Sök:

Sökresultat:

336 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 10 av 23

Att leda en vilsen människa tillbaka till livet : En kvalitativ studie om stödpersoners egna syn på sitt stödpersonsuppdrag inom psykiatrins tvångsvård

Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel på hur två elever utövade inflytande överen kollaborativberättelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tillläsning. Vidare var syftet att synliggöra de lärdomar som kan dras från att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och läsinlärningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med två filmkameror och en diktafon somfokuserade på ett par elever som arbetade med att skriva en berättelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som låg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner där deltagarna utövar inflytande över materialetoch i begränsad utsträckning hur texten växer fram i förhållande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar också på ett antal lärdomar som kan dras med hänsyn till insamling av och presentation avdetta material vid analys av skriv- och läsinlärningen i skolan..

Differentierat eller sammanhållet belöningssystem i diversifierade företag?

Background: Diversified companies, for example audit firms, sometimes offer different kinds of products and services. Different key success factors can in the same company thereby evolve. Goal congruence has to be achieved in the business divisions as well as in the company as a whole even though each business segment might have to focus on different factors. Purpose: The purpose is to analyze if differences in technology and culture between the business divisions in diversified companies motivate a differentiated reward system. Method: The study has a case study approach.

Attraktiv kvalitet ur ett upplevelseperspektiv : En studie av norska Snowparks

Idag finns det lite forskning kring området alpinanläggningar och så kallade snowparks som många norska alpinanläggningar erbjuder. Syftet med denna studie är att skapa en större kunskap om användarnas, dvs. Snowboardåkares, preferenser som kan användas som stöd i utvecklingen av framtida norska snowparks. Vi önskar även skapa en kunskap om varför vissa anläggningar upplevs vara bättre än andra.En undersökning, baserad på Kanos et al. (1984) teori om attraktiv kvalitet, utfördes för att hitta svar på vad som gör snowboardåkare av snowparks tillfredsställda och om det finns en skillnad mellan hur olika dimensioner av snowparkprodukten bidrar till kvalitet och tillfredställelse.

Varumärkesidentitetens betydelse för relationen mellan leverantör och butik

Vi lever i ett samhälle där vi ständigt står inför nya bemötanden, där kläder bland annat används för att för att uttrycka intressen, åsikter och attityder till människor i vår omgivning. För att uttrycka sin livsstil lägger konsumenter större vikt vid sådant som tilltalar deras känslor vid köpbeslut, vilket medfört att varumärkesinnehavare anspelar på olika känslor för att differentiera sig mot andra märken. Varumärkesinnehavarna skapar en egen identitet som skall särskilja dem från andra. Butiker kan med hjälp av varumärkenas differentiering vända sig mot ett ofta nischat segment vilket är kunder som efterfrågar en viss typ av varumärken. Jag har varit intresserad av att undersöka hur relationen mellan en butik och en leverantör påverkas av varumärkesidentitet.

Bäckmans stenhuggeri AB : Möjligheten att skapa ett nytt segment inom stenbranschen

The function of budgetary controls is to control the resource allocation within companies. It can also be an instrument for measure and control subordinates and/or business units? performance (Van der Stede 2001). This paper concerns the latter; when the budgetary control function is used to measure and control subordinates performance based on budget. Previous research in this area has not yet accomplished to explain the effects of tight budgetary control which Hartman (2000) considers as the main issue to be concerned about in management accounting research.Previous research has presented contradictory findings regarding tight budgetary control explained by positive effects as well as negative effects during the last decades.

Hur smink påverkar ögat och kontaktlinsen - en pilotstudie

Syfte: Syftet med den här studien var att undersöka smink påverkar kontaktlinsen och ögast främre segment vid bärande av mjuka korttidsslinser.Metod: De medverkande fick använda smink en vecka och vara utan smink en vecka. Efter varje testperiod noterades eventuella beläggningar och skador på linserna och vanliga ögonkomplikationer graderades. Inför varje testperiod fick deltagarna vara utan linser från och med kvällen innan och de fick ett nytt par linser och ett nytt linsetui.Resultat: Det fanns ingen statistisk signifikant skillnad mellan testperioderna gällande ögonkomplikationerna, förutom vid palpebral konjunktival ojämnhet som visade sig ha ett högre medelvärde efter sminkperioden jämfört med  den sminkfria perioden.  En lins hade skador efter den osminkade perioden och en lins hade skador efter sminkperioden. Beläggningar återfanns i större utsträckning efter smink-veckan, men skillnaden var inte statistisk signifikant.  Slutsats:Studien visar på att smink inte påverkar kontaktlinsen eller ögat, förutom palpebrala konjunktiva, negativt efter en vecka sminkanvändning..

Cykeltransporter i stadskärnor - Möjligheter och svårigheter för en fortsatt utveckling

I dagens samhälle sker en urbanisering och en befolkningstillväxt. Detta resulterar i att fler människor bor och konsumerar i städer vilket leder till en ökad konsumtion. Denna utveckling bidrar till en ökad efterfrågan på transporter i stadskärnor. Ökade transporter resulterar i ökade utsläpp och miljöproblem. Detta sätter press på att finna nya hållbara och miljövänliga alternativa transportlösningar.Syftet med uppsatsen var att undersöka möjligheter, svårigheter och framtiden kring cykeltransporter i stadskärnor.

Aktörer och strukturer: en studie av Karlstads stadsbiblioteks framväxt

The aim of this thesis is to examine the underlying causes for the opening of Karlstad Public Library. In doing so a theory based on the actor/structure model within social theory is used. The structures and actors are intertwined and therefore need to be analysed together. To do so the theory poses a series of questions that needs to be answered. The method used is document analysis.

Det praktiska intellektet: timmerlagning med mallbr?da som exempel

This thesis presents a method of making repairs in log houses. The purpose of the thesis is to use this method to exemplify crafters practical intellect. The method is based on the use of a template board to transfer the measurements onto the new log. There is a dearth of literature dealing with timber repairs, and the literature regarding using a template board for this is non-existent. The description of this method has therefore been compiled from interviews with active timber crafters.

Förslag på fabrikslayout för frontlucka på Volvo lastvagnar i Umeå

Den ökande globala tävlingen bidrar till att konkurrensen ökar för de flesta tillverkningsföretag. För att företagen ska kunna utmanövrera sina konkurrenter så måste företaget veta sina specifika operativa fördelar som även kallas för konkurrensprioriteringar. Fabrikslayouten binder samman konkurrensprioriteringar, processer och kapacitet till en fysisk uppställning av människor, maskiner och yta. Idag producerar Volvo lastvagnar i Umeå (VLU) lastbilshytter utan frontlucka. Eftersom frontluckan och lastbilshytten lackeras på två olika ställen finns det problem med nyansskillnader mellan dessa.

Etableringen av IBS Rental på uthyrningsmarknaden : En behovsanalys hos potentiella kunder på en företagsmarknad

Datum: 2009-10-30Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hpFörfattare: Annelie Källebo och Douglas LabrellHandledare: Nazeem Sayed-Muhamed Titel: Etableringen av IBS Rental på uthyrningsmarknaden ? en behovsanalys hos potentiella kunder på en företagsmarknadFrågeställning: Hur ska IBS skapa hög kundnöjdhet med sin nya produkt IBS Rental?Syfte: Syftet med denna uppsats är att, genom en behovsanalys, bidra till att ge IBS en bättre kännedom över dess potentiella kunders behov. Förhoppningen är att kunna ge rekommendationer om vad IBS bör göra för att skapa hög kundnöjdhet.Metod: En studie av potentiella kunders behov med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med IBS potentiella kunder på uthyrningsmarknaden för byggmaskiner och utrustning.Slutsats: För att skapa hög kundnöjdhet måste IBS främst utgå från de potentiella kundernas behov. På en företagsmarknad är varje kund unik och bör således ses som ett eget segment. Detta kombinerat med att kundernas behov funnits vara mycket differentierade gör det viktigt att IBS skräddarsyr produkten i största möjliga mån.

Arbetsgivares inställning till nyexaminerade personalvetare.

En diskrepans mellan högre utbildning och arbetsmarknadens krav tycks existera. Detta avser framförallt den kompetens högre utbildning medför gentemot arbetsmarknadens efterfrågan, vilket påverkar såväl organisationer, studenter som samhället i stort. Anställningsbarheten efter avslutade studier har därmed blivit en framträdande fråga. Denna studie inriktar sig specifikt mot personalvetare och deras möjligheter på arbetsmarknaden efter avslutad utbildning. Intentionen var att skapa en djupare förståelse och kunskap inom området.

Bankens färd till kunderna : En studie om bankernas strategier för att nå ut till bankkunder med brister i det svenska språket

The competition has increased with the establishment of the new banks and the credit institutes taking on the market, the big banks are no longer alone on the market.In speed with the increased range, have also the marketing and the recruit of new bank customers become more driven.Bank customers with lacks in the Swedish language, is a segment with potential which doesn?t get used by the banks and in turn of that the bank customers doesn?t get their needs satisfied.The purpose with this survey was to analyze if the four largest banks, Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea and SEB had prepared strategies that were directed to bank customers with lacks in the Swedish language. In those cases the banks had strategies, respective measures were presented.Furthermore the bank customers with lacks in the Swedish language were studied if they experienced that the banks were using measures to satisfy their language needs in contact with the banks and presented the benefit of them.The information about the banks strategies was assembled through interviews with persons from each bank. The bank customers experience was assembled through a questionnaire survey.The result showed that the banks hade different strategies for reaching out to these customers, it was from showing understanding to multicultural offices. Half of the customers appreciated that the banks pressured themselves for them by being patient, explained the services and in some cases had staff that could several language.

När gränsen för styrning suddas ut - En fallstudie av hur ett företags styrning påverkar dess kundrelationer

As collaboration between companies move beyond the single transaction into more long-term relationships the consequences of a company's control system become more complex. The aim of this paper is to provide an understanding of how intra- and inter-organizational control and work practices interact through examining how a company's intra-organizational control influences its customer relationships. The empirical research is performed through a qualitative case study where interviews have been conducted with management and sales staff within the case company as well as with one of the customers. The empirical findings have been analyzed using frameworks and theories regarding management control and customer relationships. The study reveals that the intra-organizational control of the case company affects its relationships with customers in a number of ways.

Strategier för positionering av kontorslokaler

The report aims to examine how property owners position themselves to reach their targetmarket, and which strategies they use when positioning their product. The investigation has beencarried out mainly in the form of a case study in which a number of interviews with Stockholmreal estate companies has been conducted, focusing on commercial property market segment.The interviews have resulted in identification of common and specific strategies among thecompanies. These strategies have been analyzed in the light of the theory by Philip Kotler andKevin Lane Keller, focusing on how an offer should be designed to reach a competitive position.It can be concluded that positioning is a key activity for successfully addressing the targetmarket. Successful positioning mandates three key requirements to be met; determining thecategory to which the offer belongs, identifying similarities and differences compared to thecompetitors and developing a brand mantra. The result of the case study concludes that theproperty companies work similar in many ways.

<- Föregående sida 10 Nästa sida ->