Sökresultat:
187 Uppsatser om Ädel-reformen - Sida 11 av 13
Det vÄrdande mötet mellan vÄrdpersonal och psykiskt funktionshindrade efter psykiatrireformen
Ă
r 1995 trÀdde psykiatrireformen i kraft. Reformen syftar till att förbÀttra psykiskt funktionshindrades livssituation och delaktighet i samhÀllet. Efter psykiatrireformen har dock problem uppstÄtt i den somatiska vÄrden av psykiskt funktionshindrade personer. Bakgrunden tar upp definitioner av psykiskt funktionshindrade, vanliga somatiska hÀlsoproblem i denna grupp, stigmatisering och omvÄrdnad. Som teoretisk referensram har Peplau valts, dÄ hon lyfter fram interaktionen mellan vÄrdpersonal och patient.
Stigma vid psykisk sjukdom
1995 genomfördes i Sverige en psykiatrireform med syfte att normaliserapsykiskt funktionshindrades livsvillkor, integrera dem i samhÀllet, frÀmja derasrehabilitering och förebygga hospitalisering. Reformen har dock inte varit heltlyckad gÀllande integreringen i samhÀllet, de psykiskt funktionshindrades vardagprÀglas fortfarande av utanförskap, diskriminering och social isolering. Motsatsentill delaktighet och gemenskap kan beskrivas med begreppet stigmatisering. Idenna studies bakgrund lyfts begreppet empowerment eftersom hög grad avempowerment har visat sig reducera stigmaupplevelsers negativa verkan.Dessutom beskrivs, i bakgrunden, Joyce Travelbees teori om mellanmÀnskligarelationer. Syftet med den hÀr litteraturstudien var att, med utgÄngspunkt i vadpsykiskt sjuka uttrycker, undersöka vad sjuksköterskor i omvÄrdnadsarbetet kangöra för att lindra upplevelser av stigmatisering.
HĂ€nvisningar till handlingar : - har muntlighet och omedelbarhet spelat ut sin roll?
För att fĂ„ ett fungerande modernt samhĂ€lle krĂ€vs det med största sannolikhet att det finns en fungerande rĂ€ttsordning. Det Ă€r dock inte tillrĂ€ckligt att ett samhĂ€lle har lagar och regler som föreskriver vilka beteenden som accepteras. Det krĂ€vs ocksĂ„ att dessa lagar och regler tillĂ€mpas och fĂ„r genomslagskraft. HĂ€r fyller rĂ€ttskipningen en viktig funktion.[1] För att processen ska kunna fylla sin funktion menade redan processkommissionen att tre grundlĂ€ggande krav mĂ„ste uppfyllas; sĂ€kerhet, snabbhet och billighet.[2] Lindblom Ă€r en av dem som Ă€n idag betonar detta.[3]Vilken förhandlingsform som skapar de bĂ€sta processförutsĂ€ttningarna Ă€r en Ă„terkommande frĂ„ga. Under Ă€ldre rĂ€ttegĂ„ngsbalken (ĂRB) var förfarandet huvudsakligen skriftligt.
Det vÄrdande mötet mellan vÄrdpersonal och psykiskt funktionshindrade efter psykiatrireformen
Ă
r 1995 trÀdde psykiatrireformen i kraft. Reformen syftar till att förbÀttra
psykiskt funktionshindrades livssituation och delaktighet i samhÀllet. Efter
psykiatrireformen har dock problem uppstÄtt i den somatiska vÄrden av psykiskt
funktionshindrade personer. Bakgrunden tar upp definitioner av psykiskt
funktionshindrade, vanliga somatiska hÀlsoproblem i denna grupp, stigmatisering
och omvÄrdnad. Som teoretisk referensram har Peplau valts, dÄ hon lyfter fram
interaktionen mellan vÄrdpersonal och patient.
Personvalsreformens konsekvenser: en studie av de svenska partierna ur ett Grid-Group perspektiv
Syftet med denna studie har varit att undersöka de svenska politiska partiernas Äsikter gÀllande den förstÀrkning av personvalsinslaget som infördes Är 1998 samt att fastslÄ hur dessa stÀller sig gentemot en ytterligare reformering av valsystemet. Valreformer Àr historiskt ett politiskt omrÄde inom vilket det förekommit stora motsÀttningar enligt den traditionella ?höger vÀnsterskalan?. I studien analyseras huruvida dessa kvarstÄr efter den senaste reformen. För att ytterligare studera partiernas Äsikter har dessa Àven analyserats i enlighet med Grid-Group teorins analysverktyg.
Ăr Renminbin undervĂ€rderad?
Kina har haft en exceptionell utveckling tiden efter den ekonomiska reformen 1979 dÄ den kinesiska regeringen började öppna upp den interna marknaden för internationell konkurrens. Resultatet har visats sig i vÀxande valutareserv och bytesbalans och framförallt i tilltagande BNP tillvÀxt. Under de senaste Ären har det framkommit hÄrd kritik frÄn omvÀrlden (lÀs USA och EU) dÀr budskapet har varit att den kinesiska regeringen skall revalvera sin valuta och dÀrmed nÀrma sin jÀmviktsvÀxelkurs. Den hÀr uppsatsen undersökte vad den nominella vÀxelkursen skulle ha varit i Kina nÀr budgetrestriktionen Àr uppfylld. Detta sker nÀr Kina möter sitt initiala överskott (underskott) med ett nuvÀrdesberÀknat underskott (överskott).
Vem granskar vem?
Senast som revisionsplikten var föremÄl för aktiebolagskommitténs arbete var 1995. SkÀlet som angavs dÄ för inskrÀnkning av revisionsplikten var att revisionen innebar en kostnad för företagen. Vid det tillfÀllet skedde inga Àndringar dÄ revisionsplikten ansÄgs förhindra ekonomisk brottslighet i framförallt de mindre bolagen med ett litet aktiekapital. Vid ett möte i mars 2007 betonade det Europeiska rÄdet kraftiga gemensamma insatser för att minska de administrativa bördorna för företag. Det betonades att smÄ och medelstora företags kostnader för revision och redovisning Àr sÀrskilt betungande.
Har den mexikanska staten lyckats med vattenhanteringen i Mexiko City? - en institutionell analys
Vatten Àr inte en vanlig vara och bör dÀrför inte heller betraktas som en sÄdan. Dess avgörande egenskaper och svÄra hantering gör att kraven pÄ vÀlfungerande institutioner Àr stora, men gör ocksÄ den ekonomiska analysen mer komplicerad. Traditionella, ekonomiska lösningar pÄ externaliteter och effektivitetsproblem gÄr inte alltid att ena med de rÀttvise- och moralaspekter som uppkommer nÀr det handlar om ett mÀnskligt basbehov. Den hÀr uppsatsen redogör för den institutionella problematik som uppkommer vid vattenhantering i urbana omrÄden. För att sÀtta problematiken i ett verkligt sammanhang, anvÀnds Mexiko City som fallstudie och dÀrefter undersöks huruvida den mexikanska staten kan anses ha lyckats med stadens vattenhantering eller inte.
Samma eller likartad verksamhet : ordalydelsens nya skatterÀttsliga tolkning
Ă
r 1991 förÀndrades lÀget för Sveriges fÄmansföretag i samband med att en ny skattereform infördes. Reformen medförde förmÄnligare beskattning pÄ utdelning och kapitalvinst för fÄmansföretagsÀgare med kvalificerade aktier. Samtidigt infördes Àven de sÄ kallade 3:12-reglerna för att förhindra fÄmansföretagsÀgare, med kvalificerade aktier, frÄn att omvandla faktisk arbetsinkomst till kapitalinkomst. I inkomstskattelagens 57 kap 4§ anges förutsÀttningarna för nÀr en aktie ska anses vara kvalificerad. Enligt denna paragraf anses aktierna i ett fÄmansföretag bland annat kvalificerade om Àgaren eller nÄgon nÀrstÄende, under de senaste fem Ären, varit verksam i ett annat fÄmansföretag som bedriver ?samma eller likartad verksamhet?. 3:12-reglerna har vid ett flertal tillfÀllen förÀndrats genom Ären och tvÄ av de mer vÀsentliga förÀndringarna genomfördes Är 1995 samt 1996 och berörde begreppet ?samma eller likartad verksamhet?.
Förmildrande omstÀndigheter vid straffvÀrdebedömningen, en studie av 29 kap. 3 § BrB
Denna uppsats har behandlat 29 kap. 3 § BrB. Paragrafen innehÄller en exemplifierande upprÀkning av förmildrande omstÀndigheter som, vid sidan av vad som Àr föreskrivet för vissa fall, ska beaktas vid straffvÀrdebedömningen. Den första juli 2010 genomfördes en reform av 29 kap. 1-3 §§ BrB, vars ÀndamÄl var att höja straffvÀrdet för vissa brott och samtidigt skapa en mer differentierad straffvÀrdebedömning.
Bevisupptagning i hovrÀtt - ÀndamÄlsenligt, rÀttssÀkert och effektivt?
Reformen En modernare rÀttegÄng (EMR) trÀdde i kraft i hela landet den 1 november 2008. Det övergripande syftet med den har varit att skapa en modernare rÀttegÄng i allmÀn domstol som uppfyller kraven pÄ en rÀttssÀker, effektiv och ÀndamÄlsenlig handlÀggning av mÄl och Àrenden. För att uppnÄ detta skall modern teknik utnyttjas pÄ ett bÀttre sÀtt, vilket bland annat innebÀr att berÀttelser som förhörspersoner lÀmnar i bevissyfte i tingsrÀtt skall dokumenteras genom en ljud- och bildupptagning. Tanken Àr frÀmst att en sÄdan upptagning skall ersÀtta de omförhör som tidigare hÄllits i hovrÀtt. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad de nya bevisupptagningsreglerna innebÀr för hovrÀttsförfarandet. Mer specifikt har jag utrett hur dessa förhÄller sig till reformens mÄl om en ÀndamÄlsenlig, rÀttssÀker och effektiv handlÀggning av mÄl i hovrÀtt. HovrÀttens bevisupptagningsregler har ansetts nödvÀndiga att Àndra frÀmst eftersom tyngdpunkten i processen kommit att skjutas uppÄt i instansordningen och eftersom bevisupptagning i hovrÀtt mÄnga gÄnger kommit att bli mer omfattande Àn den aktuella tvisten krÀver.
Revisionspliktens avskaffande : Hur nya aktiebolag har agerat i frÄgan och hur revisionsbyrÄerna pÄverkats
Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur denna lagĂ€ndring, revisionspliktens avskaffande för de minsta aktiebolagen, har anammats och genomförts av aktiebolag som startats efter 1 november 2010 samt vilken pĂ„verkan reformen har haft pĂ„ revisionsbyrĂ„ernas arbete och deras attityd till lagĂ€ndringen. Studien avser ocksĂ„ att undersöka hur stor del av de nystartade aktiebolagen som valt bort revision.  Studien har varit av kvalitativ karaktĂ€r, med semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod för primĂ€rdata. Fyra intervjuer genomfördes med tre av Sveriges största revisionsbyrĂ„er, PwC, Ernst & Young och KPMG, samt med en representant frĂ„n NyföretagarCentrum. SekundĂ€rdata har samlats in frĂ„n artiklar, lagtext samt tidigare forskning inom det aktuella omrĂ„det. Referensramen behandlar följande omrĂ„den; Aktiebolag som bolagsform, Ă
RL huvudprinciper, statistik om företagandet, revisionens framvÀxt, SOU 2008:32, revisorns roll och arbete, utbud och efterfrÄgan, legitimitets- och intressentteori samt etikteorier.
Alternativa Investeringsfonder : Definitions- och grÀnsdragningsproblematik
SammanfattningDebatten gÀllande hur den svenska vÄldtÀktsbestÀmmelsen ska utformas har pÄgÄtt under lÄng tid och Àr nu Äterigen uppe för diskussion. Vissa hÀvdar att tvÄngsrekvisitet i nu gÀllande vÄldtÀktsbestÀmmelse mÄste ersÀttas med ett samtyckesrekvisit. Andra hÀvdar att bestÀmmelsen som den utformades efter reformen i juli Är 2013 mÄste fÄ tid att tillÀmpas innan det kan bli frÄga om ytterligare en reformation.FöresprÄkare för ett införande av en samtyckesbaserad vÄldtÀktsreglering menar att en sÄdan utformning av lagstiftningen skulle stÀrka offrets stÀllning. Regleringen skulle sÄledes förstÀrka skyddet för den personliga integriteten och sjÀlvbestÀmmanderÀtten. FöresprÄkare anser Àven att Sverige, genom att inte införa ett krav pÄ samtycke, bryter mot Europakonventionen. FöresprÄkare anser att EU i den sÄ kallade Bulgariendomen slagit fast att det Àr nödvÀndigt att sexuella gÀrningar företagna utan samtycke blir straffade och att det sakna betydelse om offret gjort motstÄnd eller inte.MotstÄndare Ä andra sidan hÀvdar att en samtyckesbaserad vÄldtÀktsbestÀmmelse skulle vara svÄrtillÀmpad och vansklig.
FörskollÀrares uppfattningar om trygghet i förskolan.
Jag har i detta arbete försökt belysa nÄgra uppfattningar ledning, personal och elever pÄ en skola har rörande en reform dÀr en gymnasieskola gÄr frÄn ett begrÀnsat antal datorer till en dator per elev. Skolan i frÄga befann sig vid undersökningens genomförande i reformens första skede, vilket innebar att det endast var en tredjedel av eleverna som dittills fÄtt sina datorer. Undersökningen har utförts genom intervjustudier med 12 informanter. Dessa studier analyserades sedan genom kvalitativ intervjuanalys, vilken gÄr ut pÄ att lyfta ut de uppfattningar som framgÄr i intervjuerna formulerade i olika kategorier. Uppfattningarna har sedan jÀmförts med varandra samt med annan forskning pÄ omrÄdet.
Resultatet undersökningen visar pÄ mÄnga likheter mellan den undersökta skolan och andra skolor med en dator per elev.
Vad krÀvs av en danslÀrare?: En jÀmförande analys av Lpf 94?s kursplaner och Gy 11?s Àmnesplaner i dans.
Syftet med studien vara att jÀmföra formuleringar frÄn kursplanen i DanstrÀning (Lpf 94) med Àmnesplanen i Dansteknik (Gy 11) ur ett didaktiskt perspektiv. Jag har tidigare studerat Lpf 94:as kursplaner, och i och med införandet av den nya gymnasieskolan ville jag fördjupa mig Àven i de nya styrdokumenten. Inför studien har jag tagit del av litteratur och forskning som Àr relevanta för studiens syfte, bland annat i omrÄden som; gymnasiereformen 2011, didaktik, lÀroplansteori, diskursanalys och hermeneutik. Jag har anvÀnt mig av diskursanalys som metod, dÄ fyra styrdokument frÄn gymnasieskolan har analyserats. Under analysens gÄng har jag tagit hÀnsyn till det hermeneutiska förhÄllningssÀttet som handlar om att varje person tolkar en text utifrÄn sina tidigare erfarenheter, samt vikten av att jag som forskare under analysen sÀtter mina tidigare antaganden eller hypoteser Ät sidan för att öka studiens validitet.