Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 52 av 385

Kritikens betydelse för hÄllbar fysisk planering : En studie av SÄgenomrÄdet i Knivsta

Uppsatsen undersöker byggnationen av SÄgenomrÄdet i Knivsta med syftet att kritiskt analysera den fysiska planeringen utifrÄn ett demokrati- och maktperspektiv. UtifrÄn intervjuer samt genom textanalys av media och offentliga dokument undersöker uppsatsen den kritiska diskursen som riktats mot planeringen, de diskurser kring hÄllbar utveckling som prÀglat planeringen samt i vilken utstrÀckning planeringen har pÄverkats av neoliberalism. Neoliberalism anvÀnds som uppsatsens teoretiska ramverk och som analytiskt verktyg för att förklara prioriteringar och beslut som fattats i planeringsprocessen. Undersökningen finner att den typ av hÄllbar utveckling som föresprÄkas av kommunen prÀglas av neoliberalism samt att de kritiska diskurserna inte getts inflytande i planeringen i stor utstrÀckning. Att kritiken inte getts inflytande i planeringen kan till viss del förklaras utifrÄn neoliberala tendenser, till exempel att beslut fattats genom stÀngda förhandlingar mellan kommun och privata aktörer och att politiskt laddade begrepp som hÄllbar utveckling och exploatering avpolitiserats.

Balansering av ett rundbaserat strategispelsystem : En reflekterande text rörande arbetet att skapa ett verktyg för balansering av precautionstridsystemet i spelet Dreamlords ? The Reawakening

Följandet arbete Àr en reflekterande text som handlar om hur jag skapade ett verktyg för att balansera det rundbaserade precautionstridsystemet av spelet Dreamlords ? The Reawakening.I början förklaras mitt syfte och mÄl med arbetet som följs av en frÄgestÀllning kopplat till det. Jag kommer Àven att beskriva olika teorier som jag tittade nÀrmare pÄ angÄende spelbalansering. För att inleda lÀsaren till spelet Dreamlords ska jag Àven förklara den generella spelprincipen av hela spelet. DÀrefter tar jag upp min arbetsprocess som handlar om hur jag strukturerade upp mitt arbete.

Matriser i gymnasieÀmnet historia : En intervjustudie bland sex historielÀrare och deras uppfattningar om bedömningsmatriser

Mitt övergripande syfte med studien var att undersöka hur en grupp gymnasielÀrare i historia uppfattar bedömningsmatriser och om de stödjer forskningslÀget som framhÄller frÀmst de positiva sidorna med matriser. De frÄgestÀllningar som jag Àmnat besvara var: Hur uppfattar historielÀrarna att matriser bör anvÀndas i undervisningen? Vad Àr lÀrarnas uppfattningar om positiva och negativa aspekter med matriser? Vilka skillnader finns det mellan lÀrarnas uppfattningar?Undersökningens teoretiska perspektiv var fenomenografi och metoden som anvÀndes var semistrukturerade samtalsintervjuer. Analysen skedde via upprepade genomlÀsningar av de transkriberade intervjuerna dÀr citat infördes i en analystabell. Studiens huvudresultat utgjordes av tre huvudkategorier dÀr lÀrarnas utsagor sÄgs som ett redskap för Skolverket, lÀrarna och eleverna.

Hur organiseras en rehabilitering och vem har ansvaret?

Hur organiseras en rehabilitering och vem har ansvaret?Rehabilitering Àr ett samlingsbegrepp för alla ÄtgÀrder av medicinsk, psykologisk, social och arbetslivsinriktad art som ska hjÀlpa sjuka och skadade att Ätervinna bÀsta möjliga funktionsförmÄga och förutsÀttningar för ett normal liv..

Digitala verktyg i en inkluderande undervisning? : En studie som belyser konkreta metoder och lÀrande gÀllande digitala verktyg i undervisningen

I början av 2014 infördes ett nytt regelverk för hur företag och ekonomiska föreningar ska avsluta sina rÀkenskapsÄr. Inte förrÀn media började rapportera om problemet tidigare i Är har diskussionen satts igÄng och flera organisationer har gjort uttalande och förenklingar. De har visat sig vara svÄra att tolka och implementera och för en del bostadsrÀttsföreningar kan tillÀmpningen vara ödesdiger. Valet stÄr mellan tvÄ regelverk i det sÄ kallade K-projektet.Syftet med studien Àr att utifrÄn bostadsrÀttsföreningarnas perspektiv utforska vilka faktorer som pÄverkar och hur de pÄverkas beroende av redovisningsvalet styrelsen gör. Detta kommer utföras genom att studera ekonomiska förvaltare som förser föreningarna med rekommendationer och information.

Leken som ett pedagogiskt verktyg i förskoleklassen - En studie om lekens betydelse för barns utveckling

BakgrundLek har en stor betydelse för mÀnniskans utveckling, dÄ den ger oss spÀnning, glÀdje och lust. Leken Àr nÀra kopplad till fantasi och barn utforskar sin omgivning och formar sin personlighet genom lek. Leken Àr en arena dÀr barn lÀr och utvecklas av och med varandra. Pedagoger skall i leken inta en medupptÀckande roll samtidigt som pedagogen stöttar, utvecklar och driver lekaktiviteten framÄt.SyfteI vÄr studie vill vi fÄ kunskap om och analysera pedagogers syn pÄ lekens betydelse för barns utveckling samt fÄ kunskap om hur pedagoger anvÀnder sig av leken som ett pedagogiskt verktyg i förskoleklassen.Metod VÄr metod Àr kvalitativ och vi har inspirerats av etnografi i vÄrt val av forskningsansats. I vÄr undersökning har vi observerat sex pedagoger, genomfört fÀltsamtal samt intervjuat fyra förskollÀrare i fyra förskoleklasser vid fyra skolor.

Konceptuell arbetsmodell för miljöanpassad produktutveckling inom trÀmanufaktur

Som en följd av en ökad miljömedvetenhet i samhÀllet och ett initiativ för att utveckla miljövÀnligare möbler, sÄ syftar det hÀr examensarbetet till att ta fram en arbetsmodell för miljöanpassad produktutveckling för möbelindustriföretaget EFG. För det resultat som presenteras i och med denna rapport, sÄ har arbetet bedrivits i ett nÀra samarbete mellan EFG och Linköpings tekniska högskola, liksom att utvecklingsarbetet har utförts vid EFG:s huvudkontor och produktionsenhet i TranÄs.Den arbetsmodell som har utvecklats för att bedriva miljöanpassad produktutveckling utgÄr utifrÄn tvÄ etablerade arbetsmodeller men har genom en utvecklingsprocess anpassats för att tillgodose företagets behov och rutiner för produktutveckling. Arbetsmodellen beskrivs till sitt utförande av ett steg-försteg- verktyg som kompletteras med verktyg enligt:? Checklistor? Ekostrategihjulet? Materialmatris? ProcesstrÀdArbetsmodellen som kompletterats av verktygen ovan, förvÀntas tillsammans med steg-för-stegverktyget att utgöra det underlag som syftar till att bedriva miljöanpassad produktutveckling vid EFG. Den har sÄledes anpassats för att tillgodose företagets förvÀntningar och som genom hela utvecklingsperioden frÀmst har utgÄtt frÄn tre kriterier.

Vad pÄverkar de smÄ barnens sprÄkutveckling?

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vad som kan hjÀlpa smÄ barns tidiga sprÄkutveckling samt vilka pedagogiska verktyg som verksamma pedagoger anser kan underlÀtta barns tidiga sprÄkutveckling. Studien byggde pÄ tidigare forskning inom omrÄdet, samt enkÀter frÄn verksamma pedagoger. Sex pedagoger ingick i studien varav tvÄ av dessa Àven stÀllde upp pÄ en muntlig intervju. Efter analys valde jag att presentera resultaten i form av olika teman. Dessa teman speglade jag sedan mot den tidigare forskningen.

Effekter av matrisen som bedömningsverktyg - lÀrares uppfattningar och elevers attityder

BakgrundBedömningsmatrisen anvÀnds i allt större utstrÀckning som ett verktyg i undervisningen. Den Àr inte lÀngre endast ett redskap för lÀrare i deras summativa bedömning utan synliggörs Àven för elever. Matrisen Àmnas förtydliga mÄl och kriterier för att eleven skall veta vad som krÀvsför att nÄ och uppfylla dessa. I samband med att Bfl (bedömning för lÀrande) införts som ett koncept för att höja elevers mÄluppfyllelse i den svenska skolan anvÀnds matrisen som ett verktyg för detta. Kopplingen mellan Bfl och matriser kan anses behöva studeras vidare.SyfteSyftet med denna studie Àr att undersöka effekterna av att anvÀnda bedömningsmatriser i svenskundervisningen samt att försöka besvara följande frÄgestÀllningar: Vilken uppfattning har lÀrarna om bedömningsmatrisens funktion? Hur anvÀnds matrisen? Vad blir resultatet av anvÀndningen?MetodKvalitativa intervjuer har utförts för att undersöka lÀrarnas uppfattningar om bedömningsmatrisernas funktion i svenskundervisningen.

Internet - en betydelsefull faktor för ett demokratiskt EU? : En fallstudie av den regionala webbportalen

Kommunikation med medborgarna Àr en viktig frÄga inom EU. Under hösten 2005 och vÄren 2006 togs en ny kommunikationsstrategi fram av EU-kommissionen. Strategin ska lÄngsiktigt stÀrka demokratin inom EU och verka för ett EU dÀr medborgarna har tillgÄng till den information och de verktyg som Àr nödvÀndiga för ett aktivt deltagande i EU-politiken. Den nya kommunikationsstrategin bygger pÄ samverkan med lokala aktörer och ett viktigt verktyg för strategins uppfyllelse Àr Internet. ?EU-kompassen?, Jönköpings lÀns webbportal för EU-frÄgor, har som syfte att skapa kunskap om, samt ett större intresse för och deltagande i EU-frÄgorna bland invÄnarna Jönköpings lÀn och Àr sÄledes intressant i sammanhanget.

Mindfulness - ett sÀtt att leva

Syftet med denna studie var att undersöka om individer som deltagit i en stresshanteringskurs baserad pÄ mindfulness upplevde att kunskapen i mindfulness hade förÀndrat deras sÀtt att hantera och bemöta tillvaron. Syftet var Àven att fÄnga kursledarnas syn pÄ vad mindfulness var och hur de praktiskt anvÀnde sig av den. RÄmaterialet till studien samlades in via tre stycken intervjuer med deltagare som under 2009 deltog i en stresshanteringskurs baserad pÄ mindfulness, samt tvÄ stycken intervjuer med de kursledare som under denna period ledde kursen. Resultatet i studien visar pÄ att mindfulness för samtliga deltagare kunde sammanfattas med att kunna vara hÀr och nu. Kunskaperna i mindfulness var nÄgonting som fick individerna att stanna upp i sina liv och reflektera.

SjÀlvinsikt som verktyg

MÄnga elever i grundskolans Är 9 har idag svÄrt för att göra sitt avgörande studie- och yrkesval. Resultatet blir att en del elever Ängrar sina val i efterhand vilket tar energi frÄn bÄde elev och skola dÄ byten mellan olika gymnasieprogram ska göras. Av egen erfarenhet vet jag att en del elever inte ens gör sÄdana önskvÀrda byten utan gÄr ut gymnasiet med en utbildning de inte borde ha valt. Mot den bakgrunden var det övergripande syftet för denna studie att undersöka elevers upplevda behov av sjÀlvinsikt i samband med studie- och yrkesval. Jag ville ocksÄ studera huruvida eleverna upplever att insatser under grundskolans avslutande Är pÄverkar deras val till gymnasiet.

Rehabilitering : - arbetsgivarens ansvar

I och med friskolereformen i början pÄ 1990-talet har förutsÀttningarna för skolor förÀndrats och konkurrensen hÄrdnat. Marknadsföring av skolor har blivit allt vanligare och vilket anseende skolan har Àr avgörande. Tidigare forskning har visat att nöjda anstÀllda leder till att kunder blir tillfredstÀllda och lojala, de som tar hand om sina anstÀllda och agerar pÄ deras idéer visar ett bÀttre resultat. DÀrför kan intern marknadsföring ses som ett verktyg för att hantera denna konkurrens.Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn ledningens perspektiv fÄ förstÄelse för och beskriva vilka faktorer inom skolbranschen som pÄverkar den interna kommunikationen och vilka förutsÀttningar dessa faktorer ger för intern marknadsföring. Studien har intagit ett Grounded Theory-inspirerat tillvÀgagÄngsÀtt och tillÀmpar intervjuer för att svara pÄ syftet.

DET TYCK finnas en del att tycka om. En kvantitativ innehÄllsstudie av artikelkommentarer i fem svenska nÀttidningar

Titel: Det tycks (finnas en del att tycka om)Författare: Karin BergstrandKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, 15hpUniversitet: Göteborgs UniversitetTermin: Höstterminen 2008Handledare: Annika BergströmSidantal: 66 sidor, inklusive bilagorSyfte: Studien syftar till att ge en övergripande bild av lĂ€sarkommentarer ianslutning till artiklar pĂ„ ett urval av svenska dagstidningars webbplatser. MĂ„let Ă€r att fĂ„ en uppfattning om hur kommentarfunktionen anvĂ€nds.Uppdragsgivare: DagspresskollegietMaterial och metod: Kvantitativ innehĂ„llsanalys av sammanlagt femtio artiklar och deraslĂ€sarkommentarer i fem nĂ€ttidningar: Svenska Dagbladet, Aftonbladet, VĂ€sterbottens-Kuriren, BorĂ„s tidning och Dagens Industri.Huvudresultat: Studien kartlĂ€gger sammanlagt 2126 st lĂ€sarkommentarer, med fokus pĂ„framförallt vilka Ă€mnen som kommenteras mest, nĂ€rvaron av diskussion bland kommentarerna samt kommentarfunktionen som ett demokratiskt verktyg. Dessutom undersöks förhĂ„llandet mellan journalisten/redaktionen och kommentarverktyget.Huvudresultaten i korthet:- Ämnena ekonomi, kultur och nöje, samt lokalt kommenteras mest- Diskussion förekommer bland nĂ€stan hĂ€lften av kommentarerna- Kommentarfunktionen anvĂ€nds inte idag som ett demokratiskt verktyg, men har förutsĂ€ttningar att bli ett sĂ„dant i framtiden- Journalisterna/redaktionerna anvĂ€nder sig inte av kommentarverktyget.

Utveckling av ett transkriberingsverktyg

Detta arbete handlar om utvecklingen av ett verktyg tÀnkt att anvÀndas vid transkribering av digitalt inspelade intervjuer. Arbetet var av kreativ natur vilket innebÀr att de flesta problem löstes genom att beskriva idéer och utföra dessa praktiskt. Detta resulterade i ett datorprogram dÀr den större delen av den utarbetade funktionaliteten har implementerats, dock ej röstigenkÀnning..

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->