Sök:

Kommunikation av Corporate Social Responsibility

- En fallstudie om kommunikation i perspektiv avföretaget Clas Ohlson

I takt med globalisering och samhällstrender har det blivit allt viktigare för företagen att ta ett bredare ansvar för sitt agerande. Corporate Social Responsibility (CSR) innefattar ekonomiskt, legalt, etiskt samt filantropiskt ansvar och innebär för företagen ett arbete som bygger på lagar, egna initiativ och intressenters förväntningar. Att vara bra på något är också att vara bra på att förmedla det, att kunna kommunicera sitt CSR-arbete. Ämnen som transparens, strategi och förmåga att skicka rätt information genom rätt medium till rätt mottagare är vitala. Rapportens avsikt är att beskriva och skapa förståelse för hur ett detaljhandelsföretag kommunicerar sitt CSR-arbete på ett fördelaktigt sätt. För att åstadkomma detta har teori kring CSR, intressenter och strategier för att kommunicera CSR studerats. Därefter har företaget Clas Ohlson studerats genom kvalitativa intervjuer av till företaget egen medarbetare (informationschef) samt av en leverantör (anonymiserad). Insamlad empiri har sedan återkopplats till teoriunderlag varpå analys genomförts och slutsatser dragits. Slutsatserna pekar på att Clas Ohlson har en god kommunikation till leverantörer och konsumenter men att potential till förbättringar finns. I dessa förbättringsområden bedöms en ökad tvåvägskommunikation med anknytning till intressentresponsstrategin vara centralt. Vidare ges konkreta förslag på CSR-kanaler som kan öka företagets filantropiska ansvarstagande och som stimulerar leverantörers intresse för hållbarhet och CSR-frågor. Med det engagemang som verkar finnas inom Clas Ohlsons CSR-forum ser vi på kort och lång sikt god potential för ökade satsningar inom ett flertal segment.Nyckelord: Corporate social responsibility, kommunikation, strategi, transparens

Författare

Niklas Nordin Mattias Söderberg

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..