Sök:

Sökresultat:

336 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 11 av 23

IFRIC 15 : och dess påverkan på byggföretagens intäktsredovisning

The number of studies on IFRIC 15 is very limited. The available studies have either been conducted before the introduction of IFRIC 15 or at an early stage of the implementation. This study examines IFRIC 15s practice from a longer perspective. The purpose of this study is to explain the effect that the interpretation IFRIC 15 has had on accounting objectives and qualitative characteristics of the revenue recognition of Swedish construction companies. The study will also analyze whether the construction companies has changed their perception of IFRIC 15 after applying it form a longer time perspective.

"Inte supporter, men ..." : En kvalitativ studie av hur lokala sportjournalister förhåller sig till "sina" elitlag

The purpose of this study was to examine how local producers in the food and confectionery segment in Västernorrland, Sweden, working to communicate that the product is locally produced through its packaging design. We have chosen to look at how they work with the right packaging design because it is such an important part of the product marketing. A further aim was to examine how consumers perceive the packaging design of the locally produced products and how they consider that the packaging design communicates the product as locally produced. We have also analyzed the graphical elements contained in the locally produced product packaging through a semiotic analysis.The theoretical framework is based on theories in brand communication and Visual Communication, specializing in packaging design?s visual elements.The method used in this study is a qualitative method.

Do it yourself : En studie om lokalproducerade produkters förpackningsdesign

The purpose of this study was to examine how local producers in the food and confectionery segment in Västernorrland, Sweden, working to communicate that the product is locally produced through its packaging design. We have chosen to look at how they work with the right packaging design because it is such an important part of the product marketing. A further aim was to examine how consumers perceive the packaging design of the locally produced products and how they consider that the packaging design communicates the product as locally produced. We have also analyzed the graphical elements contained in the locally produced product packaging through a semiotic analysis.The theoretical framework is based on theories in brand communication and Visual Communication, specializing in packaging design?s visual elements.The method used in this study is a qualitative method.

Den svenska färjesjöfartens framtid : En kartläggning av svensk färjesjöfarts konkurrensvillkor och svenska sjöbefäls framtid inom färjenäringen

En omfattande omflaggning av svenska fartyg har pa?ga?tt under en la?ngre tid. Tidigare har det fra?mst bero?rt andra segment av den svenska sjo?farten, men det senaste a?ret har trenden med omflaggning a?ven spridit sig till fa?rjor. Syftet med denna studie har varit att kartla?gga vilka utmaningar som finns med att bedriva fa?rjesjo?fart under svensk flagg och hur framtiden kan komma att se ut fo?r svenska sjo?befa?l inom fa?rjesjo?farten.

Stressad på sjön : En jämförande studie av nyutexaminerade styrmäns upplevelser av stress inom två olika branscher

I takt med att det svenska tonnaget flaggas ut och förminskas söker sig allt fler nyexaminerade styrmän till andra marknader. Ett stort sådant segment är den norska offshoreindustrin. Syftet med denna studie var att undersöka nyutexaminerade styrmäns upplevelser av oro och stress under första tiden som yrkesverksamma och om dessa upplevelser skilde sig åt beroende på vilken bransch de var verksamma i. För att undersöka detta användes en kvalitativ metod där personliga intervjuer genomfördes. Åtta styrmän, fyra från den traditionella svenska handelsflottan och fyra som är verksamma inom offshorebranschen, som tagit examen från Sjöfartshögskolan i Kalmar våren 2012, valdes slumpvis ut för intervjuer.

Svenska Försvarets reklamfilm ?Africa? ? lockande eller bara kommersiell bling-bling? : En studie inom social marketing

Reklamfilmen ?Africa? är en socialmarketing kampanj från svenska Försvarsmakten. Kampanjen går ut på att locka personer till att genomföra utlandstjänstgöring. Syftet med den här studien är finna mottagarnas tolkning av reklamfilmen. Vad tror respondenterna att Försvarsmakten vill uppnå med ?Africa? och hur skulle den se ut för att locka just dem? Respondenterna valdes ut genom snöbollsurval, och den empiriska studien består av nio personer, killar och tjejer, som har deltagit i personliga intervjuer.Socialmarketing handlar om att påverka en målgrupp för att på så sätt kunna förändra ett visst beteende.

Price adjustment and vacancies on theStockholm market ? Estimation of rent levelsdue to office-allocations

The Stockholm office market segment have for a long time been considered a safe havenwhen it comes to withstand negative turmoil in the form of rental compression due toeconomic fluctuation, especially in the CBD demographic. Recently however, a large numberof banks and institutions, amounting to some 200000 square meters, have decided to relocateto more peripheral locations with the aim of cost reductions on rent. This mass exodus isstudied with focus on rental dynamics as the result of increased vacancies. Other variables arestock changes and employment. The method is econometric combined with an interviewseries.

Förklaringar till VD-ersättningens storlek : En studie av kopplingen mellan VD-ersättning och lönsamhet i de största svenska aktiebolagen

Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns ett samband mellan lönsamhet och storlek på rörlig samt total VD-ersättning i de största svenska aktiebolagen. I uppsatsen diskuteras även funna samband samt bakomliggande teoretiska förklaringar till VD-ersättningens storlek. För att undersöka om VD-ersättning och företags lönsamhet korrelerar utförs kvantitativa undersökningar med hjälp av regressionsanalyser för respektive år mellan 2002 och 2007. Populationen som undersökningen baseras på är de företag som i september 2009 var registrerade på Stockholmsbörsens segment Large och Mid Cap.Undersökningen resulterade i slutsatsen att inget samband mellan vare sig rörlig eller total VD-ersättning och lönsamhet kunde styrkas. Istället gavs indikationer om andra faktorer som påverkade VD-ersättningens storlek.

Ljuset i Karlskrona : En studie om belysningen i centrala Karlskrona

Arbetet redovisar förhållandet mellan belysnings- och fysisk planering och hur dessa två kunskapsfält kan ge upphov till en förbättrad utformning av våra städers offentliga miljöer. Förutom att belysning har såväl rationella och estetiska värden som funktions- och effektbelysning har ny teknik inom belysningsbranschen möjliggjort till en form av ljussättning av platser som tidigare ansågs vara antingen överflödiga, onödiga eller omöjliga. Hållbar utveckling, det offentliga rummet och belysningsplanering utgör således arbetets teoretiska ram där olika begrepp ställs emot varandra och konkretiseras i olika gestaltningsförslag i ett resultatkapitel. I detta kapitel formuleras visioner för olika problemområden i ett geografiskt avgränsat område i Karlskrona, där intentionerna med en ny ljussättning argumenteras och redovisas i ett gestaltande segment.Förutom att arbetet ger ett exempel på tillvägagångssätt för analys av belysning baserat på diverse litterära verk och relevanta handböcker, förankras arbetet med praktiker inom fältet. De ger oss en insikt i vad belysningsplanering anses ha för värde bland kommunerna, ger exempel på ljusdesignerns roll i planeringsprocessen och vad det finns för för- och nackdelar med ett belysningsprogram..

Uppsalastudenters återanvändande av vattenflaskor : Återanvändningsaspektens påverkan på studenter vid köpbeslut av buteljerat vatten

Genomsnittssvensken har börjat dricka mer buteljerat vatten. Detta går att se på försäljningen som har ökat kraftigt under de senaste tio åren. Denna studie undersöker om det finns konsumenter som tänker på återanvändbarheten av flaskan när de står och väljer bland flaskorna på butikshyllan. Uppsatsen avser även att kunna ge en tydligare bild av hur vattenflaskors olika egenskaper påverkar återanvändbarheten av vattenflaskor och vilka behov som blir tillfredsställda genom att återanvända vattenflaskor. Författarna använder teorier om behov, konsumentsegmentering, flaskornas egenskaper och miljöaspekter för att ta fram en egen modell.

Ungdomars syn på kvalitet vid inköp av kläder

Teenagers are the group that spends most money on clothing. When choosing clothes, the so called internal and external signals could affect the perceived quality of the teenagers. The external signals are for example price, brand and place of purchase while the internal signals are the physical composition of the product as for example garment and size. The perceived quality is the attributes that the teenagers perceive that the specific article of clothing has. Today?s marketing, within the fashion line, is mostly to present the design of the product and aim the marketing for curtain segments and to keep a distance to others that are not within the segment group.

Sticka ut är silver, passa in är guld: - och fyra andra medaljer i det svenska moderacet

The fashion market is highly dynamic, and characterized complexity, abstract phenomena and creativity. Further, differences between factors such as gender, countries and social classes pose increasing challenges to fashion companies and researchers active within this area. In light of these facts, the value of creating tools that help companies and professionals active within this industry becomes evident. Much research has been focused on creating a more thorough understanding of its underlying logics and its main drivers from a business perspective, whereas knowledge regarding fashion consumers and what drives their behavior are more limited. Through this study, insights about the Swedish fashion market and its consumers are generated.

Förpackningsdesign Inom Ett Exklusivt Segment

The competition amongst companies is getting tougher and the economic markets are getting even bigger with new products and businesses. One way for companies to differentiate themselves from the competitors is through packaging design. If the merchandise is to send a reliable and solid message to consumers, the attributes of the packaging must be consistent and uniform. If the different attributes are not coherent, the message loses credibility towards the consumer. Through the sent messages, the pack signals the products? expected quality and price.This paper includes two studies, in which the main objective is to discover and build understanding about Swedish consumers? perception of a product?s price depending on the pack?s design.

Ett nytt hjälpmedel för läkemedelstillförsel till hästögon

Medicinering vid sjukdomstillstånd i det främre segmentet av ögat hos häst är ofta tidskrävande och komplicerat för djurägaren. Syftet med studien var att undersöka om ett nytt tekniskt hjälpmedel, en spiral som kallas OphthaCoil, fungerar för långtidsmedicinering hos häst. Två olika designer på spiraler utvärderades. Efter en ögonundersökning placerades en spiral i nedre konjunktivalsäcken och hästen observerades till dess spiralen trillade ur. Resultaten visar att ingen av de använda designerna låg kvar tillräckligt länge för att kunna användas för en längre tids behandling.

Standardisering och anpassning - En studie av Volvos marknadsföring i Europa

Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att redogöra för ett internationellt företags marknadsföringsstrategi på den europeiska marknaden, i det här fallet Volvos, sett ur ett standardiserings- och anpassningsperspektiv. Metod: Vi har genomfört en litteraturstudie för att få en teoretisk grund för arbetet. Därefter utfördes en empirisk studie av Volvo med hjälp av intervjuer med anställda på företaget samt med nyckelpersoner på reklam- och mediabyråer. Vid analysen av Volvos marknadsföring har vi även använt oss av reklamfilmer och annat material från företaget. Resultatet från den empiriska studien sattes i relation till de aktuella teorierna.

<- Föregående sida 11 Nästa sida ->