Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 51 av 385

Idrottens betydelse för bistÄndsorganisationers utvecklingsarbete. En kvalitativ undersökning om bistÄndsorganisationers syn pÄ idrotten som arbetsverktyg

Uppsatsens syfte Àr att analysera och problematisera relationen mellan idrott, bistÄndsorganisationer och utvecklingslÀnder för att se vilken betydelse idrotten har för dels individer i utvecklingslÀnder och dels samhÀllsutvecklingen i stort. Vidare syftar uppsatsen till att arbeta fram en handlingsplan för bistÄndsorganisationer som vÀljer att anvÀnda idrott som verktyg i utvecklingsarbete. En kvalitativ undersökningsmetod anvÀndes dÀr sex bistÄndsorganisationer telefonintervjuades. Utöver intervjumaterial iansprÄktogs Àven litteratur, artiklar samt hemsidor. IntervjufrÄgorna som stÀlldes hade en lÄg grad av sÄvÀl strukturering som standardisering, detta med avsikt att tydliggöra sÄ utförliga svar som möjligt avseende bistÄndsorganisationernas arbetsfilosofi och metoder.

Utveckling genom kultur - en studie av Region Hallands kulturpolitik

Kulturens roll i samhÀllsutvecklingen Àr nÄgot som diskuteras allt mer intensivt. Idag kan en tendens dÀr man anvÀnder kultur som verktyg för att uppnÄ utveckling urskiljas i kulturpolitiken bÄde i Sverige och utomlands.Denna uppsats syftar till att studera och beskriva Region Hallands kulturpolitik, med fokus pÄ att urskilja hur man anvÀnder kultur som verktyg för att uppnÄ regional utveckling. Den teoretiska utgÄngspunkten i studien utgörs av tvÄ kulturpolitiska modeller genom vilka jag undersöker hur kulturpolitiken har utvecklats de senaste Ären, samt pÄ vilket sÀtt kulturen integreras i andra samhÀllssektorer.Materialet i uppsatsen har inhÀmtats genom intervjuer med representanter för de sex största partierna i Region Halland, samt med regionens kulturchef. Dessa intervjuer har tillsammans med en del sekundÀra kÀllor legat till grund för uppsatsens empiriska del.Det huvudsakliga resultatet i denna uppsats Àr att det rÄder en stor konsensus kring kulturpolitiken i Region Halland, oavsett partitillhörighet. Kulturen Àr pÄ god vÀg att bli en fullstÀndigt integrerad del i regionen, och den har stor betydelse för flera olika omrÄden.

Humor i vÄrden ? om vi inte anvÀnde humor, skulle vi grÄta

Humor Àr nÄgot som varit viktigt för mÀnniskan genom historien. Den för med sig vÀlbefinnande och vÀlmÄende. Upplevelsen av humor Àr ofta förknippat med en persons livserfarenheter och uppvÀxt. I en vÄrdrelation dÀr det rÄder obalans i makten Àr det speciellt viktigt att tÀnka pÄ hur man skÀmtar, samt om vad man skÀmtar med patienten. Syftet med denna studie Àr att beskriva hur humor anvÀnds och dess betydelse pÄ arbetsplatsen mellan vÄrdpersonal samt i omvÄrdnadssituationer mellan sjuksköterskor och patienter.

Pedagogisk dokumentation

Podsadniak, Dorota & Rashid, Iwona (2013) Pedagogisk dokumentation i förskolan ? en studie om pedagogers syn pÄ pedagogisk dokumentation i förskolan Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola. Syfte med vÄr studie Àr att undersöka hur pedagoger pÄ tvÄ utvalda förskolor i SkÄne ser pÄ, talar om och arbetar med pedagogisk dokumentation. Vi har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningarna: Hur arbetar pedagoger med pedagogisk dokumentation? Vilken funktion har pedagogisk dokumentation i verksamheterna, enligt pedagogerna. Vi har valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer bestÄende av sex pedagoger pÄ tvÄ olika förskolor ? tre pedagoger pÄ vardera förskolan. Data har konstruerats genom inspelningar med pedagogerna.

Konsekvensanalys : en vÀrdefull delprocess vid förÀndringsarbete i organisationer

ABSTRAKT  Syfte: Detta arbete har haft tvÄ syften:1) Att skapa en ökad förstÄelse för hur en organisationsövergripande konsekvensanalys kan inverka pÄ förÀndringsprocessers utfall.samt2) Att inleda utvecklingen av ett pedagogiskt verktyg för att genomföra konsekvensanalys i förÀndringsprocesser samt genomföra ett inledande test av detta verktyg.Metod: Detta arbete Àr en kvalitativ fallstudie. Efter en inledande litteraturstudie har metoden för datainsamling varit kvalitativa intervjuer av sÄvÀl ostrukturerad som semi-strukturerad karaktÀr. Vid analysen av insamlad data har tillÀmpats ett hermeneutiskt synsÀtt.Resultat & slutsats: Den i undersökningen genomförda konsekvensanalysen visar tydligt hur en konsekvensanalys kan förÀndra underlaget för beslut, planering och implementering av förÀndring i organisationer. Grund för konsekvensanalysens betydelse har sÄledes funnits i sÄvÀl teori som empiri. Testet av verktyget visade att de fokusomrÄden som tagits fram upplevdes som relevanta i undersökningsföretagets kontext.

Heuristisk UtvÀrdering och AnvÀndartestning av ett Verktyg för Web-based Training : Korrespondensen mellan Predicerade och Observerade AnvÀndbarhetsproblem

Ett verktyg för datorstödd interaktiv utbildning, Web-based Training, har utvecklats pÄ Sigma Information Design. TvÄ olika utvÀrderingsmetoder har anvÀnts för att öka dess anvÀndbarhet: heuristisk utvÀrdering och anvÀndartestning. Heuristisk utvÀrdering Àr en analytisk metod dÀr expertutvÀrderare inspekterar grÀnssnittet för att predicera (förutse) anvÀndbarhetsproblem. AnvÀndartestning Àr en empirisk metod dÀr tÀnkbara reella anvÀndare deltar och anvÀndbarhetsproblem observeras. Föreliggande studie fokuserar pÄ anvÀndbarhets-problem som bÄde prediceras med den analytiska metoden och observeras med den empiriska, sÄ kallade ?trÀffar?.Analytiska metoder predicerar anvÀndbarhetsproblem genom att utpeka bristande ?intrinsic features?(grÀnssnittsegenskaper).

Är standardiserade miljöledningssystem anvĂ€ndbara inom kommunal förvaltning? : En studie av hur ett verktyg frĂ„n den privata sektorn anvĂ€nds inom den offentliga sektorn

Standardiserade miljöledningssystem (MLS) har utvecklats i den privata sektorn och har nu Àven börjat anvÀndas i den offentliga. Syftet Àr att undersöka vilka konsekvenser ett standardiserat MLS medför för miljöarbetet inom kommunal förvaltning, analysera om det finnsnÄgot i den kommunala förvaltningens institutionella logik som sÀtter grÀnser för anvÀndandet av det samt ge ett omdöme över tillÀmpligheten av MLS inom kommunal förvaltning. Detta har ndersökts genom kvalitativa intervjuer. Resultatet blev att förvaltningarnas miljöarbete anses fungerar bÀttre efter att man har infört MLS. De största fördelarna MLS:et har medfört Àr tydligare struktur, högre medvetenhet, bÀttre redovisning och utÄtriktade fördelar som enklare kommunikationer mot intressenter.

LÀrares uppfattningar av anvÀndandet av digitala medier

Frigyes Jansdotter, Matilda & Lindegren Lovisa (2008). LÀrares uppfattningar av anvÀndandet av digitala medier (Teachers? conceptions of the use of digital media). Skolutveckling och ledarskap, lÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med examensarbetet Àr att genom kvalitativa intervjuer studera Ätta svensklÀrares uppfattningar kring digitala medier pÄ gymnasiet, i undervisningen, i Àmnet svenska. Arbetets frÄgestÀllningar Àr: Hur uppfattar de intervjuade svensklÀrarna anvÀndandet av digitala medier i svenskundervisningen? Vilka likheter och skillnader finns mellan de intervjuade lÀrarnas uppfattningar kring anvÀndandet av digitala medier i svenskundervisningen? Studien visar att de intervjuade svensklÀrarna hade olika uppfattningar kring anvÀndandet av digitala medier.

Kompetenshöjande ÄtgÀrder pÄ Noblesselinjen: ett arbete
baserat pÄ standardisering av arbetsmoment,
skapande av instruktioner samt genomförande av utbildning

Detta examensarbete utförs pÄ en av tillverkningslinjerna pÄ Kraft Foods AB vid tillverkningen av produkten Noblesse. Huvuduppgiften Àr att i samrÄd med operatörer och produktionstekniker ta fram ett verktyg för att kunna stÀrka kompetensen vid tillverkningen. Detta verktyg ska skapas i form av anvÀndarvÀnliga instruktioner samt en utbildningsplan för de arbetsmoment som utförs pÄ Noblesselinjen. För att öka kvaliteten i produktionen och göra den mer effektiv ska arbetsmoment vid linjen standardiseras. Arbetet initieras med en fallstudie dÀr det dagliga arbetet runt linjen följs.

Djur som verktyg i socialt arbete

Denna studie handlar om hur djur kan anvÀndas som verktyg i det sociala arbetet. Syftet Àr att undersöka hur djur kan bidra till mÀnniskors/klienters utveckling och ?tillfrisknande?. Detta Àr en kvalitativ studie och informationen Àr hÀmtad frÄn sex stycken intervjupersoner frÄn tre olika behandlingshem. Intervjuerna utfördes pÄ respektive behandlingshem och vid varje intervju var tvÄ intervjupersoner nÀrvarande, alla intervjupersoner var personal pÄ respektive behandlingshem.

Inkludering av sprÄkbarn

Syftet med studien har varit att ta reda pÄ vilka arbetssÀtt och verktyg som klasslÀrare kan anvÀnda i sin undervisning nÀr de arbetar med elever med sprÄkstörning pÄ ett inkluderande sÀtt. VÄr intention Àr att pedagoger kan ta del av denna studie och dÀrmed skapa en medvetenhet om hur man kan lÀgga upp sin undervisning nÀr man arbetar med elever med sprÄkstörning. SprÄkstörning handlar om att eleven inte kan tillgodose sig lingvistisk kunskap (McCauley, 2003). Elever med sprÄkstörning kan ha problem med olika sprÄkliga omrÄden som fonologi, grammatik, semantik och pragmatik, men i olika omfattningar (Nettelbladt & Salameh, 2008). I denna uppsats anvÀnds ordet sprÄkbarn nÀr vi talar om en elev som har blivit diagnostiserad med sprÄkstörning. Denna studie utgÄr frÄn ett relationellt synsÀtt. Von Wright beskriver det med att det unika, utvecklingen, sker i samspel mellan individer.

Det som motiverar mig? : En intervjustudie i motivation bland gymnasieelever pÄ den estetiska musiklinjen

Mitt övergripande syfte med studien var att undersöka hur en grupp gymnasielÀrare i historia uppfattar bedömningsmatriser och om de stödjer forskningslÀget som framhÄller frÀmst de positiva sidorna med matriser. De frÄgestÀllningar som jag Àmnat besvara var: Hur uppfattar historielÀrarna att matriser bör anvÀndas i undervisningen? Vad Àr lÀrarnas uppfattningar om positiva och negativa aspekter med matriser? Vilka skillnader finns det mellan lÀrarnas uppfattningar?Undersökningens teoretiska perspektiv var fenomenografi och metoden som anvÀndes var semistrukturerade samtalsintervjuer. Analysen skedde via upprepade genomlÀsningar av de transkriberade intervjuerna dÀr citat infördes i en analystabell. Studiens huvudresultat utgjordes av tre huvudkategorier dÀr lÀrarnas utsagor sÄgs som ett redskap för Skolverket, lÀrarna och eleverna.

Pedagogers sÀtt att synliggöra matematiken utifrÄn bilderböcker

BakgrundI den teoretiska bakgrunden presenteras matematik ur olika perspektiv för att ge enövergripande bild av Àmnet. I första avsnittet granskar vi hur styrdokument samt kursplaner definierar matematiken i verksamheten för förskola och skola samt relevant forskning. Slutligen följer en redogörelse för det teoretiska ramverk - fenomenografi, vilket studien Àr inspirerad av.SyfteSyftet med vÄr undersökning Àr att synliggöra ett antal verksamma pedagogers beskrivningar ifall och hur de anvÀnder bilderboken som ett verktyg för att stimulera barn till ett matematiskt lÀrande.MetodI vÄr studie har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod för att nÄ fram till ett resultat som har relevans för vÄrt syfte. Fenomenografi har anvÀnts som ansats och som verktyg, för att samla in datamaterial har intervju anvÀnts. Sammanlagt har sex pedagoger, verksamma i tvÄ skilda förskolor, medverkat i studien.ResultatI resultatavsnittet redogörs essensen av vad som framkommit vid intervjuerna.

Laborationsrapporten i naturkunskap: ett pedagogiskt verktyg
i behov av utveckling

I de nationella mÄlen för Àmnet naturkunskap i gymnasieskolan lyfts naturvetenskapernas arbetssÀtt fram. Ett verktyg för naturvetare Àr rapportskrivningen. Laborationsrapporten Àr en traditionell metod i naturkunskapsÀmnet och borde vara möjlig att utveckla. I detta arbete finns en översikt över strukturen i aktuella instruktioner för laborationsrapporter. DÀrefter följer en teoriöversikt om lÀrande i naturvetenskap och en forskningsöversikt om skrivandets roll för lÀrande i naturvetenskap.

ErfarenhetsÄterföring av egenkontroller i byggproduktionen

Mittuniversitetet skapar "VÀlkomstbrev" för alla utbildningstillfÀllen vid varjeterminsstart, nÄgot som hittills gjorts manuellt. Det har dock pÄ sistone uppkommit behov av att automatisera, förenkla och centralisera processengenom ett anvÀndarvÀnligt, webbaserat verktyg. MÄlet för detta projekt harvarit att presentera och utvÀrdera förslag till ett sÄdant verktyg som fyller deovan nÀmnda behoven. Verktyget Àr applikationen "VÀlkomstbrev" som skapatsmed tekniker, sprÄk och moduler skrivna i öppen kÀllkod som finns fritttillgÀngliga pÄ nÀtet. De grundlÀggande sprÄken som anvÀnts för konstruktionenÀr HTML5, CSS, JavaScript, PHP, SQL.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->