Parkering i Karlskrona innerstad - Handelshamnen
Biltrafiken ökar idag i allt större utsträckning. Bilen, och därmed
parkeringsytorna, anses ofta vara viktiga för stadens tillgänglighet och ger
starkt utslag i såväl handeln, arbeten och kulturlivet i staden. För de städer
som har en trång stadskärna kan det vara svårt att tillgodose behovet av
parkeringsplatser. Framförallt i innerstaden är det hög efterfrågan på
parkeringsplatser samtidigt som konkurrensen om marken är hög för alternativ
markanvändning. Biltrafiken tar ofta även upp stora ytor i städerna och kan på
så vis bidra till en lägre densitet och en mer bilberoende stad.
För att minska bilberoendet kan städerna satsa på förtätning som gynnar
alternativa transportmedel som cykel, gång och kollektivtrafik. Detta gäller
framförallt i stadskärnan där parkeringsytorna står mot dyra
alternativkostnader och behov av exploatering finns. Men kommunen måste
samtidigt ta hänsyn till tillgängliga parkeringsplatser för besökare,
företagsresor och boende, som stödjer handeln, företagen och kulturlivet i
staden. Samt arbetspendlare om dessa saknar andra färdalternativ, använder
bilen för ärenden till/från arbetet eller under arbetstid. För att förtäta
staden samt att bilister ska ha tillgänglighet till innerstaden behöver
parkeringsytorna utnyttjas effektivare, samtidigt som kommunen arbetar för att
uppmuntra bilisterna att använda andra transportalternativ. I arbetet behandlas
olika metoder och åtgärder som kan vidtas av kommunen för detta.
Syftet i arbetet är att undersöka hur en stad på ett effektivt sätt kan hantera
parkeringsplatser i innerstaden, så att parkeringsytor utnyttjas effektivare
och minskas i centrala lägen så att marken kan utnyttjas för andra ändamål.
Samtidigt som hänsyn ska tas till människors resemönster och resebeteenden till
platsen.
I arbetet har Handelshamnen i Karlskrona studerats närmare för hur kommunen kan
hantera parkeringsytorna effektivare och minska dessa i området för att förtäta
innerstaden. I Handelshamnen skildras problemet mellan tillgängliga
parkeringsplatser och att minska parkeringsytorna i ett attraktivt läge.
Metoden som använts i arbetet är en triangulering mellan observationer,
intervjuer och skriftliga källor, där bilisters parkeringsvanor undersöks i
området för att vidare kunna utreda vilka parkeringsåtgärder som lämpligast kan
minska parkeringsytorna i området. I resultatet framkommer bland annat att
användningsgrupperna mestadels är arbetspendlare som parkerar i området och att
området utnyttjas effektivast på vardagsförmiddagar och ytterst oeffektivt på
kvällar och helger. Huvuddragen i slutsatserna för arbetet är att området kan
utnyttjas effektivare på kvällar och helger om parkeringsplatserna samlas upp i
parkeringshus och området förtätas med bostäder eller aktiviteter som utnyttjar
området på kvällar och helger. Samtidigt kan hårdare parkeringsåtgärder vidtas
i området för att minska arbetspendlingen, såsom högre parkeringsavgifter,
tidsbegränsning på vissa parkeringsplatser under förmiddagen för att minska
parkeringsutbudet för långtidsparkering samt placera parkeringshusen med lika
långt/längre avstånd som till kollektivtrafiken (från de mest representativa
arbetsplatserna i området), för att fler bilister ska välja andra
transportmedel.