Sök:

Sökresultat:

2379 Uppsatser om Akademiska normer och värderingar - Sida 7 av 159

Modern gnosticism och New Age : en jÀmförande studie

FörhÄllandet mellan modern gnosticism och New Age har visat sig vara oklar i den aktuella akademiska diskussionen. I denna studie gjordes ett försök att bringa en större ordning i denna aktuella akademiska diskussion. Huvudsyftet var att jÀmföra modern gnosticism och New Age utifrÄn nÄgra valda verk, och se vilka likheter och skillnader som fanns. Metoden som anvÀndes var deskription och komparation. Studien visade att det fanns bÄde likheter och skillnader.

Omorganisation och kulturförÀndring

Denna studie handlar om organisationsförÀndring och vilken pÄverkan den kan ha pÄ verksamheten och dess organisationskultur. Studien Àr ett uppdrag jag fÄtt av HSB Norr, uppdraget Àr att utifrÄn deras omorganisation se hur implementering har nÄtt ut till de anstÀllda. Syftet med min uppsats Àr att se om de anstÀllda tagit del av förÀndringen eller fortsÀtter i samma spÄr som tidigare. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod med semistrukturerade frÄgor. Det teoretiska ramverket som jag anvÀnt mig av Àr organisationsförÀndring, organisationskultur samt arbetsgrupper och normer.

"Handbollstjejer har korta shorts" : normer, identitet och femininisering i ett tjejhandbollslag vid tal om klÀder.

Den hÀr studien handlar om tjejer som spelar handboll och hur de anvÀnder sina klÀder. Intresset för handbollstjejer kommer frÄn den lÄnga erfarenhet inom handboll och den synliga fenomenet att handbollstjejer anvÀnder ?korta shorts?. Syftet med studien Àr att studera hur handbollstjejer materialiserar klÀder genom normer och femininisering samt vilken betydelse den fÄr för identiteten i ett maskulint sammanhang uttryckt i tal om idrottsklÀder. Tre gruppinterjvuer med ett handbollslag i Äldern 14-17 Är genomfördes och bearbetades genom en kvalitativ innehÄllsanalys.

"VÀck inte den björn som sover" En studie av omgivningens sexuell normer kring personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar

Tidigare forskning visar att personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar till viss grad Àr begrÀnsade i deras sÀtt att uttrycka en sexuell identitet, pÄ grund av begrÀnsade nÀtverk. Det har ocksÄ visats att personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar som identifierar sig med en hbtq-lÀggning Àr mer utsatta för negativa fördomar och begrÀnsande möjligheter. Syftet med denna studie Àr att se till hur personal och anhörigas egna sexuella normer pÄverkar personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar och deras möjlighet att uttrycka en sexuell identitet. Empirin bestÄr av tvÄ fokusgrupper med personal som arbetar inom LSSverksamheten samt en fokusgrupp med chefer inom samma verksamhet. Tre individuella, semistrukturerade intervjuer har ocksÄ genomförts med anhöriga till personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar.

Intern e-mailkommunikation pÄ Akademiska sjukhusets röntgenavdelning : en kvalitativ intervjuundersökning

Purpose of the essay: The purpose of the essay is to, from the view of the nurses working at the x-ray infirmary; see how the internal e-mail communication is working as the main digital communication method at the x-ray infirmary.Material/Method: The material has been collected using qualitative interviews with eight nurses working at the x-ray infirmary. The material has then been analyzed through a theoretical perspective based on The Media Richness theory.Main results: The results of the investigation have shown that the nurses see the internal e-mail communication as relatively poor. The information that is sent out by their superiors is often too extensive, this making the screening work an extra work burden. These e-mails are also supplied to the whole infirmary instead of being addressed to specific individuals. Seen through a media richness perspective, the e-mail is a mediumrich communication medium that well could be used in the everyday communication at the infirmary as the main communication agent.

UtvÀrderingsmetoder för e-tjÀnster : AnvÀndningsbaserad granskning av utvÀrderingsmetoderna Effektstyrning, DEVIS och ExpertutvÀrdering

Syfte: Denna studie har tvÄ huvudsyften, ett praktiskt och ett akademiskt. Det praktiska huvudsyftet Àr att genomföra en utvÀrdering av e-tjÀnsten Nationella Exjobb-poolen (?xjobb.nu?) som drivs av Verket för Högskoleservice (?VHS?). Kopplat till detta har vi haft vÄrt akademiska huvudsyfte som varit att utvÀrdera hur vÀl tre metoder (?Effektstyrning?, ?DEVIS? och ?ExpertutvÀrdering?) passar för att utvÀrdera en existerande e-tjÀnst.FrÄgor: Vi har utgÄtt frÄn tre forskningsfrÄgor som med grund i vÄrt syfte Àr uppdelade i akademiska och praktiska frÄgor med inriktning pÄ att utvÀrdera anvÀndbarheten hos en e-tjÀnst och hur anvÀndbara de tre metoderna Àr för utvÀrdering av e-tjÀnst.Forskningsmetod: VÄr studie har varit till största delen kvalitativ med inslag av kvantitativ metod och har haft en induktiv ansats.

Hells Angels och Fucked for Life: en analys av tvÄ gÀngverksamheters uppbyggnad, normer och vÀrderingar

Syftet med denna uppsats var att söka en förstÄelse om varför vissa mÀnniskor ansluter sig till kriminella gÀngverksamheter och nÀtverk och hur detta pÄverkar de enskilda individerna, grupperingen i sig samt det övriga samhÀllet.I denna studie har jag anvÀnt mig utav tvÄ typexempel av aktiva kriminella gÀngverksamheter, Hells Angels och Fucked for Life. Detta för att undersöka hur dessa Àr uppbyggda samt studera dess normer och vÀrderingar..

Grammatikundervisning för studenter med akademisk bakgrund -pÄverkar studenternas akademiska bakgrund hur de lÀr sig grammatik?

InterdisciplinÀrt examensarbete inom lÀrarutbildningen, SIS133, 15 hp Handledare: Elisabet Engdahl.

Rödluvan och vargen : En kvalitativ textanalys av debatter och adaptationer i barnlitteraturen

This two years master?s thesis is a review and exploration of the Swedish debate concerning children?s literature from the 19th century to the present, as well as the evaluation and analysis of four adaptations of the tale Red Riding Hood. The aims are to identify how ideas and values regarding the role of children?s literature in society have developed over time and to contribute with a knowledge base for continued reflection and discussion on the subject of children?s reading and mediation of children?s literature in public libraries.The theory and method used in the thesis, is primarily based on the discourse analysis of Michel Foucault. I have identified four main discourses: the educational discourse, the liberation discourse, the politicized dis- course and the popular discourse.

"Sveriges bÀsta lÀrarutbildning" : Estetiska lÀrprocesser i lÀrarutbildningen vid Högskolan i Halmstad

Denna kritiska studie visar att inom lÀrarutbildningen vid högskolan i Halmstad hÀrskar en metod över andra att förpacka, distribuera, erhÄlla och bedöma kunskap. Det Àr framför allt textmediet och den akademiska ideologin som tillsammans med den förra reproducerar lÀrkulturer och lÀrstrategier vilka Àr troliga att ge Äterverkan pÄ hur blivande lÀrare iscensÀtter sin praktik. Detta sker trots en uttalad argumentation hos företrÀdare för lÀrarutbildningen som slÄr fast vikten av att kunna erbjuda ett rikt lÀrande som harmonierar med olikheter vilket fÄr stöd av skolans uppdrag som Àr att erbjuda en skola för alla dÀr alla ska erbjudas likvÀrdig utbildning efter sina egna förutsÀttningar, förmÄgor och kvaliteter.Studien identifierar en dikotomi som bestÄr av motpolerna estetiska lÀrprocesser ? akademisk ideologi som fÄr en Äterverkan för estetikens position i lÀrarutbildningen dÄ motsatsparet ses ha en relation dÀr den ena utesluter den andra. LikasÄ medvetandegörs den akademiska ideologin och i studien diskuteras ocksÄ i vilken grad den verkar som dold och/eller synlig.

Att tvingas kompromissa med barnmorskeprofessionens v?rdegrund ? en systematisk litteratur?versikt ?ver barnmorskans etiska dilemman

Bakgrund: Etiska dilemman ?r en del av barnmorskans vardag inom f?rlossningsv?rd. Ett etiskt dilemma uppst?r n?r motstridiga v?rden kolliderar och det f?religger en sv?righet att bed?ma vilket v?rde som b?r ges f?retr?de. Barnmorskans etiska kod ?r v?gledande i beslutet men i slut?ndan ?r det barnmorskan sj?lv som avg?r. Att tvingas kompromissa med barnmorskeprofessionens v?rdegrund kan f?ranleda moralisk stress och oh?lsa. Litteratur?versiktens teoretiska referensram utg?rs av kvinnocentrerad v?rd och teorier om st?d. Syfte: Att beskriva barnmorskors och barnmorskestudenters erfarenheter av etiska dilemman inom f?rlossningsv?rd. Metod: Systematisk litteratur?versikt med kvalitativa studier.

Relationen mellan spelberoende och kriminalitet : en kvalitativ studie med fem före detta spelberoende med kriminell bakgrund

Ett spelberoende kan pÄverka en person pÄ olika plan men syftet med denna uppsats Àr att studera hur relationen mellan ett spelberoende och ingÄngen till kriminalitet ser ut. För att beskriva denna relation har fem kvalitativa intervjuer utförts med fem före detta spelberoende med kriminell bakgrund. UtifrÄn Bourdieus teori om habitus och fÀlt samt normer och normalitet som en social konstruktion förklaras ocksÄ en spelberoendes vÀg in i kriminalitet. Resultatet visar att personer med ett spelberoende ofta vistas i en miljö dÀr kriminella handlingar inte ses som nÄgot avvikande och att det dÀrför blir enklare att bryta mot samhÀllets normer. Utöver det framgÄr det att spelberoendet i vissa fall har försvagat informanternas band till samhÀllets institutioner vilket har lett till en normupplösning.

All makt utgÄr frÄn VÀst : En kritisk diskursanalys av Afghanistans politiska rekonstruktion

Syften med denna uppsats Àr att studera vilka normer och vÀrderingar som ligger till grund för rekonstruktionen av Afghanistans regeringsinstitutioner, samt vilka strukturer som gör att dessa normer Àr de hegemoniska globalt. I mitt analysarbete har jag framförallt anvÀnt mig av Norman Faircloughs textnÀra kritiska diskursanalys och ?VÀrldssamhÀllemodellen?, dÀr begrepp sÄsom legitimitet och hegemoni stÄr i fokus. Som analysunderlag ligger ?Afghan Bonn Agreement? samt tre resolutioner frÄn Förenta Nationernas (FN) Generalförsamling.Det finns idag tydliga normer som styr vad som anses vara ett legitimt styrelseskick.

Konsten att kommunicera strategiskt

Bakgrund: Fenomenet strategisk kommunikation har anvÀnts i den akademiska litteraturen imÄnga Är, men fortfarande betraktar forskare strategisk kommunikation som en djungel ochpÄvisar att mÄnga olika och liknande begrepp likt strategisk kommunikation anvÀnds omvartannat, allt eftersom flera forskningsfÀlt har vÀxt fram. Det Àr först nu pÄ senare Är somforskare har börjat nÀrma sig en enhetlig och gemensam kunskapsbas av vad detta nyaakademiska forskningsfÀlt egentligen innebÀr. Vilket dock Àr ett svÄrt omrÄde och forskarebelyser att strategisk kommunikation fortfarande Àr i ett vÀldigt tidigt skede vad det gÀllervetenskapen och bör betraktas som ett outforskat omrÄde.Syfte: Studien avser att genom en fallstudie beskriva hur VÀxjö kommun arbetar strategisktmed kommunikation för att nÄ sina mÄl.Metod: Studien genomfördes genom en kvalitativ fallstudie med semistruktureradeintervjuer.Slutsats: VÀxjö kommun Àr en stor och politiskt styrd organisation dÀr det Àr svÄrt att kunnakommunicera med alla anstÀllda pÄ ett önskvÀrt och tillfredsstÀllande sÀtt. Detta gör att deninterna kommunikationen till största del sker genom intranÀtet..

Kampen om historien : levande eller statlig historia i skolan?

Syftet med uppsatsen Àr dels att försöka se vilka frÄgor eller argument som kommit fram i debatten kring det uppdrag som Forum för levande historia (FFLH) har fÄtt av regeringen se hur olika historielÀrare ser pÄ informationskampanjen. Undersökningen inriktar sig pÄ att genom anvÀndandet av de teoretiska verktygen historiemedvetande och historiebruk, försöka se om det finns en diskrepans mellan den akademiska vÀrlden och skolans vÀrld, mellan forskare pÄ vÄra universitet och historielÀrare ute pÄ vÄra skolor och det utifrÄn den debatt som uppstÄtt kring Forum för levande historias senaste uppdrag ? att belysa och informera om brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer. Det resultat som undersökningen kommer fram till, Àr att utifrÄn mitt undersöknings-material kan det pÄvisas att det finns en synlig diskrepans mellan den akademiska vÀrlden och grund- och gymnasieskolan. PÄ frÄgan om man kan hÀrleda de olika inblandades agerande utifrÄn olika historiebruk, sÄ tror jag ocksÄ att jag har fÄtt fram att sÄ Àr fallet..

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->