Sökresultat:
187 Uppsatser om Ädel-reformen - Sida 10 av 13
LYDA ORDER? En j?mf?rande fallstudie om implementering av arbetsmetoder inom polisen
Utg?ngspunkten f?r den h?r uppsatsen ?r det s? kallade implementeringsproblemet, som inneb?r ett glapp mellan beslut och genomf?rande och har betydelse f?r fr?gor om makt, ansvarsutkr?vande, resultat och effektivitet. Uppsatsen j?mf?r implementering av tv? olika arbetsmetoder i en hierarkisk organisation, Polismyndigheten.
Ett m?l med ombildningen till en Polismyndighet 2015 var f?rb?ttrade resultat och ?kad kvalitet i verksamheten. Statskontorets utv?rdering av reformen 2018 visade dock p? sv?righeter i styrningen, exempelvis vad g?ller att f? genomslag f?r olika arbetsmetoder.
Det svenska pensionssystemet : Makroekonomiska aspekter ur ett demografiskt perspektiv
Reformen av det svenska pensionssystemet 1999 syftade bland annat till att minska den demografiska risken som en Äldrande befolkning har pÄ systemet. Sverige valde ett system som grundar sig pÄ ett fördelningssystem med fiktiva pensionskonton (inkomstpensionen) och ett fonderat pensionssystem med verkliga pensionskonton (premiepensionen).Eftersom en Äldrande befolkning medför utmaningar och pÄfrestningar för ett pensionssystem, behandlar uppsatsen hur demografiska förÀndringar pÄverkar pensionerna i det svenska pensionssystemet i ett makroekonomiskt sammanhang. Uppsatsarbetet Àr frÀmst baserat pÄ studier av litteratur och statistik samt intervjuer.Slutsatserna visar att demografiska förÀndringar som resulterar i en Äldrande befolkning har en negativ finansiell inverkan pÄ det svenska pensionssystemet, det vill sÀga att pensionerna pÄverkas negativt. Höga antaganden pÄ de tre demografiska förÀndringsfaktorerna (fruktsamhet, mortalitet och migration) har i praktiken bara en liten positiv effekt pÄ försörjningsbördan i de olika demografiska scenarierna, och kan dÀrmed inte var för sig motverka den Äldrande befolkningens finansiella inverkan. En kombination av exempelvis högre fruktsamhet och högre invandring skulle dÀremot ge en större positiv effekt pÄ försörjningsbördan.
Plötsligt hör man att en elev förstÄtt! : LÀrares beskrivningar av sitt arbete med bedömning av yngre elevers lÀrande och kunskaper
Under sommaren 2008 infördes en ny reform i svensk grundskola. Den innebar att alla elever skulle fÄ skriftliga omdömen i samtliga Àmnen som de undervisades i. Reformen gav lÀrare ett utökat och delvis nytt uppdrag vad gÀllde att bedöma och skriftligt dokumentera elevers kunskaper i samtliga skolÀmnen.Tidigare studier om bedömning har företrÀdesvis fokuserats mot de Ärskurser dÀr betyg ges, frÄn mellanstadiet och upp till gymnasiet. Den hÀr uppsatsen handlar om hur lÀrare till vÄra yngsta elever i grundskolan, de som gÄr i Äk 1-3, beskriver sitt arbete med kunskapsbedömningen. Studiens syfte Àr att bidra med ökade kunskaper om lÀrares kunskapsbedömning av yngre elevers lÀrande.
Effekter av sÀnkt mervÀrdesskatt pÄ restaurang- och cateringtjÀnster
MervÀrdesskatten pÄ restaurang- och cateringtjÀnster sÀnktes frÄn 25 procent till 12 procent den 1 januari 2012. SÀnkningen var en del i den sittande regeringens övergripande mÄl om en högre varaktig sysselsÀttning.De flesta utvÀrderingar pÄ sÀnkt mervÀrdesskatt har fokuserat pÄ effekter i konsumentpriser. De utvÀrderingar som genomförts pekar alla pÄ att övervÀltringen i konsumentpris har varit relativt lÄg, varför mervÀrdesskattesÀnkningar sÀllan verkar komma konsumenten till godo.En sÀnkt mervÀrdesskat, som inte resulterar i ett fullt prisgenomslag pÄ konsumentpriser, skapar ett ekonomiskt utrymme för de företag som blir trÀffade av reformen. Det utrymme som skapas har företagen full dispositionsrÀtt över, varför en utvÀrdering pÄ endast konsumentpris Àr allt för begrÀnsad och riskerar att inte fullstÀndigt fÄnga reformens effekter. Denna utvÀrdering utökas till att omfatta effekter pÄ sysselsÀttning, omsÀttning, produktionskostnader och investeringar.DÄ den hÀr typen av reform Àr svÄrutvÀrderad i sin natur, pÄ grund av bristen pÄ kontrafaktiska utfall, tar studien fasta pÄ att det finns grÀnsregioner i Sverige som Àr utsatta för internationell konkurrens, vilket gör det möjligt att förhÄlla sig till effekter utöver ett före- efterperspektiv.
Den kommunala skolan : Riksdagspartiernas Äsikt i frÄgan dÄ och nu
Syftet var att utreda partiernas stÀllning till genomförandet av kommunaliseringen samt partiernasÄsikt idag. Arbetet har lyft fram en del av de argument som fanns för- och emot innehÄllet iproposition 1990/91:18 ?Om ansvaret för skolan?. Det huvudsakliga innehÄllet handlar omhuruvida kommunaliseringen Àr bra för svenska skolan samt hur den skulle genomföras pÄ ettvettigt sÀtt. Dock var regeringens proposition alldeles för otydlig i mÄnga fall.
Författaren & boken i medierna : SjÀlvframstÀllningsstrategier i marknadsföring pÄ Internet
Syftet var att utreda partiernas stÀllning till genomförandet av kommunaliseringen samt partiernasÄsikt idag. Arbetet har lyft fram en del av de argument som fanns för- och emot innehÄllet iproposition 1990/91:18 ?Om ansvaret för skolan?. Det huvudsakliga innehÄllet handlar omhuruvida kommunaliseringen Àr bra för svenska skolan samt hur den skulle genomföras pÄ ettvettigt sÀtt. Dock var regeringens proposition alldeles för otydlig i mÄnga fall.
Miljöredovisning-staten som ledstjÀrna???
Titel: En regulativ reforms vandring mellan olika kontexter:revisionskommittéer pÄ ?resande fot?.Bakgrund: Allt fler lÀnder vÀljer att implementera olika regulativa reformer inom corporate governance frÄn andra lÀnder, oftast frÄn de anglosaxiska. En regulativ reform kan vara en riktlinje, en bestÀmmelse eller förordning. DÄ det har pÄvisats tydliga skillnader mellan olika lÀnders corporate governance system, kan det ifrÄgasÀttas om det verkligen fungerar attöverföra regulativa reformer bara för att de har visat sig fungera bra i ettannat land.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och förklara vad som hÀnder meden regulativ reform dÄ den införs i en ny kultur och affÀrskontext. Som exempel pÄ en regulativ reform har vi i vÄrt fall studerat införandet av revisionskommitteer i svensk kontext.Metod: För att komma fram till vad som kan hÀnda med en implementeradregulativ reform i en ny kultur och affÀrskontext, har vi valt att titta nÀrmare pÄ implementeringen av revisionskommittéer i Sverige.Slutsats: Vi har kommit fram till att en regulativ reform som kommer frÄn en annan kultur och affÀrskontext kommer att omtolkas dÄ den överförs till en ny kontext.
Invandrarna i vÄldtÀktsstatistiken : En kartlÀggning av invandrares överrepresentattion som gÀrningsmÀn vid vÄldtÀkter
SammanfattningSyftet med denna uppsats Àr att undersöka invandrares överrepresentation som gÀrningsmÀn i vÄldtÀktsstatistiken. Avsikten Àr frÀmst att kartlÀgga storleken pÄ överrepresentationen, dess förklaringar och eventuella orsaker. Uppsatsen tar Àven upp gÀllande rÀtt inom omrÄdet och lagstiftningen innan reformen i april 2005, dess förÀndringar och avsikten bakom förÀndringarna. Antalet vÄldtÀkter tycks bli allt högre och det Àr mot denna bakgrund som lagstiftningen och lagstiftningsreformen som genomfördes i april 2005 presenteras och diskuteras.Invandrares överrepresentation i vÄldtÀkter Àr en frÄga som inte fÄr tillrÀcklig uppmÀrksamhet av samhÀllets aktörer. Brottsförebyggande rÄdet har givit ut tvÄ rapporter med en tidsintervall pÄ tio Är.
Konsekvenser till följd av avskaffandet av revisionsplikten
Bakgrund och problem: I november 2010 trÀdde en förÀndring i Sveriges lag i kraftvilket som innebÀr ett avskaffande av revisionsplikten för smÄ aktiebolag i Sverige. EUhar genom pÄtryckningar pÄ sina medlemslÀnder föresprÄkat regelförenklingar förföretagen. Syftet med regelförenklingarna var att skapa en mer konkurrenskraftigmarknad genom minskade administrativa kostnader. Sveriges regering beslutade 2006 atten utredning i fallet skulle genomföras vilket fick namnet SOU 2008:32. UtredningensmÄl var att ta reda pÄ om det skulle gynna smÄbolagen i Sverige om de inte lÀngre varenligt lag tvungna att upprÀtta ett reviderat bokslut.
En regulativ reforms vandring mellan olika kontexter : -Revisionskommittéer pÄ
Titel: En regulativ reforms vandring mellan olika kontexter:revisionskommittéer pÄ ?resande fot?.Bakgrund: Allt fler lÀnder vÀljer att implementera olika regulativa reformer inom corporate governance frÄn andra lÀnder, oftast frÄn de anglosaxiska. En regulativ reform kan vara en riktlinje, en bestÀmmelse eller förordning. DÄ det har pÄvisats tydliga skillnader mellan olika lÀnders corporate governance system, kan det ifrÄgasÀttas om det verkligen fungerar attöverföra regulativa reformer bara för att de har visat sig fungera bra i ettannat land.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och förklara vad som hÀnder meden regulativ reform dÄ den införs i en ny kultur och affÀrskontext. Som exempel pÄ en regulativ reform har vi i vÄrt fall studerat införandet av revisionskommitteer i svensk kontext.Metod: För att komma fram till vad som kan hÀnda med en implementeradregulativ reform i en ny kultur och affÀrskontext, har vi valt att titta nÀrmare pÄ implementeringen av revisionskommittéer i Sverige.Slutsats: Vi har kommit fram till att en regulativ reform som kommer frÄn en annan kultur och affÀrskontext kommer att omtolkas dÄ den överförs till en ny kontext.
Förenklingsregeln : Bör tillÀmpningen begrÀnsas för att minska inkomstomvandling?
Vid införandet av 3:12-reglerna var lagstiftarens syfte att förhindra inkomstomvandling för delĂ€gare i fĂ„mansföretag. PĂ„ senare tid har synsĂ€ttet förĂ€ndrats och man fokuserar sedan reformen 2006 mer pĂ„ att stimulera företagande och förenkla regelverket. Ă
r 2006 infördes förenklingsregeln för att underlĂ€tta tillĂ€mpningen av grĂ€nsbeloppsberĂ€kningen. FörenkÂlingsregeln innebĂ€r en förenklad berĂ€kning av grĂ€nsbeloppet som inte tar hĂ€nsyn till företagets verksamhet. Det har i studier visats att förenklingsregelns tillĂ€mpning utnyttjas i skatteplaneringssyfte av delĂ€gare i fĂ„mansföretag utan direkt aktivitet.Syftet med denna uppsats Ă€r att utreda förenklingsregeln och huruvida nĂ„gon begrĂ€nsning bör införas i dess tillĂ€mpning för att undvika inkomstomvandling.
Avskaffandet av revisionsplikten ? Varför vÀljer smÄ nystartade aktiebolag att ha en frivillig revision?
Den 1 november 2010 trÀdde en ny lag i kraft och revisionsplikten för de smÄ företagen avskaffades. För att företag skall kunna undvika revisorplikten mÄste de uppfylla tvÄ av dessa tre krav:? Högst tre anstÀllda.? En balansomslutning pÄ högst 1,5 miljoner kronor.? En nettoomsÀttning pÄ högst 3 miljoner kronor.Avskaffandet av revisionsplikten berörde mer Àn 300 000 registrerade aktiebolag i Sverige. Av de nystartade bolagen vÀljer 76 procent att inte ha nÄgon revisor men ser man till antalet aktiebolag totalt, nystartade och befintliga, Àr det endast 15 procent som slopar revisorn. Om man endast ser till de bolag som fanns innan reformen har 90 procent av bolagen valt att ha kvar sin revisor.Studiens problemformulering lyder enligt följande: Varför vÀljer smÄ nystartade aktiebolag att ha en frivillig revision?Syftet med denna studie Àr att fÄ en förstÄelse och beskriva smÄ nystartade aktiebolags skÀl till att vÀlja en frivillig revision och pÄ sÄ sÀtt lÄta sig bli frivilligt granskad.
Redo för yrket? : En intervjustudie om hur nyutexaminerade sjuksköterskor uppfattas av sin omgivning.
Bakgrund: Under större delen av 1900-talet prÀglades sjuksköterskeutbildningen av medicinsk vetenskap och en naturvetenskaplig syn pÄ mÀnniskan var pÄtaglig. I och med VÄrd -77-reformen blev omvÄrdnadsvetenskap karaktÀrsÀmne och en holistisk syn pÄ mÀnniskan införlivades i utbildningen. Sjuksköterskeutbildningens utformning och övergripande innehÄll styrs av Högskoleförordningen och sjuksköterskans kunskaper inom yrket styrs av Socialstyrelsens kompetensbeskrivning för legitimerade sjuksköterskor. Kritik har riktats mot dagens utbildning och forskning har pÄvisat att nyutexaminerade sjuksköterskor tenderar att brista i mÄnga praktiska moment. Syfte: Studiens syfte var att belysa erfarna sjuksköterskors uppfattning om nyutexaminerade sjuksköterskor.
Kina: ett land i ekonomisk förÀndring
Syftet med uppsatsen Àr att belysa Kinas ekonomiska utveckling, vÀgen frÄn planekonomi till marknadsekonomi och om det dÀrmed uppstÄtt skillnader mellan stÀder och landsbygd. Vidare studera Kinas relation med omvÀrlden gÀllande handel. I teoriavsnittet reder vi ut definitionerna pÄ de tre ekonomiska begreppen marknadsekonomi, blandekonomi och planekonomi. Detta för att se om Kina har gÄtt frÄn planekonomi till marknadsekonomi. Sedan Mao Zedong övertog makten 1949 har Kinas ekonomiska situation förÀndrats ett flertal gÄnger.
Nyutexaminerade lÀrares introduktionsÄr - nödvÀndigt ont eller en kÀlla till skolutveckling?
Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur de rektorer som ingĂ„r i studien organiserar introduktionsĂ„ret för de nyutexaminerade lĂ€rarna, samt hur denna organisation förhĂ„ller sig till deras tankar om skolutveckling och ledarskap.Teori: Arbetet utgĂ„r ifrĂ„n en beskrivning av ett rationalistiskt sĂ€tt att se pĂ„ skolutveckling, jĂ€mfört med ett förstĂ„elsebaserat sĂ€tt och vilka konsekvenser respektive synsĂ€tt kan fĂ„ i en verksamhet. Olika ledarskapsteorier belyses med fokus pĂ„ kollegiala teorier dĂ€r tankar om distribuerat ledarskap trĂ€der fram. Ăven lagar, förordningar och kommentarmaterial frĂ„n Skolverket bidrar till den teoretiska inramningen.Metod: Jag har valt att anvĂ€nta mig av en kvalitativ metod och utifrĂ„n mitt syfte valde jag att definiera fyra teman som lĂ„g i linje med mina frĂ„gestĂ€llningar och dessa frĂ„gestĂ€llningar belystes genom halvstrukturerade livsvĂ€rldsintervjuer med fyra rektorer och en utvecklingsledare.Resultat: Intervjuerna visar att rektorerna har en positiv instĂ€llning till introduktionsĂ„ret och att de organiserar detta med fokus pĂ„ den enskilde lĂ€raren. Inte i nĂ„got fall har rektorerna haft nĂ„gon tanke pĂ„ att anvĂ€nda denna process för att kunna utveckla hela skolan eller för att distribuera det pedagogiska ledarskapet. De efterfrĂ„gar en gemensam plan för hela kommunen för att kunna höja kvalitĂ©n och de Ă€r medvetna om att reformen om introduktionsĂ„r inte Ă€r en prioriterad frĂ„ga.