Sök:

Att lära med dator

Syftet med denna studie var att undersöka vad eleverna upplever påverkar deras lärande vid användning av dator som pedagogiskt verktyg. Studien utgick från tre frågeställningar: Hur ser eleverna på den egna förmågan att använda datorn som ett pedagogiskt verktyg? Vad ser eleverna som nödvändiga kunskaper för att kunna lära med datorer? Vad anser eleverna är effekterna av att använda datorn som ett pedagogiskt verktyg. Empirin har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer som genomfördes i grupp. Resultatet visar att eleverna anser att informationssökning, källkritik och Officepaketet är nödvändiga att hantera för att kunna lära med datorer. Om dessa kunskaper saknas hos eleverna har det en negativ påverkan på deras lärande. Eleverna anser att Internet är en betydelsefull källa för kunskapsinhämtning om det inte används för nöjes skull. Närheten till de frestelser som Internet erbjuder leder till att det krävs självdisciplin för att kunna arbeta med datorer. Enligt resultatet är eleverna både positivt och negativt inställda till att arbeta med datorer. Trots detta motstridiga resultat var eleverna överens om att det är effektivt att använda datorer som pedagogiskt verktyg.

Författare

Ulrika Eriksson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..