Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 2 av 385

ÅtgĂ€rdsprogram som verktyg för elevers lĂ€rande : En enkĂ€tstudie

Vi har gjort en empirisk studie och vĂ„rt syfte har varit att undersöka lĂ€rares syn pĂ„ Ă„tgĂ€rdsprogram som ett verktyg för elevers lĂ€rande i grundskolans senare Ă„r. Vi har gjort en kvantitativ studie och som datainsamlingsmetodVĂ„ra slutsatser med denna undersökning Ă€r att lĂ€rarna anser att Ă„tgĂ€rdsprogram Ă€r ett nödvĂ€ndigt dokument mer Ă€n ett anvĂ€ndbart verktyg för dem sjĂ€lva. ÅtgĂ€rdsprogrammen ses som ett nödvĂ€ndigt dokument för vĂ„rdnadshavarna mer Ă€nVi hoppas att denna undersökning ska vara till nytta för beslutsfattare, lĂ€rare och elever i skolorna. Vi tror att vi tillsammans stĂ€ndigt behöver reflektera över Ă„tgĂ€rdsprogrammens betydelse som verktyg för elevers lĂ€rande. Det.

Alternativa verktyg för elever i lÀs- & skrivsvÄrigheter och dyslexi : En förlÀngd arm i lÀrandet?

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ hur och i vilken omfattning alternativa verktyg anvÀnds i skolan för att stödja elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter eller dyslexi. I studien tas ocksÄ upp hur pedagoger ser pÄ alternativa verktyg och sin egen kompetens gÀllande de verktyg de har att tillgÄ pÄ skolan. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sju olika pedagoger som arbetar pÄ tre olika skolor inom samma kommun. Fyra av dessa pedagoger Àr grundskollÀrare, tvÄ Àr specialpedagoger och en Àr speciallÀrare. Resultatet visar att trots att pedagogerna har en positiv syn pÄ alternativa verktyg anvÀnds dessa inte dagligen dÄ det finns hindrande faktorer.

DjupgÄende analys av testhanteringsverktyg

Denna rapport analyserar testhanteringsverktyg Ät Statens Kriminaltekniska Laboratorium. Ett testhanteringsverktyg Àr ett samlingsnamn pÄ ett verktyg som testar och dokumenterar resultatet pÄ diverse mjukvarutester. I rapporten analyseras tre gratisverktyg, deras funktioner och hur man gÄr tillvÀga för att anvÀnda dem. De tre verktyg som anvÀnds och betygsÀtts Àr Testia Tarantula, TestLink och Testopia. TestLink Àr det verktyg som fÄr flest poÀng, men det Àr inte det verktyg som slutligen rekommenderas.

Digitala verktyg ?r mer ?n bara en sk?rm

Digitala verktyg och barns sk?rmanv?ndning ?r ett kontroversiellt ?mne vars plats i f?rskolan f?r tillf?llet diskuteras. L?roplanen f?r f?rskolan (2018) ?r f?rskolans mest centrala styrdokument som anger m?l och riktlinjer f?r utbildningen. I l?roplanen f?r f?rskolan st?r det framskrivet att f?rskoll?rare ansvarar f?r att varje barn ska f? anv?nda digitala verktyg p? ett s?tt som stimulerar utveckling och l?rande.

Digitala verktyg i undervisningen : En kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter och anvÀndning av digitala verktyg som pedagogiskt hjÀlpmedel

Syftet i nedanliggande studie Àr att fÄ kÀnnedom om hur erfarna pedagoger anvÀnder sig av digitala verktyg i undervisningen samt vilka uppfattningar de har av det digitala anvÀndandet i samband med sin egen undervisning och elevernas arbete i skolan. Med hjÀlp av intervjuer har pedagogerna haft möjlighet att sjÀlva bidra med reflektioner och egna erfarenheter kring Àmnet och genom observationer har deras arbete med digitala verktyg studerats i undervisningssammanhang. Detta har sedan analyserats med hjÀlp av en teoretisk anknytning som visat sig att teori och praktik inte alltid stÀmmer överens..

Kommunikation och samspel - viktiga pedagogiska verktyg i lÀrares arbete med elever i socioemotionella svÄrigheter

Syftet med vÄr studie var att nÄ förstÄelse av vad som avses med pedagogiska verktyg i lÀrares arbete med elever i socioemotionella svÄrigheter.För att kunna nÄ en förstÄelse anvÀnde vi oss av kvalitativ intervju. Vi intervjuade fyra lÀrare i skolÄr 1-3 om hur de vÀljer och motiverar arbetssÀtt och innehÄll i arbetet med elever i socioemotionella svÄrigheter.VÄrt resultat visar att kommunikationen Àr ett viktigt pedagogiskt verktyg i samverkan med kollegor och förÀldrar i arbetet med elever i socioemotionella svÄrigheter. LÀrarna i vÄr studie ansÄg ocksÄ att förmÄgan till samspel Àr av stor betydelse för att kunna skapa bra förutsÀttningar för dessa elever. Resultatet visar ocksÄ att nÄgra lÀrare upplever att de saknar pedagogiska verktyg efter avslutad lÀrarutbildning. Andra upplever att de har verktyg men saknar ?mandat? för att anvÀnda dem..

Med bild som verktyg kan det vara lÀttare att förstÄ matematik!

Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare Är, anvÀnder bild som verktyg för lÀrande i Àmnet matematik. För att se hur pedagoger utnyttjar sig av det estetiska Àmnet bild i matematikundervisningen anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer samt observationer. Den första skolan vi besökte var Reggio Emilia inspirerad och den andra var en kommunal skola. Resultaten visade att första skolan, som vi valt att kalla ?Björnen? inte anvÀnder sig av bild som verktyg i matematik i den omfattning som vi förvÀntade oss.

En utvÀrdering av OLAP-verktyg - med anvÀndbarhet som betraktningsaspekt

För organisationer idag Àr det viktigt att pÄ ett smidigt sÀtt kunna analysera och sammanstÀlla data. Detta behov tillgodoses av produkter som benÀmns som OLAPverktyg. OLAP har blivit mycket populÀrt och det finns idag mÄnga verktyg ute pÄ marknaden ? vi valde i vÄr undersökning att utvÀrdera nÄgra av dessa verktyg. Syftet med denna studie var att visa pÄ de eventuella brister OLAP-verktyg idag dras med ur anvÀndbarhetssynpunkt men samtidigt lyfta fram de positiva aspekter de medför.

Utveckling och validering av CAE-verktyg för fastsÀttning av vÀndskÀr

Detta examensjobb syftar till att förbÀttra ett befintligt CAE-verktyg till uppdragsgivaren Sandvik Coromant för prediktering av krafter i 3 dimensioner. Sandvik Coromant ingÄr i Sandvik koncernen och Àr ett företag som tillverkar verktyg för skÀrande bearbetning. SIRIUS Masterplan har anvÀnts som modell för produktutvecklingsprocessen under examensarbetet. En behovsanalys genomfördes bland anvÀndarna av CAE- verktyget för att undersöka behoven av CAE-verktyget. Idéer kring utformandet och uppbyggnaden av CAE-verktyget togs fram för att slutligen bilda ett koncept.

Lajv, ett möjligt verktyg för konflikttransformation?

Uppsatsens syfte Àr att ta en första titt pÄ huruvida levande rollspel (lajv) har potential som ett verktyg för konflikttransformation. De huvudsakliga frÄgor som undersökts Àr: om, nÀr och hur lajv skulle kunna vara ett anvÀndbart verktyg för konflikttransformation. Studien har anvÀnt en etnografisk metod för att undersöka lajv och den subkultur som utvecklats kring det. Slutsatsen Àr att lajv skulle kunna vara ett möjligt verktyg för konflikttransformation och kanske sÀrskilt som ett verktyg för att konstruera sociala plattformar och uppmuntra the moral imagination (utvecklat av Lederach) pÄ en mellan-nivÄ, samt som ett verktyg för försoning i en efterkonfliktsmiljö. Studien gjordes i en liten skala genom nio semistrukturerade djupintervjuer men den visar att vidare forskning kring lajv, som ett möjligt verktyg för konflikttransformation, inte bara skulle vara vÀl motiverad utan viktigt, dÄ denna konstform, precis som andra före den, riskerar att missbrukas som ett medium för propaganda samt till frÀmjandet av konflikter och krig.

Teachers? attitudes to digital texts and digital tools

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lÀrare förhÄller sig till digitala texter och digitala verktyg. LitteraturgenomgÄngen bestÄr av forskning som berör digitala texter, digitala verktyg, mediers betydelse för barns lÀrande och hur lÀrare förhÄller sig till dessa. En teoretisk utgÄngspunkt Àr det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande med centrala begrepp som literacypraktiker, multimodalitet, medieekologi och progressivism. VÄr undersökning bygger pÄ kvalitativa intervjuer med Ätta lÀrare och hur de förhÄller sig till digitala texter och digitala verktyg, utifrÄn frÄgor som berör arbetssÀtt, möjligheter/hinder och pÄverkan frÄn skolans styrdokument. I resultatet synliggörs fem olika förhÄllningssÀtt till digitala texter och digitala verktyg; digitala texter och digitala verktyg skapar bÄde möjligheter och hinder, digitala texter och digitala verktyg ger stöd, digitala texter och digitala verktyg öppnar fönster till elevers fritidsvÀrldar, traditionella skriv- och lÀspraktiker som normerande syn pÄ digitala texter och digitala verktyg samt Lgr 11 har inte förÀndrat nÄgot.

UtvÀrdering av modelleringsvertyg som anvÀnder XMI/UML 2.0

Detta arbete har gjorts för att utvÀrdera XMI 2.0. UtvÀrderingen har gjorts för att se om den nya standarden (2.0) av XMI Àr bÀttre Àn den gamla. Det finns mÄga typer av problem som kan testas denna rapport undersöker om det gÄr att exportera/importera klassdiagram mellan olika verktyg med hjÀlp av XMI. De UML-verktyg som har testats Àr Poseidon, Visual paradigm, Magic draw, Altova Umodel, Argouml Bouml.Resultatet visar att det inte Àr sÄ lÀtt som man kan tro att exportera/importera diagram mellan olika UML-verktyg..

Multimodala verktyg i pedagogiskt drama

Abstract Syftet med vÄrt utvecklingsarbete Àr att beskriva vilka multimodala verktyg som yrkesverksamma pedagoger som har studerat pedagogiskt drama anvÀnder i sin undervisning samt pÄ vilket sÀtt dessa verktyg anvÀnds. I Pedagogiskt drama utgÄr man frÄn en helhetssyn pÄ mÀnniskan. Föreningen av praktik och teori sker i en utvecklande process. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod bestÄende av tre semistrukurerade intervjuer och dagboksanteckningar frÄn en deltagare. Vi har Àven studerat aktuell forskning inom omrÄdet och i nÀrliggande omrÄden.

Digitala verktyg i musikundervisningen: En undersökning om hur digitala verktyg kan anvÀndas i musikundervisningen samt dess pÄverkan pÄ musiklÀrare och elever

I denna studie har vi tittat pÄ hur digitala verktyg kan anvÀndas i musikundervisningen. Vi har undersökt hur digitala verktyg pÄverkar musiklÀrares arbetssituation och elevernas kompetens. De metoder vi anvÀnt för att samla in datamaterial Àr kvalitativa intervjuer och observationer. För att fÄ en sÄ bred förstÄelse som möjligt har vi inhÀmtat empiri frÄn musiklÀrare, elever och oss sjÀlva i vÄr egen roll som lÀrare. Vi har utfört kvalitativa intervjuer med sex musiklÀrare och tvÄ gymnasieelever.

En jÀmförande studie av olika Oracle verktyg.

Idag finns det mÄnga företag som erbjuder olika program/databaser som har till uppgift att lagraoch hantera data. Oracle Àr vÀrldens nÀst största mjukvaruföretag. Oracles databas genererar ungefÀr 75 % av deras inkomst.De senaste 40 Ären har databashantering utvecklats frÄn enkelt filsystem tillobjektrelationsdatabas, vilket har medfört att allt fler företag idag erbjuder verktyg som databasutvecklare kan arbeta med. Verktygen underlÀttar sjÀlva databashanteringen. Det Àr mÄngaföretag som erbjuder olika sorters verktyg och databas utvecklaren, eller sjÀlva databasföretaget,fÄr svÄrt att skilja pÄ verktygen.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->