Sök:

Sagan som ett pedagogiskt verktyg för barns språkutveckling


Att lära sig att läsa är att stegvis öppna dörrar mot nya världar, nya upptäckter och nya kunskaper. Sagans underbara värld är enligt mig en av portarna som kan öppnas för en magisk färd mot förmågan att kunna läsa och uttrycka sig i skrift. I fantasins och sagans värld kan vad som helst hända vill jag hävda. Jag har i detta arbete valt att fokusera på pedagogens syn på sagan som pedagogiskt verktyg för barns språkutveckling. Använder man sig av sagan och i så fall på vilket sätt? Tidigare forskning har visat att sagan ofta i samband med leken stärker barnens språkutveckling. Pramling m.fl. (2003) visar i sin forskning på att barn måste tillåtas ha kontroll över sin egen lärprocess och de får de genom böcker. Jag ville ta reda på hur pedagogerna ser på sagan och om de använder den i verksamheten som ett verktyg. Studien genomfördes som fem kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat fyra pedagoger på olika förskolor med olika förutsättningar samt en pedagog i förskoleklass. Jag har i min undersökning kommit fram till att pedagogerna ser sagan som ett redskap och att sagan används som pedagogiskt verktyg i verksamheten. De använder sagan på flera sätt bland annat som tema och vid konflikthantering. På alla förskolorna samt i förskoleklassen arbetade man aktivt med barnens språkutveckling. Pedagogerna såg utvecklingen och kunde då utmana barnen till nya steg framåt.

Författare

AnnaCarin Lindbäck

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..