Sök:

SEB - en vinnare i konkurrensen?


I denna uppsats har vi redogjort för den nya konkurrenssituationen på bankmarknaden, som bl.a. uppstått till följd av tydlig avreglering, globaliseringen och teknologiska utvecklingen. Vi har i uppsatsen funnit att denna utveckling inte bara skall betraktas som något tillfälligt utan snarare som början på en ny epok. Vi har vid en närmare granskning av den rådande marknadssituation visat på att det idag finns en rad faktorer inom bankmarknaden som på olika sätt inverkar på SEB:s och andra marknadsaktörers konkurrensstrategier. En närmare syn visar även att bankmarkanden i flera avseenden öppnats upp och gett upphov till en rad nya segment för nya aktörer att verka på. Denna händelseutveckling innebär sålunda att SEB såväl som deras konkurrenter på bankmarknaden idag ställts inför en rad nya förutsättningar och nya krav på att i grunden utvärdera sina verksamheter för att i framtiden kunna konkurrera på bästa möjliga sätt. För att fördjupa och belysa problemformuleringen utifrån flera perspektiv har vi i uppsatsen i huvudsak använt oss av tre olika teorier. Dessa är Porters femkraftsmodell som används när vi eftersträvar att belysa konkurrensen på marknaden, Porters tre generiska konkurrensstrategier då vi undersöker vilken strategi SEB bör utveckla och implementera samt slutligen Gapanalysen som används för att beskriva förhållandet mellan förväntad och upplevd tjänstekvalitet. Denna teoretiska ansats, tillsammans med vårt insamlade empiriska underlag, utgör sedermera grunden för vår avslutande analys och resultatdiskussion. I denna redogörs och diskuteras bl.a. de huvudfrågor som legat till grund för uppsatsen, nämligen hur dagens marknadssituation ser ut och vilka befintliga förutsättningar, utifrån nuvarande konkurrensstrategi, inverkar på SEB:s konkurrensfördelar? Slutligen redogör uppsatsen även för de faktorerna som inverkar på SEB:s konkurrensstrategis hållbarhet på lång sikt.

Författare

Johan Sjöstrand Larsson Johan Jernryd Henrik Nordvall Filip Båvenholm

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..