÀstan densamma som för hundra Är sedan. Vad Àr det som gör att dessa cyklar förblir sig lika? Skillnaden nu Àr att man anvÀnder sig av olika transportmedel för olika typer av utdelning och olika omrÄden.Nu har man bilar, mopeder, el-bilar etc. men man anvÀnder fortfarande cykeln till mycket utdelning.Vilka fördelar har cykeln som de andra inte har? FrÄgar du mig sÄ skulle jag svara att den ÀrmiljövÀnlig, billig, bra för fysiken, effektiv vid rÀtt anvÀndningsomrÄde och framför allt rolig att anvÀnda.Att vara brevbÀrare idag innebÀr ett tungt och slitsamt arbete.

Strategiska beteenden inom den europeiska flygindustrin

Syftet Àr att skapa en förstÄelse för strategiska beteenden hos flygbolag i Europa, under en tid som prÀglas utav finansiell oro, detta dÄ mÀnniskor i allt högre grad anvÀnder sig utav flyg som transportmedel. Vid utförandet av denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod anvÀnts samtidigt som den prÀglats av en induktiv ansats, dÄ utgÄngspunkten Àr empirin för att sedan tillÀmpa passande teorier pÄ det empiriska materialet. Insamlandet av det empiriska materialet har genomförts med hjÀlp av en tvÀrsnittsstudie utav sex olika flygbolag, vi har dÄ valt att enbart anvÀnda oss av sekundÀra kÀllor, dÄ vi anser att detta Àr passande för denna uppsats. NÀr valet av flygbolag gjordes var kravet att bolagen skulle finnas inom Europa och bedriva flygtrafik till och frÄn Sverige. .

OMV?RDNADS?TG?RDER SOM SJUKSK?TERSKAN KAN ANV?NDA F?R ATT LINDRA ?NGEST INF?R MRUNDERS?KNING. En litteratur?versikt

Bakgrund: I Sverige har antalet unders?kningar med magnetresonanstomografi, MR, dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1?2% av alla planerade MRunders?kningar st?lls in p? grund av att patienten upplever ?ngest eller klaustrofobi. Att drabbas av ?ngest och oro i samband med unders?kningar ?r vanligt.

Flygbranschanalys : En fallstudie av fem flygbolag

Flyget Àr ett viktigt transportmedel i vÄrt utvecklade samhÀlle och det anvÀnds i mÄnga olika sammanhang, men de vanligaste sammanhangen som man kanske först kommer att tÀnka pÄ Àr flyget som transportmedel för privatresenÀrer eller affÀrsresenÀrer.Globaliseringen har resulterat i att mÀnniskor har fÄtt ett ökat behov av att resa och detta har medfört att flygbranschen spelar en större roll idag Àn tidigare. Den ökade efterfrÄgan pÄ antalet flygresor i kombination med avregleringen av flygmarknaden har pÄ ett naturligt sÀtt medfört att antalet flygbolag har ökat och givetvis konkurrensen med dem. Konkurrensen har drivit ner priset pÄ flygbiljetterna och lÄgprisflygbolagen har varit de stora vinnarna i den hÀr duellen. De har redan frÄn början insett resenÀrernas behov av att kunna resa billigt och ta sig snabbt och enkelt dit de vill. De satsade pÄ detta koncept och kunde genomföra det i och med att de sÄg till att kostnadseffektivisera i varje led.

Cykelstad : Vad tycker GÀvles befolkning om det befintliga cykelvÀgnÀtet och vilka omrÄden vill de se utvecklas?

SammanfattningBehovet av varierande transportsÀtt Àr en frÄga som aktualiserats i och med den ökade bilanvÀndningen som resulterat i en ökad miljöpÄverkan. Studien riktar in sig pÄ centralorten GÀvle, i GÀvle kommun. GÀvle ligger ca 20 mil norr om Stockholm, med ett avstÄnd under 5 km till samtliga förorter via cykelvÀgnÀtet. I kommunen bor strax under 100,000 invÄnare, och ökar kontinuerligt vilket leder till förhöjd miljöpÄverkan pÄ grund av ökad biltrafik. TrÀngsel, utslÀpp och parkeringsbrist Àr andra problem som skapar ytterligare behov av förbÀttrade förutsÀttningar för andra trafikslag.TransportfrÄgan pÄverkar alla i samhÀllet och stÀder bör utformas för att tillfredsstÀlla bÄde miljön och befolkningens behov.

Att planera för ett jÀmstÀllt transportsystem. En fallstudie av Göteborgs kommun

Det finns mÄnga politiska mÄl pÄ omrÄdet trafik och jÀmstÀlldhet och det finns Àven ett tydligt politiskt mÄl om att trafikplaneringen skall planera för ett jÀmstÀllt transportsystem. De fysiska miljöer som planeras idag kommer stÄ i 100 Är eller mer och dÄ gÀller det att förstÄ konsekvenserna av dessa strukturers utformning. Trafik och trafikplanering har traditionellt varit en mycket mansdominerad sektor och planeringen har frÀmst gynnat mÀn och mannens frÀmsta transportmedel ? bilen. För att fÄ in jÀmstÀlldhetsfrÄgorna i planeringen sÄ kommer det krÀvas förÀndringar.

Att resa till och frÄn Arlanda med bil: Bakomliggande orsaker och motiv

The main purpose of this study is to clarify the underlying reasons as to why people choose to travel by car or taxi, and to do so by using peopleÂŽs choice of transportation to and from Arlanda Airport as an example. Furthermore it is also in our interest to see what changes are needed to make more travellers use the available public transportation.Because of the increasing pollution rate from the means of conveyance headed to and from Arlanda Airport, Luftfartsverket is attempting to decrease the amount of emission from the connecting transportation sources. Luftfartsverket has a pollution limit which is about to be reached in a few years, based on a prognosis made by ArlandaÂŽs office of environmental issues. In order to investigate peopleÂŽs travel mode choice a survey was conducted at Arlanda Airport, Stockholm. 82 travellers were interviewed on a three day basis inside terminal 4 and 5.

Parkering i Karlskrona innerstad : Handelshamnen

Biltrafiken ökar idag i allt större utstrÀckning. Bilen, och dÀrmed parkeringsytorna, anses ofta vara viktiga för stadens tillgÀnglighet och ger starkt utslag i sÄvÀl handeln, arbeten och kulturlivet i staden. För de stÀder som har en trÄng stadskÀrna kan det vara svÄrt att tillgodose behovet av parkeringsplatser. Framförallt i innerstaden Àr det hög efterfrÄgan pÄ parkeringsplatser samtidigt som konkurrensen om marken Àr hög för alternativ markanvÀndning. Biltrafiken tar ofta Àven upp stora ytor i stÀderna och kan pÄ sÄ vis bidra till en lÀgre densitet och en mer bilberoende stad.

Externhandel och minskad klimatpÄverkan

I Sverige har handeln, sedan 60- och 70-talet, genomgÄtt en omfattande strukturomvandling. FrÄn att ha Àgt rum i stÀdernas centrum har den lokaliserats till allt mer perifera lÀgen - en trend som resulterat i de externa köpcentrum vi ser runt om i landet idag. Det kan konstateras att bilen spelat en stor roll i utvecklingen av externa köpcentrum; handelns omstrukturering hade inte kunnat ske om det inte vore för bilismens framvÀxt och den ökade mobilitet som den gav upphov till. I uppsatsens litteraturgenomgÄng konstateras att bilismen inte bara krympte avstÄnden utan Àven skapade nya, med en rad problem som följd, bland annat bilberoende transportstrukturer och negativ klimatpÄverkan. Dessa transportstrukturer stÄr i konflikt med miljökvalitetsmÄlet BegrÀnsad klimatpÄverkan, det miljökvalitetsmÄl som Regeringen anser Àr Sveriges högs prioriterade.

?Har jag ringt efter ambulans vill jag transporteras i den? En enkÀtstudie om vad allmÀnheten tror att ambulanssjukvÄrd Àr?

I Sverige har ambulanssjukvÄrden de senaste Ären utvecklats frÄn att vara en ren transportorganisation till att vara avancerad prehospital akutsjukvÄrd. Kompetensen i dagens ambulanser Àr mycket högre Àn för bara nÄgra Är sedan. KÀnner allmÀnheten till denna utveckling? AnvÀnds ambulanssjukvÄrden till det som den Àr tÀnkt till? Undersökningar visar att ambulanspersonal anser att ambulansen ofta utnyttjas pÄ fel sÀtt. Det saknas forskning om vad allmÀnheten tror att ambulansen Àr till för.

Parkering i Karlskrona innerstad - Handelshamnen

Biltrafiken ökar idag i allt större utstrÀckning. Bilen, och dÀrmed parkeringsytorna, anses ofta vara viktiga för stadens tillgÀnglighet och ger starkt utslag i sÄvÀl handeln, arbeten och kulturlivet i staden. För de stÀder som har en trÄng stadskÀrna kan det vara svÄrt att tillgodose behovet av parkeringsplatser. Framförallt i innerstaden Àr det hög efterfrÄgan pÄ parkeringsplatser samtidigt som konkurrensen om marken Àr hög för alternativ markanvÀndning. Biltrafiken tar ofta Àven upp stora ytor i stÀderna och kan pÄ sÄ vis bidra till en lÀgre densitet och en mer bilberoende stad. För att minska bilberoendet kan stÀderna satsa pÄ förtÀtning som gynnar alternativa transportmedel som cykel, gÄng och kollektivtrafik.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->