Sök:

Sökresultat:

3369 Uppsatser om Samtal - Sida 1 av 225

Tidiga och förebyggande samtal

Tidiga och förebyggande Samtal -syftet med arbetet var att undersöka vilka Samtalsformer som används för att ge barn specialpedagogiska förebyggande och tidiga insatser.Jag vill belysa olika former av Samtal det vill säga åskådliggöra olika förgreningar och inriktningar på Samtal som sker i barns vardagliga miljöer.Metoden är en kvalitativ forskningsintervju som bygger på sju yrkesverksammas bilder av sina arbetssätt med Samtal i sitt dagliga yrkesverksamma liv. Sammanfattningsvis visar resultaten av min undersökning att samtliga intervjupersoner arbetar medvetet med Samtal av olika former för att förebygga och ge tidiga insatser till barn och deras familjer..

"de va ju jag som va syndaren va?" : En analys av ju i vardagliga samtal

Syftet med denna uppsats är att undersöka användningen av "ju" i vardagliga Samtal. Det primära materialet för undersökningen är därför en ljud- och bildinspelning av ett vardagligt Samtal mellan tre unga kvinnor. Ur detta Samtal analyseras en sekvens där "ju" förekommer med Samtalsanalys (CA) som metod. Analysen visar att den främsta funktionen hos "ju" i denna sekvens är att skapa gemenskap och engagemang..

Genus i barns samtal : En observationsstudie med ljudinspelningar av förskolebarns samtal med varandra.

Mitt examensarbete handlar om hur förskolebarns Samtal med varandra rekonstruerar, samt ger uttryck för genus. Jag utgår från ett socialkonstruktivistiskt, poststrukturalistiskt och i synnerhet ett queerfeministiskt perspektiv. För att möjliggöra detta arbete har jag använt mig av ljudinspelningar och observation som metod, som fångat upp förskolebarns Samtal med varandra..

Lärarens känsliga samtal

Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka och beskriva lärares upplevelser av att leda känsliga Samtal med föräldrar och elever. Med känsliga Samtal avses Samtal som väcker starka känslor, t ex av oro eller ilska, hos deltagarna. Ramen kan vara ett utvecklingsSamtal, eller annat elevvårdande Samtal. Jag har intervjuat fem lärare på grundskolans senare år och på gymnasiet och använt en halvstrukturerad intervjuguide. Resultatet har analyserats med hjälp av Antonovskys teori om KASAM och ett salutogent tänkande.

Svåra samtal - en del av sjuksköterskans vardag : En intervjustudie

I det dagliga arbetet och som en del av omvårdnaden måste sjuksköterskan Samtala med patienterna. Samtal kan vara väldigt svåra, vissa Samtal är svårare än andra. För att oerfarna sjuksköterskor lättare skall kunna relatera och hantera dessa Samtal i yrkeslivet var syftet med studien att beskriva vad sjuksköterskor anser vara det svåraste i svåra Samtal. Ett fåtal studier beskriver vad sjuksköterskor anser vara svåra Samtal och ingen studie har funnits som beskriver vad de anser vara det svåraste i dessa Samtal. En kvalitativ metod valdes och innehållsanalys användes som metodanalys.

Användningen av samtal i historieundervisningen

Vi har valt att skriva om lärares syn på Samtal i klassrummet, och hur Samtalet kan användas som en metod i undervisningen. Vi tar även upp varför lärarna använder sig av Samtal eller varför de inte gör det. Genom våra intervjuer försöker vi tolka vilken kunskapssyn de olika lärarna har och varför de väljer att bedriva sin undervisning så som de gör. Vi har tagit del av olika teorier kring Samtalsmetodik och använder oss av dem när vi analyserar resultaten vi fått fram genom våra intervjuer. Det vi kan se är att lärarna vi har intervjuat har en varierande syn på Samtal vilket påverkas av faktorer som tid, gruppsammansättningar och kunskapssyn.

Sjuksköterskors upplevelser av att använda motiverande samtal inom vården : En intervjustudie

Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av att använda motiverande Samtal inom vården. Motiverande Samtal användes till en början inom beroendevården men används idag för att motivera alla typer av livsstilsförändringar. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med åtta deltagare som arbetade på ett sjukhus i Mellansverige.Samtliga deltagare hade gått en kurs i Motiverande Samtal och använde det i sitt dagliga arbete. Resultatet redovisades utifrån studiens syfte och visade att deltagarna upplevde att motiverande Samtal ger dem en trygghet att luta sig tillbaka på, då de får en tydlig ram på hur Samtalet skall utformas. Deltagarna upplevde att det var svårt att ta till sig och använda motiverande Samtal i början.

Svåra samtal : chefers uppfattning och hantering av svåra samtal.

Uppsatsen syftar till att belysa det svåra Samtalet mellan chef och medarbetare i arbetslivet. Att hålla i svåra Samtal är en chefsuppgift som författarna anser bör uppmärksammas. Undersökningen som gjorts är en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie där fem chefer och fem personalchefer deltagit och delgivigt sina tankar och funderingar kring hur de arbetar med svåra Samtal. Resultatet visar att det finns olika Samtalskategorier som anses vara svåra. Det Samtal som respondenterna ansåg var svårast att hålla var det att framföra kritik till medarbetare, därefter kom missbrukarSamtal.

Det pedagogiska samtalet : - en studie av förskollärares samtal med barn

Studiens syfte har varit att studera hur några förskollärare förhåller sig och bemöter barnen i det pedagogiska Samtalet samt hur förskolläraren kan göra för att skapa ett gott Samtal. Studien har tagit utgångspunkt ifrån observationer, där även intervjuer har använts som ett komplement för att identifiera förskollärarnas edagogiska Samtal med barn. Förskollärarna i studien har ett medvetet örhållningssätt gentemot barnen där de aktivt lyssnar och är engagerade i det arnen har att säga och där de strävar efter ett givande Samtal med barnen. För att på ett bra pedagogiskt Samtal med barnen behövs ett bra förhållningssätt hos örskolläraren där de har förmågan att balansera sitt sätt att bemöta barnen utifrån en dominans de har som vuxna och den tid som finns i verksamheten..

Samtal i undervisningen : En studie kring tre lärares inställning till och användning av samtal i undervisningen

Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur tre lärare arbetar med Samtal som metod i undervisningen och deras inställning till Samtal i undervisningen.För att undersöka detta har vi använt oss av intervju och observation. Vi intervjuade först respektive lärare, för att sedan observera dem under två tillfällen.Resultatet visar att alla lärarna är postivt inställda till Samtal i undervisningen. Flera av lärarna använder Samtalet i undervisningen men ofta i form av kontrollfrågor, som syftar till att ta reda på vad eleverna kan eller vet. Det finns vissa brister i användandet av Samtal som metod, där den viktiga dialogen inte lyfts fram.Resultatet av studien visar att lärarna ofta är medvetna om Samtalets betydelse, men det används i olika hög grad i undervisningen av de undersökta lärarna..

Motiverande samtal, en hjälp på vägen : Kan motiverande samtal stödja personer med narkotikamissbruk?

Narkotikamissbruk är ett folkhälsoproblem i Sverige. Allt fler personer med denna problematik söker hjälp och stöd med hjälp frånsjukvården. Motiverande Samtal(MI)ären Samtalsmodell som sjuksköterskoranvändersomettverktygför att ge stöd till personer mednarkotikamissbruk, dettaför atthjälpa dem att finna motivation till attreducera sittmissbruk. Syftet med litteraturstudien var att belysa om motiverande Samtal kan stödja personer med narkotikamissbruk. Litteraturstudien genomfördes med hjälp av 14 artiklar som bearbetadesoch sammanställdesför att få fram ett resultat.

VAD ÄR SVÅRT MED SVÅRA SAMTAL? : En kvalitativ studie om chefer upplevelser och känslor kring svåra samtal

Syftet med denna studie var att belysa vilka Samtal chefer upplever som svåra att hålla med sina medarbetare och vad i dessa Samtal som uppfattas som svårt. I studien undersöktes även på vilket sätt erfarenheter kan ha en påverkan på det svåra Samtalet.Studien har undersökt forskningsområdet utifrån en kvalitativ approach och utifrån en fenomenologisk ansats har tio chefer intervjuats utifrån en semistrukturerad intervjuguide om hur de upplever svåra Samtal i sin yrkesroll. Resultatet har analyserats utifrån socialpsykologins teori social kognition och Carl Hovlands kommunikationsmodell. Utifrån de fyra huvudteman som framkom i analysen visade resultatet på att chefer upplever att Samtal som rör medarbetarnas hälsa och välmående är de Samtal som upplevs som svåra då cheferna har en nära relation med sina medarbetare. Vidare visade resultatet att informanterna upplever att deras tidigare erfarenheter har stor påverkan för hur de upplever och genomför svåra Samtal med medarbetare..

En studie om samtalets betydelse i ett skönlitterärt temaarbete

Syftet med denna studie är att undersöka om Samtal kring skönlitteratur bidrar till förskolebarns lärande samt hur pedagoger i förskolan arbetar för att inkludera Samtal i ett skönlitterärt temaarbete. I studien har uppstarten av ett skönlitterärt temaarbete med fokus på Samtal har under ett flertal tillfällen observerats på en förskoleavdelning, där det endast går femåringar. I observationerna har det bland annat fokuserats på en pojke som under observationernas gång tydligt visar att ett lärande kan ske utifrån Samtal kring skönlitteratur..

Titta vad du kan Axel! : En observationsstudie kring måltidssamtal i förskolan

Studiens syfte var att beskriva och analysera pedagogers Samtal med barn vid måltidssituationer i förskolan. För att besvara studiens syfte gjordes videoobservationer av pedagoger och barn vid tre luncher och tre mellanmål. Materialet transkriberades i sin helhet och analyserades kvalitativt och kvantitativt. I uppsatsen behandlades det sociokulturella synsättet på lärande och behaviorismen samt internationell och nationell forskning som beskrev måltidsSamtal utifrån olika synvinklar. Tillsammans användes detta som verktyg i analysen av de resultat som framkommit ur observationerna.

Samtalsanalys - en analys och jämförelse av skrivna och talade samtal

I uppsatsen analyseras och jämförs skrivna och talade Samtal.Mellan dessa två typer av Samtal finns en rad skillnader såsom turtagning, uppbackningar och Samtalsöppningar. Dessa regler är något som man inte tänker på i de talade Samtalen, de sker som en reflex. I de skrivna Samtalen är det mer fritt vad det gäller regler och på MSN är man inte lika bunden till Samtalet som i det talade. Uppsatsen visar att de talade Samtalen är en bättre form av Samtal då de är mer personliga och man kan läsa av varandra på ett enkelt sätt medan: MSN är opersonligt och man kan inte veta riktigt säkert på vilket humör Samtalspartnern är utan att fråga..

1 Nästa sida ->