
Sökresultat:
339 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 15 av 23
Kommunikation i restaurangbranschen : - en studie om kommunikation i en expansiv bransch
I denna studie undersöker jag kommunikationen i restaurangbranschen i Stockholm idag (2013) och avgrÀnsar mig till fyra restauranger i tvÄ segment, de etablerade och de nyetablerade, expanderande restaurangerna. Grunden till uppsatsen Àr det förÀnderliga restaurangklimatet i Stockholm stad, och hur restaurangbranschens kommunikation ser ut. Det har det senaste Äret öppnat fyrahundra procent mer restauranger Àn 2000. Det tycks finnas en kutym att man inte genom klassisk annonsering i tidningarna kommunicerar inom restauranger av högre kvalitet och ambition. De restauranger jag har granskat faller alla inom ramen för högkvalitativa restauranger. Jag stÀllde mig frÄgan hur de dÄ kommunicerar ut restaurangens varumÀrke? Hur de befintliga restaurangerna skulle klara sig pÄ marknaden och hur arbetet kring kommunikationen ser ut, hur kommunicerar man sitt varumÀrke? Jag har ocksÄ frÄgat om det har skett en förÀndring i restaurangernas kommunikation och om det Àr nÄgot man funderar kring. Jag har genomfört semistrukturerade intervjuer och analyserat svaren med hjÀlp av olika teorier rörande relationsmarknadsföring, Service Management, varumÀrkeskvalitet och Word-of-Mouth. De slutsatser jag kommit fram till Àr att restaurangerna i dagslÀget har en större förstÄelse för att kommunikation och varumÀrke Àn innan, samt en förstÄelse för att man mÄste arbeta med aktivt och skapa en tydlig restaurangkommunikation.Konkurrensen Àr hÄrd och det gÀller att hÀnga med i det förÀnderliga klimatet, att hela tiden vara aktuell.
UtvÀrdering och implementering av solugn och energieffektiv grill i Namibia
Detta projekt har utförts pÄ Institutionen för maskinkonstruktion pÄ Kungliga tekniska högskolan (KTH) som en fortsÀttning pÄ tidigare examensarbeten dÀr en solugn samt en energieffektiv grill har utvecklats. MÄlet var att undersöka möjligheterna att lansera dessa produkter i Namibia. Ett viktigt syfte med projektet var att skapa arbetstillfÀllen för lokalbor i norra Namibia.Som en del av forskningen inom detta projekt utfördes tvÄ mÄnaders fÀltstudier i Namibia. Dessa fÀltstudier finansierades av MFS (SIDA), Fonden för exportutveckling, PIEp och e-man. Namibia ligger i södra Afrika.
VD pÄ dubbla stolar : Har vd:ns inblandning i styrelsen nÄgon pÄverkan pÄ anvÀndandet av earnings management?
Bakgrund och problem: Ă
rsredovisningar har till syfte att redovisa information om företagets finansiella situation. Om det finns felaktigheter i denna information pÄverkar det företagets intressenter. Idag finns det möjligheter för vd:n att pÄverka resultatet via olika tekniker i den riktning som han/hon anser Àr lÀmplig. Det kan finnas olika anledningar bakom dessa aktioner och en som uppmÀrksammats Àr att vd:ns relation till styrelsen kan ha inverkan pÄ anvÀndandet av earnings management. I denna studie har vÄr avsikt varit att undersöka om det finns nÄgot samband i anvÀndandet av earnings management och vd:ns inblandning i styrelsen.Syfte: Syftet Àr att undersöka om earnings management förekommer i större omfattning i företag dÀr vd:n Àr invald i styrelsen Àn företag dÀr vd:n inte Àr med i styrelsenMetod: Studien har anvÀnts sig av en kvantitativ forskningsstrategi, dÀr utgÄngspunkten har varit en deduktiv forskningsansats. I insamlandet av data har vi anvÀnt oss av en metod som heter innehÄllsanalys.
The fit of all-ceramic crowns produced using different digital impression systems
Syfte: Att jÀmföra marginell och intern passform pÄ kronor framstÀllda genom fyra olika digitala avtryckssystem med kronor framstÀllda genom konventionell avtrycksteknik, som kontrollgrupp.
Metod: Femtio helkeramiska kronor framstÀlldes frÄn 50 standardiserade provkroppar, som delades in i fem grupper, dÀr varje grupp representerade ett avtryckssystem. Varje krona cementerades pÄ sin respektive provkropp och sektionerades till fyra segment. Den marginella och interna passformen mÀttes i 8 fördefinierade punkter. Totalt 1567 mÀtningar utfördes, analyserades och jÀmfördes.
Resultat: (1) GÀllande marginell spalt kunde inga signifikanta skillnader hittas dÄ kontrollgruppen jÀmfördes med vart och ett av de digitala systemen. (2) Lava? hade mindre marginala spalter Àn CERECŸ och iTeroŸ, (3) CEREC och Lava hade mindre spalter i chamfern jÀmfört med iTero och kontroll, (4) E4DŸ visade mindre spalter Àn CEREC i mÀtpunkter 4-8 och CEREC visade en mindre spalt i mÀtpunkt 2, (5) Lava visade mindre spalter Àn CEREC i mÀtpunkter 1, 3 och 5-8.
Effekter av EDI i den offentliga verksamheten
Electronic Data Interchange (EDI) ingÄr i det mer omfattande begreppet elektronisk handel. EDI innebÀr elektroniskt utbyte av strukturerad information och genom att anvÀnda sig av EDI kan företag kombinera överföring och lagring av information, vilket innebÀr att manuella arbetsuppgifter kan reduceras. Vid elektroniska affÀrer mellan företag anses EDI vara det medel som har störst potential att sÀnka företagens kostnader samt leda till ökad kundservice. Den ökade mÀngden information i samhÀllet stÀller krav pÄ snabb, kostnadseffektiv och automatisk informationsöverföring mellan handelspartner. Det finns ett antal hinder som bromsar utvecklingen för elektronisk handel.
GrÀnser och passager : En analys av de curatoriska och konstnÀrliga subfÀlten
I have, with a point of departure in two case studies; the artist, curator and scientist Andreas Gedin and Maria Lind, curator and director of Tensta konsthall, contextualized with a couple of respondents; the freelance curator, writer and editor Power Ekroth and the freelance curator and artist Carl Michael von Hausswolff, conducted a field analysis on curatorial and artistic practices. I have applied key concepts in order to conduct the analysis.Furthermore, the case studies and the respondents have been placed in a contemporary artworld. These components have been related to a contemporary historical segment of the artworld. This in turn, has been related to older, international cicumstances of change and various conditions in the two subfields. I have suggested certain a proximity in the artistic and curatorial practices.
En undersökning av Marknadsföring till den muslimska mÄlgruppen
Syftet med denna uppsats Àr att ge en bild av hur det kommer sig att inte fler företag pÄ den svenska marknaden satsar pÄ muslimer som en del av sin marknadsföringsstrategi. Teorier har valts som behandlar religionens pÄverkan pÄ konsumentbeteendet. Den teoretiska referensramen behandlar Àven vad som gjorts i andra lÀnder nÀr det gÀller vÄrt valda omrÄde. En intervjubaserad metod har valts för att ge oss en bred bild av marknadens syn pÄ frÄgan. Ostrukturerade intervjuer genomfördes med öppna frÄgor för att ge respondenterna möjlighet att sjÀlva formulera sina svar och dÀrmed Äterspegla mer av sin egen kunskap pÄ omrÄdet.
Governance Disclosures According to IIRC's Integrated Reporting Framework -Are Annual Reports of Swedish Listed Companies in Line with the Framework?
Background and problem - Integrated reporting is a hot topic today and is predicted to be the future of companies? external reporting. In December 2013 a new framework on integrated reporting was released and one part of the framework concerns governance and how it supports the organization?s value creation. A recent study on integrated reporting in Sweden showed the area of governance to be poorly reported.
Reasons for Voluntary Audit in Sweden
Background: The Swedish Parliament passed a law change in late 2010, suspending the former requirement for all Swedish incorporated companies to have an auditor. The new limit values allow the smallest incorporated companies to dismiss the auditor of the company (or not appoint one in the case of a newly started company). The opinions of abolishing mandatory audit vary, and little research has been done post to the law change. However, a new situation has arisen, meaning the optional choice of voluntary audit, for some companies.Aims and research questions: The aim of the thesis is to examine the reasons behind voluntary audit in Sweden, as well as what value companies, having chosen audit, see in their auditor. The following research questions have been used in order to fulfill the aim of the thesis: ?Why do small private owner-led incorporated companies in Sweden voluntarily choose audit?? and ?What value does the voluntarily chosen auditor add to the companies??Methodology: The research questions were formulated after reviewing relevant literature and scientific articles regarding the topic of voluntary audit, as well as the recent law change in Sweden.
Du ger mig fjÀrrkontrollen! En studie av samband mellan musik, mÄlgrupp och budskap i TV-reklam.
Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur musik anvÀnds i TV-reklam för att förstÀrka ett budskap och tala till ett visst segment. De teoretiska perspektiv som anvÀnts har hÀmtats frÄn ett antal skilda omrÄden dÄ Àmnet i sin helhet Àr relativt outforskat: Företagsekonomiska perspektiv: Segmenteringsteori och kommunikationsmodellen. Reklamfilmsteori: Om budskap och genre. Filmmusikalisk teori. Psykologisk teori: Hur hanterar hjÀrnan musik? Musikvetenskaplig teori: Musikens funktioner i TV-reklam.
Longboards
?Longboards? Àr ett examensarbete utfört av Leo Ekbom och Sammy-Sebastian Tawakkoli för innovations- och designingejörsprogrammet vid fakulteten för teknik och naturvetenskap pÄ Karlstads Universitet. Uppdragsgivaren Àr Space Production AB, projektÀgare Àr Dan Edanius, art director och projektledare pÄ företaget. Ett av företagets projekt var vÄren 2008 att producera Slalom Skateboarding VM och med anknytning till detta vÀxte ett examensarbete fram. Space Production AB började som ett montersnickeri men har idag utvecklats till ett företag som driver fullstÀndiga utstÀllnings- och eventprojekt. Företaget tillhandahÄller allt frÄn idéskiss till montering och servning Àven dÄ huvudsysslan ligger i att producera, installera och lagra utformning frÄn annan part. Uppgiften var att ta fram en produktserie innehÄllande tre modeller av longbaords med bred spridning.
Intresset för internationella fastighetsinvesteringar
Under de senaste tio Ären har ett nytt segment öppnats pÄ fastighetsmarknaden,nÀmligen marknaden för samhÀllsfastigheter. Politiska beslut frÄn tidigt 90-tal hargjort det möjligt för privata aktörer att etablera friskolor och Àldreboenden.Reformerna har möjliggjort att Àven investera i verksamheternas lokaler. Vid dessaförvÀrv brukar ett relativt lÄngt hyreskontrakt medfölja och det finns ett starktsamband mellan den förhandlade hyran och försÀljningspriset. NÀr förvÀrvet Àrgenomfört och kontraktet sedan löper ut kan det bli problematiskt att avgöra vilkennivÄ den nya hyran bör ligga pÄ.HyresgÀstens betalningsförmÄga Àr en central del i analyserna i denna uppsats.UtrÀkningen av kommunens sÄ kallade skolpeng respektive omsorgspeng kartlÀggsför att dra slutsatser om vilka marginaler respektive part har att förhÄlla sig till och hurdet pÄverkar den förvÀntade hyran.I denna uppsats diskuterar vi ocksÄ huruvida hyressÀttningen av samhÀllsfastigheterkan Äterkopplas till olika kombinationer av hyresrelationer. Incitament till att ta ut enviss hyra kan variera beroende pÄ fastighetsÀgarens syfte med innehavet.
 Reflektioner frÄn en marknadsledare :  En studie i implementeringen av miljökoncept hos en av Sveriges giganter
Integration av hÄllbar utveckling i företags strategier har lett till att bolagens styrning idag stÀlls inför nya typer av problem och möjligheter. Den ökade miljömedvetenheten bland kund och konsument skapar nya möjligheter för företag att omprofilera sig eller att förstÀrka ett redan existerande hÄllbara arbetssÀtt. Viktiga begrepp inom ett företags hÄllbara utveckling Àr Corporate Social Responsibility (CSR), uppförandekoder och grön marknadsföring.Studien behandlar hur ett marknadsledande företag, inom sitt segment, agerar i den hÄllbara utvecklingen mot sina huvudintressenter. I kartlÀggningen av hur ett marknadsledande företag miljöprofilerar sig har en analysmodell tagits fram med hjÀlp av befintlig accepterad teori. Modellens syfte Àr att skapa konsekvens och struktur dÄ ett det marknadsledande företaget huvudsakliga miljöprojekt undersöks.För att lösa det givna problemet har en kvalitativ forskningsmetod anvÀnds.
Kommunikation av Corporate Social Responsibility : - En fallstudie om kommunikation i perspektiv avföretaget Clas Ohlson
I takt med globalisering och samhĂ€llstrender har det blivit allt viktigare för företagen att ta ett bredare ansvar för sitt agerande. Corporate Social Responsibility (CSR) innefattar ekonomiskt, legalt, etiskt samt filantropiskt ansvar och innebĂ€r för företagen ett arbete som bygger pĂ„ lagar, egna initiativ och intressenters förvĂ€ntningar. Att vara bra pĂ„ nĂ„got Ă€r ocksĂ„ att vara bra pĂ„ att förmedla det, att kunna kommunicera sitt CSR-arbete. Ămnen som transparens, strategi och förmĂ„ga att skicka rĂ€tt information genom rĂ€tt medium till rĂ€tt mottagare Ă€r vitala. Rapportens avsikt Ă€r att beskriva och skapa förstĂ„else för hur ett detaljhandelsföretag kommunicerar sitt CSR-arbete pĂ„ ett fördelaktigt sĂ€tt.
Blivande folkskollÀrare : En social rekryteringsstudie av inskrivna mÀn vid Karlstads folkskollÀrarseminarium
The main purpose of this essay is to interpret possible pattern in social extraction, among future male elementary school teachers, at Karlstads elementary school teachers seminar over time. The questions that intend to concrete the purpose, and describe the possible pattern of social backgrounds are following; Where do the future male elementary school teachers come from? How the social recrutiment is divided in professional categorys, and is there any distinction in the pattern of social recrutiment over time? Which social groups were represented at Karlstads elementary school teachers seminar between the year of 1860-1940, and how they were divided.At the categorization of occupation, class- and social belongings IÂŽve used Sten Carlssons theory of professional categories (the social transformation in Sweden after 1866) which also was used by Kerstin Skog-Ăstlin in her dissertation Pedagogical control and authortity.The changes in the pattern of social recruitment of male future elementary school teachers were following; the proportion of students with agricultural backgrounds has decreased between the year of 1860 and the turn of the century. Further there was a substantial reduction of students with agricultural backgrounds between the turn of the century and the year of 1940. Students with agricultural backgrounds had the lowest represented frequency according to the investigation.