Sök:

Sökresultat:

336 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 17 av 23

Serviced apartments in Sweden: Is there a growth opportunity?

The common drivers for hotel accommodation are tourism and business travel and hotel demand seem to outstrip supply in many places. More than 50 % of visitors to Sweden stay at a traditional hotel but is there room for alternate accommodation like serviced apartments besides the traditional hotel for people visiting? These are usually referred to as extended stay or long-stay accommodation. The aim of this thesis project is to explore whether there are growth opportunities for serviced apartments in Sweden. A secondary aim of the thesis project is to identify challenges (if any) to this segment and also to identify the major operators of serviced apartments in Sweden.

Att ÄteruppstÄ i rÄdande upplevelseekonomi : En studie av Grand Hotel i GÀvle

Syfte: Denna studie syftar till att öka förstÄelsen för hur ett nytt företag kan pÄbörja sin marknadsföring i sociala medier samt bidra till innovationsspridning. Sociala medier Àr nÄgot som pÄ senare tid har vÀxt kraftigt och potentialen för företags marknadsföring Àr stora.Metod: VÄr studie utgÄr frÄn en abduktiv kvalitativ metod. Empiriska data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer som sedan har analyserats.Resultat och slutsats: Hotellindustrin i GÀvle upplever idag en hÄrd konkurrens. Flera hotell konkurrerar om samma antal kunder som tidigare. Detta stÀller stora krav pÄ att hotellen skapar en unik upplevelse som fÄr kunder att Äterkomma.

HyressÀttning av samhÀllsfastigheter

Under de senaste tio Ären har ett nytt segment öppnats pÄ fastighetsmarknaden,nÀmligen marknaden för samhÀllsfastigheter. Politiska beslut frÄn tidigt 90-tal hargjort det möjligt för privata aktörer att etablera friskolor och Àldreboenden.Reformerna har möjliggjort att Àven investera i verksamheternas lokaler. Vid dessaförvÀrv brukar ett relativt lÄngt hyreskontrakt medfölja och det finns ett starktsamband mellan den förhandlade hyran och försÀljningspriset. NÀr förvÀrvet Àrgenomfört och kontraktet sedan löper ut kan det bli problematiskt att avgöra vilkennivÄ den nya hyran bör ligga pÄ.HyresgÀstens betalningsförmÄga Àr en central del i analyserna i denna uppsats.UtrÀkningen av kommunens sÄ kallade skolpeng respektive omsorgspeng kartlÀggsför att dra slutsatser om vilka marginaler respektive part har att förhÄlla sig till och hurdet pÄverkar den förvÀntade hyran.I denna uppsats diskuterar vi ocksÄ huruvida hyressÀttningen av samhÀllsfastigheterkan Äterkopplas till olika kombinationer av hyresrelationer. Incitament till att ta ut enviss hyra kan variera beroende pÄ fastighetsÀgarens syfte med innehavet.

Modellering och simulering av ensemiaktiv motorcykelstötdÀmpare

Hydrauliska stötdĂ€mpare har lĂ€nge varit en central komponent i fordonsbranschen och de pĂ„verkarvĂ€sentligt komfort, köregenskaper och vĂ€ghĂ„llning. Var och en av dessa egenskaper krĂ€ver olikadĂ€mpningskaraktĂ€r, vilket med en konventionell dĂ€mpare leder till kompromisser av t.ex. komfort ochvĂ€ghĂ„llning. Dessa kompromisser har lett till utvecklingen av stötdĂ€mpare med elektriskt stĂ€llbardĂ€mpningskaraktĂ€r som ersĂ€tter konventionella dĂ€mpare i flera segment. Möjligheterna att förbĂ€ttrafordonens egenskaper Ă€r stora men val av reglerstrategi Ă€r avgörande för dĂ€mparnas prestanda.Detta arbete behandlar en semiaktiv CES-dĂ€mpare frĂ„n Öhlins Racing och syftet Ă€r att undersöka hurregleringen kan förbĂ€ttras med avseende pĂ„ precision och snabbhet med hjĂ€lp av modellbaseradreglering.

KÀra dagbok. Hur gÄr det till nÀr man tar guld? : InnehÄllsanalys av Spendrups reklamkampanj

This is a case study of the advertising campaign ?Guld till alla? (Gold to Everyone) embarked upon by Spendrups Bryggeri AB in a bid to promote Norrlands Guld, during the period 2004. The approach used by Spendrups will be compared with theories about communication planning, communication strategies, target group definition and how to create effective advertising. The main purpose of the comparison is to find which central elements that made the campaign successful. The method we have chosen to use is an explanative content analysis with influences from the dialogue analyse.?Guld till alla? was suppose to be an massive and coherent campaign which was to be integrated with large sports events, such as the Ice Hockey World Championship, UEFA European Championship and the Summer Olympic Games, that all took place the year 2004.

Are you ready for take-off? - Aktörer inom turismbranschen och respondenters instÀllningar till flygskatten i Sverige

Uppsatsen behandlar förslaget frĂ„n den socialistiska regeringen Ă„r 2005 om att införa en flygskatt pĂ„ transporterade passagerare. Ämnet berördes mycket i media under vĂ„ren 2006 och kom att skapa reaktioner frĂ„n olika hĂ„ll. Skatten Ă€r till för att minska antalet flygresenĂ€rer samt som ett incitament till att anvĂ€nda mer miljövĂ€nligare alternativ för att minska utslĂ€pp frĂ„n flyget. Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka vilka attityder och förestĂ€llningar som finns hos aktörer inom turismbranschen samt hos potentiella resenĂ€rer angĂ„ende flygskatten? De frĂ„gestĂ€llningar som vi anvĂ€nder oss av Ă€r följande:· Vilka instĂ€llningar finns hos aktörer inom turismbranschen?· Vilka förestĂ€llningar och medvetenhet finns hos potentiella resenĂ€rer? Den metod vi anvĂ€nder oss av Ă€r att genom skriftliga frĂ„gor och personligt möte göra intervjuer med aktörer inom turismbranschen samt dela ut enkĂ€ter för att tillsammans med teori analysera och diskutera vĂ„r undersökning samt resultatet.

Resetrender inom sport- och trÀningsturism

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva trender inom sport- och trÀningsturism, samt att undersöka nya potentiella segment för researrangörer som i sin tur kan leda till nya erbjudanden som researrangörerna kan utveckla. Vi har för att studera det aktuella Àmnet utgÄtt frÄn ett teoretiskt problem och sedan bearbetat det med hjÀlp av en teoretisk referensram.Studien bygger pÄ en kvantitativ innehÄllsanalys samt kvalitativa intervjuer. För att fÄ en ökad förstÄelse inom omrÄdet har vi studerat 30 stycken olika sport- och trÀningsresor frÄn fem olika researrangörer. Samt intervjuat tre personer som Àr insatta i omrÄdet.Vi har funnit att promenader, vandringar och Power Walks Àr nÄgot som Àr vÀldigt efterfrÄgat pÄ sport- och trÀningsresor, det Àr ocksÄ nÄgot som mÄnga tycker att sport- och trÀningsresor bör innehÄlla. Funktionell trÀning kommer alltmer hamna i centrum i framtiden, fokus kommer ocksÄ ligga pÄ individuell och personlig utveckling.

How to future proof a Business Model : Capture and capitalize value in the field of Urban Mining

Context: During the 21st century several alarming reports have been published that deals with the depletion and pollutant of the earth by human interference. The earth is an ending resource and so are the mountains and bedrocks which are continuously mined in order to harvest its minerals. The idea behind Urban Mining is to (re)invent processes enabling further purpose for materials both from old deposits and new products providing secondary raw materials and energy. This thesis aims to investigate the challenges and opportunities of how firms and organizations can and will be able to strike a better balance between product-/service systems, economic growth and environmental stewardship in the context of Urban Mining as an approach. With the innovation of processes, technology, business- planning and creation in focus.Objective: How to future proof a business model for Urban Mining by the usage of business model design.Method: This thesis will be conducted using a case study approach, meaning that it will incorporate qualitative, exploratory and descriptive characteristics - aiming towards enabling both applied and fundamental research.Results: The result evaluates the business model element differences between traditional C&D industry and Urban Mining industry.

ITS under byggtid - utvÀrdering med dynameq : Fallstudie: Intunnling av E4/E20 Tomteboda - Haga södra

Essingeleden in Stockholm is the most heavily congested road segment in Scandinavia and it is ofgreat importance for as well traffic within the city as for transit traffic. The capacity of Essingeledenand Norra LĂ€nken is not enough to accommodate all traffic. At times it is not moving at all, whichresults in long queues and an augmented risk of accidents. Consequently measures for increasing thecapacity on E4/E20, which will reduce congestion and the risk of accidents, are implemented byTrafikverket. In fall 2012 one lane of three at Pampas will be closed and so will the exit fromEssingeleden to Norra Stationsgatan, called Parkeringsbron.

Janfire : - En undersökning om vilka konsumenter Janfire med fördel kan rikta sin marknadsföring till och hur kundprofilen för dessa konsumenter ser ut.

I dagens samhÀlle styrs mycket av kunden. DÄ det finns ett överflöd av produkter kan kunder lÀtt gÄ över till en konkurrent om de kÀnner att de inte fÄr sina behov tillfredsstÀllda. För företag Àr det dÀrför viktigt att se kunden som en tillgÄng och kunna urskilja deras behov.NÀr det gÀller val av vÀrmekÀlla har konsumenter blivit mer prismedvetna och söker ofta efter ett prisvÀrt alternativ. Konkurrensen mellan företag som tillverkar pelletssystem har hÄrdnat pÄ grund av att pelletsintresset har ökat med Ären som en följd av att olja och el har blivit dyrare. Janfire som Àr tillverkare av pelletssystem Àr i dagslÀget under tillvÀxt och har insett vikten av att ta reda pÄ hur konsumenter som Àr intresserade av pellets som vÀrmekÀlla ser ut och till vilka de bör rikta sin marknadsföring.

En undersökning om mÀns konsumtionsvanor av klÀder

Bakgrund Vi ser att det finns ett vÀxande intresse hos mÀn att bry sig om sitt yttre och en större medvetenhet om vad för sorts klÀder man vÀljer att ta pÄ sig. Internets exploatering av nÀthandel har öppnat upp nya möjligheter att konsumera pÄ dÀrför ser vi det som intressant att göra en studie kring hur mÀn i Äldrarna 25-35 resonerar kring sina inköp. VÄr mÄlgrupp valde vi pÄ grund av att vi tror att det Àr ett relativt modeintresserat segment som har en tanke bakom sitt sÀtt att konsumera klÀder. Idag finns det inte sÄ mycket forskning kring mÀns konsumtionsvanor av just klÀder dÀrför fann vi det som intressant att studera hur de tÀnker och agerar kring shopping. SyfteVÄrt syfte med arbetet Àr att fÄ en djupare insikt kring hur vissa mÀn konsumerar klÀder.

TillvÀxt pÄ en biografmarknad

Den svenska biografmarknaden Àr idag i en situation dÀr marknadsledaren i det nÀrmaste nÄtt en monopolstÀllning. Detta Àr nÄgot som fÄr konsekvenser, inte bara för dess konkurrenter och leverantörer, utan Àven för biografbesökaren som riskerar att drabbas av fÀrre titlar pÄ repertoaren och att likriktningen av filmer ökar.Marknadsutmanarnas stora problem Àr att fÄ distributionen till de mest inkomstbringande filmerna. I dagslÀget Àr det ytterst svÄrt för en marknadsutmanare att erhÄlla ensamrÀtt till filmer dÄ de har för liten marknadsandel och utan filmerna kan de inte ta marknadsandelar, vilket Àr nÄgot av ett moment 22. Filmerna regleras genom avtal med filmleverantörerna, vilka i nulÀget gynnar marknadsledaren pÄ ett sÀtt som hotar att slÄ ut de mindre aktörerna.Denna uppsats Àr skriven utifrÄn marknadsutmanaren Astoria Cinemas perspektiv för att se vilka förutsÀttningar som finns att skapa tillvÀxt. Uppsatsen anvÀnder sig av en fallstudie för att kunna trÀnga ner pÄ djupet av problemet och för att skapa största möjliga förstÄelse för objektets situation.

Kundsegmentets pÄverkan pÄ den exteriöra, interiöra och psykosociala miljön

Det blir allt viktigare för butikerna att differentiera sig pÄ marknaden, för att locka till sig det tÀnkta kundsegmentet i takt med att konkurrensen inom handeln ökar. Att anpassa den exteriöra, interiöra och psykosociala miljön utefter butikens kundsegment blir dÀrför allt mer viktig för att attrahera kunderna. Det Àr Àven viktigt att det finns en röd trÄd genom de tre sÀljmiljöerna. De tre miljöerna prioriteras oftast mindre i fabriksbutiker trots att de inte skiljer sig sÄ mycket frÄn andra butiker. Vi har dÀrför valt att undersöka hur fabriksbutiker arbetar med sÀljmiljöerna och hur de kan förbÀttra sina butiker utefter sitt valda kundsegment.

SkolgÄrdens inverkan pÄ barns fysiska aktivitet : En jÀmförelse mellan tvÄ skolgÄrdar och deras omgivande miljö i Stockholm

SyfteSyftet med denna undersökning var att ta reda pÄ om det fanns nÄgon skillnad mellan skolgÄrdens utformning och barns aktivitetsnivÄ. I studien gjordes en jÀmförelse mellan tvÄ skolor belÀgna i Stockholm.MetodUndersökningen utfördes med hjÀlp av en kvantitativ metod med accelerometrar som mÀtinstrument. Det gjordes Àven en bedömning av skolgÄrdarna utifrÄn en mall som var baserad pÄ Stockholms stads funktionsprogram för skolgÄrdar. MÀtningen genomfördes under rasterna men för att minimera eventuella felkÀllor bar eleverna accelerometrarna under tre pÄföljande dagar, frÄn morgon tills dess att skoldagen var slut. Accelerometrarna mÀtte bland annat intensiteten av den fysiska aktiviteten som sedan delades in i fyra segment, stillasittande, lÀtt, medel och kraftig.

Omstrukturering av mobiloperatörsbranschen ur ett europeiskt perspektiv

Problem: Det pÄgÄr en omstrukturering i branschen för mobiloperatörer, vilket fick oss att stÀlla frÄgorna: Vilka faktorer kommer att pÄverka branschbilden? Kan vi genom att studera branschens aktörer och analysera deras agerande bÀttre förstÄ omstruktureringen? HÄller den nya teknologin pÄ att bryta upp den traditionella vÀrdekedjan och vad har det i sÄ fall för innebörd? Kommer branschomstruktureringen att innebÀra att det stÀlls andra krav pÄ framtida operatörers strategiska val? Hur viktigt kommer det att vara med ett starkt varumÀrke i framtiden? Syfte: VÄrt syfte Àr att analysera den pÄgÄende omstruktureringen av mobiloperatörer i Europa och försöka identifiera branschens bakomliggande drivkrafter, utlösande faktorer och företagens strategier - för att dÀrigenom skapa oss en bild av morgondagens branschstruktur. Metod: Uppsatsen baseras pÄ en bred branschstudie samt pÄ fallstudier av olika mobiloperatörer. Vi har vid den empiriska insamlingen anvÀnt oss av en kvalitativ metod för att fÄ en djupare förstÄelse för branschens utveckling och dess aktörer. Vi analyserar sedan branschens drivkrafter med utgÄngspunkt i de förÀndrade strategivalen, varumÀrkets roll samt den förÀndrade vÀrdekedjans betydelse.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->