Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 50 av 385

AnvÀndare & filter : En studie om filterfunktioner pÄ fotoapplikationer

Genom a?rhundraden har bilden varit en viktig del i va?rt samha?lle. Den har varit en ka?lla till underha?llning, sparande av minnen och a?ven ett sa?tt att kommunicera pa?. Bilder har anva?nts pa? ma?nga olika sa?tt och sedan 1800-talet har vi kunnat fa?nga bilder genom fotografier.

Michelle Obamas och Ann Romneys roll i det strategiska varumÀrkesbyggandet av Barack Obama och Mitt Romney under valkampanjen 2012

AbstractTITEL Michelle Obamas och Ann Romneys roll i det strategiska varumĂ€rksbyggandet av Barack Obama och Mitt Romney under valkampanjen 2012FÖRFATTARE Sophie Björkqvist & Elina Schu?lerHANDLEDARE Ulf PetĂ€jĂ€EXAMINATOR Ronny SeverinssonTYP AV RAPPORT C-uppsatsÄMNE Medie- och kommunikationsvetenskapSEKTION Sektionen för HĂ€lsa och samhĂ€lle, Högskolan i Halmstad 2012SYFTE Syftet med studien Ă€r att undersöka Michelle Obamas och Ann Romneys retoriska verktyg och argument som anvĂ€nds i sĂ€rskilda tal, som hjĂ€lper till att bygga presidentkandidaterna Barack Obama och Mitt Romneys varumĂ€rke under valkampanjen 2012. Studien Ă€mnar ocksĂ„ öka förstĂ„elsen kring att presidentkandidaterna ses som varumĂ€rken och inte politiker.METOD Retorisk analys och strategiskt varumĂ€rkesbyggandeSLUTSATSER Analysresultatet pĂ„visar att genom olika retoriska verktyg hjĂ€lper kandidatfruarna till i varumĂ€rkesbyggandet av respektive presidentkandidat. Michelle Obamas tal Ă€r bĂ€ttre Ă€n Ann Romneys genom att hon anvĂ€nder sig bĂ€ttre av de retoriska verktygen och Ă€ven modellen för varumĂ€rkesbyggande.NYCKELORD Politik, retorik, personligt varumĂ€rkesbyggande, presidentkandidat, kandidatfruar.

Bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med förskollÀrare

Studien har ett lÀrarperspektiv och den teoretiska utgÄngspunkten Àr Vygotskij?s sociokulturella teori. VÄrt gemensamma intresse för böcker och höglÀsning lade grunden för den hÀr kvalitativa studien. Studiens syfte har varit att undersöka och beskriva arbetet med bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan samt prioriterade böcker vid höglÀsningen ur förskollÀrarnas perspektiv.Datainsamlingen har genomförts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med sju respondenter vid fyra förskoleavdelningar. Vid intervjuerna hade förskollÀrarna med sig fem favoritböcker.

Va?derskydd ? Dimensionering och ja?mfo?rande analys

I tidigare projekt sa? har man kunnat pa?visa att va?derskyddets inta?kter ofta a?r i samma storleksordning som kostnaden den tillfo?r. Det har dessutom varit tydligt att fo?rdelarna med ett va?deroberoende byggande ofta la?ngt o?verva?ger nackdelarna. Trots detta sa? kan det vara sva?rt fo?r byggentrepreno?ren att fa? med va?derskydd i kalkylen och vinna upphandling da? va?derskyddet ej inga?r i fo?rfra?gningsunderlaget.

Redovisning i smÄföretag : tvÄng eller verktyg?

Att lÀra Àr nÄgot som man gör sjÀlv och detta ansvar kan man inte lÀgga över pÄ nÄgon annan. Genom att skriva i matematik kan eleverna utveckla sitt matematiska tÀnkande. MÀnniskor har olika sÀtt att lÀra ? en del lÀr genom att skriva. UtgÄngspunkten för vÄrt arbete Àr att vi ser lÀrande pÄ detta sÀtt.

Sociala medier: Hur företag anvÀnder sociala medier som ett verktyg inom kommunikation och skapandet av relationer

Idag har verktygen och strategierna för att kommunicera med kunderna förÀndrats mycket sedan de sociala medierna blev en trend inom den virtuella vÀrlden. Utvecklandet av de sociala medierna har visat sig krÀva en förstÄelse huruvida information, underhÄllning och handel kan sammanlÀnkas dÄ det inte lÀngre endast Àr företagen som kan sprida ett budskap till kunderna. Forskare menar att de sociala medierna har kommit att bli en hybrid av marknadsföringsmixen dÄ de via de traditionella sÀtten endast varit möjligt att samtala företag till kund och numera tillÄter de sociala medierna kunder att samtala med varandra, vilket kan skapa risker sÄvÀl som möjligheter för företagen.Syftet med denna studie har varit att finna hur företag anvÀnder de sociala medierna som ett verktyg inom marknadskommunikation samt att undersöka huruvida företag skapar nÀra relationer via de sociala medierna. Syftet har Àven varit att belysa de risker företag uppfattar i och med anvÀndandet av sociala medier. Jag har valt att undersöka tre stycken forskningsfrÄgor dÀr den första av dem Àmnat till att svara pÄ hur företag anvÀnder de sociala medierna som ett verktyg inom marknadskommunikation.

Ledarskapsverktyg över tid : En fallstudie av IKEA Sverige

Ledarskapsforskning och forskning kring ledarskapskulturer har varit ett populÀrt Àmne det senaste decenniet och det finns stor tillgÄng till uppsatser, artiklar och böcker inom Àmnet. Enligt Mats Alvesson Àr det svÄrt att sÀtta fingret pÄ Àmnet ledarskapskultur och skapa en definition av just begreppet kultur. En annan intressant utgÄngspunkt inom ledarskap har varit den forskning som handlar om att försöka se hur tydligt det tidiga ledarskapet och kulturen format ledarskapskulturen som Äterfinns senare inom organisationer.Syftet Àr att ge en djupare förstÄelse för vilka utmÀrkande drag frÄn ledarskapskulturen och ledarskapet som fanns under 1970-1980 talet pÄ IKEA som lever kvar Àn idag och beskriva de verktyg som IKEA anvÀnder sig av för att behÄlla kulturen. FrÄgestÀllningar som uppsatsen avser att besvara Àr: Hur mycket av den initiala ledarskapskulturen som Àr bestÄende i ett internationellt expanderande företag över en viss tidsperiod? Vilka verktyg anvÀnder sig IKEA av för att hÄlla ledarskapskulturen intakt?Fallstudien baserades pÄ en kvalitativ studie för att kunna ge en djupare förstÄelse för vilka utmÀrkande spÄr frÄn ledarskapskulturen och ledarskapet som fanns under 1970-1980 talet pÄ IKEA som lever kvar Àn idag.

UtvÀrdering av ett Care-system i hemtjÀnsten

Organisationer och personer runt om i vÀrlden blir alltmer beroende av olika former av IT-stöd. För att effektivisera arbetet skaffa sig organisationen nya system eller försöker förbÀttra det redan befintligt systemet. En anvÀndare kan reagera pÄ olika sÀtt vid införandet av ett nytt system beroende pÄ olika faktorer hos systemet eller personen. Jag studerade ett komplett Care-system som anvÀnds inom Àldreomsorgen. Ett Care-system kan bestÄ av en webbapplikation inklusive digitala och mobila verktyg.

"Jag lÀr med dans och rörelse": En kvalitativ studie om undervisning med dans och rörelse som specialpedagogiskt verktyg för elever i svÄrigheter

Detta examensarbete Àr en kvalitativ studie med övergripande syftet att generera kunskap för om och hur lÀrande kan ske för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter genom dans och rörelse som verktyg. Den komplexa lÀs- och skrivinlÀrningen problematiseras och diskuteras, utifrÄn det fördjupas studien i perspektivet av elever i svÄrigheter. Undervisning har skett i elevgrupp om 2-3 elever och ger exempel pÄ hur det kan se ut i praktiken. Studien har genomförts med deltagande observationer som videofilmades och anteckningar fördes i anslutning till undervisningen i elevgrupp. Bearbetning och analys har skett med kvalitativa analysmetoder vilket medför att resultatet Àr exemplifierande och förankrade i teori.

VarumÀrket inifrÄn och ut - En fallstudie pÄ SaltÄ kvarn

I en alltmer globaliserad vÀrld dÀr utbudet av produkter ökar Àr det svÄrt att skapa ett starkt och hÄllbart varumÀrke pÄ marknaden. DÄ det idag finns fÄ verktyg och koncept inom intern varumÀrksuppbyggnad har jag valt att undersöka hur varumÀrket kan stÀrkas inifrÄn och ut. I studien har jag tittat nÀrmare pÄ begreppet Brand citizenship behaviour, ett omrÄde som Àr relativt nytt och bygger pÄ den anstÀlldes inverkan pÄ varumÀrket. En explorativ fallstudie har genomförts för att undersöka vilka berÀttelser som Äterges i Àmnet. Detta genom att ha intervjuat sju anstÀllda pÄ företaget SaltÄ kvarn.

Internet som politiskt verktyg

Hur fungerar Internet som politiskt verktyg i praktiken? PÄ vilka sÀtt förÀndras förutsÀttningarna för politisk kamp med ökade möjligheter till oberoende medieproduktion och global distribution? Med ett tvÀrvetenskapligt förhÄllningssÀtt grundat i ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv intervjuas representanter frÄn den svenska miljörörelsen samt organisationer som arbetar för mÀnskliga rÀttigheter i Tibet. Resultatet av undersökningen visar att sociala rörelser arbetar i digitala nÀtverk dÀr autonomi, decentralisation och flexibilitet Àr nyckelord ? precis samma organisationslogik som globaliserade företag arbetar under. Detta möjliggör en oberoende sfÀr för information och kommunikation som i sin tur leder till ett symbiotiskt förhÄllande med etablerade mediekanaler. Vi gÄr dÀrmed ifrÄn att vara ?konsumenter? till att bli ?anvÀndare? ? en radikalt förÀndrad maktrelation mellan producent och mottagare.

Implementering och anvÀndning av CRM i Swedbank

Syfte: Anledningen att vi valt CRM som uppsatsÀmne Àr att det de senaste Ären blivit en trend bland företag att anvÀnda sig av detta verktyg. Det som gör Àmnet Ànnu mer intressant Àr att undersökningar visar att mÄnga företag misslyckas i sina försök att implementera CRM. Den svenska banken Swedbank Àr ett företag som dock borde ha förutsÀttningar att lyckas. Syftet med denna uppsats att öka kunskapen om CRM genom att undersöka hur Swedbank implementerat och anvÀnder sig av CRM. Vi har Àven haft som ambition att undersöka vilka fördelar implementeringen och anvÀndningen av CRM har givit Swedbank.Metod: UtifrÄn syftet med denna promemoria har vi valt att utföra intervjuer pÄ Swedbank.

Vissa Àr bÀttre : En studie om hur idrottslÀrare varierar sin undervisning under lektionstid

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien Àr att belysa hur idrottslÀrare gÄr till vÀga för att samtliga elever ska kÀnna sig tillfreds med sin utbildning och sitt eget lÀrande under idrottslektionen.Finns det nÄgra verktyg som idrottslÀrare anvÀnder för att eleven ska fÄ arbeta och utvecklas pÄ sin egen specifika nivÄ och i sÄ fall hur anvÀnds de?Finns det nÄgra likheter eller skillnader nÀr det gÀller verktygen som anvÀnds mellan de elever som besitter mer respektive mindre utvecklade idrottskunskaper?Hur dokumenterar lÀraren elevernas prestationer nÀr det gÀller skiftande prestationsnivÄer?Vad anser eleverna sjÀlva om hur lÀraren anvÀnder sina eventuella verktyg?MetodDen hÀr studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som huvudinriktning. Intervjuerna har genomförts pÄ olika skolan, bÄde gymnasiet och grundskola med fyra stycken idrottslÀrare samt fyra stycken elever. De har spelats in pÄ bandspelare eller nedtecknats. De har alla grundats pÄ en intervjuguide och intervjuerna med lÀrarna tog mellan 20 till 30 minuter att genomföra och 5-10 minuter att genomföra med eleverna.

Modellbaserad utveckling : Potentiell metod för effektiv kravhantering?

Systemutveckling gentemot försvarsindustrin kan i mÄnga fall bli komplext och innefatta vÀldigt stora projekt. Samtidigt har utvecklingen av modelleringsverktyg fortsatt och anvÀndningen av modellering har blivit ett potentiellt verktyg för att garantera kvalitativa kravdokument.Studien har studerat vilka för- och nackdelar det finns med att arbeta modell- respektive dokumentbaserat i projekt gentemot försvarsindustrin. Modellbaserat refereras i rapporten som anvÀndning av modeller för att skapa kravdokument medan dokumentbaserad utveckling innebÀr en mer traditionell syn pÄ utvecklingen dÀr krav formuleras i fritext och sedan lÀmnas över till ansvariga för implementering.Studien har med hjÀlp av intervjuer som frÀmsta datainsamlingsmetod med projekt involverade i utveckling av system gentemot försvarsindustrin identifierat fördelar och nackdelar med de bÄda respektive metoderna. Studien har kommit fram till att arbeta modellbaserat garanterar en hög kvalitet och har en förmÄga att hantera en hög komplexitet, dÀremot Àr metoden mer beroende av verktyg och kompetens jÀmfört med dokumentbaserad utveckling. Den dokumentbaserade utvecklingsmetoden karaktÀriseras av att vara en enkel metod utan nÄgot specifikt verktygsberoende, dÀremot har metoden visat sig vara olÀmplig för komplexa och stora projekt dÀr spÄrbarhet i kraven Àr kritisk..

FörskollÀrares syn pÄ att anvÀnda utomhuspedagogik som ett verktyg för barn med koncentrationssvÄrigheter.

Bakgrund:I bakgrunden redogörs för hur forskningsfÀltet ser ut inom begreppen koncentrationssvÄrigheter och utomhuspedagogik. Begreppet koncentrationssvÄrigheter Àr vÀldigt komplext och i bakgrunden sÀtts det i relation till vad koncentration Àr. Utomhuspedagogiken Àr ett förhÄllningssÀtt dÀr barns lÀrande utgÄr frÄn att uppleva med alla sinnen i naturen och dÀr barnen fÄr erfarenheter genom praktiska övningar. För barn med koncentrationssvÄrigheter har miljön stor inverkan och hur den pedagogiska verksamheten Àr utformad grundar sig pÄ vilket synsÀtt man som pedagog har pÄ dessa barn.Syfte:Syftet med vÄr studie Àr att undersöka om utomhuspedagogik kan ses som ett möjligt verktyg i förskoleverksamheten för barn med koncentrationssvÄrigheter.Metod:Vi har valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod, vars syfte Àr att fÄ en beskrivning av och försöka förstÄ ett visst omrÄde. Producerandet av datan Àr gjord genom intervjuer med sex verksamma förskollÀrare i tvÄ kommuner.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->