
Sökresultat:
4955 Uppsatser om Öka Motivation - Sida 19 av 331
Kan befattningen pÄverka inre arbetsmotivation och psykiskt vÀlbefinnande? : En studie med tjÀnstemÀn med olika grad av individuella krav och kontroll pÄ arbetet
The aim of this study was to examine differences in the experience of intrinsic work-motivation and to examine changes depending on profession, where the purchasers experienced a higher level of individual demands and control than the production leaders. Another purpose was to see how the intrinsic motivation needs predicted mental well-being in the professions. The study was carried out using an internet survey that was distributed by e-mail, there were 98 participants. Two questionnaires were used; Basic Need at Work scale (W-BNS) measured intrinsic motivation and GHQ12 measured mental well-being. The result showed that the staff overall had high intrinsic motivation with highest scores on relatedness followed by competence and lastly autonomy.
Man ska drÀnka alla i böcker men det skall vara en positiv
drÀnkning: en studie om motivation till lÀsning
Att vÀcka lusten till lÀsning Àr en vÀsentlig del av pedagogens och bibliotekariens viktiga arbete. Syftet med vÄr studie Àr att öka vÄr förstÄelse hur man som pedagog och bibliotekarie motiverar barn och elever till lÀsning och vilka faktorer som Àr betydelsefulla för elevers ambition att lÀsa litteratur. Litteraturen Àr en vÀrdefull kunskapskÀlla och för att kunna ta del av denna kunskap krÀvs det att man vill och kan lÀsa. Vi försöker ocksÄ finna svar pÄ frÄgan om all typ av litteratur - utan hÀnsyn till kvalitetskriterier - lÀmpar sig för att öka barnens motivation..
Man ska drÀnka alla i böcker men det skall vara en positiv drÀnkning: en studie om motivation till lÀsning
Att vÀcka lusten till lÀsning Àr en vÀsentlig del av pedagogens och
bibliotekariens viktiga arbete. Syftet med vÄr studie Àr att öka vÄr
förstÄelse hur man som pedagog och bibliotekarie motiverar barn och elever
till lÀsning och vilka faktorer som Àr betydelsefulla för elevers ambition
att lÀsa litteratur. Litteraturen Àr en vÀrdefull kunskapskÀlla och för att
kunna ta del av denna kunskap krÀvs det att man vill och kan lÀsa. Vi
försöker ocksÄ finna svar pÄ frÄgan om all typ av litteratur - utan hÀnsyn
till kvalitetskriterier - lÀmpar sig för att öka barnens motivation.
Skolk
Examensarbetet Àr en kvalitativ studie i form av intervjuer med erkÀnt duktiga trÀnare. Studien har pÄ ett induktivt sÀtt undersökt hur dessa trÀnare praktiserar för att upprÀtthÄlla en
positiv motivation hos sina aktiva. Resultatet visade att fyra av fem trÀnare Àr uppgiftsorienterade vilket innebÀr att de
fokuserar pÄ individens individuella framsteg, istÀllet för pÄ resultatet. Detta tillvÀgagÄngssÀtt bidrar till en högre inre
motivation hos de aktiva, vilket forskning vidare har visat leder till att de aktiva fortsÀtter idrotta lÀngre upp i Äldern. Samtliga
trÀnare arbetade med individuella samtal och pÄpekar att detta Àr ett viktigt instrument för att fÄ aktiva att komma över förluster och bibehÄlla en positiv motivation.
Hur eleverna motiveras att delta i matematiken och dess aktiviteter
Syftet med mitt examensarbete var att undersöka om elevers motivation och lust till lÀrandet i Àmnet matematik ökar vid olika aktiviteter och ett varierat arbetssÀtt. Jag har gjort en studie i fyra klasser om sammanlagt 81 elever i Ärskurs ett i tvÄ olika program vid en gymnasieskola i en mellanstor kommun i Sverige. De metoder jag anvÀnde mig av för att nÄ ett resultat var enkÀtundersökning med blandade frÄgor och kvalitativa elevintervjuer. De mest centrala begreppen i detta arbete Àr motivation och aktivitet. Motivation kan i detta sammanhang definieras som elevens drivkraft till aktivitet, medan aktivitet definieras som en situation dÀr eleven arbetar med en uppgift. Fokus i detta arbete var elevers motivation för aktiviteter i skolÀmnet matematik, hur de Àr motiverade för uppgifter med olika utformning, och hur de Àr motiverade för aktiviteter i klassen, i mindre grupper eller ensamma. DÀrefter blev fokuset pÄ sambandet mellan motivation och prestation, och motivation och elevers tankar kring inlÀrning och aktivitet.
Hur kan lÀrare öka elevers motivation till lÀsning?
Syftet med arbetet var att undersöka hur lÀrare kan öka elevers motivation till lÀsning. Studien omfattade elva lÀrare i Är 1-3, frÄn fem skolor i LuleÄ kommun. Vi utförde undersökningen med hjÀlp av de informationsinhÀmtande metoderna: enkÀter, intervjuer och observationer. UtifrÄn enkÀtsvaren valde vi ut fyra lÀrare för intervju. Dessa lÀrare hade intressanta svar med tanke pÄ vÄrt syfte.
"Som en inre eld". NÄgra elevers uppfattningar om motivation
Det övergripande syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om vad nÄgra skolbarn anser motiverar eller driver dem till att göra sitt bÀsta i skolan och pÄ fritiden. Arbetet bestÄr av en litteraturgenomgÄng samt en empirisk kvalitativ studie i form av intervju med sju elever i Är 6, dÀr jag söker svaren pÄ mina frÄgestÀllningar. Resultatet visar att barn drivs av inre faktorer sÄsom att bestÀmma sig, eget val och kÀnna frihet. Dessutom drivs de av yttre faktorer sÄsom mÄl, fÄ hjÀlp/sakna hjÀlp och miljö. Barnen upplever att de har större valmöjligheter pÄ fritiden Àn i skolan.
Motivation i arbetslivet
Syftet med studien var att belysa hur motivation pÄ arbetsplatsen kan betraktas frÄn ett inre och yttre perspektiv, med utgÄngspunkt frÄn ett antal specifika faktorer sÄsom samhörighet, kompetens, autonomi och kontroll i tillvaron. 126 respondenter, 99 kvinnor och 27 mÀn besvarade en enkÀt som bestod av demografiska frÄgor, frÄgor kring chefens stöttande av autonomi, frÄgor om samhörighet, kompetens och arbetsmotivation samt ett testbatteri bestÄende av IMI scale, Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale och Locus of Control. Studiens resultat visar att chefens stöttande av autonomi pÄverkade de anstÀlldas inre arbetsmotivation positivt. Studien visar Àven pÄ att det finns ett svagt samband mellan inre arbetsmotivation och tillfredsstÀllelsen av de anstÀlldas behov av autonomi och samhörighetAbstractThe purpose of this study was to see how work place motivation can be seen from an intrinsic and extrinsic perspective, with starting point from specific factors such as relatedness, competence, autonomy and control. The 126 respondents of the study, 99 women and 27 men, answered a questionnaire that consisted of a few demographic questions, questions about if the boss is supportive of autonomy, questions about relatedness, competence and work place motivation.
Belöningens inverkan pÄ fastighetsmÀklares upplevda motivation, prestation och lojalitet
Belöningssystem anvÀnds flitigt i arbetslivet men forskningen kring dess effekter pÄ anstÀllda ha varit snÄl. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur ekonomisk belöning uppfattas av fastighetsmÀklare samt vilken effekt det kan ha pÄ deras motivation, prestation och lojalitet gentemot företaget. Sex stycken kvalitativa intervjuer genomfördes med fastighetsmÀklare frÄn olika lokalkontor i stockholmsomrÄdet. Tematisk analys gjordes med teoretisk grund i Cognitive Evaluation Theory (CET) samt Self-Determination Theory (SDT). CET utgÄr ifrÄn att mÀnniskor bedömer hÀndelser utifrÄn en kontrollerande och en informerande aspekt medan SDT handlar om hur motivation kan vara mer eller mindre externt reglerad.
Perspektiv pÄ arbetsmotivation : Om forskningsperspektiv och chefers syn pÄ arbetsmotivation
The aim of this master thesis is to examine research perspectives and a selection ofmanagers? views on the concept of work motivation. With an exploratory approach,based on a literature review and interviews these views are examined and compared inrelation to a theoretical framework. This theoretical framework consists of three keyconcepts, the individual, the context and the regulation of work motivation. Theliterature review reveals two research perspectives, a classic economic perspectivebased on Principal?Agent Theory and a more up to date social psychologicalperspective based on Self-Determination Theory.
Motivation till fysisk aktivitet och samband med kön, Älder och aktivitetsnivÄ
Fysisk aktivitet Àr en faktor som bidrar till ökad hÀlsa och vÀlbefinnande. Trots det sÄ hÀnvisar nationell statistik till att andelen inaktiva svenskar verkar vara bestÄende. Syftet med föreliggande studie var att undersöka eventuella skillnader och samband i motivation till fysisk aktivitet utifrÄn kön, Älder och aktivitetsnivÄ samt upplevda barriÀrer och handlingsstrategier. Data samlades in frÄn trÀningsanlÀggningar och arbetsplatser i Halmstads kommun via forskningsadministrerade frÄgeformulÀr. FrÄgeformulÀret innefattade de teoribaserade formulÀren IPAQ, MTUAM, BREQ-2 och GSE.
Verkstadsarbetares syn pÄ arbetets utformning, motivation och lÀrande i arbetet
Syftet med studien var att utforska och bidra med förstÄelse av vad som kan frÀmja motivation och lÀrande för verkstadsarbetare med speciellt fokus pÄ arbetets utformning. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats och Ätta verkstadsarbetare har intervjuats. Resultatet visade att arbetsrotation upplevdes kunna minska arbetsbelastningen hos individen och att arbetsrotation Àven kan skapa motivation och lÀrande nÀr arbetssÀttet tillÀmpas. Det har Àven framkommit att det finns en viss risk att glömma delar i arbetsuppgifterna vid korta pass pÄ de olika arbetsstationerna i verkstaden. Resultatet visade ocksÄ att verkstadsarbetarna fick möjlighet att lÀra sig nya arbetsuppgifter och Àven bli befordrade.
Motivation pÄ distans : En studie om motivation inom bemanningsföretag
Uppsatsens syfte Àr att skapa förstÄelse för motivation inom bemanningsföretag. Detta gör vi genom att undersöka vilka faktorer som konsulter anser sig motiverade av och hur konsultchefer arbetar med motivation. Vi valde att inrikta oss pÄ bemanningsbranschen dÄ det Àr en kraftigt vÀxande bransch dÀr det rÄder speciella anstÀllningsförhÄllanden. DÄ konsultchefer utgör den nÀrmaste kopplingen för konsulterna till bemanningsföretaget har de en central roll i deras anstÀllning. I och med att det ofta finns en distans mellan konsulter och konsultchefer tror vi att det finns sÀrskilda förutsÀttningar som pÄverkar motivation i denna bransch.
Finns det könsskillnader i motivation?
Motivation Ă€r av stor vikt för att kunna lĂ€gga mycket tid och energi pĂ„ sitt arbete. Syftet med den hĂ€r studien var att se om de faktorer som leder till motivation för kvinnor och mĂ€n Ă€r olika, och om det kan vara anledningen till att det finns fler mĂ€n Ă€n kvinnor pĂ„ högre positioner. Ămnet har undersökts med en kvalitativ ansats genom att en tio kvinnor och mĂ€n intervjuats. Resultatet har analyserats genom en tematisk analys och visar att det finns skillnader mellan de faktorer som kvinnor och mĂ€n upplever vara motiverande. Traditionella förestĂ€llningar om kön verkar leva kvar, och Ă€ven upprĂ€tthĂ„llas av organisationer..
Motivation till skolidrott : Upplevelsen av inre motivation och stöd
Motivationsforskningen i allmÀnhet och sjÀlvbestÀmmandeteorin i synnerhet, pekar pÄ vikten av inre motivation nÀr det kommer till att predicera ett aktivt liv pÄ lÄng sikt. Denna studie undersöker sambandet mellan elevers motivation till idrottslektioner och det stöd som finns i deras omgivning. Vidare undersöks om det finns nÄgot samband mellan upplevelsen av stöd frÄn lÀraren och upplevt stöd frÄn kamrater och förÀldrar pÄ fritiden. En enkÀtundersökning bland ett urval av UmeÄ kommuns niondeklassare genomfördes. Resultatet av regressionsanalysen visade pÄ att upplevt lÀrarstöd jÀmfört med upplevt stöd pÄ fritiden, har en större betydelse för elevers upplevelse av inre motivation.Resultatet visade Àven pÄ ett medelstort samband mellan upplevelsen av stöd pÄ fritiden och upplevt lÀrarstöd.