Sökresultat:
336 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 16 av 23
Prefabricerade segmentbroar för väg: jämförande konstruktionsberäkningar och dimensioneringsförslag
I Sverige uppförs traditionellt broar platsgjutna men på senare tid har en effektivisering av anläggningsbranschen efterlysts. En angreppspunkt är att industrialisera broprocessen och på så sätt skapa konkurrenskraftiga broalternativ till de traditionella brotyperna. En brotyp som lämpar sig väl för industriell brobyggnad och som slagit igenom internationellt är prefabricerade segmentbroar. 1964 byggdes Choisy-le-Roi i Paris, Frankrike, som den första prefabricerade segmentbron i betong. Såsom namnet antyder är en prefabricerad segmentbro en bro byggd i korta sektioner, benämnda segment.
ERP-system i små och medelstora företag : Möjligheter och problem
 Date                 May 28, 2009Level                Bachelor thesis in Business Administration/Information TechnologyAuthors            Jennie Andersson, Niklas Fridell, Visar HoxhaTutor                Marie MörndalDepartment   HSTTitle                   ERP-solutions in small to medium sized enterprises ? possibilities and problemsSummary         ERP-solutions have penetrated the market for SME: s, offering the same advantages larger enterprises have enjoyed for years. For a significantly cheaper price, SME: s can nowadays acquire ERP-solutions and become more effective and increase their profit.  The authors have examined five SME: s in both the production and service company segment and have come to the conclusion that an ERP-solution would indeed benefit these companies in many levels but also induce certain obstacles the examined companies must overcome, both financial and organizational.Purpose           The purpose of this thesis is to examine if and how SME: s can become more efficient and developed and increase their profit by implementing an ERP-solution. Further, the purpose is to discuss which conditions that exists for the examined SME: s in order to implement an ERP-solution.Method           The thesis consists of a qualitative research where the authors have interviewed either the owner or employees at management level by using semi-structured interviews.
Spjälsäng för en ninja
Projektets syfte har varit att för Swedish Ninja ta fram en spjälsäng vars funktioner bygger på mål-
gruppens och användarnas behov samt har en stark Swedish Ninja identitet. Det ska vara en säker pro-
dukt med enkla form- och konstruktionsklösningar för att förmedla enkelheten i att använda den. En
del av projektets syfte var även att kartlägga spjälsängsmarknaden i Sverige som den såg ut våren
2010. Detta gjordes genom marknadsanalyser vilka klargjorde i vilket segment som spjälsängen för
Swedish Ninja ska befinna sig, funktions och prismässigt. Med dessa marknadsundersökningar klar-
gjordes även vilka befintliga och pålitliga konstruktionslösningar som kom att användas i projektet.
Musikbolags kommunikationsprocess via social media
SAMMANFATTNINGTitel: Musikbolags kommunikationsprocess via social mediaFörfattare: Sabrina Bengtsson, Angelica Wass Granquist och Cecilia WiklundHandledare: Joachim TimlonKurs: Kandidatuppsats 15 hp i Företagsekonomi inriktning Marknadsföring, Music &Event Management, Linnéuniversitetet, Hösttermin 2013-2014.ForskningsfrågaHur kommunicerar svenska musikbolag med sina kunder genom social media?SyfteSyftet med uppsatsen är att beskriva hur kommunikationsprocessen ser ut via socialmedia, analysera hur svenska musikbolag kommunicerar via sociala medier samt gerekommendationer till hur de på bästa sätt kan kommunicera med kunderna via desociala medierna.MetodI uppsatsen har vi valt att göra en kvalitativ undersökning med en abduktivforskningsansats. Detta gjorde vi då vårt mål har varit att komma så nära vårtproblemområde som möjligt och gå på djupet istället för bredden. Den empiriskastudien bygger på fem intervjuer med personer som har en koppling till kommunikationoch musikindustrin.SlutsatserVi har genom analysen kommit fram till att musikbolagen inte marknadsför sig självautan sina artister. Något av det bästa ett musikbolag kan göra är att anpassa sig efter sinmålgrupp.
Segmentering av lokala nätverk - För mikro- och småorganisationer
Syftet med den här rapporten är att beskriva ett antal olika tillvägagångssätt man kan använda sig av då man har behov av att dela in ett lokalt nätverk i olika segment och med det även kunna reglera trafikflödet mellan segmenten. De lösningar som presenteras i arbetet är inriktade mot mikro- och småföretag.Anledningen till att vi har valt att arbeta med det här området är att vi anser att det är viktigt för organisationer att har en strukturerad och segmenterad design på sitt interna datornätverk.Vi har arbetat genom att i förväg samla in information om olika tekniker som kan tänkas lösa vårt problem, och därefter testat olika scenarion med dessa tekniker. Data har samlats in efter varje genomfört scenario och sammanställts i statistisk form för att kunna avgöra vilken metod som var att föredra.Vi har testat lösningar där man segmenterar nätverket i en lager 2-switch medan man möjliggör och förhindrar trafikflöde mellan segmenten i en router. Även lösningar där man använder en lager 3-switch har testats. På så sätt kan routningen ske direkt i switchen och det blir betydligt mindre belastning i routern.
Spelteoretiska strategibeslut vid inträde och agerande på en oligopolmarknad. Analys av 3s etablering på den svenska marknaden för mobila teletjänster
Uppsatsen behandlar 3:s etablering på den svenska marknaden för mobila teletjänster. För att kunna analysera detta har jag kombinerat empiri med vald teori. Den insamlade primärdatan består av telefonintervjuer med beslutsfattande personer på såväl 3 som andra konkurrerande företag och institutioner. Teoriavsnittet är uppdelat i två huvuddelar - pris- och spelteori, då marknaden karaktäriseras av ofullständig information där priset är den variabel företagen använder sig av för att konkurrera. De slutsatser som kan dras är att operatörerna historiskt sett har haft incitament att upprätthålla en oskäligt hög prisnivå för att kunna göra överavkastningar.
Interaktiva tutorials - Betydelsefulla faktorer vid utformandet av en interaktiv tutorial som ett hjälpverktyg för ett avancerat IT-verktyg
Mängden information som finns på webbplatser och intranät idag blir ständigt större och mer komplex. CMS är en form av avancerade IT-verktyg som kan underlätta informationsuppdatering för företag och organisationer. CMS-verktyg kräver träning för att användaren ska kunna använda dem på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. E-learning är idag ett bra alternativ för utbildning som hjälper många företag att spara resurser. En form av e-learning är webbaserade interaktiva tutorials som lämpar sig särskilt bra för avancerade ITverktyg.Den här kvalitativa studien syftar till att identifiera faktorer som är betydelsefulla vid utformningen av en interaktiv tutorial och som påverkar användaren vid användning av ett avancerat IT-verktyg.
Vilka faktorer påverkar tapetförsäljningen? : en studie av sex tapetföretags resultaträkningar.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om man ur de sex tapetförsäljnings företagens resultaträkningar kan utläsas om inredningsprogrammen haft någon påverkan på tapetförsäljnings företagens resultat.  Metod: För att kunna utföra denna studie har vi gjort en kvantitativ undersökning av företagens resultaträkningar från 1991 till 2010. De data vi har fått fram har vi redovisat i fyra grafer för att få fram skillnaderna i varje segment, samt skillnaderna mellan de olika segmenten. Resultat & slutsats: Vi har kommit fram till att det inte finns något enhälligt svar till om inredningsprogrammen har haft någon påverkan på tapettillverkarnas resultat. Det finns flera orsaker till varför resultaten har gått upp och ner för företagen. En orsak är de finanskriser som har varit, men även medelinkomstutvecklingen, vårt förhållningssätt till våra bostäder, och att bostäder blivit en kapitalinvestering. Förslag till fortsattforskning: Vi skulle vilja föreslå att man som fortsatt forskning går utanför våra avgränsningar och undersöker hur återförsäljare och målerifirmor har upplevt om inredningsprogrammen har haft betydelse för hur mycket tapeter de har fått sälja/fått i uppdrag att sätta upp. Detta kan göras med en blandning av enkäter och intervjuer. Studiens bidrag: Då detta arbete är det första av sitt slag så anser vi att det kan användas som en språngbräda för de som vill göra en fortsättning och fördjupning av studier inom samma område.
En marknadsjämförelse mellan logistik och andra industrifastigheter
Syftet med examensarbetet är att göra en marknadsjämförelse mellan logistikfastigheter och andra industrifastigheter sett utifrån investeringsrisk, belåningsgrad, avkastningskrav, hyreskontrakt och betydelsen av lokalisering. Intervjuer genomfördes med representanter från sex segment som är logistikfastighetsägande bolag/investerare, fastighetsägande bolag av industrilager & industriproduktion, värderingsinstitut/banker, mäklarbyråer, logistikföretag samt branschorganisationer/markberedare. Intervjuerna genomfördes mellan 17 april ? 8 maj år 2015. Logistikfastigheter ses generellt som en bättre och säkrare investering än andra industrifastigheter i bankens synvinkel, då andra industrifastigheter kan vara så mycket olika slags fastigheter som däcklager, sågverk, industriproduktion som är osäkrare och har en sämre alternativanvändning än vad logistikfastigheter har, även om industrilager och logistikfastigheter inte skiljer sig jättemycket åt.
SEB - en vinnare i konkurrensen?
I denna uppsats har vi redogjort för den nya konkurrenssituationen på bankmarknaden, som bl.a. uppstått till följd av tydlig avreglering, globaliseringen och teknologiska utvecklingen. Vi har i uppsatsen funnit att denna utveckling inte bara skall betraktas som något tillfälligt utan snarare som början på en ny epok. Vi har vid en närmare granskning av den rådande marknadssituation visat på att det idag finns en rad faktorer inom bankmarknaden som på olika sätt inverkar på SEB:s och andra marknadsaktörers konkurrensstrategier. En närmare syn visar även att bankmarkanden i flera avseenden öppnats upp och gett upphov till en rad nya segment för nya aktörer att verka på.
Kundrelationer - mellan Setragroup AB och bygghandeln :
This study is made in cooperation with Setragroup AB. Setra is Sweden?s biggest sawmilling company with a turnover of almost 6 billion SEK. 45% of the produced volume goes to the Swedish market where the customers are the DIY-sector and industrial customers. Setra as well as the other Swedish sawmilling companies operate in a very competitive environment.
Uppskjutningsstrategin i varuproducerande företag - En kvalitativ studie om IKEA
Uppsatsen är uppbyggd kring företaget IKEA. Fokus ligger på uppskjutningsstrategin kring företagets arbete med att få kunden att vara delaktig i processen att få varorna färdigställda. I arbetet ligger det även fokus kring företagets kundnöjdhet, kundanpassning och lönsamhet samt hur de jobbar med dessa segment.Att använda kunden som medproducent och därigenom låta dem göra en del av jobbet blir vanligare. Det är väldigt mycket för företag att tänka på i arbetet med att få kunden att agera medproducent och känna sig nöjd samtidigt som man ska lyckas med att maximera företagets lönsamhet. Marknadsföring för företagen har varit inriktad mer på företagets vara eller produkt de förmedlar eller säljer.
In the money : Konkurrensanalys av pokermarknaden på skinnivå
Internetpoker har rönt stor uppmärksamhet i media och har vuxit mycket snabbt, kunderna har strömmat till och utbudet har också ökat mycket snabbt. Idag finns flera olika företag som försöker hitta in på denna marknad.Denna uppsats kommer att undersöka konkurrenssituationen inom ett av de stora internetpokernätverken, nätverket vi valt är 24Hs nätverk B2B. Vi undersöker hur situationen ser ut idag, försöker skapa en bild av hur framtiden ser ut för internetpokern och de företag som konkurrerar inom detta nätverk. Vår uppsats syftar även till att stödja vår klient i att finna segment av marknaden som är mindre exploaterade, genom strategier som kan leda till en ökad framgång.Vi drar våra slutsatser utifrån dels en enkät bland pokerspelare och en genomgång av de skins som idag är aktiva inom nätverket. Vi har även intervjuat representanter för tre aktörer som är verksamma inom nätverket.Slutsatsen att det fortfarande kan vara lukrativt att starta skins inom nätverket 24H, i vart fall så länge marknaden växer.
Sponsring i Sverige
The purpose to this study is to find an understanding of the effects of how sponsorship can affect companies and their business and at the same time get a better understanding of how sponsorship is or can be used as a marketing tool in today?s marketing. By using a quality research method we have chosen to use a half structured research method to make it possible to find out how sponsorship as a marketing tool can be used from a company perspective in relation to our chosen thesis. To enhance the readers understanding we describe the base of sponsorship and principals for sponsorship, after that describes a deeper perspective of sponsorship, what sponsorship is, and what factors are needed to be taken into consideration. Further on we illustrate the figure that later on will constitute the analysis with attributes like: association, exposure, relations and integrated communication.
Företagsförvärv : Hur Ben & Jerry?s blir en del av Unilever
Denna uppsats har berört hur ett företagsförvärv kan gå till men även hur ett företag med många underliggande varumärken hanterar sin varumärkesportfölj. Som företag kan man öka sin tillväxt och lönsamhet på lite olika sätt, bland annat genom att expandera sin verksamhet. För att expandera kan man till exempel introducera en ny produkt eller nytt varumärke men även att köpa upp ett redan etablerat varumärke. Det var det sista alternativet som Unilever valde när de förvärvade det amerikanska premiumglassföretaget Ben & Jerry?s.Syftet med uppsatsen är att undersöka varför stora företag köper upp mindre och nischade företag.