Musikbolags kommunikationsprocess via social media
KommunikationKommunikationsprocessSociala medierFacebookInstagramTwitterSpotifyYoutubeInternetMusikindustrinMusikbolag
SAMMANFATTNINGTitel: Musikbolags kommunikationsprocess via social mediaFörfattare: Sabrina Bengtsson, Angelica Wass Granquist och Cecilia WiklundHandledare: Joachim TimlonKurs: Kandidatuppsats 15 hp i Företagsekonomi inriktning Marknadsföring, Music &Event Management, Linnéuniversitetet, Hösttermin 2013-2014.ForskningsfrågaHur kommunicerar svenska musikbolag med sina kunder genom social media?SyfteSyftet med uppsatsen är att beskriva hur kommunikationsprocessen ser ut via socialmedia, analysera hur svenska musikbolag kommunicerar via sociala medier samt gerekommendationer till hur de på bästa sätt kan kommunicera med kunderna via desociala medierna.MetodI uppsatsen har vi valt att göra en kvalitativ undersökning med en abduktivforskningsansats. Detta gjorde vi då vårt mål har varit att komma så nära vårtproblemområde som möjligt och gå på djupet istället för bredden. Den empiriskastudien bygger på fem intervjuer med personer som har en koppling till kommunikationoch musikindustrin.SlutsatserVi har genom analysen kommit fram till att musikbolagen inte marknadsför sig självautan sina artister. Något av det bästa ett musikbolag kan göra är att anpassa sig efter sinmålgrupp. Genom att noggrant segmentera marknaden och se till livsstilsfaktorer kanmusikbolagen utforma sin kommunikation på ett sätt som tilltalar valda segment. Det ärviktigt att finnas på det ställe som kunderna befinner sig samt att innehållet är relevantoch passar artistens image.Nyckelord: kommunikation, kommunikationsprocess, sociala medier, Facebook,Instagram, Twitter, Spotify, Youtube, internet, musikindustrin, musikbolag